сформувати і закріпити знання про сезонні особливості клімату України, кліматичні ресурси, продовжити формування поняття „коефіцієнт зволоження", „кліматичні ресурси". Виховати в учнів усвідомлення значення знань про клімат для розвитку господарства.
Сезонні особливості клімату України.
Кліматичні ресурси.
/8 клас/
Вчитель: Почкун Н.І.
м. Суми
Тема: Сезонні особливості клімату України.
Кліматичні ресурси.
Тема: сформувати і закріпити знання про сезонні особливості клімату України, кліматичні ресурси, продовжити формування поняття „коефіцієнт зволоження”, „кліматичні ресурси”. Виховати в учнів усвідомлення значення знань про клімат для розвитку господарства.
Обладнання: фізична та кліматична карти України
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: групова
Структура уроку
I. Організаційний момент - 1 хв.
II. Актуалізація знань - 10 хв.
III. Мотивація навчальної діяльності - 2 хв.
IV. Вивчення нового матеріалу - 24 хв.
V. Закріплення нових знань - 5 хв.
VII. Д/з - 1 хв.
VIII. Підсумок уроку - 1 хв.
I. Організаційний момент – джерела географічних знань на уроці: підручник, атлас, додаткова література.
II. Актуалізація знань – інтерактивна вправа „мозковий штурм”.
― Що таке? – клімат, кліматотвірні чинники, сонячна радіація(види), повітряна маса(типи), циркуляція атмосфери, циклон, антициклон, атмосферний фронт(теплий, холодний), Вісь Воєйкова, кліматичний пояс, альбедо.
III. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель зачитує легенду „Пору року”(із книги: Хрестоматія з фізичної географії України, авт. Т.Г.Бершадська, стр. 56).
Яка географічна закономірність покладена в основу цієї легенди? – ритмічна зміна пір року.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1. Сезонні особливості клімату
2. Кліматичні ресурси
― Учням пропонується у формі бесіди підібрати асоціаційні слова до слів: зима,весна, літо, осінь.
/метод гронування – асоціаційний/
Наприклад:
Зима: сніг, Новий рік, мороз, ожеледиця, холодно, шуба…
Весна: дощ, калюжі, цвітіння дерев, тепло, повінь, 8 Березня, конвалія, зливи…
Літо: сонця, пляж, море, канікули, жара, дощ, град…
Осінь: вітер, школа, яблука, овочі, перший сніг…
Зима
Надійшли морози, ріки закували
І берізкам коси інеєм прибрали.
Пухова перина очі убирає,
Біла скатертина – ні кінця, не краю
Під серпанком білим трава й листочки,
Річка оніміла, не дзюрчать струмочки.
Омертвіли лози, ледь гіллям хитають.
А в полях морози та вітри гуляють
Весна
Весна в наш край прийшла
Зазеленіла вже дрібнесенька трава.
З-під снігу пролісок пробився,
І весь світ розвеселився.
Пташки веселі пісеньки співають,
Дзвінкі струмочки їм допомагають,
А сонечко сміється й ніжно грає,
Бо все навколо квітне і радіє.
Літо
Літує літо у липневім цвіті,
Гречки медами пахнуть звіддаля,
Вже пожовтіли ниви і поля,
Десь перепілки заспіва у житі.
Після дощу розморена земля
Лежить і слухає ,що робиться у світі,
Ласкаве сонце спиниться в зеніті
І дивиться, як квітне вся земля.
Осінь настає …
Ніби притомилось сонечко привітне,
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.
Журавлі курличуть „летимо у вирій!”
Пропливає осінь на хмаринці сірій…
Працюють у 4х групах: Підібрати особливості пір року та записати їх до зошиту.
Пора року |
Особливості |
Зима – I група |
t°<0, 130 дн.(Пн.-Сх.)→ 85дн.(Пд.-Зах.) - 8°, мін. 33,6° помірно-м′яка: на Зах.– Ц (Ісланд.мін) на Сх..– Ц (Сиб., аркт. мак.) Ожеледь, хуртовини |
Весна – II група |
t° від 0 +15°С (+7°, +10°) , АПМ – t° 100 дн. (у Карпатах) – 50 дн. (на Сході) Грози, зливи, заморозки(до травня), пилові бурі(Пд.) |
Літо – III група |
t°>15°(+16°..+23°), макс. 37,8° (помірне) 95-100дн.(на Пн.-Зах.) – прохолодне 140дн.(на Пд.) → тепле - Ц з Атлантики А.(Азоркс. макс.) Суховії, посухи, грози, град |
Осінь – IV |
t° від +15° до 0° (сер. +5°..+12°) 65дн.(На Сході) 100дн.(Карпати, ПБК) Погода не стійка, ранні заморозки, туман, ожеледиця |
Через 15хв. учні звітують про особливості клімату кожної пору року.
Висновок: в Україні чітко виявляються пори року і різкі переходи між ними.
2. Кліматичні ресурси – невичерпні природні ресурси, які об’єднують сонячну радіацію, вологу та енергію вітру.
Види кліматичних ресурсів
агрокліматичні
1) сума середньодобових t°
>10° 2400°(Пн.) – 190 днів
3600°(Пд.) – 290 днів
2) коефіцієнт зволоження (к)
К=
якщо К>1 – надмірне(Пн.)
якщо К=1 – достатнє(Центр.)
якщо К<1 – недостатнє(Пд.)
енергетичні
СЕС, ВЕС
рекреаційні
відпочинок
Кліматом визначається тривалість опалювального періоду (t°<+8°С) ≈ 185 днів (15.10-15.04)
V. Закріплення.
Чи можна Україну назвати територією з кліматичним комфортом?
ЗА - I та II групи ПРОТИ - III та IV групи
Метод „Займи позицію”
/Назвати найбільш переконливі аргументі своєї точки зору/
ЗА
ПРОТИ
Висновок: клімат України є сприятливим для господарської діяльності, умов життя і відпочинку людей.
Д/з §23 (Ознаки зміни погоди)
* Народні приміти, які пов’язані з передбаченням погоди.