ТЕМА: Скандинавія в Середньовіччі.
Походи вікінгів та їхні завоювання.
Мета: розповісти, хто такі нормани, вікінги і варяги; пояснити, як відбувалися далекі й близькі походи норманів та до яких наслідків вони призвели; сформувати уявлення про те, як виникли і розвивалися країни Північної Європи у Середньовіччі; визначити особливості духовного світу народів Північної Європи; пояснити зміст термінів і понять «нормани», «вікінги», «варяги»; формувати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки між окремими подіями.
Після уроку учні:
➢ показуватимуть на карті Скандинавські країни;
➢ познайомляться з особливостями життя північних народів;
➢ матимуть уявлення про духовне життя норманів, знатимуть про походи та відкриття вікінгів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, карта «Походи вікінгів», атлас.
Основні терміни і поняття: нормани, вікінги, варяги, дракар, конунг.
Основні дати і події: 793 р.— перший відомий набіг вікінгів на узбережжя Англії; початок IX — перша половина XI ст.— «епоха норманів» у Європі, походи вікінгів; 1030— 1091 рр.— завоювання норманами Південної Італії та Сицилії; 1066 р.— завоювання норманами Англії; друга половина X ст.— остаточне утворення Данського королівства; початок XI ст.— остаточне об'єднання Норвегії; початок XI ст.— об'єднання Швеції.
Хід уроку
Учитель(-ка) інформує учнів про початок розгляду нового розділу «Європейське суспільство і держави у X—XV ст.», повідомляє про тривалість його вивчення, форми й терміни проведення практичних занять, уроку узагальнення й тематичного контролю. Після цього знайомить із темою уроку і його основними завданнями.
Учитель(-ка).
➔ Чи знайомі ви з цим персонажем? Що вам про нього відомо?
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Працюємо з картою як історичним джерелом (історична карта у підручнику, або перейдіть за QR-кодом). Проведіть дослідження за допомогою карти, даючи відповіді на запитання.
➔ Які країни були батьківщиною вікінгів? Як географічне положення та клімат вплинули на заняття і походи вікінгів?
Результати своєї роботи оформляйте в графічний спосіб (карта знань).
Самостійна пошукова робота
Перегляньте відео. Використовуючи матеріал підручника, виконайте завдання.
➔ Закінчіть речення.
1) «Епоха вікінгів» тривала... .
2) Назва «нормани» перекладається як... .
3) У Русі-Україні норманів називали... .
4) Уперше загін норманів напав на монастир північно-східного узбережжя Англії в... .
5) Кораблі норманів називали... .
6) Норманів, які розбишакували у Західній Європі, називали … .
7) Шлях до Русі-України нормани називали … .
8) Загони варягів мали велике значення для формування державності у … слов’ян.
➔ Визначте причини завойовницьких походів норманів.
1. Опишіть зброю вікінга, його бойовий корабель.
2. Розгляньте карту “Походи вікінгів. Європа в X ст.” і дайте відповіді на питання: «Які території були завойовані норманами?»
Учитель(-ка). На деяких землях вони засновували власні держави.
Нормани заселили Ісландію, заснували герцогство Нормандію,
Сицілійське королівство, держави в Ірландії та Англії.
Проте нормани відомі не лише як жорстокі воїни, а й як купці і відважні мореплавці.
3. На основі розповіді учителя(-ки) та відповідного тексту підручника складіть схему
ГЕОГРАФІЧНІВІДКРИТТЯВІКІНГІВ
Орієнтовна схема
Учитель(-ка). У 870-х рр. нормани з Норвегії відкрили й почали заселяти Ісландію — «Крижану країну», як назвали нові землі перші поселенці. У IX—X ст. нормани почали заселяти острови північної частини Атлантичного океану. Вікінг Ейрік Рудий, за скоєний злочин приречений на вигнання з Ісландії, відплив на північний захід і неочікувано відкрив Гренландію — «Зелену землю».
Сміливий мореплавець Лейв Щасливий та його супутники близько 1000 р. досягли островів, розташованих поблизу узбережжя Північної Америки. У сагах ці місця називають «Лісовою країною», «Країною плоских каменів» та «Країною дикого винограду».
Північні народи були язичниками. Вони вірили у безліч богів.
Один — верховний бог, носій магічної сили. Один — бог війни, представник «дикого полювання», керує Валгаллою, чертогом обраних. Він мчить небесами на восьминогому коні, у супроводі вовків. Воїнів, загиблих у бою, забирали у Валгаллу валькірії (діви-воїни). У цьому раю вікінги увесь день воювали і бенкетували всю ніч. Один був також богом мудрості й прародителем писемності та поезії.
Тор — бог грому, бурі та родючості. Божественний багатир, що захищає богів і людей від велетів і страшних чудовиськ. Тор протегував закону та справедливості. День Тора — четвер, цього дня завжди скликався ісландський схід.
За уявленнями норманів, вся земля плоска та з усіх боків оточена Світовим океаном, у глибинах якого ховається Світовий змій. Під землею знаходиться темне, холодне царство, куди спускаються після смерті душі злих людей.
Веселка веде до небесного царства, обителі богів. Світове дерево ясен пов’язує небо й землю. Його гілки торкаються неба. Один з його трьох коренів досягає царства мертвих, другий — проходить під землею, третій — сягає краю землі, де живуть велети.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Перевірте, як ви засвоїли матеріал, виконавши онлайн-вправи
«Скандинавіяв добу Середньовіччя»
Оберіть та прокоментуйте свій настрій після проведеного уроку.
➔ Опрацюйте матеріал підручника.
➔ Уявіть, що Ви —
художник-аніматор, якому доручили
створити мультфільм
про вікінгів. Намалюйте одну-дві картинки.
Придумайте для них назви.