Урок з курсу « Я у світі »
Тема. Сім’я, родина, рід, родовід.
3 - клас
Мета:
• формувати поняття родина, рідня, рід їх значення в житті людини;
• ознайомити з принципом складання «родовідного дерева»;
• пробуджувати інтерес до історії свого роду;
• розвивати пізнавальну активність, мислення, творчу уяву;
• виховувати почуття любові й поваги до сім’ї , родини, роду,
співчуття до дітей-сиріт.
Обладнання:екран, комп’ютер, виставка фотографій родин учнів ; макет
родовідного дерева.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи
Психологічне налаштування. Учні утворюють коло тримаючись за руки. Промовляють:
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вч.- На цей урок я просила принести вас світлини своєї родини. Давайте по черзі вивісимо їх на дошку (діти прикріплюють декоративними прищіпками фото до натягнутої ниті). Ми утворили фотогалерею.
- В мене теж є фотографії дітей, але подивіться чим вони відрізняються від ваших (на фото діти без родини, з дитячих домів)? (Додаток 1)
- Хто щасливіший? Хто має неоціненний дар – любов батьків? Хто відчуває постійний захист і підтримку?
А що дитині треба?
Дім красивий, білий
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорогого
Чути добре слово.
А ще б гарно мати
І сестру, і брата.
Про кого йдеться у вірші?
Про що мріють ці діти?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, сьогодні у нас дуже важливий урок. Тема його сім’я, родина, рід, родовід. Бо для кожної людини головне (Додаток 2):
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім’я .
Вправа « Очікування»
( Діти відповідають, а вчитель уточнює, додає, будує схему).(Додаток 3)
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Вч.- За світлинами ваших сімей ми можемо зробити висновки, що складаються вони з різної кількості людей – членів родини. Підніміть руки у кого сім’я налічує трьох осіб? (Діти піднімають руки). А у кого сім’я складається з двох осіб? (Діти піднімають руки). А у кого чотири члена сім’ї?(Діти піднімають руки). В нас є родини в яких п’ять осіб? (Діти піднімають руки).
Вч.- Яке слово я постійно повторювала? (Родина, сім’я). Як ви розумієте ці поняття? (Відповіді дітей).
- Подивіться на дошку. Прочитаємо уточнення (Додаток 4).
2.Ознайомлення з поняттям «рід». Гра «Назви родича»
Вч.- Послухайте моє твердження в якому є запитання до вас:
- У вас є батьки. У ваших батьків є теж батьки, хто вони вам? (Бабуся і дідусь). У бабусі і дідуся є ще діти, окрім ваших тата і мами, хто вони вашим батькам ? (Це їх сестри та брати ). Сестри і брати ваших батьків хто вам? (Це тітки та дядьки).
- Ви добре орієнтуєтеся в родинних зв’язках. А що цих всіх людей об’єднує?
(Відповіді учнів).
Вч.-Так, те що вони родичі. Всі пішли з родини дідуся і бабусі. Ваші бабусі і дідусі колись теж були маленькими , і в них теж були свої батьки. А знаєте ви, як вам їх називати? ( Прабабусі й прадідусі). І у них теж були свої мама і тато, бабусі. Всі – і бабусі, і дідусі, і прабабусі, і прадідусі, їхні батьки, і батьки їхніх батьків – є ваш рід . Рід – це вся рідня, теперішня і давнішня. Тобто, до складу роду входять кілька родин, родичі, рідня.
Вч. – Підсумуємо. Прочитайте визначення на екрані (Додаток 4).
3. З’ясування значення та способу утворення імені по-батькові. Гра «Знайомимося по-новому»
Вч.- Як ви вважаєте, чим один рід відрізняється від іншого?(Припущення учнів).
- У нас в класі є діти з однаковими іменами. Як бути, якщо хочеш покликати одного з них? (Відповіді дітей).
- Так, за прізвищем. А як воно до вас прийшло? Вірно: від батьків. А вони його отримали від своїх батьків. Прізвище переходить від діда до батька, від батька до сина. Воно є ознакою роду. Ми можемо сказати, рід Коцюбинських, рід Шевченків…
Вч.- А тепер відгадайте загадки :
• Тобі належить, а всі користуються.
• Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить мене все життя людина. А звуся я (ім’я).
- Повне ім’я кожного з вас складається з імені, по батьковіта прізвища. Ім’я своїй дитині батьки вибирають самі, за бажанням. По-батькові утворюється завдяки імені батька.Якщо татусь Сергій, то по-батькові як буде (Сергіївна або Сергійович). До імені дитини додається ім’я батька.
- Тож давайте з вами зіграємо у гру« Познайомимось по-новому». (Діти називають прізвище, ім’я та по батькові.)
Фізкультхвилинка .(Додаток 5)
4.Знайомство з принципом побудови родовідного дерева.
Вч. - Річки немає без джерел. Дерев – без коріння, людини – без свого роду,
без батьків. Чим більше ми знаємо, відаємо, про свій рід, тим він сильніший, а ці знання можна об’єднати в поняття «родовід».
Родовід - відаю про свій рід.
- Прочитаємо разом запис на екрані (Додаток 4)
Вч.- Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на своїх предках. Традиційно історію роду показують у вигляді Дерева (Додаток 6)
https://www.google.com.ua/search?q=%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8E%
- Коріння - це наші предки. Від них пішло наше родинне дерево – родовід.
- Стовбур – дідусі та бабусі.Міцні гілки – ваші батьки та їхні брати і сестри.
Відростки -це ви, їхні діти.
- Ми бачимо, як « ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід.Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дуже поважають людей, які знають своїх предків на сім або більше поколінь назад зі свого роду.
- Хто зацікавився спробуйте вдома зробити власне родовідне дерево. Його можна передавати з покоління до покоління.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Вч.- Зараз ми прочитаємо статтю в ваших підручниках.
Читання статті « Родина, рідня, рід»
2. Відповіді на запитання.
Вч.- Що таке сім’я ?
- Чим відрізняється сім’я від рідні?
- Ми читали з вами визначення:
Сім’я, або родина – це особи, які спільно проживають, ведуть разом домогосподарство, мають спільні права та обов’язки.
Вч.- Зверніть увагу на кінцівку запису:
…мають спільні права та обов’язки.
-Що мається на увазі і як пов’язано із сім’єю?
Давайте прочитаємо. (Додаток 7)
Вч.-Це обов’язкові правила для всіх членів родини. Якщо кожен буде вважати їх не тільки власними правами, а і обов’язками по відношенню один до одного, тоді в родині пануватиме повага та взаємопорозуміння.
3.Визначення умов для щасливої родини. Гра «Родинне сонечко».
Робота в групах.
Вч.- Зараз у вас буде змога визначити необхідні умови та поняття, які дійсно зроблять вашу родину щасливою. Утворіть групи відповідно літер, які ви бачите на своїх місцях.
(Перед кожною групою таблиця , діти мають вибрати слова, що сприяють щастю сім’ї).(Додаток 8)
Вч.-Дивіться яке сонечко утворилося. Воно буде зігрівати серце кожного
члена родини. І сім’я для кожного буде найголовнішим у житті.
Вч.- На початку уроку ми бачили фото самотніх дітей, в яких немає родини.
Наша держава зараз дуже наполегливо розв’язує питання щодо потреби
дітей жити в родині. Пропонують людям брати і виховувати дітей з дитячих
будинків, бо самотній і непотрібній нікому дитині важко жити.
- Ви щасливі тим, що у вас є родина.
4.Робота над прислів’ями.(Додаток 9)
Вч.- Прочитайте прислів’я і поясніть як ви їх розумієте ?
VІ. Підсумок уроку.Технологія « Мікрофон»
Вч.- Багато чого ми з вами встигли. Урок добігає кінця. Давайте пригадаємопро що ми говорили сьогодні?
- Що таке сім’я, рідня, рід ?
- Що нового дізналися ?
- Чи виникло бажання дізнатися про свій рід ?
- Що сподобалося більше всього?
- Чим поділитися з батьками ?
- Дякую за роботу.