Урок 41
Тема. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості.
Мета: сформувати поняття про воду як найважливіший природний оксид, ознайомити з фізичними властивостями води, обговорити поширення води в природі; розвивати пізнавальний інтерес та критичне мислення; виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів Землі.
Обладнання та реактиви: куле стрижнева модель молекули води, таблиці «Поширення води в природі», пластелин.
Базові поняття і терміни: агрегатний стан, оксиди, кругообіг води.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке.
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
Добрий день, мої шановні учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені?(відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці. (можна прікріпити смайлік на дошку)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Стадія виклику. (10 хв.)
Учитель. «Чорний ящик» (4 хв.)
Ми сьогодні будемо говорити про речовину, що знаходиться у таємничому ящику, а вам як завжди треба відгадати її.
Так ця речовина – ВОДА. Тож тема нашого сьогоднішнього уроку «Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості» (Записується тема уроку у зошитах)
Так ми ще не все знаємо про воду. Недаремно французький письменник А. де Сент-Екзюпері у своєму романі «Планета людей» писав про воду так: «Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке.» І тому на сегодняшньому уроці ми познайомитися з нею як з хімічною речовиною. А план нашого уроку такий:
План (запис на папері)
ІІІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу. Стадія осмислення. (20 хв.)
Учитель. Але перш ніж ми почнемо наше знайомство з водою, як з хімічною речовиною, подумайте, про які сполуки йдеться в цих рядках:
Є складні речовини,
Що містять Оксиген вони.
З двох елементів складаються
І як вони називаються?
Запитання учням
1. Дійсно мова йдеться про оксиди. Давайте повторимо що таке оксиди. (Учні дають визначення оксидів.)
2. А чому ми заговорили про оксиди, адже тема сьогоднішнього уроку — вода?
Оскільки вода за хімічною природою — оксид, то вона складається з двох елементів Гідрогену й Оксигену. Запишіть, будь ласка Гідроген і Оксиген поруч один з одним.
Н О
1. Якісний та кількісний склад молекули води
а) Насамперед слід сказати, що класичну формулу води Н20 установили в 1805 р. учені Гей-Люссак і А. Гумбольдт.
б) Пізніше воду розклали на водень і кисень і встановили співвідношення Гідрогену й Оксигену масові (1 : 8) і об’ємні (1:2).
в) Урешті-решт, ви самі можете відчути себе вченими й вивести й довести формулу води, адже вам уже відоме поняття «валентність». (Учні дають визначення поняття «валентність», називають валентності Гідрогену й Оксигену.)
І ІІ
Н2О
Запишіть у зошит: Н20. (Учень виводить формулу біля дошки.)
- Які обчислення можна виконати за хімічною формулою?
Відносна молекулярна маса: Мr (Н2О) = 18
Масові частки елементів: W(H) = , або 11,1%
W(О) = , або 88,9%
2. Структура молекули води
(Демонстрація куле-стрижневої моделі води)
Молекула води має кутову форму. Запишіть у зошит:
(Демонстрація досліду «Віртуальна лабораторія)
Учитель. Давайте напишемо цю реакцію у зошитах і на дошці
2Н2 + О2 = 2Н2О
Фізкультхвилинка
Сядьте зручніше, заплющте очі й послухайте як шумить вода. (1 хв.)
Ми з вами відпочили, і тепер можемо продовжувати працювати. Скажіть, будь ласка, чому ми чули шум води? (Бо вода текуча, і коли хвиля викидається на суходіл ми чуємо це)
А тикучисть ми віднесемо до яких властивостей речовини? (фізичних)
4.Фізичні властивості води
А давайте згадаємо, за якими ознаками ми оцінюємо фізичні властивості.
( агрегатний стан, колір, смак, запах, температура кипіння, температура замерзання, густина тощо.)
Прийом «Читання з маркуванням» (5 хв.)
Які ж фізичні властивості має вода?
(Робота з підручником «Фізичні властивості»: учні отримують завдання та записують у бланках, потім зачитують результати)
Завдання. Користуючись підручником і довідником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:
|
100оС (за тиску 760 мм.рт.ст.) |
|
1 г/см3 |
|
мала |
|
безбарвна |
|
немає |
|
немає |
|
Не проводить |
|
Твердий(лід), рідкий (вода), газоподібний (водяна пара) |
9. Густина льоду при t нижче 0оС |
0,917г/см3 |
На перший погляд, нічого особливого в цих властивостях немає, вони звичні для нас. Але така звичайна речовина – дуже важлива для нашого життя. (повернення до епіграфа уроку)
ІV. Узагальнення і систематизація знань (5 хв.)
У гостях у Робінзона Крузо та П'ятниці
Р.Крузо коли потрапив на острів, спробував воду, вона виявилася солоною. «Як із солоної води отримати прісну?» — це питання не давало йому спокою. Як же Робінзону отримати прісну воду?
(Воду можна заморозити. Температура кристалізації прісної і солоної води різна, тому першою затвердне вода з малими концентраціями домішок. Прісну воду також можна отримати, конденсуючи пару.)
Р.Крузо взяв великий листок якоїсь рослини, помудрувавши, зробив із нього щось схоже на склянку. «Добре було б закип'ятити води», — подумав він. Як це зробити?
(Необхідно покласти в «склянку» каміння, що накалиться у вогнищі. Вода забере від нього енергію і нагріється.)
Робінзон помітив, що якщо в глечику чи горщику залишити воду в спекотний день, то до вечора частина води випарується і її стане менше. Як уберегти воду від випаровування?
(Цим способом користуються люди там, де є проблеми з обмеженою кількістю води. Необхідно горщик щільно закрити кришкою або налити на поверхню води олії. Можна прикрити вологою серветкою. Якщо горщик поставити в прохолодне місце, то випаровування відбуватиметься повільніше.)
VII. Підсумок уроку. Стадія «Рефлексія» (5 хв.)
Прийом «Рюкзак» Які знання отримані на сьогоднішньому уроці вам знадобляться у повсякденному житті? Пояснити як?
VIII. Домашнє завдання. (2 хв.)
Завдання. Користуючись підручником і довідником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Густина льоду при t нижче 0оС |
|
Завдання. Користуючись підручником і довідником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Густина льоду при t нижче 0оС |
|
1