Урок систематизації і поглиблення знань з теми "Біосфера"

Про матеріал
Урок сприятиме здобуттю та закріпленню географічних знань з теми "Біосфера"
Перегляд файлу

Тема: УРОК ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ з тем "Біосфера" та "Взаємозв'язки  компонентів природи".

Мета: закріпити поняття «природний комплекс», «географічна оболонка», дати уявлення про зміну компонентів природи ;

 поглибити екологічні знання учнів; розвивати творчий підхід до виконання завдань;

виховувати розуміння важливості географічних знань.

Обладнання: фізична карта півкуль, малюнки, фото тварин і рослин різних поясів.

Тип уроку: комбінований..

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

  Вчитель. Ми закінчуємо  вивчення надзвичайно важливої теми.  Усе змінюється в нашому житті. Як немає в нас абсолютно однакового дня, так все змінюється в навколишньому світі – географічній оболонці. Сьогодні ми будемо говорити про найважливіше в географії  - взаємодію компонентів природних комплексів, що є  запорукою успішного вивчення географії в наступних класах.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  Вчитель. А щоб усе докладно

                   Повторити і запам'ятати,

                          Чому  б нам для початку

                  Брейн-ринг не організувати.

  1. Брейн-ринг
  2. Клас ділиться на дві команди.  Питання:

 

І команда

II команда

1. Що називається біосферою?

2. Коли на планеті з'явились
ознаки життя?

3. Куди сягає верхня межа
біосфери?

4. Яка найбільша в світі
трав'яниста рослина?

5. Як називається наука,
що вивчає грунти?

6. Що називається геогра­фічною оболонкою?

1. Які царства органічного світу знаєте?

2. Коли живі організми вийшли на
суходіл?

3. А нижня?

4. Найвище в світі дерево?

5. Яка найважливіша складова грунту?

6. Що називають природним комплексом?

 2. Кросворд.

По-вертикалі: 1. Один з найважливіших природних компонентів. По-горизонталі: 1. Найменша пташка на планеті. 2. Природна зона, де живуть верблюди. 3. Зона лісів та Україні. 4. Тварина, галасливий мешканець вологих екваторіальних лісів. 5. Найбільша в світі риба.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1к

О

Л

І

Б

Р

І

2П

У

с

т

Е

л

я

 

 

 

 

 

 

Зп

о

Л

І

с

С

я

 

 

 

 

 

 

4 М

А

В

п

А

 

 

 

 

 

5А

К

У

л

А

 

 

 

6С

Т

Е

п

 

 

 

 

3.  Гра "Асоціація".

На дошці написані природні зони (двічі). Викликається по одному представнику команди.

Завдання: швидко написати рослини (І команда) та тварини (II команда), з якими асоціюються природні зони.

4. Завдання-гра "Допоможіть відшукати мій дім".

Із старих книжок, журналів вирізаються малюнки, фото тварин і рослин різних природних зон. По черзі учні виходять до карти і прикріплюють "жителів" на фізичну карту.

5. Розвивальна гра "Моє питання краще".

Вчитель готує картки, де великим шрифтом написане одне слово. Треба скласти якомога більше запитань, де б фігурувало це слово. Яка команда дасть останнє питання до пропонованої картки, тій зараховується бал.


ГУМУС


ТУНДРА


ЗАПОВІДНИК


 


БІОСФЕРА


СЛОН


НООСФЕРА


Під час складання питання до картки  НООСФЕРА  з'ясовується, що дітям невідоме це  поняття.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя.

Поняття ноосфера нерозривно пов'язано з ім'ям українського вченого

В. І. Вернадського. Він був першим, хто висловив припущення: розум людини і біосфера існують як єдине ціле. Більше аніж  півстоліття пройшло після  обґрунтуванням вченим поняття НООСФЕРА, але ми більше й більше переконуємося, наскільки нерозумною  була діяльність людини. Люди спалюють щодня мільйони тонн вугілля, нафти, природного газу, що призводить до збільшення кількості вуглекислого газу в атмосфері. Із запуском космічних апаратів, використанням літаків пов'язана поява озонових дірок в атмосфері. Загалом порушується природний кругообіг речовин на Землі. Спостерігаються зміни в кліматі планети, він стає теплішим. Це може спричинити танення льодів Арктики й Антарктиди, затоплення приморських низовин, зміщення меж природних зон. зникнення деяких видів рослин і тварин тощо. Викиди радіоактивних речовин під час катастрофи на Чорнобильській атомній електростанції були рознесені на території Білорусі, Росії, країн Прибалтики та Скандинавії. У крові пінгвінів, які водяться в Антарктиді, учені виявили шкідливі хімічні речовини, що потрапили до них від риби, якою вони харчувалися. Це підтверджує цілісність і взаємозв'язок між компонентами природи всієї Землі. Найбільш забрудненими територіями планети є Європа, окремі території Азії та Північної Америки. Ці приклади доводять, що географічна оболонка Землі має замкнутий, безвідхідний кругообіг речовин.

Зупинися, людино, на мить…

І відчуй, як планеті болить.

Як із серця крик вирина –

Зупинися, Земля в нас одна!

Як у серці тліє любов,

Щоб колись розгорітися знов.

Зупинися, людино, на мить…

І відчуй, як планеті болить.

Вплив людини на природу почався з тих пір, як з'явилась сама людина. У XX ст. вплив досяг апогею. Проблемами взаємодії людини й природи займається наука екологія, (оікоз - дім, житло, Іоgоз - вчення, тобто наука про дім, в якому ми живемо). У природі не буває "шкідливе" або "корисне". Усі компоненти мають своє важливе місце і виконують свою функцію. Розглянемо на конкретному прикладі.

2. Географічний тренінг.  Простежимо географічні взаємозв’язки природних компонентів на прикладі природного комплексу лісу.

Вирубування лісів ----  гинуть, зникають тварини ---- розмивається грунт --- утворюються яри ----  знижується рівень ґрунтових вод ---- обміління річок. (Вчитель допомагає учням з допомогою системи запитань побудувати ланцюжок взаємозв'язків).

  1. Який з компонентів змінюється першим після вирубки?
  2. Який зв'язок з повітрям?
  3. Як ліс впливає на процес ґрунтоутворення і збереження вологи?
  4. Чому утворюються яри?
  5. Збільшиться чи знизиться рівень ґрунтових вод? Як це вплине на    повноводність річок?

3. Проблемне питання

Які заходи можете запропонувати, щоб ці зміни не відбулися?

Висновок: компоненти природи перебувають в тісному взаємозв'язку, і тому втручання людини в природні процеси повинно бути максимально продумане.

ІV. Закріплення знань і вмінь учнів

 Гра «Свої приклади»

Наведіть приклади зміни людиною природи у нашій місцевості.

V. Підведення підсумків уроку.

Вчитель.  Висновки. Усі складові географічної оболонки – гірські породи, атмосферне повітря, води гідросфери,  біосфера – перебувають у тісному взаємозв’язку. Людству нарешті потрібно усвідомити, що Земля в нас – одна.

Земля дарує нам любов і квіти.
Щоб розбудити в серці почуття.
Щоб люди научилися любити
І наче казка стало їх життя.
Земля цвіте любов’ю і квітками,
Красу дарує, світло і тепло.
В гармонії прожити хоче з нами,
Щоб людям добре на Землі було.
А люди не навчилися любити
Того, що пропонує нам Земля.
А прагнуть зруйнувати, погубити
Красу, ліси і ріки, і поля.
Воюють, нищать — ну, а час спливає…
Нема в людини доброго слівця.
Живого місця на Землі немає,
Й не дивно, що ідемо до кінця.
До того, звідки вороття не буде,
Лиш голод, холод, страх, а ще пітьма.
Навколо гляньте, озирніться, люди,
Землі такої більш ніде нема…

 

VІ. Домашнє завдання.

 

   Розробіть правила розумної поведінки людини в природі.

 

 

 

 

 

1

 

 

docx
Додано
21 січня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку