Урок "Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів"

Про матеріал
Метою уроку є: закріпити знання учнів в написанні символів хімічних елементів та визначення валентності атомів елементів, поглибити знання про зміст хімічної формули. Формувати уміння складати формули за валентністю атомів елементів. Виховувати в учнів культуру письма.Збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Тема: Складання  формул бінарних сполук за валентністю елементів.

Мета: Закріпити знання учнів в написанні символів хімічних елементів та визначення валентності атомів елементів, поглибити знання про зміст хімічної формули. Формувати уміння складати формули за валентністю атомів елементів. Виховувати в учнів культуру письма.

 

Очікувані результати:

називає хімічні елементи за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи;

пояснює зміст хімічних формул;

використовує періодичну систему як довідкову для визначення валентності хімічних елементів;

складає формули бінарних сполук за валентністю елементів;

визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук;

висловлює судження про багатоманітність речовин.

  

Обладнання:шифрограми, роздаткові картки «Складання формул за валентністю», методична гра «Підшукай відповідь».

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи на уроці: дидактичні ігри,  робота з картками.

Хід уроку.

І. Організаційний момент:

Всі готові до уроку?

Тож давайте не шуміти, не дрімати.

Руки дружно піднімати,

Міркувати, працювати,

Знання свої показувати.

 

ІІ. Перевірка та актуалізація опорних знань учнів.

      Пройшло небагато часу з того моменту, як ви почали вивчати  новий для себе предмет хімію, але вже маєте певні знання. І зараз ми покажемо, якими хімічними термінами і поняттями ви оперуєте.

Завдання 1. Ви отримали конверти з шифрограмою.  Для читання шифрограми використовуйте український алфавіт, замінивши цифри на відповідну літеру в алфавіті.

 І учень

25

11

16

11

27

17

1

24

18

20

16

23

15

1

( Хімічна формула)

ІІ  учень

3

1

15

6

17

22

17

11

21

22

32

( Валентність)

ІІІ учень

18

14

21

10

4

6

17

( Оксиген)

4

11

5

20

18

4

6

17

( Гідроген)

ІV учень

11

17

5

6

14

21

( Індекс)

 Прочитайте ці шифрограми. Вірні відповіді ви побачите на цьому  слайді ( слайд №2). Запишіть отримані терміни в словник.

Словник: Хімічна формула;

                   Індекс;

                   Валентність;

                   Гідроген;

                   Оксиген.

Дайте визначення цим термінам.

На минулому уроці ми вивчали, як маючи хімічну формулу і знаючи валентність Оксигену та Гідрогену можна визначити валентність інших хімічних елементів, які входять до складу сполуки. Ці навички допоможуть вам виконати наступне завдання.

Завдання 2.Перед вами схема із записаними формулами речовин( слайд №3) .

На папірці по черзі ви швидко визначаєте невідомі валентності елементів.  Папірець передаєте своєму товаришу. Для перевірки правильності ваших відповідей останній учасник гри додає обчислені валентності (5+2+2+4+1+6=20).

 Прочитайте ці хімічні формули.

 Ви вже знаєте, що валентність елементів можна також визначити за допомогою періодичної системи.

 

 Завдання 3.

Перед вами таблички з позначками від І до VII. Я зачитую назви елементів, а ви піднімаєте таблички  з числовими значеннями валентності елемента. Якщо елемент проявляє змінну валентність, піднімаєте дві – три таблички.

 

O, H, N, K, Ca, Zn, C, Na, Mg, Al, S, B, Ba, Cl, P.

 

Завдання 4. ( слайд №4)

Запишіть за допомогою символів елементів та індексів хімічну формулу:

 а) молекули аммоніаку, яка складається одного атома Нітрогену та трьох атомів Гідрогену.

б) молекули озону, яка складається з трьох атомів Оксигену.

в) молекули глинозему, що складається з Алюмінію та Оксигену.

 

Завдання в) ви не змогли виконати. Адже в завданні не вказано кількість атомів кожного елемента. Та сьогодні ми з вами навчимось самостійно складати хімічні формули за валентністю елементів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Отже тема нашого уроку «Складання хімічних формул за валентністю атомів елементів.» (слайд №5)

Складемо наприклад, формулу сполуки, що складається з Оксигену та Алюмінію. Скористаємося таким алгоритмом.

Алгоритм складання формул бінарних сполук

  1. Записуємо символи елементів у необхідному порядку. На першому місці записуємо символ того елемента, який в  Періодичній системі  розташований лівіше.

2.Надписуємо їхню валентність.

3.Знаходимо НСК для значень валентностей.

4.Проводимо ділення та записуємо індекси  після символів елементів.

ІІ:6:ІІІ                                                                                                                     Al2O3

Щоб навчитись самостійно складати формули сполук ви виконаєте наступне завдання.

Завдання 5: ( слайд №6)

1.Складіть формули сполук з Оксигеном таких елементів: Натрію, Карбону (ІІ), Силіцію, Феруму(ІІІ), Нітрогену.

Діти ,ви, по черзі або по бажанню будете виходити до дошки та вчитися складати формули . Я ж за потреби буду вам допомагати.

2.Наступне завдання – це гра «Пошукай відповідь» ( слайд №6 ).

Гра полягає в тому, що учні повинні скласти формули, та знайти якій формулі яка буква відповідає .

  1. Al(ІІІ ) та   S( ІІ )
  2. К ( І )   та   О
  3. N (ІІІ)  та   Н
  4. Zn        та   Cl (І)

Б .   SO3

 Д.   Н2О

М.  ZnCl2

Т.    K2O

О.   NH3

Г.    РН3

А.   Al2S3

 

Відповідь: 1 – А

2 – Т

3 – О

4 - М

ІV.Закріплення знань

Картка : «Складання формул за валентністю» ( слайд №6 )

Завдання: заповніть вільні клітинки формулами сполук. Перший та другий стовпчик ,ви , виконуєте на уроці. Третій та четвертий стовпчик  - вдома.

Елемент

       Cl(І )

         N(ІІІ )  

       Н

         О

      К

 

 

 

 

 

      М g

 

 

 

 

 

      Al

 

 

 

 

 

Перевірте свої відповіді ( слайд №7 )

V.    Підсумок уроку.

А зараз проведемо анкетування . Ваше завдання дати відповідь на ці запитання.( слайд №7 )

  1. Моя розумова активність на уроці була (недостатня, достатня, середня, висока)
  2. Більше всього мені сподобалось…
  3. У мене поки  що не зовсім виходить…
  4. Сьогодні я зрозумів, що думати - це…
  5. Сьогоднішній урок показав мені…

 

VІ.    Домашнє  завдання. П.П.Попель, Л.С.Крикля. &14, завдання на картці.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Джунь Світлана
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку