Урок "Шкіра - особливий орган людини"

Про матеріал
План - конспект уроку біології 8 клас " Шкіра - особливий орган людини" урок засвоєння нових знань з виконанням лабороторного дослідження. Мета уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; удосконалювати вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами; навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; здійснювати гігієнічне виховання. Очікувані результати: учні називають функції шкіри; учні характеризують будову шкіри; учні пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями шкіри; учні розпізнають складові шкіри на малюнках; учні спостерігають та описують будову шкіри та її похідних.
Перегляд файлу

УРОК БІОЛОГІЇ 8 КЛАС                                   

 Тема  Шкіра – особливий орган людини.

 Лабораторне дослідження. Будова шкіри, нігтя, волосини

Мета уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; удосконалювати вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами; навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; здійснювати гігієнічне виховання.

Очікувані результати: учні називають функції шкіри; учні характеризують будову шкіри; учні пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями шкіри; учні розпізнають складові шкіри на малюнках; учні спостерігають та описують будову шкіри та її похідних.

Обладнання:

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

С№1    1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Добрий день! Як ви себе почуваєте? З яким настоєм ви прийшли на урок? Давайте створимо коло, візьмемось за руки, подаруємо один одному посмішку, відчуємо тепло і підтримку товариша. З гарним настроєм і впевненістю, що у нас все отримається, ми продовжимо пізнавальну подорож по нашому організму.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

С№2 Коли ми говоримо про тіло людини, зазвичай називаємо серце, печінку або мозок «органами». Так, дійсно, у цих органів є певні функції, і вони їх виконують.Ці органи мають свої розміри і місце положення в організмі. Сьогодні ми познайомимося з органом, а яким вам належить дізнатися завдяки підказкам:

С№3

  • Він постійно контактує з зовнішнім середовищем
  • Орган  цей має свою імунну систему
  • Дуже тісно він пов'язаний з нервовою системою.
  • Цей орган постійно відмирає і народжується знову.
  • Це найважчий орган. Маса цього органа у дорослої людини в середньому досягає 2,7 кг.

 

Про що чи про кого йшла мова? Які асоціації у вас викликає слово шкіра? То ж про що буде іти мова сьогодні на уроці ?

С№4

А чи знали ви, що шкіра є особливим органом тіла?

(Учні записують тему в зошит) ст. 97

С№5 Тема нашого уроку      Шкіра – особливий орган тіла людини.

 

Здавалось, що ми чимало знаємо про шкіру людини, але чи все?

С№6 Як можна прокоментувати слова австрійського вченого Вінтерніца

«Шкіра — це орган, по якому можна взнати здоров’я і навіть життєву історію людини»? І для того, щоб зробити це, нам необхідно досконально вивчити будову та функції шкіри.

С№7 Давайте разом визначимо мету і завдання уроку.

  • сформувати знання про будову і функції шкіри;
  • установити взаємозв`язок між будовою шкіри та її функціями;
  • розкрити роль шкіри як зовнішнього бар`єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем;
  • удосконалити вміння користуватися мікроскопом, лупою, мікропрепаратами;
  • навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей;
  • здійснювати гігієнічне виховання.

3. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда. 3.1.

С№8 Давайте повернемося до курсу зоології і пригадаємо особливості будови шкіри в різних тварин.

С№9— Які особливості будови шкіри у плазунів? (Тіло вкрите роговими лусками; шкіра під ними завжди суха.)

С№10— Чим характеризується шкіра птахів? (Шкіра суха, покрита пір’ям; розвинута одна залоза — куприкова.)

С№11— Які особливості будови шкіри у ссавців? (Шкіра добре розвинена, має багато потових залоз і вкрита волосяним покривом; кількість і розподіл потових залоз залежить від потреби в терморегуляції.)

С№12— Які похідні шкіри були характерні для ссавців? (Кігті, роги, копита.)

«Асоціативний кущ». 3.2.

С№13Узагальнення результатів.

4. Засвоєння нового матеріалу

4.1 Робота з мікроскопом

А зараз я пропоную вам попрацювати з мікроскопом, що у вас на столах

С№14 Повторимо інструкцію правил безпеки роботи з мікроскопом.

Налаштуйте мікроскоп, подивиться

С№15  Що ви побачили? Яка це тканина?   «Епітеліальна тканина»

 Що характерно для епітеліальної тканини?

С№16 Які види епітеліальної тканини тут зображені?

С№17 4.2 ЕКСПЕРЕМЕНТ

С№18 Повторимо інструкцію правил безпеки роботи з ручною лупою.

С№19 1 Будь ласка спробуйте відтягнути шкіру з тильної сторони руки

Яка вона? Розгляньте шкіру за допомогою лупи.

Що ви бачите?

С№20 2 Будь ласка спробуйте відтягнути шкіру з внутрішньої сторони руки

Яка вона? Розгляньте шкіру за допомогою лупи.

Що ви бачите?

Рельєф шкіри на пальцях утворює неповторний – у кожної людини свій – малюнок. Цей малюнок і знімають слідчі у вигляді відбитків пальців, що допомагає їм знайти злочинців.

У чому різниця між двома поверхнями?

С№21             Так  властивості будь-якої системи чи органа залежать від будови.

С№22           Увага на екран (відіо)  «Будова шкіри»   С№23          

4.3 Робота з підручником            С№24 (Правила роботи в групах)

   1  бути активними 2  бути дружним  3  дотримуватися правила “ піднятої руки ”

 4  вміти слухати і задавати запитання.

ЕПІДЕРМІС

ДЕРМА

ПІДШКІРЯНА

КЛІТКОВИНА

ЗАЛОЗИ І ПОХІДНІ ДЕРМИ

Багатошаровий плоский епітелій

Роговий шар

Ростковий шар

Мертві зроговілі клітини

Клітини що постійно діляться

 

Сполучна тканина

Еластичні колагенові волокна

Волосяні сумки

Терморецептори

Механорецептори

Пігмент меланін

Сальні і потові залози.

Пухка сполучна тканина

Клітини с запасом жиру

Трубочки з видільними протоками

Кровоносні і лімфатичні судини

Сальні потові залози

 

Ниткоподібні утворення

Отвори що відкриваються у волосяний мішечок

Зроговілі частинки на кінцях пальців

Має стріжень і корінь

Кутикула

      

С№25 Епідерміс складається з багатошарового плоского епітелію. Підшкірна клітковина має камбіальне значення. Тут клітини поси­лено діляться. Зміна шкіри, регенерація відбуваються внаслідок діяльності цього шару. Нижні шари нових клітин ніби витісняють розміщені ближче до поверхні.

Клітини епідермісу поступово роговіють, злущуються. Це рого­вий шар епідермісу — змертвілі клітини, що утворюють щільну захисну плівку. Вона поступово стирається, замінюється новими клітинами, що підходять знизу.

Власне шкіра, або дерма — шар сполучної тканини, що скла­дається з еластичних і колагенових волокон. Під цим шаром зна­ходиться пухка підшкірна клітковина, багата на жирові клітини. Це основне жирове депо організму. В дермі і підшкірній клітко­вині, на відміну від епідермісу, багато судин, нервів. Тут же містяться шкірні залози, волосяні сумки.

Основні залози шкіри — сальні і потові. Сальпі залози розмі­щені по всій шкірі, крім долонь і підошви. Особливо багато їх на лобі, носі, грудях, спині, менше — на животі, попереку, кінцівках. Значна частина їх відкривається своїми протоками у волосяні сум­ки. На губах рота та деяких інших органах сальні залози відкри­ваються протоками вільно.

Діяльність сальних залоз схожа на процеси життєдіяльності епідермісу, в якому клітини поступово роговіють і злущуються. У сальній залозі клітини поступово заповнюються жиром і з набли­женням до протоки перетворюються на сало, що виштовхується розміщеними нижче клітинами. Шкірне сало змащує волосся, шкіру, робить їх еластичними, водовідштовхуючими, запобігає виси­ханню шкіри. Сало, що виділяється на поверхню тіла, може вби­рати воду, що важливо для підтримання відносної вологості шкіри, збереження нею еластичності. Завдяки цьому в шкіру легко проникає вода, пари газів, що забезпечує її дихальну і видільну функції. Шкірне сало має і водовідштовхувальні властивості, обмежуючи занадто велике змочування, розм'якшення шкіри і сприяючи стіканню надлишок води з поверхні тіла.  Шкірне сало важко піддається дії бактерій, окисленню, ферментативному гідролізу.

Потові залози розміщені на шкірі нерівномірно. Вони виділя­ють піт, який має велике значення для терморегуляції. Цих залоз найбільше на долонях, підошвах, менше — на шкірі вух, плечей. Потова залоза складається з канальця, який у секреторному від­ділі згорнутий у клубочок і через пряму протоку відкривається на шкірі потовою порою.

Судини проходять у підшкірному шарі, звідки венули і арте­ріоли піднімаються до клубочків сальних і потових залоз і утво­рюють сітку капілярів. У шкірі багато капілярів у спалому стані; вони розширюються при посиленні потоутворення і тепловипро­мінювання тощо. У шкірі багато нервових закінчень.

  1.   Ми з вами розглянули будову шкіри.

Ще я хочу додати що шкіра як орган тісно пов’язана з усіма органами у людини.

С№26Увага на екран (відіо) 

Виходячи з будови ми можемо визначити які функції виконує шкіра?

С№27, Увага на екран (відіо) С№28,  С№29

(давайте складемо таблицю)  «  Функції шкіри»

5. Узагальнення і закріплення знань С№30

Лабораторне дослідження. Будова шкіри, нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна).

1) Інструктаж із правил безпеки учнів, інструкція № _______.

2) Виконання дослідження (згідно з інструкційною карткою). С№31-№35

6. Підбиття підсумків уроку

С№36 6.1 «Закінчи речення»

Загальна площа шкіри в дорослої людини становить ... (1,5–2 м2).

Товщина шкіри ... (2–5 мм).

Зовнішній шар шкіри називається ... (епідерміс).

Захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання ... (меланін).

Під епідермісом розташована ... (дерма).

У дермі містяться... (рецептори, сальні й потові залози, волосяні сумки, кровоносні й лімфатичні судини).

За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється поту ... (500 мл).

Під дермою міститься ... (підшкірна жирова клітковина).

До похідних шкіри належать ... (нігті та волосся).

Кожна волосина складається з ... (кореня та стрижня).

Росте волосся за рахунок ... (поділу клітин росткових сосочків волосяної цибулини).

6.2              С№37            Давайте пригадаємо тему нашого уроку

                  С№38           А чи впоралися ми з метою що ставили перед собою

                  С№39          Чи можемо ми зараз пояснити вислів вченого

6.3 С№40     Ми досягли з вами мети давайте подякуємо один одному бо ми робили все разом.

6.4 Оцінка роботи учнів

7. С№41 Я пропоную вам ось таке  Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 березня 2021
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку