Урок "Скандинавія в Середньовіччі. Походи вікінгів та їхні завоювання".

Про матеріал
Мета: розповісти, хто такі нормани, вікінги і варяги; пояснити, як відбувалися далекі й близькі походи норманів та до яких наслідків вони призвели; сформувати уявлення про те, як виникли і розвивалися країни Північної Європи у Середньовіччі; визначити особливості духовного світу народів Північної Європи; пояснити зміст термінів і понять «нормани», «вікінги», «варяги»; формувати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки між окремими подіями. Очікувані результати Після уроку учні: показуватимуть на карті Скандинавські країни; познайомляться з особливостями життя північних народів; матимуть уявлення про духовне життя норманів, знатимуть про походи та відкриття вікінгів.
Перегляд файлу

image

ТЕМА: Скандинавія в Середньовіччі.

Походи вікінгів та їхні завоювання.

Мета: розповісти, хто такі нормани, вікінги і варяги; пояснити, як відбувалися далекі й близькі походи норманів та до яких наслідків вони призвели; сформувати уявлення про те, як виникли і розвивалися країни Північної Європи у Середньовіччі; визначити особливості духовного світу народів Північної Європи; пояснити зміст термінів і понять «нормани», «вікінги», «варяги»; формувати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки між окремими подіями.

Очікувані результати

Після уроку учні:

   показуватимуть на карті Скандинавські країни;

   познайомляться з особливостями життя північних народів;

   матимуть уявлення про духовне життя норманів, знатимуть про походи та відкриття вікінгів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, карта «Походи вікінгів», атлас.

Основні терміни і поняття: нормани, вікінги, варяги, дракар, конунг.

Основні дати і події: 793 р.— перший відомий набіг вікінгів на узбережжя Англії; початок IX — перша половина XI ст.— «епоха норманів» у Європі, походи вікінгів; 1030— 1091 рр.— завоювання норманами Південної Італії та Сицилії; 1066 р.— завоювання норманами Англії; друга половина X ст.— остаточне утворення Данського королівства; початок XI ст.— остаточне об'єднання Норвегії; початок XI ст.— об'єднання Швеції.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель(-ка) інформує учнів про початок розгляду нового розділу «Європейське суспільство і держави у X—XV ст.», повідомляє про тривалість його вивчення, форми й терміни проведення практичних занять, уроку узагальнення й тематичного контролю. Після цього знайомить із темою уроку і його основними завданнями.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель(-ка).

Чи знайомі ви з цим персонажем? Що вам про нього відомо?

image

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Життя та побут норманів

Робота з картою

Працюємо з картою як історичним джерелом (історична карта у підручнику, або перейдіть за QR-кодом). Проведіть дослідження за допомогою карти, даючи відповіді на запитання.

   Які країни були батьківщиною вікінгів? Як географічне положення та клімат вплинули на заняття і походи вікінгів?

image

Результати своєї роботи оформляйте в графічний спосіб (карта знань).

image

Самостійна пошукова робота

Перегляньте відео. Використовуючи матеріал підручника, виконайте завдання.

   Закінчіть речення.

1)  «Епоха вікінгів» тривала... .

2)  Назва «нормани» перекладається як... .

3)  У Русі-Україні норманів називали... .

4)  Уперше загін норманів напав на монастир північно-східного узбережжя Англії в... .

5)  Кораблі норманів називали... .

6)  Норманів, які розбишакували у Західній Європі, називали … .

7)  Шлях до Русі-України нормани називали … .

8)  Загони варягів мали велике значення для формування державності у … слов’ян.

Визначте причини завойовницьких походів норманів.

2. Походи вікінгів

Діємо: практичні завдання

1.     Опишіть зброю вікінга, його бойовий корабель.

2.     Розгляньте карту “Походи вікінгів. Європа в X ст.” і дайте відповіді на питання: «Які території були завойовані норманами?»

Учитель(-ка).     На   деяких   землях   вони   засновували   власні   держави.

Нормани     заселили     Ісландію,     заснували     герцогство    Нормандію,

Сицілійське королівство, держави в Ірландії та Англії.

Проте нормани відомі не лише як жорстокі воїни, а й як купці і відважні мореплавці.

3.     На основі розповіді учителя(-ки) та відповідного тексту підручника складіть схему

ГЕОГРАФІЧНІВІДКРИТТЯВІКІНГІВ

Орієнтовна схема

image

Учитель(-ка). У 870-х рр. нормани з Норвегії відкрили й почали заселяти Ісландію — «Крижану країну», як назвали нові землі перші поселенці. У IX—X ст. нормани почали заселяти острови північної частини Атлантичного океану. Вікінг Ейрік Рудий, за скоєний злочин приречений на вигнання з Ісландії, відплив на північний захід і неочікувано відкрив Гренландію — «Зелену землю».

Сміливий мореплавець Лейв Щасливий та його супутники близько 1000 р. досягли островів, розташованих поблизу узбережжя Північної Америки. У сагах ці місця називають «Лісовою країною», «Країною плоских каменів» та «Країною дикого винограду».

3. Духовний світ норманів

Робота з історичними текстами

Текст 1. Вірування норманів

Північні народи були язичниками. Вони вірили у безліч богів.

Один — верховний бог, носій магічної сили. Один — бог війни, представник «дикого полювання», керує Валгаллою, чертогом обраних. Він мчить небесами на восьминогому коні, у супроводі вовків. Воїнів, загиблих у бою, забирали у Валгаллу валькірії (діви-воїни). У цьому раю вікінги увесь день воювали і бенкетували всю ніч. Один був також богом мудрості й прародителем писемності та поезії.

Тор — бог грому, бурі та родючості. Божественний багатир, що захищає богів і людей від велетів і страшних чудовиськ. Тор протегував закону та справедливості. День Тора — четвер, цього дня завжди скликався ісландський схід.

Текст 2. Уявлення про світ

За уявленнями норманів, вся земля плоска та з усіх боків оточена Світовим океаном,          у        глибинах    якого ховається    Світовий    змій.  Під    землею знаходиться темне, холодне царство, куди спускаються після смерті душі злих людей.

Веселка веде до небесного царства, обителі богів. Світове дерево ясен пов’язує небо й землю. Його гілки торкаються неба. Один з його трьох коренів досягає царства мертвих, другий — проходить під землею, третій — сягає краю землі, де живуть велети.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Перевірте, як ви засвоїли матеріал, виконавши онлайн-вправи

«Скандинавіяв добу Середньовіччя»

"Скандинавія. Пошук слів"

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Оберіть та прокоментуйте свій настрій після проведеного уроку.

image

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   Опрацюйте матеріал підручника.

   Уявіть, що Ви —

imageхудожник-аніматор, якому доручили

створити мультфільм

про вікінгів. Намалюйте одну-дві картинки.

Придумайте для них назви.

pdf
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку