УРОК БІОЛОГІЇ 8 КЛАС
Тема Шкіра – особливий орган людини.
Лабораторне дослідження. Будова шкіри, нігтя, волосини
Мета уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; удосконалювати вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами; навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; здійснювати гігієнічне виховання.
Очікувані результати: учні називають функції шкіри; учні характеризують будову шкіри; учні пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями шкіри; учні розпізнають складові шкіри на малюнках; учні спостерігають та описують будову шкіри та її похідних.
Обладнання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
С№1 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Добрий день! Як ви себе почуваєте? З яким настоєм ви прийшли на урок? Давайте створимо коло, візьмемось за руки, подаруємо один одному посмішку, відчуємо тепло і підтримку товариша. З гарним настроєм і впевненістю, що у нас все отримається, ми продовжимо пізнавальну подорож по нашому організму.
2. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
С№2 Коли ми говоримо про тіло людини, зазвичай називаємо серце, печінку або мозок «органами». Так, дійсно, у цих органів є певні функції, і вони їх виконують.Ці органи мають свої розміри і місце положення в організмі. Сьогодні ми познайомимося з органом, а яким вам належить дізнатися завдяки підказкам:
С№3
Про що чи про кого йшла мова? Які асоціації у вас викликає слово шкіра? То ж про що буде іти мова сьогодні на уроці ?
С№4
А чи знали ви, що шкіра є особливим органом тіла?
(Учні записують тему в зошит) ст. 97
С№5 Тема нашого уроку Шкіра – особливий орган тіла людини.
Здавалось, що ми чимало знаємо про шкіру людини, але чи все?
С№6 Як можна прокоментувати слова австрійського вченого Вінтерніца
«Шкіра — це орган, по якому можна взнати здоров’я і навіть життєву історію людини»? І для того, щоб зробити це, нам необхідно досконально вивчити будову та функції шкіри.
С№7 Давайте разом визначимо мету і завдання уроку.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда. 3.1.
С№8 Давайте повернемося до курсу зоології і пригадаємо особливості будови шкіри в різних тварин.
С№9— Які особливості будови шкіри у плазунів? (Тіло вкрите роговими лусками; шкіра під ними завжди суха.)
С№10— Чим характеризується шкіра птахів? (Шкіра суха, покрита пір’ям; розвинута одна залоза — куприкова.)
С№11— Які особливості будови шкіри у ссавців? (Шкіра добре розвинена, має багато потових залоз і вкрита волосяним покривом; кількість і розподіл потових залоз залежить від потреби в терморегуляції.)
С№12— Які похідні шкіри були характерні для ссавців? (Кігті, роги, копита.)
«Асоціативний кущ». 3.2.
С№13Узагальнення результатів.
4. Засвоєння нового матеріалу
4.1 Робота з мікроскопом
А зараз я пропоную вам попрацювати з мікроскопом, що у вас на столах
С№14 Повторимо інструкцію правил безпеки роботи з мікроскопом.
Налаштуйте мікроскоп, подивиться
С№15 Що ви побачили? Яка це тканина? «Епітеліальна тканина»
Що характерно для епітеліальної тканини?
С№16 Які види епітеліальної тканини тут зображені?
С№17 4.2 ЕКСПЕРЕМЕНТ
С№18 Повторимо інструкцію правил безпеки роботи з ручною лупою.
С№19 1 Будь ласка спробуйте відтягнути шкіру з тильної сторони руки
Яка вона? Розгляньте шкіру за допомогою лупи.
Що ви бачите?
С№20 2 Будь ласка спробуйте відтягнути шкіру з внутрішньої сторони руки
Яка вона? Розгляньте шкіру за допомогою лупи.
Що ви бачите?
Рельєф шкіри на пальцях утворює неповторний – у кожної людини свій – малюнок. Цей малюнок і знімають слідчі у вигляді відбитків пальців, що допомагає їм знайти злочинців.
У чому різниця між двома поверхнями?
С№21 Так властивості будь-якої системи чи органа залежать від будови.
С№22 Увага на екран (відіо) «Будова шкіри» С№23
4.3 Робота з підручником С№24 (Правила роботи в групах)
1 бути активними 2 бути дружним 3 дотримуватися правила “ піднятої руки ”
4 вміти слухати і задавати запитання.
ЕПІДЕРМІС |
ДЕРМА |
ПІДШКІРЯНА КЛІТКОВИНА |
ЗАЛОЗИ І ПОХІДНІ ДЕРМИ |
Багатошаровий плоский епітелій Роговий шар Ростковий шар Мертві зроговілі клітини Клітини що постійно діляться
|
Сполучна тканина Еластичні колагенові волокна Волосяні сумки Терморецептори Механорецептори Пігмент меланін Сальні і потові залози. |
Пухка сполучна тканина Клітини с запасом жиру Трубочки з видільними протоками Кровоносні і лімфатичні судини Сальні потові залози
|
Ниткоподібні утворення Отвори що відкриваються у волосяний мішечок Зроговілі частинки на кінцях пальців Має стріжень і корінь Кутикула |
С№25 Епідерміс складається з багатошарового плоского епітелію. Підшкірна клітковина має камбіальне значення. Тут клітини посилено діляться. Зміна шкіри, регенерація відбуваються внаслідок діяльності цього шару. Нижні шари нових клітин ніби витісняють розміщені ближче до поверхні.
Клітини епідермісу поступово роговіють, злущуються. Це роговий шар епідермісу — змертвілі клітини, що утворюють щільну захисну плівку. Вона поступово стирається, замінюється новими клітинами, що підходять знизу.
Власне шкіра, або дерма — шар сполучної тканини, що складається з еластичних і колагенових волокон. Під цим шаром знаходиться пухка підшкірна клітковина, багата на жирові клітини. Це основне жирове депо організму. В дермі і підшкірній клітковині, на відміну від епідермісу, багато судин, нервів. Тут же містяться шкірні залози, волосяні сумки.
Основні залози шкіри — сальні і потові. Сальпі залози розміщені по всій шкірі, крім долонь і підошви. Особливо багато їх на лобі, носі, грудях, спині, менше — на животі, попереку, кінцівках. Значна частина їх відкривається своїми протоками у волосяні сумки. На губах рота та деяких інших органах сальні залози відкриваються протоками вільно.
Діяльність сальних залоз схожа на процеси життєдіяльності епідермісу, в якому клітини поступово роговіють і злущуються. У сальній залозі клітини поступово заповнюються жиром і з наближенням до протоки перетворюються на сало, що виштовхується розміщеними нижче клітинами. Шкірне сало змащує волосся, шкіру, робить їх еластичними, водовідштовхуючими, запобігає висиханню шкіри. Сало, що виділяється на поверхню тіла, може вбирати воду, що важливо для підтримання відносної вологості шкіри, збереження нею еластичності. Завдяки цьому в шкіру легко проникає вода, пари газів, що забезпечує її дихальну і видільну функції. Шкірне сало має і водовідштовхувальні властивості, обмежуючи занадто велике змочування, розм'якшення шкіри і сприяючи стіканню надлишок води з поверхні тіла. Шкірне сало важко піддається дії бактерій, окисленню, ферментативному гідролізу.
Потові залози розміщені на шкірі нерівномірно. Вони виділяють піт, який має велике значення для терморегуляції. Цих залоз найбільше на долонях, підошвах, менше — на шкірі вух, плечей. Потова залоза складається з канальця, який у секреторному відділі згорнутий у клубочок і через пряму протоку відкривається на шкірі потовою порою.
Судини проходять у підшкірному шарі, звідки венули і артеріоли піднімаються до клубочків сальних і потових залоз і утворюють сітку капілярів. У шкірі багато капілярів у спалому стані; вони розширюються при посиленні потоутворення і тепловипромінювання тощо. У шкірі багато нервових закінчень.
Ще я хочу додати що шкіра як орган тісно пов’язана з усіма органами у людини.
С№26Увага на екран (відіо)
Виходячи з будови ми можемо визначити які функції виконує шкіра?
С№27, Увага на екран (відіо) С№28, С№29
(давайте складемо таблицю) « Функції шкіри»
5. Узагальнення і закріплення знань С№30
Лабораторне дослідження. Будова шкіри, нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна).
1) Інструктаж із правил безпеки учнів, інструкція № _______.
2) Виконання дослідження (згідно з інструкційною карткою). С№31-№35
6. Підбиття підсумків уроку
С№36 6.1 «Закінчи речення»
Загальна площа шкіри в дорослої людини становить ... (1,5–2 м2).
Товщина шкіри ... (2–5 мм).
Зовнішній шар шкіри називається ... (епідерміс).
Захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання ... (меланін).
Під епідермісом розташована ... (дерма).
У дермі містяться... (рецептори, сальні й потові залози, волосяні сумки, кровоносні й лімфатичні судини).
За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється поту ... (500 мл).
Під дермою міститься ... (підшкірна жирова клітковина).
До похідних шкіри належать ... (нігті та волосся).
Кожна волосина складається з ... (кореня та стрижня).
Росте волосся за рахунок ... (поділу клітин росткових сосочків волосяної цибулини).
6.2 С№37 Давайте пригадаємо тему нашого уроку
С№38 А чи впоралися ми з метою що ставили перед собою
С№39 Чи можемо ми зараз пояснити вислів вченого
6.3 С№40 Ми досягли з вами мети давайте подякуємо один одному бо ми робили все разом.
6.4 Оцінка роботи учнів
7. С№41 Я пропоную вам ось таке Домашнє завдання.