Сформувати уявлення про сільськогосподарські зони України. Закріпити знання учнів про головні галузі сільського господарства: рослинництво і тваринництво та їх розміщення і розвиток. Розвивати вміння і навички вивчення, систематизації матеріалу. Виховувати любов і повагу до землі і працівників сільського господарства.
Сільськогосподарські зони України
(9 клас)
Вчитель: Почкун Н. І.
Тема: „Сільськогосподарські зони України”
Мета: сформувати уявлення про сільськогосподарські зони України. Закріпити знання учнів про головні галузі сільського господарства: рослинництво і тваринництво та їх розміщення і розвиток. Розвивати вміння і навички вивчення, систематизації матеріалу. Виховувати любов і повагу до землі і працівників сільського господарства.
Обладнання: підручники, атласи, „Економічна карта України”, презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи навчання: частково-пошукові, словесно-інформаційні
Методологічні прийоми: „мозковий штурм” і „навчальний проект”
Форми роботи: індивідуальні, групові
Структура уроку
I. Організаційний момент – 1хв
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів – 9хв
III. Мотивація навчальної діяльності – 2хв
IV. Вивчення нового матеріалу – 27хв
V. Закріплення – 3хв
VI. Підсумок уроку – 1хв
VII. Д/з – 2хв
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь
1. Що таке сільське господарство?
2. Що таке АПК?
3. Яка роль сільського господарства в житті України?
4. Які чинники впливають на розвиток сільського господарства?
5. Що таке с/г угіддя та яку структуру вони мають?
6. Назвіть чинники розвитку сільського господарства?
7. Охарактеризуйте галузеву структуру сільського господарства.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Головна галузь виробничої галузі – сільське господарство. Життєва необхідність примусила людей вивчати цілющі властивості рослин. Рослинні і тваринні продукти необхідні для нормальної життєдіяльності людини. Розміщення галузей сільського господарства підпорядковано природним закономірностям, т.б. в сільськогосподарських зонах.
Наша мета: систематизувати і узагальнити раніше вивчений матеріал про сільське господарство.
На дошці – українські прислів’я:
Під голубим склепінням неба.
IV. Вивчення нового матеріалу
Сільськогосподарські зони України:
– Полісся – Передкарпаття і Закарпаття
– Лісостеп – ПБК
– Степ – Приміські зони
Тісний зв'язок сільського осподарства з природо-кліматичними умовами зумовлює зональний характер його спеціалізації.
У територіальній структурі с/г України виділяють с/г зони:
Зональні: Азональні:
– Полісся – Гірські регіони:
– Лісостеп • Карпати
– Степ • Крим
– Приміські
Сільськогосподарська зона – територія, яка має ту чи іншу с/г спеціалізацію.
Межі сільськогосподарських зон співпадають з межами природних зон.
Приміські зони – сільськогосподарські зони навколо великих міст з певною спеціалізацією.
Робота в III-х групах над створенням проекту „Зальна характеристика с/г зон України”
1. Використовуючи підручник § 14 с.83-84, заповнити таблицю(3 природні зони):
С/г зона |
Спеціалізація |
|
Рослинництво |
Тваринництво |
|
|
|
|
2. Звіт представляють спеціалісти, які є в кожній групі:
1) картограф (К);
2) фіз. географ (Ф/г);
3) працівник с/г (С/г);
4) меліоратор (М);
5) науковець (Н).
Полісся
1) К. – зона займає ≈20%; представлена Українським Поліссям.
Південна межа – Рава-Руська-Львів-Житомір-Київ-Ніжин-Конотоп-Глухів.
2) Ф/г. – Рельєф – заболочені низовини; Клімат ПК – літо – тепле, вологе, зима – м’яка. Ґрунти - дерново-підззолисті, болотні. Я вважаю – краще вирощувати вологолюбиві культури і є прекрасні луки для мол. тваринництва.
3) С/г.- у рослинництві – льон(90%), картопля(48%), жито, кормові культури, овочі(7%). Провідна галузь твар-ва – молочно-м’ясне скотарство і свинарство. Є також птахівництво і бджільництво.
4) М. – осушення, вапнування (тому що дерново-підзолисті ґрунти – кислі), внесення мінеральних добрив.
5) Н. – подальший розвиток с/г пов'язаний зі спеціалізацією на високоінтенсивному молочному і м’ясному скотарстві, а з цим розширюються площі кормових культур. Необхідно розвивати мисливське господарство , розводити рибу і водоплаваючих. птахів у штучних і природних водоймищах. Хміль у житомирському Поліссі (де є найкращі природно-кліматичні умови) може дати великий прибуток. Ароматичні сорти, які використовують в пивоварній і фармацевтичній промисловості мають найвищу врожайність у Європі: 13-19 ц/га
Лісостеп
1) К. – займає 35% S с/г угідь України.
Північна межа – це Пд. межа Полісся
Півд. межа –Первомайськ-Кривий Ріг- Кременчуг-Красноград-Вовчанськ.
2) Ф/г. – Рельєф – різноманітний: височини і низовин → це необхідно враховувати при розорені земель(80%); Клімат – помірно-теплий: з достатнім зволоженням на Зах. і нестійким на Сх.. Ґрунти – сірі(на Правобережжі) і опідзолені чорноземи(на Лівобережжі). Я вважаю, що агрокліматичні ресурси для сільського господарства у цій зоні найкращими.
3) С/г. - провідною галуззю рослинництва є бурякосіяння(70%), вирощують озиму пшеницю і кукурудзу; просо,гречка, бобові культури(горох, квасоля). А Поділля – це край садівництва.
Тваринництво – різногалузеве: скотарство, птахівництво, шовківництво, бджільництво.
4) М. – ця с/г зона потребує в першу чергу – правильної агротехнічної обробки землі, наукової сівозміни і внесення мінеральних добрив.
5) Н. – розвиток с/г потребує комплексного підходу: мабуть скорочення площ під бурякосіяння(бо вирощуванням буряків ми зруйнували і знищіли S родючих українських чорноземів). Головне–це раціонально використовувати розорені землі і підбирати високо урожайні культури, адже на Україні за 2006 рік S розорених земель скоротилася на 56 тис. га.
Степова зона
1) К. – ця зона розташована на Пд. України і займає найбільшу S≈35%.
Півн. межа – Котовськ-Первомайськ-Кривий Ріг-Кременчуг-Красноград-Вовчанськ.
Півд. межа – узбережжя Чорного та Азовського морів і передгірські райони Крим. гір.
2) Ф/г. – Рельєф – має нахил на Пд., переважно низовини і височини; Клімат – ПК – жарке літо і тепла зима, недостатнє зволоження і без морозний період триває 160-220 днів. Я вважаю, умови більш сприятливі для теплолюбивих культур.
3) С/г. - не випадково цю зону називають головною. С/г має високий рівень розвитку: у рослинництві – це пшениця(як озима, так і яра) = 50%, кукурудза, ячмінь, просо;100% рису. Соняшник, плодово-ягідні культури, виноград і баштанництво вирощують в основному в цій зоні. Тваринництво – є також найбільш розвинутим, на нього припадає 60% товарної продукції. Це – м'ясо-молочне скотарство, птахівництво, вівчарство.
4) М. – зона потребує великих меліоративних робіт: зрошення, лісонасадження, внесення мінеральних добрив.
5) Н. – враховуючи унікальне сприяння природо-кліматичних умов, тут необхідно розширювати площі багаторічних насаджень: персика, абрикоси, груші, черешні; збільшувати посівні площі овочевих(томат, баклажан, солодкий перець) і баштанних культур(диня, кавун). Необхідно розвивати парниково-тепличне господарство(ранні овочі і розсада для інших регіонів країни).
Відомо, що головна високобілкова культура – соя, а в Пд. областях України на зрошувальних землях (бо для неї необхідний промивний режим) є найкращі умови: збільшити посівні S з 100тис. га до 500тис. га, і урожайність з 10 – до 12ц/га.
V. Закріплення
Проблемні питання:
1) Існує думка,що сільськогосподарське виробництво,не приносить шкоди природному середовищу. А як гадаєте ви?
Рослинництво: ― мінеральні добрива – фосфор, азот → „цвітіння води”;
― „деградація ґрунтів”;
― водна і вітрова ерозія;
― радіаційне забруднення ґрунту.
Тваринництво: ― органічні добрива → шкідливі мікроорганізми → захворювання;
― підвищена доза аміаку впливає на здоров’я людей, ріст с/г рослин;
― стічні води містять шкідливі речовини: сірководень, метан, аміак.
2) Чому Україна, маючи сприятливий природний потенціал, не забезпечує населення сільськогосподарською продукцією?
3) Якість сільськогосподарських угідь погіршується. Що необхідно зробити, щоб зупинити цей процес?
VI. Підведення підсумків, та виставлення оцінок
VII. Д/з: 1) Закінчити таблицю (гірські райони та приміські зони);
2) Опрацювати § 14.