Індивідуальна робота на уроці Навчання грамоти
Тема етапу уроку: Складання слова із новою буквою
Мета: вчити досліджувати склади, впізнавати їх з одного погляду (швидко), досліджувати слово під час вимови, співвідносити вимову слова по складам та склади які подані у печатному вигляді, розвивати фонематичний слух, світогляд, поповнювати активний словниковий запас дітей, виховувати впевненість у своїх можливостях, знаннях, виховувати почуття поваги до дітей, які самостійно виконали завдання, виховувати бажання допомогти дитині, яка відчуває важкість під час виконання завдання.
Обладнання: конверт в якому знаходяться малюнок предмета та склади (букви), з яких це слово складається (малюнок та склади на магнітах), залізна дошка «Стіна слів», фотографії (імена) на магнітній дошці.
Хід завдання
Вам потрібно спочатку на парті скласти слово, прочитати його та впевнитись, що слово складене правильно. Потім перенести його разом з малюнком до «Стіни слів», поруч із своєю фотографією.
Ця робота спочатку займає 5-7 хвилин уроку, поки діти не звикнуть до цієї роботи, потім 1-3 хвилини. Що дає ця робота?
По-перше: дітям подобаються яскраві малюнки, підписати їх, склавши склади;
по-друге: кожна дитина намагається все зробити сама, якщо звертається за допомогою, то я тільки промовляю слово по складах з дитиною, а склади вона сама вибирає, а на «Стіну слів», все одно самостійно складають, згадують (тут можуть допомагати інші діти);
по-третє: гордість за себе «сам склав, прочитав», «моє слово правильне, воно сподобалось, його читають».
Цю роботу можна ускладнити. 1. На певному етапі до «Стіни слів» не виставляти малюнки. Діти читають слова, а дитина, чиє слово прочитано – піднімає малюнок. (Розвиваємо: правильне читання, наголос, чуємо слово, аналізуємо, впізнаємо, пам’ятаємо що склали).
2. На дошці можна виставити малюнки, а дітям роздати склади та їх фото. Хто склав слово, прочитав його, співвідніс із малюнком – виставляє його та свою фотографію біля малюнка.
3. На дошці записані слова, а діти повинні до них поставити малюнки, які в них є. Під час цієї роботи діти працюють довше, бо потрібно прочитати декілька слів, а то й всі, що є. Інколи діти швидко орієнтуються та вибирають слова, які починаються з певної букви (свого малюнка).
Проводити роботу гарно під час уроку знайомства з новою буквою, на етапі закріплення. Всі слова повинні мати букву, з якою знайомились.
Під час підготовки до цієї роботи учителю треба: знайти слова з певною буквою, малюнки, зробити склади, закріпити магніти (магнітна стрічка з клеєною основою), скласти до конвертів склади слова та малюнок. Роботи багато, але склади накопичуються від уроку до уроку, діти вчаться читати й розуміти слово.
Малюнок має розмір 6-7 см, склади у квадраті зі стороною 3-4см.
Предметні картки можна використати на уроках математики під час складання задач, природознавства, бо дуже багато малюнків рослин, тварин. А на уроці письма можна слова, які складали, записати письмовими літерами (списати, написати по пам’яті: яке слово сьогодні склав саме ти? Перевірити, чи правильно записав звіряючись зі складеним словом на «Стіні слів»)
ДОДАТОК : Зразок завдання «Складання слів»
Тема: Буква Ж
|
ЖУ |
Й |
КА |
|
|
|
|
ЖО |
В |
ТО |
К |
|
|
|
Е |
КІ |
ПА |
Ж |
|
|
|
ЖУ |
Р |
НА |
Л |
|
|
|
С |
МУ |
Ж |
КИ |
|
|
|
БІ |
ЛО |
С |
НІ |
Ж |
КА |
|
ЖО |
ЛУ |
ДІ |
|
|
|
|
ВУ |
Ж |
|
ВУ |
ЖИ |
К |
Результат роботи :
Як бачимо, більшість дітей самостійно складає слова. З дітьми, які допустили помилки, неточність, вчитель проводить індивідуальну додаткову роботу: просить спочатку промовити слово, а потім, промовляти та перевірити по складам. Дитина, зазвичай сама знаходить та виправляє неточність. Хвалимо, що була наполегливою.