Мета уроку: закріпити набуті знання, продовжити формувати вміння складати приклади на додавання, користуватися термінами «доданок», «сума»; вдосконалювати навички усної лічби;
розвивати логічне мислення,
виховувати працьовитість, дружнє ставлення до однокласників, інтерес до вивчення математики.
Використані дитячі враження під час екскурсії на дитячу залізницю до парку Горького у м. Харкові. Учні продовжують екскурсію по казковому математичному парку.
Урок математики у 1 класі за підручником Ф.М. Рівкінда, Л.В. Оляницької
Тема: Складання і обчислення прикладів на додавання за малюнками (с. 48).
Обладнання: предметні малюнки, математичні таблиці, ілюстрація кота і лисиці, Шапокляк з семафором, малюнки казкових Ромашки і Барвінка і натуральних, слайди екскурсіїї 1-го класу на дитячу залізницю, їстівних і отруйних грибів, віршовані приклади, сліди кота на дошці з пропущеними числами.
Література: Математика. Розробки уроків за підручником Ф.М. Рівкінда, Л.В. Оляницької , Ранок, 2012
Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
Звучить «Пісенька паровозика». Ідуть слайди (фото учнів з екскурсії до дитячої залізниці м. Харкова). Рухи учнів під музику.
У вагончики сідаємо .
І поставу перевіряємо
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
Рефлексія: показати відкритою або закритою долонькою настрій: сонце-хмарка
11. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.
Ви впізнали нашу екскурсію на дитячу залізницю до парку Горького у м. Харкові. Пропоную продовжити екскурсію по казковому математичному парку. Ми закріпимо вміння користуватися назвами чисел при додаванні: доданок, доданок, сума, будемо вчитися складати приклади на додавання за малюнками, будемо виховувати працьовитість, вміння дружити, допомагати один одному.
1II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Звучить музика води. Пам’ятаєте, як ми виходили погратися у парку? Зараз там тече річка. Котик на рибалку пройшов, залишив сліди, а хвиля накотилася і змила сліди. Відновіть числа і запишіть їх каліграфічно:
Хвилинка каліграфії: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
У Математичному парку жив собі знак Плюс Плюсович (виходить хлопчик зі знаком +). Плюс Плюсович любив грати з цифрами. Коли він ставав поміж них, відбувалися дивні речі! Вони одразу ставали Доданками.) А це означало, що числа зливалися докупи, з'єднувалися і збільшувалися. З них утворювалася Сума! Так і сталося на березі річки, де рибку ловили Кіт та Лисичка.
2. Продовжте речення: кіт спіймав…….(7 рибок), А Лисичка………(2 рибки). Лисичка сказала, що сума 8 рибок. Чи вірити Котові? 7+2 = 9. А тепер прочитаємо хором вирази різними способами: (зі словом додати, зі словом плюс, сума чисел 7 і 2 дорівнює 9).
3. Робота з таблицею «Доданок,доданок, сума» Кожного дня Кіт і Лисиця ловили різну кількість риби:
- показати на віялах суму за відомими доданками.
4. Гра «Ключі». Поки ми рахували, Шапокляк, яка їхала на даху вагона, замкнула наші вагони і ми не можемо рушити далі:
«Ключі» з №2,3,4,5,6,10 мають відімкнути двері з доданками: 1+1, 2+1, 2+2, 3+2, 4+2, 7+3 (учні в парі тримають віяла з відповідними числами , а «ключі» показують брелок з відповіддю і відмикають, якщо пара не розімкнула руки, ключ не підходить)
Перевірка: показати згоду чи незгоду: сонце – згоден з результатом, хмарка – не згоден.
Фізкультхвилинка
Рухи під «Пісеньку паровозика»
(далі ідуть слайди з отруйними і їстівними грибами)
Учні з допомогою вчителя вголос називають гриби і виконують рухи: якщо гриб отруйний, діти присідають, ховаються)
……………………………………………………………………………………………………………………………1
1V. Вивчення нового матеріалу:
1. Підготовча бесіда: Ми повторили як рахувати приклади на додавання, читали їх різними словами: за допомогою слова плюс, додати і суми чисел.
2. Складання прикладів на додавання за малюнками грибів. Спочатку за живими малюнками. Вийдіть до дошки їстівні грибочки (учні тримають малюнки грибів). А тепер отруйні.( виходитьі стає між ними Плюс Плюсович). Покажіть результат на віялах. Прочитайте різними способами.
Перевірка: показати згоду чи незгоду: сонце – згоден з результатом, хмарка – не згоден.
3. Наш потяг зупинився на галявині. Там росли веселі Ромашки і Барвінки (учні-ромашки і учні-барвінки виходять до дошки. Між ними стає Плюс Плюсович).
Покажіть результат і прочитайте приклад 6+4=10 різними способами.
Перевірка: показати згоду чи незгоду: сонце – згоден з результатом, хмарка – не згоден.
4. Підсумок: Ми оживили приклади і навчилися читати їх різними способами, це нам допоможе їх навчитися записувати за малюнками, правильно диктуючи для всіх дітей.
V. Первинне застосування набутих знань: Робота з підручником
1. Бесіда:
- треба їхати далі, але Шапокляк зупинила потяг червоним світлом семафора: прилад, який зеленим сигналить, що можна їхати, а червоним – стоп. Її щур розсипав олівці в сумочці і вона нас пропустить, якщо ми складемо приклад на додавання і порахуємо олівці.
сигналити семафором зелений – правильно, червоним неправильно.
2) №1 с.48 складання і запис прикладів коментовано
3+2=5(олівців)
5+2=7 (груш)
Фізкультхвилинка (пісенька Шапокляк)+ Каруселі-каруселі
V1. Застосування знань в стандартних умовах з метою засвоєння навичок:
1) №2 Визначити, який приклад до якого малюнка підходить. Прочитати, назвавши доданки і суму.
Перевірка: сигнал семафора
V11. Творчі вправи:
Усно: №3 – А на зупинці у Кленовому парку нас вже чекає Плюс Плюсович, щоб перевірити , як ми навчилися за малюнками складати приклади.
V111. Підсумок: Рефлексія
1. Математичні лічилки:
Усмішкою Плюс Плюсович наш сяє.
Нові завдання вам шукає.
Просить вас, малята,
Цікаві задачі розв'язати:
1) Петрик вдень гуляв по лузі
І зустрів кульбаб-подружок:
4 великих й 3 малих.
Скільки ж разом їх усіх? (4 + 3 = 7).
2) Вчора вдень до годівнички
Прилетіло 3 синички,
5 горобців і сорока
Скільки ж їх? Оце морока! (3 + 5+1 = 9).
3) В нашої бабусі живуть гарні гуси:
6 біленьких, 3 сіреньких.
Скільки цих гусей гарненьких? (6 + 3 = 9).
4) В сіренької мами-квочки
3 синочки-колобочки
Та ще й 4 дочки
Скільки ж діток в мами-квочки? (3 + 4 = 7).
2. Бесіда:
Як називаються числа, між якими стоїть плюс? (доданок, доданок, сума)
3 + 4 = 7 3 додати 4, дорівнює 7 Сума чисел 3 і 4 дорівнює 7…………………………….