1
Розв’язування задач з теми «Сила Ампера»
Мета уроку:
Навчальна. Закріпити знання за темою «Сила Ампера», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.
Розвивальна. Розвивати уміння правильно розподіляти час; самостійність у навчанні; вміння самостійно застосовувати правила, закони.
Виховна. Виховання дисципліни, чесності, відповідальності.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Наочність і обладнання:навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Провести бесіду за матеріалом §11
Бесіда за питаннями
1. Дайте означення сили Ампера. За якою формулою її розраховують? Як визначають її напрямок?
2. Виведіть формулу для визначення моменту сил Ампера, що діють на рамку зі струмом з боку магнітного поля. За якого положення рамки момент сил дорівнює нулю? є максимальним?
3. Опишіть принцип дії електричного двигуна постійного струму.
4. Опишіть будову та принцип дії вимірювальних приладів магнітоелектричної системи; електродинамічного гучномовця.
2. Перевірити виконання вправи № 11: завдання 1, 2.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Провідник зі струмом відхиляється в магнітному полі постійного магніту. Визначтеполюси магніту.
2. Провідник зі струмом відхиляється в магнітному полі постійного магніту. Визначтеполюси джерела струму.
3. По двох оголених провідниках, з'єднаних з полюсами джерела струму, може котитися легка алюмінієва трубочка. В який бік покотиться трубочка, коли замкнути коло?
Трубка покотиться в праву сторону.
4.Сила струму в горизонтально розміщеному провіднику, довжина якого 20 см, а маса 4 г, становить 10 А. Визначте індукцію магнітного поля, у яке слід помістити цей провідник, щоб сила тяжіння врівноважувалася силою Ампера.
Стрижень має бути розташований перпендикулярно до ліній індукції магнітного поля, тому сила Ампера, що діє на нього, буде максимальною. Сила Ампера має бути напрямлена протилежно силі тяжіння, тобто вертикально вгору.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
5. Плоска прямокутна котушка зі сторонами 10 і 5 см, що має 200 витків, перебуває в однорідному магнітному полі з індукцією 0,05 Тл. Який максимальний обертальний момент може діяти на котушку в цьому полі, якщо сила струму в котушці 2 А?
Дано:
|
Розв’язання Якщо рамка розташована паралельно лініям магнітної індукції , то обертальний момент найбільший :
Відповідь: |
|
6. Прямий провідник довжиною 2 м і масою 5 г підвісили горизонтально на двох тонких нитках в однорідному магнітному полі, вектор індукції якого спрямований горизонтально й перпендикулярно до провідника. Який струм слід пропустити через провідник, щоб підвіс обірвався? Індукція магнітного поля 10 Тл; кожна нитка розривається під дією сили 0,4 Н.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
7. У вертикальному однорідному магнітному полі з індукцією 0,5 Тл на двох тонких нитках горизонтально підвісили провідник, довжина якого 20 см, а маса 20 г. На який кут від вертикалі відхиляться нитки, якщо сила струму в провіднику становить 2 А?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
8. Горизонтальні рейки розміщені у вертикальному однорідному магнітному полі на відстані 30 см одна від одної. На них лежить стрижень масою 500 г, перпендикулярний до рейок. Визначте індукцію магнітного поля, якщо стрижень під час проходження струму силою 50 А рівномірно рухається по рейках. Коефіцієнт тертя стрижня об рейки становить 0,2.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
9. Під час переміщення провідника зі струмом в однорідному магнітному полі з індукцією 1,5 Тл на відстань 25 см у напрямку, перпендикулярному до вектора магнітної індукції поля й напрямку струму, сила Ампера виконує роботу 380 мДж. Провідник розміщений під кутом 30° до ліній індукції. Визначте довжину активної частини провідника, якщо сила струму в ньому дорівнює 10 А.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
10. На провідник, активна довжина якого 1,5 м, в однорідному магнітному полі з індукцією 0,2 Тл, діє сила 2 Н. Який заряд проходить через поперечний переріз провідника за 0,5 хв, якщо кут між напрямком струму й вектором магнітної індукції становить 30°?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
V. Домашнє завдання
Повторити§ 11, Вправа № 11 (3, 5)