Тема: Сім’я. Склад сім’ї. Родина
Мета: Розширити уявлення дітей про сім’ю, її значення для людини; формувати поняття сім’я, родина, традиція, династія, поглибити знання учнів про їх родину та родовід; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини, гордість за свій рід та викликати у дітей бажання бути гідним його продовження.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навиків.
Форма проведення: сімейний калейдоскоп.
Обладнання: мультимедійний екран, проектор, сімейні фотоальбоми, малюнки «Родинне дерево»
Слайд 1.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброї долі сьогодні, щодня...
Кожному дому щастя бажаю,
Маку – цвітіння, житу – врожаю,
Небові – миру, голубу – неба,
Кожній дитині – всього, що їй треба.
Хай усміхаються діти щодня,
Кожного ранку, кожного дня!
– Діти, а який у вас настрій після такого привітання?
(відповідь дітей)
Учень 1: У мене веселий настрій.
Учень 2: А у мене – радісний.
Учень 3: У мене піднесений.
Учень 4: А у мене – святковий настрій.
– Сьогодні ми продовжуємо працювати над вивченим цікавого і важливого розділу «Людина серед людей», а зокрема поговоримо про сім’ю.
Слайд 2.
Ваші завдання
Вчитель: Скажіть діти, де ви почуваєте себе найкраще, найбезпечніше, найспокійніше, найкомфортніше, найпевніше.
Учень: Я так відчуваю себе вдома.
Вчитель: А чому вдома?
Учень: Тому що там моя сім’я.
Вчитель: Я переконана, що ви не замислюючись скажете, що таке сім’я. То кого ми відносимо до складу сім’ї?
Учень 1: До складу сім’ї я відношу тата, маму, братика, сестричку і себе.
Учень 2: А я хочу посперечатися з тобою і хочу сказати, що до складу сім’ї я відношу ще й бабусю і дідуся, які живуть з нами
Вчитель: Вашу суперечку може розв’язати підручник.
Вчитель: Розгорніть підручник на сторінці 45 і прочитайте вголос 1, 2, 3 абзаци і дайте відповідь на запитання.
– Що таке сім’я? (учні зачитують)
Словникова робота
Слайд № З
Сім’я – група людей, що складаються з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.
Учень: Сім’ї бувають різні. Великі і малі.
Учень: Сім’я може складатися із чоловіка й жінки, які зазвичай перебувають у шлюбі, та їхніх дітей власних або прийомних.
Учень: «... сім’я – це мама й дитина, або тато й дитина, або дідусь, бабуся та їх онуки».
Сімейні реліквії
Вчитель: Готуючись до сьогоднішнього незвичайного уроку ви принесли сімейні фотоальбоми.
Відповіді:
Учень 1: Це весілля мого тата й мами.
Учень 2 : Це фото, де беруть шлюб тато і мама у церкві.
Вчитель: Знайдіть фото про найщасливішу мить у вашій родині.
Учень: Найщасливіша мить у нашій родині є народженням мене.
Вчитель: А хто думає по іншому?
Учень: Я теж так вважаю. Найщасливіша мить у моїх батьків, це тоді коли народився я.
Слайд 4
– Так, найщасливіша мить у сім’ї, коли народжуються діти.
(пауза з музикою)
IV. Бесіда про маму з елементами опису
Мати вважається головним членом сім’ї. Вона оберігає родину і піклується про сім’ю.
– Мама народжує дитину
– співає їй колискові пісні
– вчить добра і любові
Мама швидка невідкладна допомога і велика пізнавальна енциклопедія, ательє стильного одягу і актор на великій сцені та невтомна трудівниця.
Вчитель: А яка мама у вас?
Учень 1: Опис мами – розповідь
Учень 2: А моя мамуся люба
Від усіх найкраща,
Дуже добра вона в мене,
Щира, роботяща.
Учень 3: Мама Надя зможе все
Спекти і зварити,
Гарно хату побілити,
Й платтячко пошити.
У авто вона смілива, як ніхто!
Учень 4: На роботі тебе, мамо
Усі поважають,
Бо старанна й працьовита - Хай про це всі знають!
Учень 5: А моя мама дуже гарна –
Як калина у цвіті.
Вчитель: То чия мама найкраща?
Учні: моя, моя, моя.
Вчитель: А я думаю, що моя.
Кожна людина переконана, що її мама найкраща, найдобріша, найсміливіша.
Вчитель: А ще я знаю у ваших мам золоті руки.
Слайд 5
Мамині руки умілі, завзяті,
Здивують усіх на кожному святі.
Вони вміють волосся вкладати,
Гарні краєвиди впіймати.
Вчитель: А зараз будьте уважними і продовжіть речення:
– Я люблю свою маму бо вона ...
(ніжна, мила, роботяща, добра)
– Коли б я був чарівником, я зробив би для мами...
– вічне життя;
– вічну молодість;
– повсякденне здоров’я;
– я б зробив би так, щоб наші мами ніколи не помирали, а були вічно живі;
– щоб мама ніколи не була сивокосою.
– Для всіх мам присвячується пісня «Мама і я!»
Бесіда вчителя про тата
– Господарем у домі вважається тато. Тато любить, леліє, навчає, виховує. Скрізь на Україні знають слово «тато».
– Закарпатці називають тата – «неньком».
– У багатьох місцевостях побутує ще й слово «отець». Колись часто промовляли «Шануй отця свого».
– У молитві ми звертаємося «Отче наш».
– А в урочистих подіях уживаємо слово «батько». На нього покладають обов’язки піклуватися про сім’ю, захищати її.
– У нашій класній родині є тати, які захищають нашу Україну і знаходяться АТО. Це тато Ангеліни Нікітюк – Сергій Михайлович та тато Дмитрика Дмитра – Микола Степанович.
Вчитель: Доберіть влучні вилови про тата
– добрий господар
– мудрий порадник
– справжній друг
– ходяча енциклопедія
Вчитель: Тому ми просимо у Бога (молитва)
Доки тато живий!
Доки мама жива!
Поспішайте сказати найніжніші слова:
– Рідна мамо, живи!
– Рідний тату, живи!
Найдорожчі у світі – це ви!
Тільки ви!!!
Фізхвилинка
Слайд 7
Вчитель: Помилуємося вашими веселими сім’ями і побачимо вас маленьких.
(сімейні фото, музика)
Слайд 8
Бабуся
(медіа «Бабуся»)
Вчитель: В народі кажуть: «Дітей люблять, а внуків – голублять!»
– І повірте це так! Чомусь так складається, що бабусі люблять більше своїх онучат, ніж своїх дітей, та передають їм свою любов та тепло. Бабусі – невтомні трудівниці, скарбнички мудрості, хранителі звичаїв, обрядів, традицій та хранителі старовинних рецептів.
– А як ви звертаєтесь до своїх бабусь?
Відповідь:
Вчитель: А яка вона у вас?
– мудра
– непосидюча
– невгамовна
– співуча
– хранителька звичаїв та обрядів
Слайд 9
Вчитель: А хто скаже, яким же буває дідусь?
Учні:
– досвідченим
– працьовитим
– мудрим
– безстрашним
– справедливим
Вчитель: А чого він вас навчив?
Учні:
– грати в шахи
– ловити рибу
– іноземної мови
– віршів
– господарювати
– майструвати
Слайд 10
– «В народі кажуть: «Навіщо й ліпший клад, коли в сім’ї лад!»
Вчитель: Складіть правило, щоб наші сім’ї, були дружними й щасливими.
11. Завжди бути стриманим.
12.Зважувати кожне своє слово.
13.Завжди приносити у сім’ю радість.
Слайд 11
VІ. Розповідь з елементами бесіди
– Людині важко жити самотньо. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова.
Учні: Мама, тато, друг, сестра, брат, тітка, дядько, бабуся, дідусь.
Вчитель: Правильно, це твоя – РОДИНА!
Вчитель: Прочитайте мовчки останній абзац на сторінці 45 і скажіть що таке родина?
Учні: Це близькі та далекі родичі разом.
Вчитель: У нас на дошці є багато родовідних дерев. Ви їх готували зі своїми родинами. Адже кожна людина повинна досліджувати свій родовід.
Вчитель: Хто хоче познайомити нас зі своїми родинами?
(розповідь учнів)
– Кожна родина має свої традиції
– А чи є вони у вас?
– Якщо є то які?
Відповідь учнів:
Вчитель: Ось такі традиції переростають у династію. Так називають родину, яка передає своє діло від батька до сина, від покоління до покоління. У Віки та Насті династія вишивальниць. Робота цієї династії представлена у нас на уроці.
Професійні династії
Вчитель: А ще діти бувають професійні династії. У нашої Кіри династія вчителів:
– бабусі
– мама
VІІ. Підсумок уроку
Слайд 11
Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми з вами говорили про сім’ю, родину, династію.
Отож, працюючи в групах створіть символи міцної родини та презентуйте їх.
Ми намалювали равлика тому, що у нього міцний панцир-дах, а тому ми хочемо, щоб наші сім’ї: жили під міцним дахом.
На нашому символі рука-правиця. Це означає, що наші сім’ї: працелюбні
Ми символізуємо наші сім’ї сонечком тому, що воно тепле і гріє, а промінчики – діти.
Ми намалювали фортецю, тому що не хочемо, щоб у нашій сім’ї був хтось чужий, а хочемо, щоб вона була міцна і надійна.
Ця квітка символізує дружну сім’ю. Всі пелюстки різні, так як усі члени нашої сім’ї, але схожі один на одного.
Відеозвернення батьків до дітей
Вчитель: А тепер сюрприз від ваших сімей.
Вчитель: До відео звернення додається солодкий сюрприз від усіх мам і тат, який ми розділимо на перерві.
– То ж нехай ваші сім’ї будуть міцними, дружніми, щасливими, де завжди любитимуть і поважатимуть один одного.
Домашнє завдання:
1. Підготувати розповіді про свої родини.
2. Знайти і записати рецепти із бабусиної скрині.
3. Опрацювати статтю з підручника.