Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Велика Британія
Мета:сформувати уявлення про Велику Британію після Першої світової війни; створити умови для розуміння причин та наслідків втрати Великою Британією своєї світової ролі; проаналізувати передумови світової економічної кризи, ірландське питання, проаналізувати політику консервативних і лейбористських урядів у Великі Британії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
аналізувати передумови світової економічної кризи, ірландське питання;
-
характеризувати роль Великої Британії у впровадженні політики «умиротворення»;
-
показувати на карті трансформацію Британської колоніальної імперії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, портрети історичних діячів,
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
Демократична партія та В. Вільсон у 1917 р. оголосили курс на здобуття… («світового лідерства»)
-
Економічна криза у США тривала протягом… (1920 – 1922 рр.)
-
Правління республіканців у США розпочалося у… (1921 році)
-
Період 1922 – 1929 рр. в історії США отримав назву… («проспериті»)
-
Спосіб організації виробництва, що ґрунтувався на поділі праці й раціональній системі рухів… (тейлоризм)
-
У 1924 р. президентом США став … (Кельвін Кулідж)
-
Протягом 1929 – 1933 рр. президентом США був… (Герберт Гувер)
-
«Чорний вівторок» відбувся… (29 жовтня 1929 р.)
-
«Велика депресія» у США тривала протягом… (1922 – 1933 рр.)
-
Поселення безробітних осіб, що втратили жито в період «великої депресії»… («гувервілі»)
-
Політика Франкліна Рузвельта отримала назву… («новий курс»).
-
Національний акт про трудові відносини, прийнятий у 1935 р. (закон Вагнера)
-
Вправа «Хто я?»
Учень чи учениця виходить до дошки та повертається до класу спиною. Йому до спини кріпиться портрет історичного діяча, пов’язаного з темою минулого уроку. Його завдання: задаючи запитання, на які клас може відповість «Так» або «Ні», відгадати, ким він є в даний момент.
Воррен Гардінг Кельвін Кулідж Герберг Гувер Франклін Рузвельт
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Оберіть події та організації, у яких приймала участь Велика Британія у ході Першої світової війни та післявоєнного облаштування світу.
«Рада чотирьох»
«Рада десяти»
«велика трійка»
«14 пунктів»
Ліга Націй
Договір десяти держав
Рапалльський договір
Рейнський гарантійний пакт
Брусиловський прорив
«тріумф танків»
-
Які з цих подій запам’яталися вам найбільше? Коротко прокоментуйте його.
-
Сьогодні ми з вами довідаємося про становище Великої Британії в період між світовими війнами. З’ясуємо, яких втрат зазнала держава у Першій світовій війні та як вона розвивалася у міжвоєнний період.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 42.
-
Визначте та запишіть у зошити наслідки Першої світової війни для Великої Британії.
Втрати:
-
743 тис. осіб убито, 1,7 млн поранено.
-
Скорочення промислового виробництва на 20%.
-
Борг – 1,2 млрд фунтів стерлінгів.
-
Кого у своїх негараздах звинувачувало населення Великої Британії? (лібералів)
-
Хто в той момент очолював лібералів? (Девід Ллойд Джордж)
-
Що передбачала парламентська реформа?
-
Хто виграв у виборах 1918 р.?
-
Робота з таблицею.
-
Користуючись текстом підручника, заповніть таблицю.
Реформи Д. Ллойд Джорджа (1918 – 1922)
№
|
Сфера
|
Заходи
|
Мета: переведення економіки на мирні рейки
|
-
|
Промисловість і фінанси
|
-
кількість державних підприємств залишалася в 4 рази більше, ніж до війни.
-
частково відновлений урядовий контроль над залізницями.
-
уряд відмовився від золотого стандарту фунта стерлінга.
|
-
|
Сільське господарство
|
-
узято курс на виробництво власних продуктів харчування і сировини.
-
фермерам гарантовані ціни на пшеницю й овес не нижче їх собівартості.
|
-
|
Виборча реформа
|
-
виборчі права отримали жінки віком понад 30 років та чоловіки, що досягли 21 року й мали місце проживання та задовольняли умови майнового цензу.
|
-
|
Соціальна сфера
|
-
Допомога безробітним.
-
Житлове будівництво.
-
1918 р. запроваджувалося обов’язкове навчання дітей до 14 років, початкова освіта була безкоштовною
|
-
Робота в парах.
-
Сформулюйте зв’язну розповідь про ірландське питання, доповнюючи речення.
-
У відповідь на проголошення Ірландії… («суверенною і незалежною нацією», британський уряд запровадив там воєнний стан)
-
Д. Ллойд Джордж був змушений… (в грудні 1921 р. підписати угоду про створення незалежної ірландської держави)
-
Такі дії призвели до… (погіршення ситуації та невдоволення більшості представників суспільства обох сторін та громадянської війни)
-
Вибіркове читання.
-
Зачитайте речення, які містять відповіді на запитання.
-
Що призвело до падіння уряду Д. Ллойда Джорджа?
-
Хто очолив уряд консерваторів у 1922 р.? (Стенлі Болдуїн)
-
Хто та завдяки чому сформував перший в історії країни лейбористський уряд? (Джеймс Рамсей Макдональд тому, що консерватори і ліберали відмовилися разом сформувати уряд)
-
Чого вдалося досягти лейбористам?
-
Чого домігся уряд С. Болдуїна протягом 1924 – 1929 р.?
-
Яка подія відбулася 4 травня 1926 р.? (загальний страйк)
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 44.
-
Сформулюйте кілька тез, що характеризують становище країни в передвоєнному десятилітті.
Орієнтовний вигляд тез:
-
З 1929 р. уряд лейбористів очолює Дж. Р. Макдональд.
-
До 25 % зросло безробіття.
-
Створено «національний уряд».
-
З 1937 р. уряд очолює Невілл Чемберлен.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Бесіда за запитаннями підручника.
-
Укажіть дату підписання урядом Д. Ллойд Джорджа угоди про створення незалежної ірландської держави. (грудень 1921 р.)
-
Хто очолював британський уряд, що існував у 1924 – 1929 рр.? (С. Болдуїн)
-
Визначте, у чому полягали «здобутки і втрати» післявоєнного становища Великої Британії.
-
Проаналізуйте соціально-економічний і політичний розвиток країни в 1918 – 1929 рр.
-
Охарактеризуйте розвиток Великої Британії в передвоєнне десятиліття.
-
Робота з історичною картою.
-
Простежте за картою та прокоментуйте трансформацію Британської колоніальної імперії.
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 9 підручника.