Урок "Середньовічне європейське суспільствао"

Про матеріал

-охарактеризувати структуру середньовічного суспільства, показати його складові, створити уявлення про три стани середньовічного суспільства,

-формувати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал,

виховати в учнів толерантне ставлення до людей.
Перегляд файлу

Новгород-Сіверська державна гімназія імені К.Д.Ушинського

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з всесвітньої історії

для учнів 7 класу

 

 

Середньовічне європейське суспільство

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель історії

Батракова Л.В.

 

 

 

 

 

 

 

2018-2019 навчальний рік
Тема: Середньовічне європейське суспільство

Мета:

  • охарактеризувати структуру середньовічного суспільства, показати його складові, створити уявлення про три стани середньовічного суспільства,
  • формувати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал,
  • виховати в учнів толерантне ставлення до людей.

Тип уроку

урок засвоєння нових знань з елементами інтерактивних технологій

Обладнання:

підручник стінна карта «Європа в X—XIII ст.», роздавальний матеріал, презентація в програмі Power Point «Рицарі Середньовіччя».

Поняття:

феод, феодалізм, васалітет, суспільство, стани, соціальна структура, соціальний поділ

 

 

 

Структура уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

IІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів.

ІV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

1. Феодалізм.

2. Три стани середньовічного суспільства.

3. Духовенство.

4. Світські феодали.

5. Селянство.

6. Ускладнення суспільної структури.

V. Закріплення.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

VІІ. Рефлексія.

VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Я лицар і поет, не схожий на ханигу.

Я не служу чужому королю.

У відблиску меча читаю древню книгу

і даму серця здалеку люблю.

Л.Костенко

 

Мозковий штурм. Як ви вважаєте, кого сьогодні називають рицарем? Які якості притаманні сучасному рицареві? (під час відповіді на дошці заповнюється ліва частина таблиці)

 

 

 

Рицар

Сьогодні

У період середньовіччя

 

 

В епічній поемі Карл Великий повчає сина як він повинен керувати відповідно з правилами рицарської гідності:

Не отнимать у сирот их добра,

У вдов последний грош не вымогать

Святую церковь охранять всегда…

И рыцарей своих не стеснять.

IІІ Повідомлення теми, очікуваних результатів.

Тема уроку «Середньовічне європейське суспільство»

Ми здійснимо подорож до замків середньовічних феодалів, дізнаємося про життя рицарів, яким присвятили свої літературні труди В.Скотт («Айвенго») та Мігель де Сервантес Сааведра («Хитромудрий ідальго Дон Кіхот Ламанчський»). Протягом уроку ми охарактеризуємо структуру середньовічного суспільства, створимо уявлення про три його стани, обов’язки, пільги та права представників усіх станів; охарактеризуємо основні види селянських повинностей,

Після уроку ви зможете:

  • пояснити поняття «феод», «феодал», «феодалізм», «феодальні стосунки», «сеньйор», «васалітет», «суспільні стани», «залежні селяни», «панщина», «оброк», «рицарі»
  • назвати основні стани середньовічного суспільства, дати характеристику кожному з них, вказати склад «тих, що моляться», «тих, що воюють», «тих, що працюють»;
  • порівнювати обов’язки, пільги та права представників усіх станів;
  • висловити власне судження щодо традицій середньовічного рицарства, процесу закріпачення селян.

 

ІV Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

 

Діяльність учителя

Діяльність учнів

1 Феодалізм.

Назва історичного періоду «феодалізм» походить від слова «феод», від якого походять назви «феодал», «феодалізм», означає земельне володіння, надане (подароване) господарем—сеньйором своєму васалові (підвладній людині), котрий за це повинен був служити господареві. Володарів феодів стали називати феодалами. Спочатку феод був умовним володінням, а згодом став спадковим. Кожен феодал мав велику владу.

2. Три стани середньовічного суспільства

Освічені люди середньовіччя ще тоді підмітили, що суспільство поділяється на різні соціальні групи — зі своїми правами та обов'язками. Середньовічне суспільство не знало рівності в правах та обов'язках. Найбільшого поширення набула теорія про поділ суспільства на три стани «тих, що моляться» (священики і монахи), «тих, що воюють» (рицарі), «тих, що працюють» (селяни, ремісники та ін.). Соціальний статус успадковувався від батька до сина

Завдання.

Опрацювати текст документа «Єпископ Адальберон Ланський про три стани (XI ст.).» і дати відповідь на запитання.

  1. Чим єпископ Адальберон пояснював такий поділ суспільства?
  2. Що було покладено в основу такого поділу суспільства?
  3. Що, на думку єпископа, забезпечувало єдність суспільства?
  4. Які відмінності така структура суспільства мала від римського чи германського?

Запропонована середньовічними мудрецями система поділу суспільства і їх взаємин не витримала випробування часом. Реалії життя виявили, що суспільство ділиться не на три верстви, що кожна верства поділяється на більш дрібні групи, які мали свої права, привілеї та обов'язки.

3 Духовенство.

У згаданій схемі поділу суспільства на три стани на першому місці стояли монахи і священики, їхнім головним завданням було піклуватися про спасіння християнських душ. Це заняття в уяві людей того часу було важливішим за будь-які земні справи. (Слайд 5)

4 Світські феодали

Панівне становище в суспільстві

посідали великі землевласники, які жили завдяки праці залежних селян. Вони становили 2—5% населення.

З кінця VIII ст. країни Європи стали зазнавати напади норманів, які кораблями перетинали море і грабували узбережні країни, наганяючи жах на населення. До цього додалися спустошливі набіги арабів і угорців. Представники місцевої влади зобов'язували великих землевласників у разі небезпеки з'являтися зі своїми загонами для відбиття нападу. Водночас дрібні землевласники самі стали шукати порятунку від набігів і переходити під захист сильних покровителів. Таких людей називали васалами. За надання захисту вони складали клятву вірності своєму покровителю — сеньйору (від лат. senior — старший) і зобов'язувалися служити йому, прибуваючи озброєними на його вимогу.

Щоб мати у своєму розпорядженні загін важкоозброєних вершників (рицарів), великий землевласник міг частину своєї землі роздати воїнам за службу, які, своєю чергою, якщо дозволяв розмір володіння, могли передати його за службу своїм васалам. Таким чином вистроювалися відносини між сеньйорами і васалами, які нагадували драбину або піраміду. На вершині цієї драбини (піраміди) був король, який вважався васалом Бога. Деякі королі були васалами Папи Римського. Історики такий порядок називають «феодальною драбиною» або «феодальною ієрархією»

У IX—XI ст. в Європі з’являються оборонні споруди нового виду — замки. Замок був одночасно і фортецею, і помешканням феодала. Розповідь вчителя супроводжується мультимедійною презентацією.

Замки Європи — безмовні свідки подій минувших віків. їх видно здалеку. Вони величаво височіють над лісом чи річкою. В деяких містах вони, немов старі турботливі батьки, збирають навколо себе маленькі будиночки з потемнілими від часу дахами. До старовинного замку зазвичай приводили і всі основні вулиці міста.

На теперішній день у Франції збереглося 4969 замків, більшість з них у зруйнованому вигляді. За відомими на теперішній час письмовими джерелами і знахідками археологів, відомо про існування ще 4788 середньовічних замків, що вже назавжди зникли.

У замку, крім сеньйора і його родини, жили також фрейліни господині, пажі та зброєносці. Господарством замку управляли дворецький і маршал, облік запасів і переписку вели писар, скарбник і ключник. Лікар, капелан, констебль, головний кухар, розпорядник полювання та інші також мають бути присутні. Замок був не тільки осередком феодального життя, а і сховищем сеньйора та його підлеглих у часи небезпеки.

 

Отже, давайте здійснимо заочну подорож залами середньовічного замку

Перед виступами учнів вчитель акцентує увагу класу, що треба уважно слухати розповіді, робити записи в зошиті, бо наостанок подорожі буде проведено змагання між учнями на основі наданій на уроці інформації

 

Разом із замками в Європі з'явились і важко озброєні професійні воїни — рицарі. Вони були головними дійовими особами всіх війн епохи середньовіччя.

Я пропоную вам здійснити подорож  в часи середньовіччя, під час якої ви більше дізнаєтеся про часи лицарської слави (демонстрація презентації)

 

Запитання.

А чи легко було стати рицарем? І як ним стати? Бо ж рицарем не народжувалися.

Інтерактивний метод «Мікрофон».

Запитання.

  1. Хто оголошувався головними ворогами рицаря і церкви?
  2. З якою метою церква проводила обряд посвячення рицарів?

5 Селянство

Селянство було найчисельнішою верствою середньовічного суспільства. Воно вважалося найнижчим станом у соціальній структурі феодального суспільства, але вкрай важливим і необхідним. Селяни перебували поза феодальною ієрархією, вони були не васалами, а підданими. Якщо у стародавньому світі працю зневажали як негідну вільного громадянина, то за середньовіччя трудівників поважали. Навіть церква освячувала фізичну працю — «добування хліба насущного у поті лиця свого». Але це торкалося лише селян, яких тим самим стримували від соціальних виступів. Панівні прошарки суспільства до фізичної праці ставилися зневажливо. Хоч селянство годувало всі верстви, життя його було нелегким.

6 Ускладнення суспільної структури

З появою міст та збільшенням їх ролі у житті середньовічної Європи система відносин між соціальними групами ще більш ускладнилася. Великий вплив на поділ суспільства на соціальні верстви стали справляти земельні володіння і гроші. Всіх тих, хто мав багатства і статус у суспільстві, почали відносити до аристократії. Так з'являється сільська, міська аристократія. Кожен, хто вважав себе аристократом, прагнув ще і довести давність свого роду, його могутність.

Робота з термінами і поняттями.

Дайте визначення поняттям і термінам: феод, феодал, феодалізм і запишіть їх у зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання схеми «Гепард Камбрезійський і Адальберон Лаонський. Теорія про три суспільні стани».

 

 

 

 

 

Робота з документом «Єпископ Адальберон Ланський про три стани (XI ст.).»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування поняття «ієрархічна структура».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування понять «васал», «сеньйор», «феодальна драбина» або «феодальна ієрархія».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час подорожі учні знайомлять

своїх однокласників із результатами своєї дослідницької роботи (додаток)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь екскурсовода

Робота з термінами і поняттями «рицарі», «герб», «девіз».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з термінами і поняттями: земельна залежність селянства поземельно залежні, особисто залежні, община, натуральне господарство, феодальні повинності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з термінами і поняттями:

аристократія, сільська, міська аристократія.

 

 

 

 

 

 

 

 

V Закріплення нових знань.

Бесіда за запитаннями :

  1. Які причини виникнення міст?
  2. Де виникали міста?
  3. Яким був зовнішній вигляд середньовічного міста?
  4. Хто складав таку верству населення як городяни?
  5. Чому міста належали феодалам?
  6. Чому міста змушені були вести боротьбу проти феодалів?
  7. Які способи боротьби використовували городяни проти феодалів?
  8. Як управлялося місто?

 

 

VІ.  Підсумки уроку. Оцінювання.

Заключне слово вчителя.

У середні віки склалася своєрідна тричленна структура суспільства: «ті, що моляться» (священики і монахи), «ті, що воюють» (рицарі), «ті, що працюють» (селяни, ремісники та ін.). Ці три стани поділялися на групи, які розрізнялися між собою правами, привілеями та обов'язками.

 

VІІ  Рефлексія.

Що сподобалося на уроці?

Чи вдалося нам знайти відповідь на питання: «Які якості притаманні рицареві?»

 

VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.

Різнорівневі завдання.

 

Середній рівень

Опрацювати § 3. Виконати усні завдання 1-4

Достатній рівень

Скласти детальний перелік обов’язків васала, починаючи словами «Я хочу, щоб ти…»

Високий рівень

Творчі завдання.

Якби вам пощастило зустрітися з рицарем які риси, притаманні йому ви б хотіли виховати в собі? Чому?

Скласти твір – роздум «Рицар сьогодення. Хто ти?»

 

1

 

doc
Додано
26 грудня 2018
Переглядів
1618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку