10 клас
Тема уроку: Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки.
Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей.
Мета : учити аналізувати образи драми;
удосконалювати навички роботи в групах, розвивати вміння
роботи з текстом твору;
формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки;
виховувати почуття прекрасного, прагнення до творчої
самореалізації особистості.
Тип уроку: комбінований урок із використанням інноваційних технологій.
Обладнання: твір Л.Українки, завдання на відповідність,карта, презентація.
Епіграф:
«Не зневажай душі своєї цвіту…
Той цвіт від папороті чарівніший –
Він творить скарби, а не відкриває».
Л. Українка
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово учителя. (слайд№1)
До написання «Лісової пісні» Леся Українка, можна сказати, готувалася все життя. У неї вона вклала «цвіт душі» і вилила зі свого серця «те, що не вмирає». Це не звичайна драма, це драма-пісня, ніжна, як голос сопілки, пісня волинського замріяного лісу, зворушлива, глибока, мудра.
«Лісова пісня» вражає нас красою мрії, глибиною думки, музикою мови. Вона відкриває перед нами чари Полісся у шумах і тінях лісових, у веселкових барвах квітів, у зітханні вітру, гомоні весняної ночі, у буйних силах природи. Це пісня пісень не лише Лесі Українки, а й усієї української драматургії. Жагуча й пристрасна пісня про велику любов і жорстоку зраду.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з текстом драми поетеси.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
а) Драматична поема – це …
б) Леся Українка написала такі драматичні поеми …
в) Жанр твору «Лісова пісня» Л. Українки – це …
г) Драма-феєрія – це …
г) Темою твору «Лісова пісня» Л. Українки є …
д) Ідея твору «Лісова пісня» - це …
2. Проблематика драми «Лісова пісня»
Які проблеми висвітлює авторка в творі?
3. Сюжетна та композиційна побудова драми.
(У творі наявні дві кульмінаційні вершини, тому що після першої кульмінації події не йдуть на спад). (слайд№3)
Зав’язка пробудження Мавки
Розвиток дії кохання Мавки й Лукаша;
Передкульмінація зрада Лукаша, смерть Мавки
Кульмінація Мавка перетворюється на вербу
Розв’язка смерть Лукаша
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя:
«Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею. (слайд№4)
Інтерв’ю з письменницею
Я з радістю відповім на ваші запитання. Давно не розмовляла з молоддю.
Ви знаєте, я дуже давно не була на Україні, згадала свої ліси і затужила за ними. Я готувалася до написання «Лісової пісні» ще у дитинстві. Вперше почула про мавок в Колодяжному й потай бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привидилася Мавка. Зачарував мене цей образ на весь вік. Образи «Лісової пісні» прийшли до мене з волинських лісів, поліських озер та боліт, з легенд та міфів, які я чула від волинян.
Це волинські селяни. Ми з батьками часто їздили у Скулин, в урочище Нечемне, що на Волині до дядька Лева Скулинського. Якось ми у нього пробули три дні і три ночі, ходили геть скрізь по лісі, в бір, коло озера. Дядько Лев не палив у хаті, а клав огнище надворі. Там ми почули багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку силу лісову, водяну, польову та про звичаї і відносини між ними та людьми.
Я довго над цим думала. І не дуже задоволена визначенням «драма-феєрія», досада, що не можна якось по-нашому перекласти «драма-феєрія». Як би його сказати?
Драма-казка чогось незграбно звучить, правда? Це новий жанр драми, вона суттєво відрізняється від західноєвропейських феєрій, які розраховані на видовища з театральними трюками.
Можливо, в майбутньому буде існувати гармонія людського буття й природи. І тоді драма набуде нового звучання і не буде вже ні драмою-казкою, ні драмою-феєрією, а буде драмою-піснею чи філософською драматичною поемою. Я сподіваюсь, що «Лісова пісня» буде цікава молоді і через багато років.
Давайте подивимось на карту, де відбувалися події, описані в творі.
(слайд5)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Леся Українка в «Лісовій пісні» склала нечуваної краси й сили «гімн вільній людині». Для того, щоб донести до читача свій замисел, вона створила систему образів, у які вклала свої думки та поривання. Саме через образи, їх вчинки, мову проявляється неповторна індивідуальність митця.
«Лісову пісню» не можна ні читати, ні осмислювати похапцем, бо десь на узбіччі залишаться непоміченими справжні золоті розсипи. Хочеться, щоб цей твір не лише збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитись над людськими цінностями і своїм життям.
(На людей та міфічних істот, які живуть у лісі).
Люди – Лукаш, Килина, дядько Лев, Лукашева мати.
Міфічні істоти – Мавка, Лісовик, Водяник, Русалки, Перелесник, «Той, що в скелі сидить», «Той, що греблі рве», Потерчата та інші.
Колективне уточнення характеристики героїв твору.
Перегляд відео першої зустрічі Мавки та Лукаша.
І група (слайд№7)
Проблемне питання: «Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси?
План
ІІ група
Проблемне питання: «Яким чином у драмі розкривається внутрішня роздвоєність духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією й буденщиною, між поезією й прозою життя». (слайд№8)
План
Інсценування уривку драми.
ІІІ група
Проблемне питання «Як за допомогою образів матері Лукаша й Килини письменниця зображує їх духовне обмеження, дисгармонію з природою?»
План
(Учні готують відповіді)
Визначити та записати риси характеру Мавки та Килини. (слайд№9)
Мавка Килина
Лукаш --- сільський хлопець --- поет у душі --- …
Безсмертна лісова царівна виходить переможницею в боротьбі за «цвіт душі» коханого. У кінці твору вона спалахує красою та з’являється перед хлопцем. Давайте послухаємо монолог Мавки.
(Учениця декламує останній монолог Мавки на фоні відеоматеріалу).
V. Систематизація та узагальнення вивченого.
Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон» (слайд№10)
Виконання тестових завдань за двома варіантами. (слайд№11)
Кохання (І група)
Краса (ІІ група)
Зрада (ІІІ група)
VІ. Оцінювання.
VІІ Домашнє завдання: (слайд№13)
Опрацювати матеріал підручника ( С. 305-310); виписати цитати до образу дядька Лева.
*Написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються» (за мотивами «Лісової пісні») .
Література:
1. Слоньовська О.В. Конспекти уроків з української літератури. Нове прочитання творів. 10 клас.- Кам’янець-Подільський: Абетка, 2002.
2. Корницька Г.Г. Українська література. 10 клас: Плани-конспекти уроків.- Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2002.
3. Нечволод Л.І. Українська література. 10 клас: Матеріали до уроків.- Харків: Торсінг, 2003.
4. Леся Українка.- Лісова пісня. Бояриня: Посібник для 10 класу //Автор- укладач Л.В. Нартова./- Харків: Ранок, 2001.
5. Кисельов Г.Л. Сім струн серця (музика в житті і творчості Лесі Українки).- Київ: “Музична Україна”, 1968.
6. Міщенко Л.І. Леся Українка: Посібник для вчителів.- Київ.: Рад.школа, 1986.
7. Фещак В.В. Із спостережень над вивченням “Лісової пісні” Лесі Українки // Українська мова і література в школі.- №2, 1992.
8. Кулінська Л.П. У світі ідей та образів (Особдивості поетики драми Лесі Українки ).- Київ: Видавництво художньої літератури “Дніпро”, 1971.
9. Ломонос Е.О. Вивчення творчості Лесі Українки: Посібник для вчителів.- Київ: Радянська школа, 1987.