Урок"Шарль Бодлер - пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка "Квіти зла" (загальна хаактеристика). Сонет "Альбатрос"")""

Про матеріал
Даний конспект допоможе розкрити життя та творчість поета, характеристику збірки "Квіти зла", проаналізувати сонет "Альбатрос". Сприятиме розвитку навичок аналізу поетичного твору, критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема: Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка 

          «Квіти зла»(загальна характеристика). Сонет «Альбатрос»

Мета: ознайомити з життям та творчістю поета, дати загальну

          характеристику збірки «Квіти зла», проаналізувати сонет «Альбатрос»; 

           розвивати навички аналізу поетичного твору, уміння формулювати й 

           висловлювати власні судження, розвивати критичне мислення, вміння

           виділяти головне; виховувати естетизм.

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь

             та навичок

Обладнання: портрет Бодлера, карта Франції, презентації, підручник,

              мультимедійний проектор, робочі зошити

                              Хід уроку

І. Організація класу (ТБ)

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

(слайд)

      Недаремно 19 століття називали Золотим віком літератури. 1819 року народився Уолт Уітмен, 1820 – Афанасій Фет, 1821 – Шарль Бодлер. Щороку народжувався великий поет. Якщо ж пригадати, що того ж 1821 року народився також і Флобер, і Достоєвський, то автор унікальної книги «Квіти зла» опиниться в цікавій компанії своїх ровесників – дослідників природи зла.

    Шарль Бодлер, про якого ми сьогодні говоритимемо, стояв біля витоків  французького символізму. Сам поет вважав себе пізнім романтиком, а історія  літератури визнала його предтечею символізму і митцем, у творах якого відображений декаденський умонастрій кінця 19 століття.

Тож перш ніж приступити до вивчення нової теми, пропоную повторити теорію літератури у вигляді літературного турніру, щоб можна було визначитися, до якої течії відноситься поет.

ІІІ. Актуалізація знань(«Літературний турнір»)

  • Роди літератури?
  • Жанри лірики?
  • Поняття романтизму (ідейне та художнє направлення в європейській та американській культурі в 18ст. Романтизм стверджує культ природи, почуттів і природного у людині)
  • Поняття символізму (одна із найкрупніших течій кінця 19 ст. початку 20. Проголосили основою творчості символ. Головна ознака підміна образів символами, натяками, недомовленнями)
  • Що таке декаданс? (напрям у літературі, загальна назва кризових явищ у мистецтві та культури кінця 19 ст. – початку 20 ст.Період декадансу позначений настроями безнадії, розчарування, занепадом життєвих сил, естетизмом. Декаданський герой – це людина, яка відчуває свою відчуженість у світі, трату моральних ідеалів і віри в майбутнє)
  • Поняття парадокса.(протиріччя здоровому глузду)
  • Особливості модернізму.(сучасний, новітній. Руйнував існуючі уявлення, традиційні ідеї, форми, жанри та шукав нові)

 

       ІУ. Робота над темою уроку

  1. Висловлювання сучасників про Бодлера («Аукціон думок»)

*Більшість сучасників  називали Бодлера аморальним, небезпечним богохульником, напівбожевільним. (група Б готувала повідомлення висловлювання про поета відомих людей)

Поет Теодор де Басквіль говорив про нього інше: «Якщо можна назвати людину приємною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життям і думкою. Коли я слухав його швидку, вишукану мову, мову справжнього парижанина, мені здавалося, що з очей моїх спадає пов’язка, що переді мною відчиняється безмежний світ мрій, образів, ідей, величних пейзажів…»

Артюр Рембо писав: «Бодлер…  Цей король поетів  -  справжній Бог…»

Марина Цвітаєва у вірші «Чарівник» робить сміливе порівняння:

 

Поміж Дияволом і Богом

Я весь роздертий:

Дві правди – два шляхи

Дві сили – дві безодні: Данте і Бодлер…

  • Проблемне питання: То чому ж такі протиріччя в оцінці особистості поета і його творчості?

Про це нам допоможе дізнатися життєвий шлях поета.

 

(Життя людини впливає на її творчість. Тому неприємне дитинство, повне розчарувань, складні часи на засланні – одна причина, інша висловлювання про те, що суспільство знаходиться в темряві. Жах життя та захоплення життям, розчарування в коханні, відчув приниження, коли взяли під опіку його статки).

     2.Розповідь учня з презентацією.(«Літературний калейдоскоп»)

 

Хвилинка релаксації (перегляд відео про квіти).

   

 3. Асоціативна вправа(на екрані квіти). Оберіть асоціації до слова квіти. «Асоціативний кущ»(слайд)

Запишіть їх.(радість, творінні природи, символ краси, досконалість, чарівність).

- Чи завжди квіти – символ радості?

Адже з квітами людей проводжають в останню путь, приносять їх на могилу аж ніяк не на знак радості.

Приєднайте до своїх слів слово зло.

(Що таке зло – чорна сила, антипод добра, страждання, біль).

Що ви бачите у назві ? (парадокс)

У ній протиставлено сподівання, ідеали, відчай та безнадія.

     4.Словникова робота.(« Теоретична скринька»)

Поєднання непоєднуваного називається антиномія(записати).

 

5. Розповідь учнів про збірку «Квіти зла» «Скринька Пандори»

Книга, що містить лише 200 сторінок невеликого формату, стала перлиною світової лірики. Задум збірки визрів у 1846 році. Тоді цей твір мав називатися «Лімби», що означає «верхні кола пекла». Звичайно, виникають асоціації з Данте та його твором «Божественна комедія».

Пеклом здавалося поетові тогочасне життя, пекельні муки відчували як ліричний герой твору, так і сам автор. Але таку назву вже мала книга Теодора Верона. Письменник Іполит Бабу підказав іншу назву «Квіти зла»(Les fleurs du Mal). Ця назва сподобалася Бодлеру, окрім того слово Le Mal має ще й інше значення – «біль». Саме так називалася нова збірка поета, що з’явилася 1 червня 1855 року і містила лише 18 віршів. Назва твору виявилася напрочуд влучною і виразною, відбила всі суперечності, які переживав поет.         

     Назва збірки напрочуд містка і виразна, бо сфокусувала в собі не лише суперечності епохи, а й суперечності самого Бодлера. «Квіти зла» - вияв протиставлення Добра і Зла.

Структура збірки.

Книга має « Посвяту» і складається із 6 циклів

«Сплін та ідеал», «Паризькі картини», «Вино», «Квіти зла», «Бунт», «Смерть». Усі вони поєднані проблемно – тематичним принципом. Вірші мають двопланову структуру: на першому плані предмети, явища, конкретні деталі, а за ними ховається ідея, абстракція, що перетворює предметно – емпіричні образи на символи. Символіка поета звернена до «реальної свідомості», спрямована глибоко й експресивно виразити суперечливе духовне буття особистості.

Сучасники Бодлера не сприйняли книгу Бодлера, звинуватили його в аморальності, звинувачували «в образі суспільної моралі». Навіть його мати не розуміла книги сина і приєдналася до думки критиків. Проти нього було висунуте судове звинувачення. Йому присудили штраф 300 франків. Примусили виключити 6 віршів. Бодлер був у розпачі і переживав депресію.

   Тематика збірки:

  • Утвердження неморальності краси «Гімн краси»
  • Ностальгія, туга за втраченим раєм
  • Конфлікт митця і суспільства
  • Пошуки ідеалу та невідомого «Подорож»

Провідна тема: стосунки Поета та Юрби.

Ліричний герой особистість здатна силою уяви змінити світ, філософ, любитель життя, бунтар духу, невтомний шукач високих істин, мрійник, самітник, поєднання тваринного і людського, тілесного та людського.

Бодлер наголошував, що «Квіти зла» - це цілісний твір, який потрібно читати у порядку, який він визначив.

6. Повідомлення про альбатроса «Природнича довідка».

 

7. Декламування вірша «Альбатрос». («Віртуальний екскурс») на берег Тихого океану

(Ось він: таємничий, мінливий, неосяжний. Він хвилює душу, не залишає байдужим серце. Чуєте шурхіт хвиль, плескіт води, далекі крики альбатросів. А там, ближче до обрію корабель, де відбуваються події).

8. Пошуково – дослідницька робота. Аналіз вірша.

- Вірш було написано 1842 р. під час поїздки на острів Маврикій. Шарль , перебуваючи10 місяців на кораблі під наглядом капітана та спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею. Вірш війшов до циклу «Сплін та ідеал». Сплін – хандра, пригнічений настрій.

- Визначте композицію твору.

- Про що розповідає в перших рядках?

- Як відноситься автор до альбатроса? Як він передає свій сум, біль?

- Яким ми бачимо птаха в небі та на палубі? (слайд, записати в зошит)

Назвати художні засоби.

- Про що йде мова в другій частині? (поступово цей образ починає символізувати самого поета)(слайд).

- То які два світи зображені в сонеті?

- Яка тема твору?(показ людини, яка відрізняється від суспільства).

- Ідея?(поет доносить до читача, як суспільство відноситься до особливих людей).

- Які символи використовує автор? ( альбатрос – світ добра, рекрасного, це поет, море – символ життя, корабель – символ людської долі, грім, гроза, блискавка – життєві негаразди)

- Яка ідея звучить у заключній строфі?(хоча й не має змоги йти у земному світі, перевершує його, бо завжди залишається вільним у світі своєї уяви.

Стверджується сила мистецтва, автор оспівує душу, що прагне краси, ідеалу. Він не може протистояти толпі. Зло перемагає добро, але мистецтво та особистість вище за натовп).

9. Установіть відповідність між образами твору(«Обери позицію»)

А. Альбатрос                            1. Людська доля

Б. Моряки                                  2. Життя

В. Море                                      3. Життєві негаразди

Г. Корабель                                4. Поет

Д. Грім, гроза, блискавка          5. Натовп

10.- Які риси модернізму ви можете відмітити?(наявність образів – символів, непомітний перехід символів у настрій, настрою – у думку, думки – у почуття).

- Як проявляється декаданс ? (естизація потворного)

- Який напрямок в літературі характерний для Бодлера?

У. Узагальнення й систематизація здобутих знань

Висновки: У «К. З» постав поет нової формації. Час показав, що Бодлер був провидцем, а не наклепником, один із перших вказав на постійну присутність зла в цивілізованому світі, на право вибору, яке має кожен із нас.

Щоб не закінчувати урок на песимістичній ноті, зараз ми створимо квітку добра і подаруємо її Шарлю Бодлеру.

УІ. Підсумок уроку

Мішень

Оцінення.

УІІ. Домашня робота: гр.. а  твір – роздум «Що таке сплін та ідеал?»

                                       Гр. б, в – стор. 153 – 161.

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку