Урок. Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки. Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей + презентації

Про матеріал
Комбінований урок із використанням інноваційних технологій. Твір Л.Українки, завдання на відповідність, карта, презентація.
Перегляд файлу

10 клас

 

Тема уроку:    Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки.

Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей.

http://zno.if.ua/wp-content/uploads/2013/02/lisova-pisnya.jpg

 

Мета :    учити аналізувати образи драми;

                         удосконалювати навички роботи в групах, розвивати вміння

                         роботи з текстом твору;

                          формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки;

                         виховувати почуття прекрасного, прагнення до творчої

                         самореалізації особистості.

Тип уроку:     комбінований урок із використанням інноваційних технологій.

Обладнання: твір Л.Українки, завдання на відповідність,карта, презентація.

Епіграф:          

 «Не зневажай душі своєї цвіту…

                           Той цвіт від папороті чарівніший –

                            Він творить скарби, а не відкриває».

                                                                    Л. Українка

ХІД УРОКУ

І.  Вступне слово учителя. (слайд№1)

До написання «Лісової пісні» Леся Українка, можна сказати, готувалася все життя. У неї вона вклала «цвіт душі» і вилила зі свого серця «те, що не вмирає». Це не звичайна драма, це драма-пісня, ніжна, як голос сопілки, пісня волинського замріяного лісу, зворушлива, глибока, мудра.

«Лісова пісня» вражає нас красою мрії, глибиною думки, музикою мови. Вона відкриває перед нами чари Полісся у шумах і тінях лісових, у веселкових барвах  квітів, у зітханні вітру, гомоні весняної ночі, у буйних силах природи. Це пісня пісень не лише Лесі Українки, а й усієї української драматургії. Жагуча й пристрасна пісня про велику любов і жорстоку зраду.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з текстом драми поетеси.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Метод «Незакінчених речень»  (слайд№2)

а) Драматична поема – це …

б) Леся Українка написала такі драматичні поеми …

в) Жанр твору «Лісова пісня» Л. Українки – це …

г) Драма-феєрія – це …

г) Темою твору «Лісова пісня» Л. Українки є …

д) Ідея твору «Лісова пісня» - це …

2. Проблематика драми «Лісова пісня»

Які проблеми висвітлює авторка в творі?

  1. Людина й природа.
  2. Духовне й матеріальне, мрія й буденність.
  3. Сила кохання й сімейне щастя.
  4. Добро й зло, гідність і безчестя.
  5. Людина й мистецтво.
  6. У чому сенс людського життя.
  7. Трагедія самозради.

3. Сюжетна та композиційна побудова драми.

  • У чому полягає особливість сюжетної організації драми «Лісова пісня»?

(У творі наявні дві кульмінаційні вершини, тому що після першої кульмінації події не йдуть на спад).  (слайд№3)

  • Завдання на встановлення відповідності

Зав’язка                                                 пробудження Мавки

Розвиток дії                                          кохання Мавки й Лукаша;

Передкульмінація                               зрада Лукаша, смерть Мавки

Кульмінація                                          Мавка перетворюється на вербу

Розв’язка                                                смерть Лукаша 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя:

«Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії  буття, до миру з власною душею. (слайд№4)

Інтерв’ю з письменницею

http://www.day.kiev.ua/sites/default/files/main/openpublish_article/20110225/434-1-1.jpg

  1. Вітаю Вас, Ларисо Петрівна! Дозвольте задати вам декілька запитань?

Я з радістю відповім на ваші запитання. Давно не розмовляла з молоддю.

  1. Ларисо Петрівна, ми нещодавно прочитали Ваш новий твір «Лісова пісня», що надихнуло Вас на написання цього твору?

Ви знаєте, я дуже давно не була на Україні, згадала свої ліси і затужила за ними. Я готувалася до написання «Лісової пісні» ще у дитинстві. Вперше почула про мавок в Колодяжному й потай бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привидилася Мавка. Зачарував мене цей образ на весь вік. Образи «Лісової пісні» прийшли до мене з волинських лісів, поліських озер та боліт, з легенд та міфів, які я чула від волинян.

  1. Цікаво дізнатися, хто є прототипами героїв вашої драми?

Це волинські селяни. Ми з батьками часто їздили у Скулин, в урочище Нечемне, що на Волині до дядька Лева Скулинського. Якось ми у нього пробули три дні і три ночі, ходили геть скрізь по лісі, в бір, коло озера. Дядько Лев не палив у хаті, а клав огнище надворі. Там ми почули багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку силу лісову, водяну, польову та про звичаї і відносини між ними та людьми.

  1. Ларисо Петрівна, а чому Ви обрали саме жанр драми-феєрії?

Я довго над цим думала. І не дуже задоволена визначенням «драма-феєрія», досада, що не можна якось по-нашому перекласти «драма-феєрія». Як би його сказати?

Драма-казка чогось незграбно звучить, правда? Це новий жанр драми, вона суттєво відрізняється від західноєвропейських феєрій, які розраховані на видовища з театральними трюками.

Можливо, в майбутньому буде існувати гармонія людського буття й природи. І тоді драма набуде нового звучання і не буде вже ні драмою-казкою, ні драмою-феєрією, а буде драмою-піснею чи філософською драматичною поемою. Я сподіваюсь, що «Лісова пісня» буде цікава молоді і через багато років.

  1. Дякую Вам за розповідь!

      Давайте подивимось на карту, де відбувалися події, описані в творі.

(слайд5)

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя 

       Леся Українка в «Лісовій пісні» склала нечуваної краси й сили «гімн вільній людині». Для того, щоб донести до читача свій замисел, вона створила систему образів, у які вклала свої думки та поривання. Саме через образи, їх вчинки, мову проявляється неповторна індивідуальність митця.

«Лісову пісню» не можна ні читати, ні осмислювати похапцем, бо десь на узбіччі залишаться непоміченими справжні золоті розсипи. Хочеться, щоб цей твір не лише збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитись над людськими цінностями і своїм життям.

  1. Усне опитування. (слайд6)
  •    На які дві групи поділяються персонажі твору?

(На людей та міфічних істот, які живуть у лісі).

  •    Назвіть дійових осіб драми:

Люди – Лукаш, Килина, дядько Лев, Лукашева мати.

Міфічні істоти – Мавка, Лісовик, Водяник, Русалки, Перелесник, «Той, що в скелі сидить», «Той, що греблі рве», Потерчата та інші.

  1. Робота в групах

Колективне уточнення характеристики героїв твору.

Перегляд відео першої зустрічі Мавки та Лукаша.

І група  (слайд№7)

Проблемне питання: «Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси?


План

  1. Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні».
  2. Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні.
  3. Риси характеру Мавки.
  4. Розкриття характеру Мавки через її вчинки, стосунки з іншими персонажами драми.
  5. Незвичайність мови Мавки.
  6. Значення образу для розуміння ідейного змісту твору.

      ІІ група

 Проблемне питання: «Яким чином у драмі розкривається  внутрішня роздвоєність духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією й буденщиною, між поезією й прозою життя».   (слайд№8)

План

  1. Позитивні задатки в характері: творча обдарованість Лукаша.
  2. Риси характеру героя.
  3. Зближення з Мавкою – перемога світлого й благородного в характері героя.
  4. Причини трагедії Лукаша.
  5. Ідейний зміст образу.

 

Інсценування уривку драми.

                ІІІ група

Проблемне питання «Як за допомогою образів матері Лукаша й Килини письменниця зображує їх духовне обмеження, дисгармонію з природою?»

План

  1. Мати Лукаша – скупа, заздрісна жінка.
  2. Килина – хитра, підступна, нещира молодиця.
  3. Нестримний потяг до збагачення.
  4. Дрібновласницькі інтереси.
  5. Невміння тішитися красою природи.

(Учні готують відповіді)

 

  1. Дайджест для дівчат.

Визначити та записати риси характеру Мавки та Килини. (слайд№9)

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsg-T2oxWWDz5SfDWMFBfi4dCq8zY7NYEqoEVhYG_AHOjdXz1o     http://ualit.org/wp-content/uploads/2012/09/%D0%BB%D1%96%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%8F.jpg                                     

 

                     Мавка                                                          Килина

  1. Міфічна істота                                    1. Молода вдовиця
  2. Романтична                                        2. Заздрісна
  3. Волелюбна                                         3. Хазяйновита
  4. Гармонійна особистість                   4. Хитра й підступна
  5. Щира                                                     5. Жадібна
  6. Вірна                                                     6. Бідність духовного світу
  7.       Добра та чемна                                7. Прагнення до збагачення
  8. Благородна натура                            8. Дріб’язкова та нещира

 

  1. Хлопці складають асоціативний кущ до образу Лукаша.

Лукаш --- сільський хлопець --- поет у душі --- …

 

  1. Слово вчителя.

Безсмертна лісова царівна виходить переможницею в боротьбі за «цвіт душі» коханого. У кінці твору вона спалахує красою та з’являється перед хлопцем. Давайте послухаємо монолог Мавки.

(Учениця декламує останній монолог Мавки на фоні відеоматеріалу).

V. Систематизація та узагальнення вивченого.

Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон» (слайд№10)

  1.          Яка сторона людської сутності – поривання до краси чи дріб’язковість, буденщина – одержала перемогу? Чому?
  2.     За українською народною міфологією, мавки не мали душі, а героїня «Лісової пісні» має душу?

Виконання тестових завдань за двома варіантами. (слайд№11)

  1. Складання сенкану за словами:  (слайд№12)

Кохання (І група)

Краса (ІІ група)

Зрада (ІІІ група)

   VІ. Оцінювання.

              VІІ Домашнє завдання: (слайд№13)

             Опрацювати матеріал підручника ( С. 305-310); виписати цитати до образу дядька Лева.

             *Написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються» (за мотивами «Лісової пісні») .

 

 Література:

1. Слоньовська О.В. Конспекти уроків з української літератури. Нове прочитання творів. 10 клас.- Кам’янець-Подільський: Абетка,  2002.

 2. Корницька Г.Г. Українська література. 10 клас: Плани-конспекти  уроків.- Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2002.

 3. Нечволод Л.І. Українська література. 10 клас: Матеріали до уроків.- Харків: Торсінг, 2003.

 4. Леся Українка.- Лісова пісня. Бояриня: Посібник для 10 класу //Автор- укладач Л.В. Нартова./- Харків: Ранок, 2001.

 5. Кисельов Г.Л. Сім струн серця (музика в житті і творчості Лесі Українки).- Київ: “Музична Україна”, 1968.

 6. Міщенко Л.І. Леся Українка: Посібник для вчителів.- Київ.: Рад.школа, 1986.

 7. Фещак В.В. Із спостережень над вивченням “Лісової пісні” Лесі Українки // Українська мова і література в школі.- №2, 1992.

 8. Кулінська Л.П. У світі ідей та образів (Особдивості поетики драми  Лесі Українки ).- Київ: Видавництво художньої літератури “Дніпро”, 1971.

      9. Ломонос Е.О. Вивчення творчості Лесі Українки: Посібник для вчителів.-     Київ: Радянська школа, 1987.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Метод «Незакінчених речень» Драматична поема – це… Леся Ураїнка написала такі драматичні поеми… Жанр твору «Лісова пісня» Лесі Українки… Драма – феєрія – це … Тема твору Лесі Українки «Лісова пісня »… Ідея твору «Лісова пісня» – це …

Номер слайду 3

Проблематика твору Людина й природа. Духовне й матеріальне, мрія й буденність. Сила кохання й сімейне щастя. Добро й зло, гідність й безчестя. Людина й мистецтво. У чому сенс людського життя. Трагедія само зради.

Номер слайду 4

Зав’язка Розвиток Передкульмінація Кульмінація Розв’язка а)Кохання Мавки й Лукаша; зрада Лукаша б)Пробудження мавки в)Мавка перетворюється на вербу г)Смерть Мавки д)Смерть Лукаша

Номер слайду 5

Відповідь : Зав’язка – Розвиток дії – Передкульмінація – Кульмінація – Розв’язка - б) Пробудження мавки Кохання мавки й Лукаша; зрада Лукаша г) Смерть Мавки в) Мавка перетворюється на вербу д) Смерть Лукаша

Номер слайду 6

Тема уроку Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки. Утвердження духовну-естетичної сутності людини, її творчих можливостей.

Номер слайду 7

Мета уроку: учити аналізувати образи твору; удосконалювати навички роботи з текстом твору; формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки; виховувати почуття прекрасного,прагнення до творчої самореалізації особистості

Номер слайду 8

Епіграф уроку

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Інтерв'ю з письменницею

Номер слайду 11

«Вільний мікрофон» Яка сторона людської сутності - поривання до краси чи дріб'язковість, буденщина - одержала перемогу? Чому? За українською народною міфологією, мавки не мають душі, а героїня «Лісової пісні» має душу?

Номер слайду 12

СЕНКАН Кохання (1 гр.) Краса (2 гр.) Зрада (3 гр.)

Номер слайду 13

Домашнє завдання * За мотивами «Лісової пісні» написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають». Опрацювати матеріал підручника( С. 305-310); виписати цитати до образу дядька Лева.

zip
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
7750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку