Тема : “Краса людини — її доброта”.
Мета: розширити уявлення дітей про таке поняття моралі як доброта; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; розвивати в учнів впевненість, що успіх залежить від власних зусиль, від того, наскільки ми будемо людяними, гуманними, толерантними у стосунках; вчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги; розвивати критичне мислення; творчу уяву, зв'язне мовлення; виховувати зерна доброти, людяності, справедливості, щирості людської душі, прагнути доброзичливої атмосфери у класі.
Обладнання: тематичні словники, картки для роботи в групах, сердечка, “квітка доброти”, мультфільм “Дівчинка та зайці”, пісня Н.Май “Даруй добро”.
Хід заходу
1. Організація класу.
Дзвінок всім нам дав наказ.
До роботи швидше в клас.
Біля парти станьте чемно -
Щоб пройшов він недаремно.
Хвилинка релаксації:
А тепер ще раз поверніться один на одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій. Коли ми даруємо добрі слова, тепло своїх долонь іншим, нам також стає добре, тепло і затишок на душі.
Вправи “Мікрофон”
Вчитель:
- Як відпочили влітку?
(У своїй розповіді діти можуть використовувати світлини, які розповідають про місця їхнього відпочинку.)
Гра “Квіточка компліментів”
Вчитель
Швидко літо промайнуло,
перейшли ми в 4 клас,
Зараз кожен промовляє,
хто і як змінився в нас.
( Діти передають по колу квіточку і говорять один одному гарні компліменти).
Вчитель
Як же хлопці підросли!
А дівчатка розцвіли!
Всі засмаглі та здорові!
До роботи вже готові?
ІІ. Повідомлення теми та мети.
Мотивація діяльності учнів
Буква “де” звелась на ноги
І прибігла вже до школи.
- Гей, гукнула буква “де”,-
Хто до мене приведе
Букви лагідні і милі,
Щоб я слово утворила?
Покотилась буква “о”,
Притулилась — вийшло ДО,
Далі “бе, а потім РО.
Вийшло слово в нас — ДОБРО.
- Сьогодні ми поговоримо про добро, про те, як воно народжується і хто його творець; про те, як прекрасно і корисно творити добро.
Сьогодні на занятті ми будемо:
ІІІ. Робота над темою.
Послухайте легенду. Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує немовлятко тричі: в чоло — аби було розумне, в личко — щоб стало красивим і в груди — аби здоров'я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу. Закрийте очі і замисліться над цим. У мене є доброта — візьміть її, у мене є любов, її частинку я віддаю вам, а частинку доброти я хочу, щоб ви взяли від сьогоднішнього уроку.
- Розшифруйте шифрограму і визначте тему сьогоднішнього уроку.
Кеерееаеесеаеелееюеедеиенееи- еїееїе деобереоетееае.
(закресліть букву “Е” і прочитайте тему уроку).
Я намагатимусь на уроці переконати вас у тому, що людина має бути доброю. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Про це гарно сказано у вірші Любові Забашти, які ми візьмемо девізом нашого уроку:
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
- Яку роботу виконує доброта? (Доброта - творить чудеса). У чому полягає стара істина? До чого закликає Любов Забашта? Що ви відчували, коли вам робили добро?
- У чому призначення людини? (Людина прийшла у цей світ для того, що робити добро. Людина - творець добра. Доброт - це світло у нашому житті). Добрий, сердечний, щирий, добродушний, люб'язний. Милосердя, порядність, чутливість, доброта, чуйність, співпереживання, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді — це найкрщі риси українських людей. Сьогодні ми поговоримо про те, чому треба творити добро і через які справи ми можемо нести його людям.
Стратегія “Мікрофон”
- А що ж таке добро? Що означає бути добрим? (відповіді дітей)
Бути привітним, людям радіти
Кажуть в народі: “Бажати добра”
В радості й горі хліб розділити-
Ціла наука для нас, дітвора.
Робота над значенням слів (робота з тематичним словником)
Доброта — це чуйне, привітне, доброзичливе, дружнє ставлення до людей.
- Діти, а що ж таке добра справа? (Вміння швидко бачити, кому необхідна допомога і яка саме)
- Як навчитися бути добрими? (Дотримуватись простих правил)
Осмислення.
“Мозковий штурм”:
- Що таке доброта? З чим її можна порівняти?
“ Асоціативний кущ”
Складання “Квітки доброти”
Гра “Знайди слова в слові” ( робота в групах)
Діти, а знайдіть слова в слові “Доброта” (добро, робота)
Вчитель
Так, друзі, доброта — робота нашого сердця.
Доброта — це й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Але добра людина з прихильністю і з любов'ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин. Адже всі ми — частинка живої природи. Всім однаково боляче, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю. Недаремно ми наділені розумом, вміємо мислити, розуміти, говорити, співчувати, любити.
Чиста людська душа, яка старається кожному подарувати любов, доброту, щастя і є прикладом справжньої краси. Людина може мати найкрасивішу в світі зовнішність, але чого вона варта, коли душа пуста? Хіба приємно проводити час з кимось красивим, але пустим? Зовнішньо людина може бути прекрасною, але поводиться з вами чи взагалі, з її оточенням, зовсім некрасиво. Таку людину навряд чи можна назвати красивою.
Звичайно, чудово, коли в людині поєднуються краса зовнішня і духовна, але таке буває рідко. Так і людина, яка добре до вас ставиться, поважає вас, любить, стає у ваших очах красивою, незалежною від того, як вона виглядає ззовні.
Краса — в кожному з нас і тільки від того, які ми всередині залежить те, скільки ми побачимо в навколишньому світі. Адже світ — це зображення нас самих. Чим добрішою є людина, тим більше вона красивого бачить навколо себе. І навпаки, злі люди, душа котрих не наповнена добротою, не можуть знайти красу навіть в тих речах, які є красивими для всіх. І як каже народна мудрість — краса в очах.
Гра “Так, ні”
- А зараз ми пограємо!
Умови гри. Якщо людина повинна робити те, про що я казатиму, то ви говорите так, а якщо ні, то говорите ні.
- Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (ні)
- А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно?(так)
- А як сердця у вас ясні,
То вам погано, діти?(ні)
- Співає хлопчик гарно як,
А вам подобається? (так)
- А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (ні)
- Реве і трощить все чудак,
Це теж погано, діти?(так)
- Тоді і ще скажіть мені:
Як діти б'ються добре?(ні)
- Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили!
Вправа “Якщо ти добра людина, то повинен...”
( Умови гри: якщо людина мусить робити те, що я називю, то плескаєте у долоні, а якщо ні, то нічого не робите.)
- Ділитися тим, що в тебе є.
- Насміхатися з чужого горя.
- Ображати інших.
- Бути вихованим, стараним.
- Берегти рідну природу та охороняти її.
- Не вмиватися.
- Шанувати працю інших людей.
- Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
- Добре вчитися, багато читати.
- Допомагати мамі мити посуд.
- Галасувати, коли хтось відпочиває.
- Не слухати батьків.
- Обманювати, хвалитися.
- Захищати слабкого.
- Допомагати друзям у біді.
- Любити своїх батьків.
Аналіз моральних ситуацій.
Кошення за пазухою
У класі тихо... Третьокласники самостійно розв’язують задачу.
Марія Миколаївна підійшла до Зіни. Дивним здалося їй, чому це дівчинка заглядає собіза пазуху, щось ніби перекладає там з місця на місце.
Учителька аж зворушилася, як на неї глянуло маленьке — маленьке кошеня. Визтрнуло, побачило вчительку й заховалось.
Марія Миколаївна лагідно торкнулася Зіниного плеча й по-змовницькому підморгнула. Дівчинка зрозуміла: вчителька знає про її таємницю. Вона почервоніла, засоромилася, глянула вчительці у вічі. Марія Миколаївна приклала палець до вуст і похитала головою. Мовляв, мовчи Зіна, зраділа... Наступного дня Марія Миколаївна відкликала Зіну в куток коридору й питає:
- Навіщо ти його вчора приносила до школи?
- Ой, пробачте... Не було нікого вдома... а воно боїться саме залишатись...
- Який висновок можна зробити цієї розповіді?
- Чи любить Зіна тварин?
- А чи у вас вдома є тваринки?
- Розкажіть, яке добро ви для них робите?
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленьа хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра. Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра. Як хлющ. Він тремтів од холоду.
Ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
- Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе....
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
- Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
Вправа “Вільний мікрофон”
Яке у вас враження після прочитаного?
Хто йому допоміг по-справжньому?
Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
Чому навчає це оповідння?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вправа “Розкажи віршик без слів”
Дружить хмарка з дощиком:
Носить воду горщиком.
Дощик — із травичкою,
А трава — з копичкою,
А копиця — з коником,
Що гасає з дзвоником.
А інше — з телятком,
баранцем, лошатком.
Всі вони — з Даринкою,
Дівчинка — з хмаринкою,
З тою, що із дощиком
Носить воду горщиком.
Ось замкнулось дружнє коло,
Подружились всі довкол.
(вчитель читає вірш, а дітям пропонується передати його зміст за допомогою міміки й пантоніми)
Перегляд мультфільму “Дівчинка та зайці” (аналіз баченого)
Вправа “Мої добрі справи”
Про добро можна дуже багато й красиво говорити, однак жодної користі це не принесе, якщо добрі слова не втілюватимуться в життя, якщо гарні слова залишаться тільки словами. Школярам роздаються картки в формі сердець, на котрих вони записують власні добрі справи. Зачитують й картки вивішуються на дошці.
Технологія “Займи позицію”
Поміркуйте, чи легко бути добрим та займіть позицію відповідно до вашого рішення.
Людина — творець добра. З давніх — давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, про це свідчить і кількість прислів'їв про добро. Щоб прочитати деякі з них, вам потрібно буде попрацювати в парах і відновити їх.
Завдання:
Вправа “Встанови відповідність”
Перед вами на партах картки для роботи в групах. Візьміть їх і з'єднайте стрілочками частини прислів'їв.
Усе добре переймай, як сонечко в небі.
Добре серце, ніж гарно говорити.
Не шукай красоти, а зла уникай.
Краще добро робити, що собі не мило.
Не роби комусь того, а шукай доброти.
Вправа “Мозковий штурм”. Складання правил доброти.
Правила доброти:
1. Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе.
2. Допомагай слабким, маленьким, старим, хворим.
3. Не будь жадібним.
4. Вибачай іншим їх помилки.
5. Ніколи не заздри.
6. Жалій інших, а не себе.
7. Шануй працю інших людей.
8. Бережи природу та охороняй її.
9. Поважай старших людей.
10. Люби своїх батьків.
Вчитель:
Мабуть, добре буде, коли всі виконуватимуть наші правила, тоді не буде проступків, а лишаться лише добрі справи та гарні вчинки.
Консолідація.
Істинне чи хибне судження:
Добра людина — це та, яка...
- не поважає інших;
- чуйно ставиться до всього живого;
- любить природу;
- допомагає іншим;
- бере участь у добрих справах;
- байдужа;
- обманює інших.
ІV. Підсумкова бесіда.
Корисна лише та праця, як виконується з добром.
Важлива лише та любов, яка створена добром.
Приємна лише та дружба, яка основана на добрі.
Пам'ятайте, любі діти,
Істина така проста!
Найцінніше в цілім світі -
Це любов і доброта
І старайтесь так прожити,
Щоб, як сонечко світити!
І в душі завжди неси.
Теплий промінь доброти.
Вчитель:
Любі діти! Відкривайте сердце для добра.
Всім, хто поруч, подаруйте крихітку тепла.
Сильні будьте! Не лякайтесь боротьби зі злом.
Пам'ятайте перемога завжди за добром.
Закінчуючи урок, хочу побажати вам стати красивими людьми. Нехай промениться доброта у ваших очах, а із серця струменить співчуття, милосердя, повага до людей. Нехай ваші вчинки і ваше ставлення до людей завжди викликають у них позитивне, добре, шанобливе ставлення до вас.
Діти, вчіться доброти і ніжності. Вчіться піклуватися про інших, співчувати тим, хто в скруті, допомагати їм і словом і ділом.
Пам'ятайте, діти! Ми завжди повинні нести іншим світло любові й доброти.
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це Не вимагай.
Лише в добро і в Вищу правду віра
Людину відрізни від Мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
А доброта з роками не старіє,
доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Тож, люди на Землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Прощання.
Вчитель
Сьогодні, прощаючись один з одним, ми поділимося краплиною своєї доброти.
(діти складають долоні, дмухають на них і передають один одному “КРАПЛИНКУ” своєї доброти).
Звучить пісня Н.Май “Даруй добро”.