Тема:Шануємо бабусю. Володимир Коломієць «Сиве сонечко»
Мета: розкрити учням красу і своєрідність поезій Володимира Коломійця; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність сприймати звукові, словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово; виховувати любов і повагу до старших членів сім’ї.
Обладнання: презентація до уроку, картки для словникової роботи, мікрофон, картки для складання асоціативного куща, картки з планом для складання твору « Моя бабуся».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент ( слайд1, 2)
II. Мовленнєва розминка
1)Чистомовка( слайд 3)
Ат – ат – ат – мама, тато….( брат)
Ра – ра – ра - я й моя…( сестра)
М′я,м′я,м′я – це моя…(сім′я)
Ся,ся,ся – а якщо…(бабуся)
Усь,усь,усь – і старий …( дідусь)
Ки,ки,ки – і …(тітки й дядьки)
На,на,на – то це вся наша … ( родина)
2) Розгадування кросворду( слайд 4)
- Дочка моєї мами - …
- Син мого дідуся-…
- Своїх онуків розуму навчає старенький -…
- Найбільше пестить і голубить своїх дітей - …
- Батькам на втіху росте здоровий і розумний їхній - …
-Твою матусю донечкою кличе твоя-…
Ключове слово – родина.
III. Перевірка домашньогозавдання ( слайд 5)
1. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання Дмитра Павличка «На щастя».
2. Слухання самостійно знайдених учнями відомостей про те, як і чому підкова стала символом щастя
IV. Мотивація навчальноїдіяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Послухайте вірш.( слайд 6)
Вареники
Лада ліпить вареники — помага бабусі. Вареники-стуленики... Тістечко й на вусі! Лада ліпить вареники. Та так-бо вже щиро! Вареники-стуленики з вишнями, із сиром. Лада ліпить вареники, вся в борошні й тісті. |
Вареники-стуленики,— хто ж їх буде їсти? А їстимуть три подружки: кішка Мурка, курка Кокотушка, ну, а третя — свинка Хрюшка. Їстимуть і проситимуть: — Ще, Ладо, ще! |
— Який він за настроєм?
— Автор цього вірша — український поет Володимир Коломієць. З його творчістю ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці.( слайд 7)
V. Cприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання біографічної довідки ( слайд 8)
Фізкультхвилинка ( слайд 9)
До бабусі на город
Зібрались зайчата.
І до моркви нахились,
Щоб її зібрати.
Та з-за тину на зайчат
Погляда бабуся
І кричить: «Ось я до вас зараз
Доберуся!»
Злякалися зайці, й нумо утікати,
До лісочка, до лісочка
Весело стрибати.
2. Опрацювання вірша Володимира Коломійця «Сиве сонечко» ( слайд 10)
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте назву вірша і спробуйте здогадатися, про кого в ньому йтиметься.
2) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Кого поет назвав сивим сонечком?
3) Словникова робота. ( робота в парі)
Ночви |
уранці |
дітлахи |
лежанка |
ніжаться |
тупочеться |
клопочеться |
потягусеньки |
Довідкове бюро
Ночви — довгаста посудина з розширеними доверху стінками для домашнього вжитку: виготовлення тіста, прання білизни, купання і т. ін.
Лежанка — низька піч у вигляді тапчана для лежання.
4) Різновиди читання
- « Бджілки»
- «Диктор телебачення» ( вправа « Мікрофон»)
- Вибіркове читання
— Як поет говорить про дітлахів?
— Якими словами передає нескінченні турботи бабусі?
— Чи звертається поет до кожного з нас? Доведіть свою відповідь.
5) Читання віршів учнями про бабусю ( раніше підготовлених) ( слайд 11)
6)Складання асоціативного куща( робота у групах) ( слайд 12)
- Які асоціації у вас виникли зі словом « бабуся»?
7) Усне складання твору “ Моя бабуся” ( слайд 13)
1. Якою людиною є твоя бабуся?
2.Яка у неї посмішка , очі, руки?
3.Що ти відчуваєш під час зустрічі з бабусею?
4.Твої почуття до бабусі.
5. Бабуся для мене – це…
Словничок епітетів
Добра,весела,мудра,близька,рідна,лагідна,ніжна,ласкава,теплі,спрацьовані,турботлива,сердечна,ніжна,чуйна,дбайлива,мила.
VІ. Підсумок уроку ( слайд 14)
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Який висновок ви зробили з прочитаного?
VІІ. Домашнє завдання ( слайд 15)
Виразно читати вірш Володимира Коломійця “Сиве сонечко” (ст. 121)
Підготувати розповідь про свою бабусю.