Урок з української мови
(1 клас)
Тема: Складання за зразком простих комбінацій і фігур із паперових смужок, паличок (вікно, драбинка, ялинка, будиночок).
Мета: Формувати вміння планувати власні дії, контролювати їх. Розвивати відчуття форми, розміру, просторового розташування предметів та їх елементів. Коригувати розвиток дрібної моторики рук та координації рухів. Збагачувати мовний словник учнів. Виховувати посидючість, дружні стосунки в колективі..
Обладнання: паперові смужки різної довжини та кольору, палички для лічби, кошик з овочами та фруктами, сюжетний малюнок, картки до дидактичної гри, педагогічна пісочниця, іграшка зайчика, шаблони овочів і фруктів, альбомні аркуші, олівці, ручки, вологі серветки.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
То ж наш урок розпочинаймо
І даром часу ми не гаймо!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Вправа «Подаруй усмішку товаришу»
- Мене цікавить ваш настрій. Подивіться на мене і передайте його у своїх очах.
У народі кажуть: «Хто свій день починає з усмішки, того весь день буде супроводжувати успіх». Люди, які усміхаються доброю, відвертою усмішкою, добрі. Давайте і ми спробуємо усміхнутися одне одному доброю усмішкою. Нехай сьогодні у нас панує доброта.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Сьогоднішній наш урок хочеться розпочати чудовими віршованими рядками. Послухайте їх.
Осінь
Коли вона загляне в сад —
Наллється соком виноград,
І різні яблука ренет
Солодкі стануть, наче мед.
Коли огляне баштани —
Надмуться гордо кавуни,
І запишається в хустках
Товста капуста на грядках.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках —
Все розмалює на путі,
Берези стануть золоті!
І ми її уклінно просим: —
Заходь у гості, щедра осінь!
І. Кульська
- Про яку пору року розповідається у вірші? Як ви дізналися?
Сьогодні ми з вами будемо говорити про прекрасну пору – осінь, її щедрі й багаті дарунки, чарівні золотаві візерунки.
2. Підготовча частина.
2.1. Розвиток мовлення. Бесіда за малюнком «Хто трудиться, той не журиться»
(Бесіди за малюнками. Видавництво «Ранок»)
- Що роблять дорослі й діти?
- Який урожай збирають на полях?
- Що збирають у саду?
- Як ви розумієте прислів’я: «Хто трудиться, той не журиться»
- Як ви допомагаєте батькам на городі? Який урожай ви разом виростили?
3. Формуюча частина.
3.1.Розповідь вчителя
Недаремно в народі говорять: «Гарна весна квітами, а осінь плодами». Адже саме восени люди збирають щедрий врожай. Овочі: картоплю, капусту, буряки, моркву – збирають і складають на зберігання. Частину врожаю консервують. Трохи пізніше господині квасять капусту на зиму. І рум’яні стиглі яблучка мочать у діжках, готують із них смачне повидло, компоти. Рання осінь – час грибників. Кошики наповнюються печерицями, опеньками, сироїжками, а також горішками та ягодами шипшини, глоду.
Селяни ремонтують і розміщують у зимових стійлах худобу: корів, овець, кіз, коней. Люди лаштують будинки, утеплюють вікна. Від того, як вони попрацюють восени, залежить їх життя узимку та навесні.
3.2. Відгадування загадок про осінні плоди
Печуть мене, смажать і варять,
Їдять мене і дуже хвалять.
(Картопля)
Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає.
(Цибуля)
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
(Буряк)
Без рук, без ніг,
А в'ється, як батіг.
(Квасоля)
Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?
(Капуста)
На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?...
(Гарбуз)
3.3. Дидактична гра «Четвертий зайвий» (Рис.3.3.1.)
- Діти, уважно подивіться на малюнок і скажіть, що тут зайве і чому?
|
|
|
|
Рисунок 3.3.1. Дидактична гра «Четвертий зайвий»
- Як одним словом можна назвати помідор, цибулю, картоплю? Що це, діти? (Овочі)
3.4. Гра «Смачний кошик»
- Діти, Осінь нам передала цілий кошик із смакотою. Що ж тут є в ньому?
Діти по черзі підходять до кошика, беруть із нього овоч чи фрукт, називають його та описують форму, колір.
3.5. Пальчикова гімнастика «Осінь, осінь до нас прийшла…»
Осінь, осінь до нас прийшла,
Дощ і вітер принесла.
(Стукаємо ритмічно пальчиками по парті)
Кап-кап-кап, кап-кап-кап,
Дощ і вітер принесла.
(Стукаємо пальчиками лівої руки по долоні правої; потім – пальчиками правої руки по долоні лівої)
Пожовтів зелений сад,
Листя кружляють, летять.
(Качаємо вправо, вліво розслабленими, опущеними кистями рук)
Ми підем у сад осінній
Листячко збирать.
(Стискаємо і розтискаємо кулачки)
3.6. Робота із шаблонами. Проведення прямих горизонтальних та вертикальних ліній.
Учням роздаємо альбомні аркуші та шаблони яблучка і грушки (Рис. 3.6.1.). Діти повинні обвести шаблони та заштрихувати яблучко прямими горизонтальними лініями, а грушку – прямими вертикальними.
Вчитель на дошці пригадує як проводимо лінії: горизонтальні – проводимо зліва направо, а вертикальні – проводимо згори донизу, прямовисно.
Спочатку учні мають обвести шаблони. Вчитель здійснює в процесі роботи індивідуальну допомогу. Потім проводимо в повітрі пальчиками горизонтальні лінії, «прописуємо» їх пальчиками на яблучку. Лише після цього проводимо їх ручкою на яблуці. Аналогічно проводимо вертикальні лінії на грушці.
|
Рисунок 3.6.1. Шаблони фруктів
Для узагальнення знань про прямі вертикальні та горизонтальні лінії учням пропонуємо наступні завдання:
- Провести вертикальні лінії у повітрі з відкритими і закритими очима.
- Знайти горизонтальні лінії у приміщенні нашого класу.
- Покласти ручку на парту спочатку горизонтально, а потім вертикально.
Фізкультхвилинка
Осінні клопоти
Прийшла осінь нам на втіху.
Задоволено похитують голівкою, руки на поясі.
Всі приємний клопіт мають:
Показують руками довкола себе.
Йдуть до гаю по горіхи,
Стають навшпиньки й імітують зривання горіхів із дерева.
Лісові грибки збирають.
Присідають і зображують «збір грибів».
Трусять яблука та сливи,
Підводяться і показують, як трусять дерева в садку.
А на городах, як годиться,
Вже достигли та вродили
Ріпа, буряки, морквиця.
Діти нахиляються й імітують виривання городини-коренеплодів.
Тож працюймо, не лінімось,
Ритмічні оплески.
Вдячно осені вклонімось!
Діти схрещують долоні на грудях і низько вклоняються.
3.7. Використання елементів педагогічної пісочниці
- Діти, запрошую вас на цікаву мандрівку Пісочною країною.
1. Вітання з Пісочком.
Діти гладять пісок розслабленими пальцями долонь. Діляться своїми враженнями від дотику.
Ми прийшли, Пісочку наш,
Мандрувати вже нам час.
Ми цікаві і завзяті
Будем разом мандрувати!
- Діти, який пісочок на дотик? Якого він кольору? Що можна з ним робити? (сипати, віяти, малювати, насипати…)
2. Вправа «Осінній вітерець»
Діти кладуть долоньки на поверхню пісочку. Вчитель набирає в жмені пісочок та сипле на долоньки дітей. При цьому запитує: на яку ручку потрапив пісочок (права, чи ліва). Потім пісочок сиплемо на пальчики, повторюючи їх назви. Потім учні можуть самостійно провести дану вправу попарно.
3. Вправа «Дощик»
- Діти. Восени часто ідуть дощі. Ось і в нашій Пісочній країні пішов дощик.
Кап-кап-кап дзвенять краплинки
Дзвінко падають з хмаринки.
Пальчиками малюємо на поверхні піску контур хмаринки, від неї проводимо донизу прямі вертикальні лінії.
Поливає сад і поле,
Виросте в лісі грибочків доволі.
Стукаємо пальчиками обох рук по поверхні пісочку.
4. Відгадування загадки
Хто це мокне під дощем,
Заховався під кущем.
Довгі вуха, куций хвіст.
Чимчикує він у ліс.
На городі у бабусі
У сіренькому кожусі
З’їв морквину й капустину.
Відгадай, хто це, дитино.
Виставляємо в пісочницю іграшку зайчика.
5. Гра «Побудуємо хатку для Зайчика»
Змок сіренький під дощем
Весь трясеться під кущем.
Допоможемо, малята,
Зайцю хатку збудувати?
Пропонуємо побудувати хатку на поверхні піску із паперових смужок та паличок.
У нижньому правому куті пісочниці будуємо хатку із паличок для рахунку. Діти мають діяти за словесною інструкцією вчителя: викладаємо квадрат, використовуючи по 3 палички на кожну сторону. Показуємо, де в нас вийшли горизонтальні та вертикальні лінії. Викладаємо дах у вигляді трикутничка. За допомогою паперових смужок різної довжини «будуємо» двері, вікна.
Будуємо тин: починаючи з нижнього лівого кута пісочниці виставляємо в ряд зліва направо палички для лічби.
Пропонуємо «посадити» справа біля будиночка ялинку: стовбур викладаємо із смужок коричневого кольору, а гілочки – зеленого.
- Ну, що, діти? Готова наша хатка для Зайчика? Чи буде йому в ній затишно? (Так, бо ми старалися, вкладали в роботу тепло своїх сердець)
- Діти, Зайчик дякує вам за хатинку, що врятувала його від дощу. Ну а наша мандрівка Пісочною країною завершується. Давайте подякуємо Пісочку і собі за працелюбність та попрощаємося з ним до наступних зустрічей.
Діти залишають на поверхні піску відбитки своїх долонь. Витирають ручки вологими серветками та сідають за парти.
3.8. Дидактична гра «Добери слово»
До даних слів пропонуємо добрати зменшувально-пестливу форму:
Ліс – лісочок, гриб - …, лист - …, їжак - …, міст -…, дощ -…, заєць -…
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків
- Діти, про яку пору року ми говорили на уроці? Які смачні дарунки принесла нам осінь? Що ви збирали восени з батьками на городі, в саду?
2. Пояснення домашнього завдання: обвести шаблони морквинки та помідора і заштрихувати їх прямими горизонтальними та вертикальними лініями.
3. Релаксація.
Вправа «Дотягнися до хмаринки»
Діти сидять зручно на стільчиках. На глибокий вдих потрібно витягнути ручки вперед, ніби щось дістати (тягнемося до хмаринки). Потім розслаблюємо їх і опускаємо на видиху. Вправу повторюємо 3-4 рази.
4. Приведення в порядок робочих місць.
5. Створення установки на відпочинок.
Ось пролинув швидко час
Знов дзвінок покликав нас.
Щоб усі ми відпочили
Та набралися знов сили.
Позначення звуків буквами.
розвиток просторових уявлень;
формування навичок зорового контролю та самоконтролю;
;
формування навичок коментування практичних дій;
формування оцінного ставлення до результатів власної діяльності
– з допомогою вчителя викладає предмети (їх зображення) у заданій послідовності; називає їх; (* викладає разом із учителем);
– з допомогою вчителя відтворює (за показом, за зразком, за інструкцією) нескладні комбінації з прямих ліній та фігур з паличок, паперових смужок різного кольору у певній послідовності, зліва направо, в горизонтальному положенні; (*разом з учителем);
– разом із учителем знаходить і виправляє помилки;
Розвивальна вправа з логічним навантаженням «Що в мішечку?»
Учитель. У мене в мішечку предмет. Щоб відгадати, що там, ви можете задавати мені різні питання, дізнаватись про предмет.
Варто навести приклад, щоб діти орієнтувались у формі і змісті питань.
Наприклад: яблуко. Воно довге? (Ні.) Кругле? (Так.) Воно тверде? (Так.) Гостре? (Ні.) їстівне?(Так.) Росте на дереві? (Так.)
Гра «Завершіть речення»
(Учитель починає розповідати історію. Останнє слово чи кілька - у реченнях пропонують діти.)
У саду росла яблунька. її посадив ... (дідусь, Іванко, тато). Кожної осені на яблуньці ...(достигали смачні яблучка, жовтіли листочки...). Яблучка складали у ... (корзини, відра, ящики). Потім їх відносили у ... (погріб, комору, кладовку...). Коли приходили гості ... (їх пригощали смачними яблуками, соком з яблук, яблучним джемом). Але одного разу яблунька засумувала ... (дитячі припущення). Як розвеселити яблуньку? (Дитячі варіанти завершення розповіді.)
Мовна розминка
Робота із скоромовкою
Учитель. Відредагуйте скоромовку.
(Діти отримують картки з деформованим текстом скоромовки, відновлюють текст.)
- Ведмедику-ледащо,
Вліз на пасіку нащо?
Буду джмеликом дзижчати,
Буду меду куштувати.
Повідомлення теми уроку
Створення проблемної ситуації
Учитель. Де може жити казка? (Думка, серце, фантазія, книга, бібліотека, сон, емоція.)
Завдання. Створити асоціативний кущ до слова казка.
Учитель. Казка дарує людям чарівність, загадковість, а також застерігає від помилок у житті. Казка — це серце народу, його душа, його крила, це згадка про батьківські заповіти, це мудрість народу...