Епіграф:
Немає нічого сильнішого за знання,
воно завжди і в усьому переважає…
Платон.
Мета:
Задачі уроку:
Навчальні
Учні мають знати:
Учні мають уміти:
Тип уроку: формування навичок і вмінь..
Обладнання та наочність: комп’ютери, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: редактор презентацій PowerPoint, Scratch
Посібники та обладнання: комп`ютери, з встановленою операційною системою Windows 7, середовище виконання алгоритму Scratch, комп’ютерна презентація, проектор, екран.
( Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.)
Уроки бувають різні: веселі, цікаві, творчі. Мені б хотілося, щоб ми сьогодні разом створили цікавий, змістовний, творчий урок. Але спочатку, покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу на уроці добре працювати.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того, щоб справитися із завданнями, будьте старанними і слухняними.
І не забувайте про наш девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Ми продовжуємомо вивчати з вами цікавий світ інформатики. На мій погляд тема, яку ми з вами вивчаємо зараз найцікавіша. А яку тему ми з вами вивчаємо? (Алгоритми та виконавці)
« Навіть найпрекрасніша і потужна ідея марна до тих пір, поки ми не вирішили нею скористатися. Найцікавіше в ідеях – це пробувати їх на ділі». Річард Бах (англ. Richard Bach, р. 23 червня 1936) – американський письменник, філософ і публіцист. Отож, сьогодні ми повинні спробувати на дії реалізувати свої алгоритми. Для цього нам потрібно ознайомитись із спеціальним середовищем виконання алгоритмів.
Але спочатку погляньте на слайд та скажіть, вікно якої програми ви бачите?
3.Оголошення теми та завдань уроку.
Сьогодні ми більш детально будемо знайомитись із програмним середовищем виконання алгоритмів, а саме з особливостями роботи в середовищі Скретч, вивчимо інтерфейс програми Scratch, навчимося запускати готовий проект на виконання та преглядати його у різних режимах.
4. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя з використанням презентації.
Та розпочнемо з головного.
Якщо алгоритм призначено для виконання за допомогою комп'ютера, його записують спеціальною мовою, яка має бути йому «зрозумілою».
Такий запис називають програмою.
Програми створюють для опрацювання інформаційних даних за допомогою комп'ютера. Говорять, що виконавцем програм є комп'ютер.
Комп'ютерна програма — це алгоритм опрацювання даних, записаний спеціальною мовою та призначений для виконання комп'ютером
Переглянути процес виконання програми на комп'ютері деяким виконавцем, що має свою систему команд, і її результат можна в середовищі виконання алгоритму.
Комп'ютерне середовище виконання алгоритму — це спеціальна програма, яка дає змогу створювати і виконувати алгоритми для обраних виконавців з визначеною системою команд на комп'ютері.
Таких програм може бути безліч. Кожна з них створюється людьми з певною навчальною метою. Прикладом такого комп'ютерного середовища є програмне середовище Скретч.
Його завантаження здійснюється з розділу Усі програми. Головного меню або за допомогою значка на Робочому столі
Вікно програми Скретч має складові, подібні до вікон програм, які ми вже вивчали: рядок заголовка, меню, кнопки управління вікном тощо
У цьому середовищі виконавцем алгоритму є Рудий кіт. Для нього існує своя система команд. З кожною командою пов'язана певна подія, яка відтворюється на сцені
Виконавців алгоритму в середовищі Скретч ще називають спрайтами. У перекладі з англійської мови sprite — світлячок або ельф
Програма, що виконується в середовищі Скретч, складається з команд, які можна обрати в контейнері. Вони реалізують команди із системи команд виконавця алгоритмів у середовищі, які об'єднані в групи:
Ще чотири цеглинки – це Олівець, Датчики, Оператори та Змінні ми вивчимо трішки пізніше.
Зображення вигляду виконавця, фон сцени і програму можна зберегти у файлі. Файл, створений у середовищі Скретч, називають проектом.
Відкривають існуючий проект за таким алгоритмом:
Які особливості режимів роботи в середовищі Скретч?
Під кнопками управління вікном середовища розміщено кнопки перемикання його режимів роботи
У режимі перегляду ми бачимо тільки сцену виконання алгоритму, що займає весь екран. Вийти з нього можна, натиснувши кнопку повернення у верхньому правому кутку екрана Щоб виконавець алгоритму розпочав виконувати команди на сцені, натискають на зелений прапорець. Кнопка Зупинити все припиняє виконання алгоритму.
У режимах У зменшений розмір та У певний розмір відображаються всі складові вікна програмного середовища, як показано на попередньому слайді.
У першому режимі сцена зменшена.
У цих режимах алгоритм можна виконувати покомандно, групою або цілком.
Наприклад, якщо в наборі команд, що міститься у вкладці Скрипти, обрати одну команду та двічі клацнути на ній мишею, то на сцені відтворюватиметься подія, що відповідає цій команді.
Натискання на кнопку Зупинити все припиняє виконання алгоритму.
5. Фізкультхвилинка
Вчитель. А зараз, діти, виконавцями алгоритму будете ви.
На уроці ви втомились,
Адже трішки потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Присідаєм стільки раз
Скільки літер «И» у нас.
Потягнулись стільки раз
Скільки літер «К» у нас.
Підстрибнули стільки раз
Скільки літер «Х» у нас.
Посміхнулись стільки раз
Скільки літер «Л» у нас.
6. Повторення правил безпечної роботи за комп’ютером
Гра «Світлофор»
Дітям роздаються червоні та зелені картки. Якщо твердження правильне, то учні піднімають зелену картку, а якщо неправильне, то червону.
Молодці! Отже, всі отримали допуск до роботи за комп’ютером.
7. Створюємо проект. Робота за комп’ютером: формування навичок, первинне
закріплення матеріалу.
Так як ми не вперше працюємо у середовищі Скретч, тому крім основних завдань, є щі і додаткові завдання, які дуже гарно оцінюються.
Завдання (6 балів). Відкрий проект Aguarium, що міститься в папці Animation.
Для цього:
робочому столі значок цієї програми і двічі клацни ліву кнопку
миші.
Завдання (12 балів). Додай свого спрайта до акваріума. (Маленького кита, який знаходиться в папці «Тварини»). Збережи проект.
Завдання (9 балів).
Із набору команд склади алгоритм, за яким виконавець «промовлятиме» речення в такій послідовності:
Для цього:
Вибери у лівій частині вікна кнопку Вигляд.
Учні виключають монітори і виконують вправи для очей через 7-8 хв. роботи за комп’ютером.
Екран монітора впливає на ваші очі. Тому потрібно робити паузи під час роботи за комп’ютером й виконувати час від часу корисні вправи, так звану гімнастику для очей. Саме одну з таких вправ ми зараз і проведемо.
Очі щільно ми закрили –
Це один, два, три, чотири.
Потім ширше розкриваєм,
Вдалині щось роглядаєм.
Очі швидко обертаєм,
Головою не хитаєм.
Вліво раз, два, три, чотири.
Вправо стільки ж повторили.
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
Читати пункт 1.4
Опрацювати контрольні запитання з рубрик «Обговорюємо» та «Оціни свої знання»
По можливості: встанови на домашньому комп'ютері програму Скретч та відпрацюй навички роботи з проектами – зразками.
Виконай завдання у робочому зошиті.
Тестування
Оціни свої знання:
Рефлексія
Перед тим, як попрощатись хочу дізнатись вашу думку про сьогоднішній урок.
У вас на столах є умовні смайлики, але вони не відображають ніякого настрою. Надайте їм відчуття настрою, домалювавши ротики. Якщо ви одержали задоволення від сьогоднішнього уроку – домалюйте посмішку, якщо негативні емоції – зробіть смайлик сумним, якщо урок не справив ніяких вражень – зробіть ротик у вигляді горизонтальної рисочки. Приклейте смайлики до листочка з д/з.
Учні по черзі підносять їх і висловлюють свою думку.
Вчитель. Дякую вам усім за співпрацю! Нехай вам щастить! До нових зустрічей!
1