Урок – роздум про складне речення та складність життя
Тема: Складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого
Мета:
навчальна - узагальнити знання учнів про складне речення: види зв’язку у складному реченні, види складних речень, смислові відношення між частинами складного речення, розділові знаки;
розвивальна - вдосконалити пунктуаційну грамотність, вміння будувати власні висловлювання з використанням складних речень різних видів;
виховна - виховувати повагу до чужої думки, відповідальність за свої вчинки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.
Вид уроку: урок – роздум.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація
Хід уроку
І. 1. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
2. Роздуми учнів над тим, як вони розуміють слова Ліни Костенко.
Епіграф уроку – слова Ліни Костенко:
«Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.»
З. Відтворення теоретичних відомостей про складне речення.
(перед початком роботи учні на полях опорного конспекту ставлять бал, який відповідає, на їхню думку, рівню знань з теми на початку уроку, далі шляхом взаємооцінювання чи самооцінювання учні виставляють бал за кожне виконане завдання, а також ставлять підсумковий бал, який відповідає рівню знань на кінець уроку. )
Фронтальне опитування.
- Яке речення вважається складним?
- Які види зв’язку існують у складному реченні?
- Які є види складних речень залежно від зв’язку між їх частинами?
ІІ. Систематизація та вдосконалення знань, умінь та навичок з теми «Складне речення».
(Індивідуальним домашнім завданням учням було підготувати рекламу - жарт складносурядного, складнопідрядного, безсполучникового речень. Перед початком роботи над кожним із видів речень звучить відповідна реклама.)
Реклама складносурядного речення
Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються сурядними сполучниками.
Зручні у використанні і його розділові знаки. Частіше всього використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар і Ви не пожалкуєте!
Реклама складнопідрядного речення
Хочете дізнатись, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з’ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулись додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам’ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна і підрядна частини з’єднані підрядними сполучниками! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв’язків. А тепер – спеціально для Вас! Купивши три підрядних частини за ціною чотирьох, четверту – порівняльну - Ви отримаєте безкоштовно!
Завдання:
Записати речення, поставити розділові знаки. Визначити види речень.
Життя постійно в’яже гордієві вузли, і не встигаєш їх розрубувати. (О.Гончар)
Тоді лише пізнаєш цінність часу, коли він втрачений. (Г.Сковорода)
Скласти порівняльну характеристику складнопідрядного та складносурядного речень, використовуючи як приклад записані речення.
Додаткові запитання:
Які розділові знаки можуть стояти між частинами складносурядного речення?
Коли між частинами складносурядного речення не ставиться розділовий знак?
Які види підрядних частин існують у складнопідрядному реченні?
Визначити вид підрядної частини у складнопідрядних реченнях
(Речення представлені на слайді. Учні записують у зошити номер речення та вид його підрядної частини. Після цього виконують взаємоперевірку завдання. За кожну правильну відповідь – 2 бала. Результат виставляється на полях.)
Додаткові запитання:
Назвіть підрядну частину, яка не відповідає на питання? Які ще особливості їй властиві?
Яка підрядна частина відповідає на єдине запитання? Яке це запитання?
Які частини мови можуть бути сполучними словами?
Як відрізнити сполучне слово що від співзвучного з ним підрядного сполучника?
Прокоментувати зміст вислову, зображеного на слайді: «Життя – це комедія для тих, хто думає, і трагедія для тих, хто має почуття.»
Метод «Мікрофон»
- Передаючи мікрофон, учні продовжують думку: «Життя для мене – це…»
Підсумовуючи сказане учнями, учитель зачитує уривок із «Духовного заповіту Матері Терези»:
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – король лиха,
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба,
Стань борцем.
Завдання:
Накреслити схему речення «Життя – це комедія для тих, хто думає, і трагедія для тих, хто має почуття» . Визначити вид підрядності. Пригадати, які ще види підрядності існують у складнопідрядному реченні з кількома підрядними частинами.
Пунктуаційний практикум
- Випишіть спочатку складнопідрядні речення з однорідною підрядністю, потім - складнопідрядні речення з послідовною підрядністю. Розставте розділові знаки. Підкресліть другу букву кожного речення і допишіть вислів: «Січень наступає — мороз людей…».
1. З невеселою радістю що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна калюжка тримала собі клапоть сонця (М. Стельмах).
2. Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).
3. Дід Терентій щоразу над новою худобинкою мудрує щоб звеселити нею і людей і своїх онуків хоча сам уже й розлучився з радістю (М. Стельмах).
4. А Михайло мені сказав що ви збираєтесь їхати аж туди де зовсім немає лісів (М.Стельмах).
5. Назбираю цвіту аж на цілий срібний карбованець бо дуже люблю коли є багато зошитів (М. Стельмах).
6. І бійці відразу помітили що літо вже минуло що вже настала осінь з нескінченними мряками розбитими дорогами холодними вітрами (О. Гончар).
7. У Єгора і тепер зберігається рушник який подарувала мати щоб не забував рідної домівки (М. Стельмах).
Ключ: обнімає.
Реклама безсполучникового складного речення
Ти енергійний? Ти любиш спілкуватись? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір – безсполучникове речення!
Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони частіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємось кожного дня. Запам’ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!
(Повторити розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.)
Завдання:
Написати графічний диктант (учитель зачитує речення, учні вибирають тільки безсполучникові і записують поряд з номером речення розділовий знак, який би вони поставили між частинами почутого безсполучникового складного речення).
Відповідь на графічний диктант: 1: 3, 5 – 6: 7 – 9, (відповідь висвітлюється на слайді, учні шляхом взаємоперевірки виставляють оцінку товаришу. За кожну правильну відповідь – 2 бала).
Запитання.
Який ще розділовий знак може вживатися між частинами безсполучникового складного речення? За яких умов?
Робота з текстом притчі Бруно Ферреро «Гвіздки».
Гвіздки
Жив колись хлопчисько із доволі складним характером. Він легко вибухав гнівом, був сварливим, робив багато шкоди.
Одного дня батько вручив йому мішечок із гвіздками і сказав, аби він забивав один цвях у палісадник, що оточував подвір’я, стільки разів, скільки із кимось сваритиметься.
У перший день хлопець забив 36 гвіздків.
Із плином часу зрозумів, що легше було б контролювати вибухи гніву, аніж забивати цвяхи, і якось увечері, через кілька тижнів, сказав батькові, що упродовж цього дня ні з ким не посварився.
Батько сказав йому: «Це дуже добре. Тепер кожного дня витягуй із палісадника по одному цвяшкові.»
За якийсь час хлопчина вже міг сказати батькові, що повитягував усі гвіздки.
Тоді батько взяв його за руку, завів до палісадника і сказав: «Сину мій, це чудово, але поглянь: у палісаднику повно дір. Дерево вже ніколи не буде таке, як колись. Коли говориш до когось, будучи в гніві, то тим, кого любиш, завдаєш ран, подібних до оцих дір. І хоч би скільки ти потім перепрошував, ці рани залишаються.»
Бруно Ферраро. Політ сокола. – Львів: «Свічадо», 2007. – С. 18
Завдання:
- Прокоментувати зміст притчі.
- Записати останній абзац тексту, поставивши розділові знаки (останній абзац тексту висвітлюється на слайді, розділові знаки пропущені). (Здійснюється самоперевірка завдання)
Знайти в останньому абзаці притчі речення з різними видами зв’язку, зобразити схему цього речення, визначити види інших речень.
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Учні оцінюють свої знання, виставляючи підсумковий бал на полях зошита.
ІV. Домашнє завдання.
Скласти повчання або притчу, використовуючи як висновок вислів Л. Костенко «Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.» або Г.Сковороди «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.»