Урок "Сім'я. Склад сім'ї. Родина"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, умінь навиків. Форма проведення : сімейний калейдоскоп.
Перегляд файлу

Тема: Сім’я. Склад сім’ї. Родина

Мета: Розширити уявлення дітей про сім’ю, її значення для людини; формувати поняття сім’я, родина, традиція, династія, поглибити знання учнів про їх родину та родовід; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини, гордість за свій рід та викликати у дітей бажання бути гідним його продовження.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навиків.

Форма проведення: сімейний калейдоскоп.

Обладнання: мультимедійний екран, проектор, сімейні фотоальбоми, малюнки «Родинне дерево»

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слайд 1.

Доброго ранку! Доброго дня!

Доброї долі сьогодні, щодня...

Кожному дому щастя бажаю,

Маку – цвітіння, житу – врожаю,

Небові – миру, голубу – неба,

Кожній дитині – всього, що їй треба.

Хай усміхаються діти щодня,

Кожного ранку, кожного дня!

 

  Діти, а який у вас настрій після такого привітання?

 (відповідь дітей)

Учень 1: У мене веселий настрій.

Учень 2: А у мене – радісний.

Учень 3: У мене піднесений.

Учень 4: А у мене – святковий  настрій.

 

  1.    Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

– Сьогодні ми продовжуємо працювати над вивченим цікавого і важливого розділу «Людина серед людей», а зокрема поговоримо про сім’ю.

 

Слайд 2.

 

Ваші завдання

  1.    усвідомити, що людина найвища цінність;
  2.     розрізняти що таке сім’я та родина;
  3.     шанобливо ставитись до всіх членів своєї сім’ї.

Вчитель: Скажіть діти, де ви почуваєте себе найкраще, найбезпечніше, найспокійніше, найкомфортніше, найпевніше.

Учень: Я так відчуваю себе вдома.

Вчитель: А чому вдома?

Учень: Тому що там моя сім’я.

 

Вчитель: Я переконана, що ви не замислюючись скажете, що таке сім’я. То кого ми відносимо до складу сім’ї?

Учень 1: До складу сім’ї я відношу тата, маму, братика, сестричку і себе.

Учень 2: А я хочу посперечатися з тобою і хочу сказати, що до складу сім’ї я відношу ще й бабусю і дідуся, які живуть з нами

Вчитель: Вашу суперечку може розв’язати підручник.

 

  1.    Робота з підручником

 

Вчитель: Розгорніть підручник на сторінці 45 і прочитайте вголос 1, 2, 3 абзаци і дайте відповідь на запитання.

  Що таке сім’я? (учні зачитують)

Словникова робота

Слайд № З

Сім’я – група  людей, що складаються з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.

  1.    Знайдіть і прочитайте, які бувають с ім’ї .

Учень: Сім’ї бувають різні. Великі і малі.

 

  1.    А які це великі сім’ї (прочитати).

Учень: Сім’я може складатися із чоловіка й жінки, які зазвичай перебувають у шлюбі, та їхніх дітей власних або прийомних.

  1.    А кого ми відносимо до малих сімей?

Учень: «... сім’я – це мама й дитина, або тато й дитина, або дідусь, бабуся та їх онуки».

Сімейні реліквії

Вчитель: Готуючись до сьогоднішнього незвичайного уроку ви принесли сімейні фотоальбоми.

  1.   Знайдіть фото, які на вашу думку є народженням сім’ї.
  2.    Підкажіть, які саме світлини ви шукаєте в альбомах?

Відповіді:

Учень 1: Це весілля мого тата й мами.

 Учень 2 : Це фото, де беруть шлюб тато і мама у церкві.

 Вчитель: Знайдіть фото про найщасливішу мить у вашій родині.

 Учень: Найщасливіша мить у нашій родині є народженням мене.

 Вчитель: А хто думає по іншому?

Учень: Я теж так вважаю. Найщасливіша мить у моїх батьків, це тоді коли народився я.

 

Слайд 4

– Так, найщасливіша мить у сім’ї, коли народжуються діти.

(пауза з музикою)

 

IV. Бесіда про маму з елементами опису

Мати вважається головним членом сім’ї. Вона оберігає родину і піклується про сім’ю.

– Мама народжує дитину

– співає їй колискові пісні

– вчить добра і любові

Мама швидка невідкладна допомога і велика пізнавальна енциклопедія, ательє стильного одягу і актор на великій сцені та невтомна трудівниця.

Вчитель: А яка мама у вас?

Учень 1: Опис мами – розповідь

Учень 2: А моя мамуся люба

Від усіх найкраща,

Дуже добра вона в мене,

Щира, роботяща.

 

 

Учень 3: Мама Надя зможе все

Спекти і зварити,

Гарно хату побілити,

Й платтячко пошити.

       У авто вона смілива, як ніхто!

 

Учень 4: На роботі тебе, мамо

                 Усі поважають,

Бо старанна й працьовита - Хай про це всі знають!

 

Учень 5: А моя мама дуже гарна –

               Як калина у цвіті.

Вчитель: То чия мама найкраща?

Учні: моя, моя, моя.

 Вчитель: А я думаю, що моя.

 

Кожна людина переконана, що її мама найкраща, найдобріша, найсміливіша.

Вчитель: А ще я знаю у ваших мам золоті руки.

Слайд 5

Мамині руки умілі, завзяті,

Здивують усіх на кожному святі.

Вони вміють волосся вкладати,

Гарні краєвиди впіймати.

Вчитель: А зараз будьте уважними і продовжіть речення:

– Я люблю свою маму бо вона ...

(ніжна, мила, роботяща, добра)

– Коли б я був чарівником, я зробив би для мами...

– вічне життя;

– вічну молодість;

– повсякденне здоров’я;

– я б зробив би так, щоб наші мами ніколи не помирали, а були вічно живі;

– щоб мама ніколи не була сивокосою.

– Для всіх мам присвячується пісня «Мама і я!»

Бесіда вчителя про тата

 

– Господарем у домі вважається тато. Тато любить, леліє, навчає, виховує. Скрізь на Україні знають слово «тато».

– Закарпатці називають тата – «неньком».

– У багатьох місцевостях побутує ще й слово «отець». Колись часто промовляли «Шануй отця свого».

– У молитві ми звертаємося «Отче наш».

– А в урочистих подіях уживаємо слово «батько». На нього покладають обов’язки піклуватися про сім’ю, захищати її.

– У нашій класній родині є тати, які захищають нашу Україну і знаходяться АТО. Це тато Ангеліни Нікітюк – Сергій  Михайлович та тато Дмитрика Дмитра – Микола  Степанович.

 

Вчитель: Доберіть влучні вилови про тата

Учні:

– добрий господар

– мудрий порадник

– справжній друг

– ходяча енциклопедія

Вчитель: Тому ми просимо у Бога (молитва)

Доки тато живий!

Доки мама жива!

Поспішайте сказати найніжніші слова:

– Рідна мамо, живи!

– Рідний тату, живи!

Найдорожчі у світі – це  ви!

Тільки ви!!!

Фізхвилинка

 

Слайд 7

 

Вчитель: Помилуємося вашими веселими сім’ями і побачимо вас маленьких.

(сімейні фото, музика)

Слайд 8

Бабуся

(медіа «Бабуся»)

Вчитель: В народі кажуть: «Дітей люблять, а внуків – голублять!»

– І повірте це так! Чомусь так складається, що бабусі люблять більше своїх онучат, ніж своїх дітей, та передають їм свою любов та тепло. Бабусі – невтомні  трудівниці, скарбнички мудрості, хранителі звичаїв, обрядів, традицій та хранителі старовинних рецептів.

– А як ви звертаєтесь до своїх бабусь?

 

Відповідь:

  1.   Бабуся.
  2.    Бабусенька.
  3.    Бабусечко.
  4.    Бабуня.
  5.    Бабусечко.

Вчитель: А яка вона у вас?

– мудра

– непосидюча

– невгамовна

– співуча

– хранителька звичаїв та обрядів

 

 Слайд 9

Дідусь

Вчитель: А хто скаже, яким же буває дідусь?

Учні:

– досвідченим

– працьовитим

– мудрим

– безстрашним

– справедливим

Вчитель: А чого він вас навчив?

Учні:

– грати в шахи

– ловити рибу

– іноземної мови

– віршів

– господарювати

– майструвати

V. Робота в парах

Слайд 10

 «В народі кажуть: «Навіщо й ліпший клад, коли в сім’ї лад!»

Вчитель: Складіть правило, щоб наші сім’ї, були дружними й щасливими.

 

  1.   Допомагати батькам у хатньому господарстві.
  2.    Поважати всіх членів сім’ї.
  3.    Любити свою сім’ю.
  4.    Ніколи не показувати, що в тебе поганий настрій.
  5.    Ніколи не просити у батьків дорогих речей.
  6.   Бути чуйним і ввічливим. Бажати доброго ранку, вітати зі святом.
  7.   Ніколи не обманювати.
  8.   Не приходити пізно з прогулянок.
  9.    Раціонально використовувати свій час.
  10.  Завжди пам’ятати, що ми їх діти.

11. Завжди бути стриманим.

12.Зважувати кожне своє слово.

13.Завжди приносити у сім’ю радість.

  1.   Ніколи не говорити «не хочу», «не буду».
  2.   Всім серцем любити свою сім’ю.

Вірш «Моя сім’я - моїх 7 «я»

Слайд 11

Родина

. Розповідь з елементами бесіди

– Людині важко жити самотньо. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова.

  1.   Хто ж завжди з тобою в ділах, в думках?
  2.    Хто підтримає у важку хвилину?
  3.    Хто розділить радість?
  4.    Кому буде боляче за твій неправильно зроблений крок?
  5.    І хто ніколи не відмовиться від тебе.

Учні: Мама, тато, друг, сестра, брат, тітка, дядько, бабуся, дідусь.

Вчитель: Правильно, це твоя – РОДИНА!

Робота з підручником

Вчитель: Прочитайте мовчки останній абзац на сторінці 45 і скажіть що таке родина?

Учні: Це близькі та далекі родичі разом.

Вчитель: У нас на дошці є багато родовідних дерев. Ви їх готували зі своїми родинами. Адже кожна людина повинна досліджувати свій родовід.

Вчитель: Хто хоче познайомити нас зі своїми родинами?

(розповідь учнів)

Традиції

 

– Кожна родина має свої традиції

– А чи є вони у вас?

– Якщо є то які?

 

Відповідь учнів:

  1.   Ми з своєю сім’єю щонеділі ходимо до церкви.
  2.    У нашій сім’ї прийнято святкувати день народження і робити сюрпризи.
  3.    А ми гарно святкуємо Великдень.
  4.    А ми любимо колядувати.
  5. А у нас прийнято по вечорах вишивати. Вишиває бабуся, мама і я потроху вишиваю.

Вчитель: Ось такі традиції переростають у династію. Так називають родину, яка передає своє діло від батька до сина, від покоління до покоління. У Віки та Насті династія вишивальниць. Робота цієї династії представлена у нас на уроці.

Професійні династії

 

Вчитель: А ще діти бувають професійні династії. У нашої Кіри династія вчителів:

– бабусі

– мама

  • і Кіра можливо продовжить цю династію.

І. Підсумок уроку

Слайд 11

Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми з вами говорили про сім’ю, родину, династію.

Отож, працюючи в групах створіть символи міцної родини та презентуйте їх.

 

  1.   Символ «Равлик»

Ми намалювали равлика тому, що у нього міцний панцир-дах, а тому ми хочемо, щоб наші сім’ї: жили під міцним дахом.

  1.   «Рука-правиця»

На нашому символі рука-правиця. Це означає, що наші сім’ї: працелюбні

  1.   «Сонце»

Ми символізуємо наші сім’ї сонечком тому, що воно тепле і гріє, а промінчики – діти.

  1.   «Дім фортеця»

Ми намалювали фортецю, тому що не хочемо, щоб у нашій сім’ї був хтось чужий, а хочемо, щоб вона була міцна і надійна.

  1.   «Квітка-семицвітка»

Ця квітка символізує дружну сім’ю. Всі пелюстки різні, так як усі члени нашої сім’ї, але схожі один на одного.

Відеозвернення батьків до дітей

Вчитель: А тепер сюрприз від ваших сімей.

Вчитель: До відео звернення додається солодкий сюрприз від усіх мам і тат, який ми розділимо на перерві.

– То ж нехай ваші сім’ї будуть міцними, дружніми, щасливими, де завжди любитимуть і поважатимуть один одного.

 

Домашнє завдання:

1. Підготувати розповіді про свої родини.

2. Знайти і записати рецепти із бабусиної скрині.

3. Опрацювати статтю з підручника.

docx
Додав(-ла)
Редько Оксана
Пов’язані теми
Я у світі, Розробки уроків
Додано
22 жовтня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку