Тема: Шахи і шашки-спортивні настільні ігри
Мета: Ознайомити здобувачів освіти з настільними спортивними іграми-шахами і шашками. Дати поняття про назви фігур в шахах, їхнє розташування на шаховій дошці та значення кожної шахової фігури в грі. Ознайомити з правилами гри в шашки,навчити розставляти шашки на дошці та грати в цю гру.
Розвивати уважність, логічне мислення, пам'ять.
Виховувати пізнавальний інтерес, бажання грати в настільні спортивні ігри та долучатися до загальнонаціональної культури українців.
Урок-тренінг.
Компетентності:загальнокультурна: фізкультура і спорт є частиною загальної культури.
Спілкування державною мовою. Здобувачі освіти засвоять назви шахових фігур українською мовою, спілкуватимуться протягом тренінгу державною мовою.
Математична компетентність. Правила ігор вимагають міркування, мислення, продумування ходів.
Матеріал до уроку:шахи, шашки,розмальовка «Шахи», картки з написами «Король», «Ферзь», «Кінь», «Тура», «Слон», «Пішак», правила групи,відео ролики «Розташування шахів на шахівниці», «Правила гри в шашки», загадки, вікторина.
Хід уроку
І.Організаційний блок
1. Вправа «Привітання»
Діти сідають у коло, передають один одному шашку і говорять слова-побажання .
2. Знайомство.
-Перш ніж почнемо знайомитися, прошу відгадати загадку.
Не люди, не звірі, не годинник, а ходять? (Шахові фігури)
- Погляньте на шахову дошку та виберіть фігуру, яка вам сподобалася. Якщо знаєте, як вона називається, то назвіть. Якщо не знаєте, то просто покажіть, скажіть, що хотіли б бути ось такою фігурою. До цієї вправи ми ще повернемося, ви дізнаєтеся як називається фігурка, яку ви обрали та поясните чому ви саме її обрали.
3. Вправа «Правила групи».
_ У групі існують правила, які всі повинні поважати їх і дотримуватися. Я буду називати правила, а ви голосуєте своєю фігуркою.
-Ви активно проголосували за правила роботи, тому будемо їх дотримуватися.
ІІ.Блок «Мотивація навчальної діяльності»
Даю дітям розмальовки шахових фігур, прошу їх розфарбувати.
2.Вправа «Очікування»
-Виріжте ту фігурку, яку ви вибрали під час знайомства. Сьогодні ми ознайомимося з настільними іграми –шахами і шашками. Ознайомимося з назвами шахових фігур, з розташуванням та ходами цих фігур на шахівниці.Також будемо вивчати правила гри іншої настільної спортивної гри-шашки. Та організуємо спортивне змагання з гри в шашки. Якщо вам буде цікаво, ви очікуєте дізнатися багато нового, то прикріпіть шахову фігурку на дошку.
ІІІ. Блок «Вивчення нового матеріалу»
-Шахи-дуже цікава гра. Вона виникла більше тисячі років тому в країні, що має назву-Індія.
Ша́хи — інтелектуальна гра на спеціальній дошці (шахівниці), яку поділено на 64 світлі й темні клітини (поля). Кожен з гравців (їх два) має 16 шахових фігур: вісім пішаків, дві тури, двох коней, двох слонів, ферзя та короля. Фігури білого і чорного кольорів — один з гравців грає білими фігурами, другий — чорними.
Король
Найцінніша постать, оскільки непереборна загроза взяття (ця ситуація називається « мат ») означає програш партії. Ходить на одне поле по вертикалі, горизонталі чи діагоналі, але не може ходити на полі, що знаходиться під ударом іншої фігури (ходити під шах). Крім того, може брати участь у рокіровці . У комплекті шахових фігур король найвища фігура, одна із двох найвищих фігур (друга – ферзь).
Ферзь або королева
Найсильніша постать, оскільки ходить на будь-яке число полів по вертикалі, горизонталі чи діагоналі — поєднує у собі ходи човна(тури) та слона.
Тура
Ходить на будь-яку кількість полів по вертикалі чи горизонталі. Може брати участь у рокіровці .
Слон
Ходить на будь-яку кількість полів по діагоналі. В силу розмальовки шахівниці, слон переміщається тільки по полях одного кольору.
Кінь
Може піти на одне з полів, найближчих до того, на якому він стоїть, але не на тій же горизонталі, вертикалі або діагоналі, тобто він ходить літерою «Г» (або латинською «L»). Завжди попадає на поле протилежного кольору.
Пішак
Ходить одне поле по вертикалі вперед. З вихідного положення може зробити перший хід на два поля вперед. Б’є на одне поле по діагоналі вперед. При виконанні ходу на два поля може бути наступним ходом взято на проході пішки противника. Єдина фігура в шахах, у якої звичайний хід та хід із взяттям різняться. Якщо в процесі гри пішака досягає останньої горизонталі, вона перетворюється на будь-яку фігуру за бажанням гравця, крім короля. Як правило, пішак перетворюється на найсильнішу фігуру — ферзя.
Король |
Ферзь |
Слон |
Кінь |
Пішак |
Тура |
3.Вправа «Перегляд відеоролика»
ІV.Блок « Закріплення вивченого матеріалу»
1.Вправа «Робота в групах»
Ділимося на групи. Кожна отримує шахівницю та фігури. Завдання:
розставити фігури в початкове положення. Скільки на дошці білих пішаків, турів, слонів, коней, ферзів, королів? Чорних пішаків, турів, слонів, коней, ферзів, королів?
Виграє група, яка правильно розставила фігури.
2.Вправа «Шахова вікторина»
1. Покажи білого і чорного пішака, коня, слона, туру, ферзя, короля. Яка з фігур має рот та вуха?
2. Яка фігура схожа на лошатко? На башту? (Кінь, тура)
3. У якої фігури кругла голівка? На верхівці маленька кулька? (У пішака, у ферзя)
4. Яка фігура вища: пішак чи тура? (Тура)
5. Яка фігура нижча: слон чи ферзь? (Слон)
6. Назви найвищу фігуру. Найнижчу фігуру. (Король, пішак)
7. В якого слона немає хобота? (У шахового)
8. Який король не вміє говорити? (Шаховий)
V.Блок «Вивчення нового матеріалу»
3.Вправа «Міні-лекція 2»
Ша́шки, або да́мки[1][2] — настільна гра. Вважають, що шашкам уже більше 3000років. А виникла ця гра,на думку дослідників, у Стародавньому Єгипті.
Існує багато різновидів шашок. У більшості з них гра ведеться на клітинковій дошці, гравці почергово роблять хід, пересуваючи одну зі своїх шашок по діагоналі. Шашка може перестрибнути через шашку суперника, якщо за тією є вільне поле. При цьому шашка суперника знімається з дошки. Бити фігуру в шашках обов'язково. При досягненні шашкою останнього ряду вона стає дамкою. Дамка може рухатись по діагоналі, в одному напрямі, і пройти велику кількість кліток. Гра ведеться до повного знищення сил суперника. Якщо такого знищення досягти неможливо, реєструється нічия.
VІ.Блок «Закріплення вивченого матеріалу.
Кожна група отримує дошку та шашки. Треба розставити шашки.
Є діти, які вміють грати в шашки, тому організовуємо гру. Завдання:дотримуватися правил гри.
-На початку уроку ви обирали шахову фігуру. Чи здійснилися ваші очікування щодо свого вибору? Чи так ви уявляли сьогоднішній свій образ? (Діти діляться своїми думками)
4. Вправа «Релаксація»
-Чи справдилися ваші очікування щодо ознайомлення з настільними спортивними іграми?
-Чи хотіли б ви грати в шахи?шашки?
-Як ви думаєте, чому вже стільки років люди грають в ці ігри?
Чи будуть грати в них наступні покоління? Чому?
-Чи цікаво було на уроці?