ТЕМА: Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
Мета освітня: формування вмінь і навичок складання формул бінарних сполук за валентністю елементів та їх первісне застосування на практиці; закріплення навичок визначення валентності хімічних елементів за формулами сполук.
розвивальна: розвиток розумової діяльності учнів, застосування логічних прийомів порівняння, аналізу, класифікації, мотивації навчальної діяльності.
виховна: виховання наполегливості у досягненні мети за для отримання позитивного результату навчання.
Задачі уроку: навчити учнів складати формули бінарних сполук за валентністю .
Тип уроку: урок-відкриття (формування знань, умінь и навичок)
Форми роботи: фронтальна робота, індивідуальна робота.
Міжпредметні зв'язки : математика.
Обладнання: таблиця: «Періодична система хімічних елементів Д. I.Менделєєва», «Алгоритм складання формул бінарних сполук за валентністю», підручник 7 клас, картки, завдання.
Структура уроку
I.Організаційний етап. (1 хв)
III. Перевірка домашнього завдання (5 хв)
VI. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.(15 хв)
VII. Валеологічна хвилинка (1 хв)
VIII. Творчий переніс знань на нові умови (5 хв)
ХIХ. Підведення підсумків. Рефлексія. (3 хв)
Х. Iнформація про домашне завдання (1 хв)
Хід уроку
І. Організаційний етап. (1 хв)
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування їх на робочий настрій.
Інтерактивний прийом «Я вітаю…»
Я вітаю тих, хто
Після кожної фрази учні, які вважають що фраза стосується їх, підводяться. Учитель та учні аплодують.
У кожного з вас є маршрутний лист уроку, який я вважаю допоможе всім незалежно від попереднього настрою, працювати на уроці плідна та отримати нові знання з хімії. Крім того по закінченні уроку ви заберете із собою не тільки ці знання, але й подарунки за роботу на уроці.
Од же пропаную його підписати.
А девізом нашого уроку будуть слова німецького поета, прозаїка та драматурга Й.Гете (записані на дошці «Просто знати – це не все. Знання потрібно використовувати»)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні в нас з вами урок – відкриття. А всі відкриття базуються на вже отриманих знаннях, то ж давайте згадаємо…
Фронтальна бесіда
Першим відкриттям нашого уроку будуть хімічні поняття які записані на дошці. Валентність, молекула, хімічний елемент, індекс, хімічна формула.
Давайте згадаємо , що означає кожне з цих понять (мікрофон)
1. Що утворюється в результаті об’єднання атомів? (молекули)
2. А що таке молекула? ( найдрібніша частинка речовини , що зберігає її властивості)
3. За допомогою чого ми можемо записати склад молекули? ( за допомогою символів, індексів)
4. А як називається такий запис ? ( хімічна формула)
5. Яка здатність атомів пояснює приєднання певної кількості атомів друг до друга? (валентності)
Інтерактивна гра «Світлофор»
(Вчитель показує символи хімічних елементів, а учні піднімають сигнальні картки)
«Тест – це просто!» Робота в маленьких групах.
Знайти групу хімічних елементів, які мають однакову валентність, користуючись ПС Д.І.Менделєєва.
1). N; S; P; As. 2). Na; Al; Mg; C.
3). Li; K; Na; H. 4). Ca; Si; O; Cl.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, задач уроку.
На минулому уроці ми навчилися визначати валентність за формулою, а як би я вам запропонувала самим скласти формулу? Це для вас – легко?
А скажіть, будь ласка, для чого ми почали вивчати валентність хімічних елементів?
(щоб мати змогу кількісно визначати здатність атомів елементів утримувати біля себе атоми інших елементів.)
Назвіть той позитивний результат який необхідно досягти на цьому уроці, якщо тема нашого уроку : Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.(запис у зошит)
VI. Пояснення нового матеріалу
Результат який ми маємо досягти – це навчитися складати формули. Знаючи значення валентностей елементів це можна зробити легко, але треба знати алгоритм.
Другим відкриттям нашого уроку буде алгоритм яким ви будете користуватися. Але послідовність у вашого алгоритму порушена, тому я пропоную вам її відновити. Інтерактивна вправа «Переплутані логічні ланцюжки»
6 : VI = 1
6: ІІ = 3
SО3
НСК (VI і ІІ) = 6 НСК (V і ІІ) = 10
Зараз ви можете перевірити правильність виконаної роботи, прочитавши матеріал із Додатка 1.
VIІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.
Дошка: Скласти формули оксидів користуючись алгоритмом.
ІІІ ІІ V ІІ ІV ІІ І ІІ
Сr О Мn О С О Na О
Зверніть увагу на ряд речовин, записаних нами при визначенні валентності елементів.
Молекули цих дивовижних речовин
Лиш два складають елементи.
І Оксиген один із них.
Про яку сполуку йдеться?
Щоб відповісти на це питання виконаємо завдання – и це буде третім відкриттям нашого уроку:
Використовуючи літери, які в ряду зустрічаються лише 1 раз, скласти назву речовини.
П |
Р |
О |
Р |
П |
К |
С |
Т |
М |
М |
И |
Т |
Е |
Д |
Н |
И |
Н |
Е |
Відповідь: Оксиди.
Як називаються інші бінарні сполуки, Ви дізнаєтесь з таблиці «Назви та формули бінарних сполук». (Додаток №2)
VII.Валеологічна хвилинка
Руханка
I варіант
Встаньте діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
Ви до Сонція потягніться.
Веретеном обкрутіться
Раз присядьте, два присядьте,
І за парти тихо сядьте.
VIII.Творчий переніс знань на нові умови
Сьогодні не обійдемося без десерту.
Завдання «Хімічне печиво»
Робота з картками.
Скласти формули 3бали, запропонувати назви утворених речовин 4 бали.
Елемент |
Р(ІІІ) |
N(ІІІ) |
Sі (ІV) |
К |
|
|
|
Мg |
|
|
|
АІ |
|
|
|
Перевіряємо першу і останню формули, а все останнє при перевірці маршрутного листа уроку.
IХ.Підведення підсумків. Рефлексія. (1 хв)
Давайте повернемося до девізу нашого уроку. Як ви зрозуміли його значення. (Всі учні по одному реченню)
Оцінку за урок отримає кожен учень після перевірки маршрутних листів уроку, максимально 10 балів. Ви вже бачите у своїх маршрутних листах по 1 балу. А за активну роботу на уроці учні …
отримують додатково по 2 бали.
Х.Iнформація про домашне завдання (1 хв)
Домашнє завдання
2.Біля дошки і в зошиті:
Визначити валентність елементів у сполуках(2 б), підкреслити елементи зі змінною валентністю (3б)( самоперевірка )
НСІ, Н2О, НВr, РН3 , АІСІ3, Мn2О7.
ZnO, Li2О, SO3, МgH2, СО2, Fe2О3.
3.Скласти формули оксидів, хлоридів та сульфідів:(2б, вказати метал чи неметал 3б)
Na , Мg, Fe(ІІІ), S(IV), АІ, Р(V). __________________________________________________________________________________________________________________________________
Елемент |
Р(ІІІ) |
N(ІІІ) |
Sі (ІV) |
К |
|
|
|
Мg |
|
|
|
АІ |
|
|
|
кількість балів _____________
бонусний бал за урок _1____
додаткові бали за роботу на уроці_______
загальний бал за урок_______________
Додаток №3
Способи складання формул за валентністю
1.Спосіб – моделювання.
I варіант
Алгоритм складання формул бінарних сполук
2.Знаходимо найменше спільне кратне (НСК) для значень валентностей елементів.
НСК (VI і ІІ) = 6 НСК (V і ІІ) = 10
6 : VI = 1
6: ІІ = 3
4.Записуємо індекси після символів.
SО3
II варіант
Алгоритм
складання хімічних формул за валентністю
Що потрібно вміти:
(Найменше число, яке ділиться на певні числа).
Порядок виконання дій |
|
|
|
|
1. Записуємо символи хімічних елементів. |
SіO |
CH |
NaCl
|
FeO |
2. Указуємо валентність елементів у сполуці. |
ІV ІІ SіO |
ІV І C H |
І І NaCl
|
ІІІ ІІ FeO |
3. Знаходимо найменше спільне кратне для чисел, що відповідають валентності елементів. |
4 ІV ІІ SіO |
|
|
|
4. Найменше спільне кратне ділимо послідовно на валентність кожного елемента. |
4 : ІV = 1 4 : ІІ = 2 |
|
|
|
5. Одержані частки від ділення записуємо у вигляді індексів після кожного хімічного елемента. |
ІV ІІ SіO2 |
|
|
|
3.Спосіб – загальна формула .
RmnOnm - оксиди.
RnСІ1n - хлориди,
Rn2S11n - сульфіди.
Додаток №4
Назви та формули бінарних сполук
Загальна формула |
Назва другого елемента |
Назва типу бінарної сполуки |
Приклад |
Ex Oy |
Оксиген |
Оксид |
Na2O, Fe2O3 |
Ex Sy |
Сульфід |
Сульфід |
K2S, FeS |
Ex Cly |
Хлор |
Хлорид |
CaCl2, CrCl3 |
Ex Fy |
Флуор |
Флуорид |
KF, SF4 |
Ex Py |
Фосфор |
Фосфід |
AlP, Ca3P2 |
Ex Cy |
Карбон |
Карбід |
CaC2, Al4,C3 |
Ex Siy |
Силіцій |
Силіцид |
Mg2Si
|
Валентність деяких елементів
Валентність |
Хімічний елемент |
Формула сполуки (приклади) |
Валентність стала |
||
І |
H, Li, Na, K |
H2O, Na2O |
ІІ |
O, Ca, Mg, Ba, Zn |
CaО, MgО |
ІІІ |
Al |
Al2O3 |
Валентність змінна |
||
І і ІІ |
Cu |
Cu2O, CuO |
ІІ і ІІІ |
Fe, Co, Ni |
FeO, Fe2O3 |
ІІ і ІV |
C, Sn, Pb |
CO, CO2, SnO, SnO2 |
ІІІ і V |
P |
PH3, P2O5 |
ІІ, ІІІ, VІ |
Cr |
CrO, Cr2O3, CrO3 |
ІІ, ІV, VІ |
S |
H2S, SO2, SO3 |
Вправа «Два, чотири – всі разом»
Завдання 2: Робота в парах.
Виписати в табличку символи хімічних елементів, відповідно до їх валентності.
I варіант
І |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
|
|
|
|
II варіант
Який висновок можна зробити? (Валентність можна з'ясувати за Періодичною системою).
А які сполуки називають бінарними? (утворені двома елементами)
Визначати валентність вам допоможе ще знання про будову атома.
2.Біля дошки і в зошиті(Додаток №2 , завдання 2)
Визначити валентність елементів у сполуках(2 б), підкреслити елементи зі змінною валентністю (3б)( самоперевірка )
Дошка: НСІ, Н2О, НВr, РН3 , АІСІ3, Мn2О7.
Зошит:ZnO, Li2О, SO3, МgH2, СО2, Fe2О3.
Зробіть висновок : Яке основне правило потрібно пам’ятати при визначенні валентності? (Сумарна валентність одного елемента дорівнює сумарній валентності іншого.)
Зошит: Скласти формули оксидів, хлоридів та сульфідів: :(2б, вказати метал чи неметал 3б) (Додаток №2 )
Na , Мg, Fe(ІІІ), S(IV), АІ, Р(V).
Учні складають формули , аналіз результатів, корекція.