Контрольні роботи з української мови 5 клас

Про матеріал

Посібник призначений для тестової перевірки досягнень перевірки учнів 5-го класу з курсу української мови. Він містить контрольної роботи (тести), подані в 2-х варіантах.

Контрольні роботи з української мови для 5-го класу складено відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів за 12 – бальною шкалою.

Протягом навчального року пропонується провести вісім тестових контрольних робіт.

Перегляд файлу

Відділ освіти Самбірської райдержадміністрації

Інформаційно-методичний центр освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

Г.Б. Рибак

 

Контрольні роботи

з української мови

 

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чернихів – 2014

   

 

 

 

 

 

 

      Упорядник Рибак Г.Б., учитель української мови та літератури Чернихівської СЗШ І-ІІ ступенів.

 

     Рецензент Кос Стефанія Дмитрівна, методист інформаційно-методичного центру освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Посібник призначений для тестової перевірки досягнень перевірки учнів 5-го класу з курсу української мови. Він містить контрольної роботи (тести), подані в 2-х варіантах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

     Контрольні роботи з української мови для 5-го класу складено відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів за             12 – бальною шкалою.

     Протягом навчального року пропонується провести вісім тестових контрольних робіт. Оцінюванню підлягає матеріал таких тем:

  1. Повторення вивченого в початкових класах.
  2. Словосполучення та речення.
  3. Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог.
  4. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
  5. Вимова приголосних звуків.
  6. Лексикологія.
  7. Будова слова. Орфографія.
  8. Повторення та узагальнення в кінці року.

     Зміст завдань орієнтований на методичну систему підручника для 5-го класу (Олександра Глазова, українська мова. – Освіта, 2013).

     Контрольні роботи мають однакову структуру. Початковий рівень містить 6 завдань текстового характеру з однією правильною відповіддю. Оцінювання здійснюється за схемою 0,5б×6=3 бали. Середній рівень передбачає визначення мовознавчих термінів або завдання, пов’язані з їх застосуванням (3 бали). Завдання достатнього рівня спрямовані на перевірку практичних умінь і навичок з української мови (3 бали). Для високого рівня пропоную завдання творчого характеру (3 бали).

     Таким чином, кожен учень за виконання контрольної роботи може одержати від 1-го до  12-ти балів.

     У посібнику подано три контрольні диктанти. Контрольна робота (диктант) дає можливість перевірити й закріпити навчальний матеріал. Дуже важлива роль диктантів у засвоєнні учнями орфоепічних, орфографічних і граматичних норм літературної мови.

     У посібнику подано текст для читання мовчки, що проводиться        в І семестрі. Перевірка вміння читати мовчки здійснюється фронтально за допомогою тестових завдань. У 5 класі учням пропонується  12 запитань за текстом з трьома варіантами відповідей. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.

 

     У посібнику подано текст для аудіювання, що проводиться             в ІІ семестрі. Перевірка аудіювання учнів здійснюється фронтально за допомогою тестових завдань. У 5 класі учням пропонується         12 запитань з чотирма варіантами відповідей. Кожна правилька відповідь оцінюється одним балом.

     У посібнику два контрольні перекази та один контрольний твір. За контрольні твори та перекази виставляємо одну оцінку: на основі підрахунку допущених недоліків за зміст і помилок за мовне оформлення.

     У посібнику подано зразок твору-розповіді на основі власного досвіду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №1

Повторення вивченого в початкових класах

 

Варіант 1

Початковий рівень

  1. Укажіть, у якому рядку слова є прикметниками:

           А) білий, високо, сумний, бити

           Б) сплять, хмарний, поле, низький

           В) солодкий, довгий, гарний, червоний

           Г) п'ять, лагідний, весело, добрий

 

2. Укажіть, у якому рядку всі слова займенники:

           А) праця, він, шість, ми

           Б) його, ми, тебе, вісім

           В) їх, його, ти, нас

           Г) поле, нам, він, дощ

 

3. Укажіть, у якому рядку всі слова є дієсловами неозначеної форми:

           А) написав, вести, співає, малюю

           Б) говорити, прийти, веселитися, присісти

               В) торочу, вийшла, жити, створити

           Г) спала, падати, читати, шити

 

4. Укажіть, у якому рядку наведено прислівник:

           А) слова

           Б) сливовий

           В) щедро

           Г) сонячний

 

5. Іменниками жіночого роду є всі слова в рядку:

           А) пісня, піч, жінка, трава

           Б) річка, вітер, зерно, дощ

           В) поле, літо, зошит, лінійка

           Г) підручник, парта, дошка, ручка

 

 

6. Правильно написано всі слова в рядку:

           А) не читає, висною, граюця, стоїш

           Б) смієся, не плаче, літом, любеш

           В) працюєш, співаєш, не спиш, уночі

           Г) знаюця, видуть, знаєш, уголос

 

Середній рівень

  1. Яка частина мови називається іменником?
  2. Як змінюються прикметники?
  3. На які питання відповідає неозначена форма дієслова?

 

Достатній рівень

  1. Запишіть речення. Визначте, якою частиною мови є кожне слово.

     Холодний вітер осінню дихнув.

     У пасіці пахло медом, молодою травою та польовими квітами.

 

2.  Випишіть із попередніх речень один іменник та один прикметник.  

     Визначте рід, число, відмінок.       

 

Високий рівень

         Напишіть твір – мініатюру в художньому стилі на тему «Подих осені», використавши слова з довідки.

         Довідка: холодна, роса; перші, заморозки; «бабине літо»; виходити, полювати; кущі, калини; осінній, переліт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №1

Повторення вивченого в початкових класах

 

Варіант 2

Початковий рівень

  1. Укажіть, у якому рядку всі слова є дієсловами:

                А) читати, земля, плачуть, тихо

                Б) говорять, малюють, написав, прочитав

                В) читання, веселитися, знання, мовчки

                Г) носять, дихають, зоря, пісня

 

  1. Укажіть, у якому рядку всі слова іменники:

            А) копати, зошит, квітка, гарно

            Б) край, горе, терти, веселитися

            В) осика, дерево, кущ, малина

            Г) улітку, взимку, замерзати, весна

 

  1. Усі дієслова І дієвідміни подано в рядку:

            А) вивчають, метуть, летять, жують

            Б) грають, п’ють, стоять, читають

            В) напишуть, живуть, грають, принесуть

            Г) пишуть, шиють, сплять, роблять

 

  1. Прислівник наведено в рядку:

            А) соловейко             

            Б) йдуть

            В) взимку                  

            Г) знак        

 

  1. Укажіть, у якому рядку всі слова займенники:

            А) людина, ми, нас, машина

            Б) вона, ніч, голос, мовчати

            В) я, ми, ви, нам, тобою

            Г) два, три, стіл, парта

 

 

 

  1. Правильно написано всі слова в рядку:

            А) учитися, полюєм, змалку, на небі

            Б) граєця, любемо, не пише, знову

            В) хочуть, смієся, нечує, угорі

            Г) з ліва, з права, уполі, носиш

 

Середній рівень

  1. Яка частина мови називається прикметником?
  2. На які питання відповідають іменники?
  3. Форми яких часів мають дієслова?

 

Достатній рівень

  1. Запишіть речення. Визначте, якою частиною мови є кожне слово.

Осіннє сонце позолотило листя на деревах, пофарбувало його в жовті   червоні кольори.

Рушники із зображенням берегині вивішували над вікнами та дверима.

 

  1. Випишіть із попередніх речень один іменник та один прикметник. 

     Визначте рід, число, відмінок кожного.

 

Високий рівень

     Напишіть твір – мініатюру «Мова – найцінніший скарб народу», використовуючи слова та словосполучення з довідки.

     Довідка: материнська мова, рідне слово, наймелодійніша мова,  

               звучить, чарує, не засмічувати мову, найдорожчий скарб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №2

Словосполучення й речення

 

Варіант 1

Початковий рівень

  1. Не є словосполученнями поєднання слів у рядку:

                 А) гарна квітка, сховатися від ворога, похмурий день

                 Б) читати виразно, писати твір, говорити голосно

                 В) білий і чорний, у полі, дівчина співає, ні світ ні зоря

                 Г) розумна дівчина, добре вчитися, малювати на папері

 

  1. За метою висловлювання речення поділяються на:

             А) односкладні, двоскладні

             Б) повні, неповні

             В) прості, складні

             Г) розповідні, питальні, спонукальні

 

  1. Двоскладними називаються речення:

             А) у яких наявні обидва головні члени речення

             Б) з одним головним членом речення

               В) у яких, крім головних членів, є другорядні члени    

                  речення

             Г) у яких про щось запитується

 

  1. За наявністю другорядних членів речення поділяються:

             А) поширені та непоширені

             Б) двоскладні та односкладні

             В) прості та складні

             Г) окличні та неокличні

 

  1. Знайдіть поширене словосполучення:

              А) співати в хорі

              Б) крастись тихо попідтинню

              В) йти понад шляхом

              Г) повертатись в Україну

 

 

  1. Знайти синонімічні словосполучення:

            А) рясно квітувати

            Б) лісова квітка

            В) квітка з лісу

            Г) лісові аромати

 

Середній рівень

  1. Що вивчає синтаксис?
  2. Дайте визначення словосполучення?
  3. Дайте визначення підмета?

 

Достатній рівень

  1. Зробіть синтаксичний  розбір словосполучення.

            Рідна мова.

 

  1. Зробіть синтаксичний розбір речення.

                 На нічному небі яскраво виблискують зорі.

 

Високий рівень

     Напишіть твір – мініатюру «Моя мама» за планом.

План

  1. Моя рідна матуся.
  2. За що я люблю свою маму?
  3. Я завжди в усьому їй допомагатиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №2

Словосполучення й речення

 

Варіант 2

Початковий рівень

  1. Не є словосполученням поєднання слів у рядку:

            А) Говорити неправду, весело співати, дощовий день

            Б) Дерево та кущ, на землі, хлопець читає

            В) Рвати малину, допомагати мамі, сумний вечір

            Г) Весняний ліс, зелена трава, читає оповідання

 

  1. За емоційним забарвленням речення поділяються на:

            А) Поширені, непоширені

            Б) Окличні, неокличні

            В) Односкладні, двоскладні

            Г) Розповідні, питальні, спонукальні

 

  1. Односкладними називаються речення:

            А) у яких наявні обидва головні члени речення

            Б) з одним головним членом речення

            В) у яких про щось повідомляється

              Г) у яких, крім головних членів, є другорядні члени

                 речення

 

  1. Усі наведені пари слів є словосполученнями в рядку:

            А) Соловей, пісня; урок, література; цікава, ігри

            Б) Рідна, школа; світлий, клас; відвідати, музей

            В) Зима, сніг; читання, твір; ніжний, квітка

              Г) Веселий, канікули; цікавий, тексти; вивчити,

                 пунктограма

 

  1. Речення подано в рядку:

            А) Співати пісню

            Б) Відлітають журавлі

            В) Гарно співати

            Г) Допомагати мамі

 

  1. Речення, у якому тільки один головний член, подано в рядку:

            А) Повіяло прохолодою

            Б) Тихо кружляє осіннє листя

            В) Весело співає соловейко

            Г) Учні поїхали на екскурсію

 

Середній рівень

1. Що вивчає пунктуація?

2. Дайте визначення присудка?

3. Дайте визначення означення?

 

Достатній рівень

1. Зробіть синтаксичний розбір словосполучення.

                Допитливий хлопчик.

 

2. Зробіть синтаксичний розбір речення.

               Легкі тумани серпанками сонні долини вкривають.

              

Високий рівень

     Напишіть твір – мініатюру на тему «Моя рідна матуся», використавши слова з довідки.

     Довідка: добра, ласкава, ніжна, весела, радісна, ненька, матуся, бадьора, енергійна, працьовита, роботяща.

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №3

Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова.

Складні речення. Пряма мова. Діалог

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Слова, що відповідають на одне й те саме питання, поставлене від одного й того ж слова в реченні, називаються:

                 А) однорідними

                 Б) уточнювальними

                 В) узагальнювальними

                 Г) вставними

 

2. Звертанням ускладнено речення:

                 А) Старшокласники доглядають шкільний сад.

                 Б) Учні готуються до екскурсії в краєзнавчий музей.

                 В) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно!

                 Г) Чорні голі дерева стояли в снігу.

 

3. Однорідними членами ускладнено речення:

                 А) На концерт Василько запросив сестру.

                 Б) Ніч була темна.

                 В) Вітер у гаї нагинає лозу.

                 Г) Спокійно, розважливо тече розмова.

 

4. Складним є речення:

                 А) В осіннім небі курличуть журавлі.

                 Б) Земля цвіте і росами зоріє.

                 В) А навколо цвітуть небокраї, і синіють безмежні поля.

                 Г) Їхав хлопець через річку до села.

 

5. Слова або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить, висловлює ставлення до того, що він повідомляє, називаються:

                 А) вставними                                 Б) узагальнювальними

                 В) звертанням                                Г) однорідними

 

6. Вставним словом ускладнено речення:

                 А) Соловейко вітав схід сонця.

                 Б) Ми, без сумніву, повинні відвідати.

                 В) Ти знову сумуєш, Наталко.

                 Г) Ніч минула швидко, і настав туманний ранок.

 

Середній рівень

1. Що називається звертанням?

2. Яке речення називається складним?

3. Що таке діалог?

 

Достатній рівень

Складіть речення, розставляючи розділові знаки.

     Відступати нам по-перше пізно по-друге не має підстав. Бережи друже книгу. На концерт Василько запросив сестру батька та матір. І ліс і село і поле все навкруги було білим. Чому ти Павлику не виконав домашнього завдання запитала вчителька. Заховалося за горами сонечко з гір повіяло холодом.

 

Високий рівень

Скласти діалог «У бібліотеці».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №3

Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова.

Складні речення. Пряма мова. Діалог

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. Слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються, називаються:

                  А) однорідними

                  Б) узагальнювальними

                  В) звертанням

                  Г) вставними

 

2. Звертанням ускладнено речення:

                  А) Молодий козаче, чого зажурився?

                  Б) На жаль, зараз не можу вам нічого запропонувати.

                  В) Грім ударив, і дощ полив.

                  Г) «А що ти малюєш?» - запитала Оленка в Павлика.

 

3. Пряма мова береться:

                  А) в лапки

                  Б) в дужки

                  В) в тире з обох боків

                  Г) виділяється комами

 

4. Складним є речення:

                  А) Сонце сховалося за хмари.

                  Б) Коні звернули з дороги й побігли праворуч.

                    В) Дзеленчали дзвоники в школах, радісно горіли ліхтарі.

                  Г) Василько підвівся, підбіг до саней.

 

5. Висловлювання якоїсь особи, передане дослівно, без змін, називається:

                  А) вставним словом

                  Б) прямою мовою

                  В) звертанням

                  Г) однорідними членами речення

6. Сполучник і поєднує однорідні члени в реченні:

                  А) А навколо цвітуть небокраї, і синіють безмежні поля.

                  Б) Надворі вже звечоріло, і в хаті стояла зелена темрява.

                  В) І земля, і люди, і птиця скучили за весною.

                  Г) Літо покотилося в синяві доріг, і росою вмилися квіти

                      на зорі.

 

Середній рівень

1. Які члени речення називаються однорідними?

2. Які слова називаються вставними?

3. Яке речення називається складним?

 

Достатній рівень

Спишіть речення, розставляючи розділові знаки.

     Курликання поволі стихає розтає у високості. За вербами ростуть кущі і калина і бузина і порічки. Без мови рідної юначе й народу нашого нема. Здається лебеді щось забирають з рідної землі. Дякую мені вже набагато краще відповів хворий. У повітрі дощ і гречка пахне тепло.

 

Високий рівень

Скласти діалог «У книгарні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №4

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Буква ю позначає один звук у слові рядка:

                  А) Юлія

                  Б) маю

                  В) плюс

                  Г) свою

 

2. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка:

                  А) яр, п’ють, щука, щавель

                  Б) навчання, сьогодні, співають

                  В) китаєць, з'їдять, перевіряють

                  Г) плащ, земля, дзига, джем

 

3. Усі приголосні тверді в кожному слові рядка:

                  А) якір, тюль, міра, сумний

                  Б) сорока, кінь, земля, юність

                  В) олія, перець, поле, зошит

                  Г) мама, калина, мова, солома

 

4. Буквосполучення дз позначає два звуки в слові:

                  А) джем

                  Б) дзига

                  В) підземний

                  Г) джміль

 

5. Усі склади відкриті в слові:

                  А) солома

                  Б) молодець

                  В) вірність

                  Г) земля

 

 

 

6. Наголос на третьому складі має слово:

                  А) правдивий

                  Б) телеграма

                  В) кривда

                  Г) негода

 

Середній рівень

Допишіть визначення:

1. Фонетика – це …

2. Графіка – це …

3. Склад – це …

Достатній рівень

1. Запишіть слова за алфавітом.

     Мова, земля, малина, вишня, соловейко, Україна, поле, твір, доля, ніч, темрява.

 

2. Поставте наголос у словах.

     Запитання, навчання, лапки, листопад, одинадцять, дочка, донька, шофер, спина, каталог, колесо, олень.

 

3. Поділіть слова на склади та для переносу.

     Колосся, ювілей, якір, ялинка, огірок, тінь.

 

Високий рівень

1. Перепишіть слова, на місці крапок уставляючи пропущені букви.

     З..рно, ш..рокий, ш..л..стіти, черв..нь, тр..вога, с..стема, м..нув, ос..литися, бр..гадир, с..рдитий, оч..р..т, л..генда.

 

2. Запишіть фонетичну транскрипцію слів, визначте кількість звуків та букв.

    З'їдять, щебечуть, вибачення.

 

3. Зробіть фонетичний розбір слова.

    Яблуня.

 

 

Контрольна робота №4

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. Буква я позначає два звуки в слові:

                  А) ряст

                  Б) своя

                  В) зозуля

                  Г) школяр

 

2. Однакова кількість звуків, букв у кожному слові рядка:

                  А) юність, щедрість, екзамен

                  Б) п’ять, запорізький, обличчя

                  В) заєць, джміль, вокзал

                  Г) парта, явір, трава

 

3. Усі приголосні дзвінкі в кожному слові рядка:

                  А) голуб, обсадити, різкий, солодкий

                  Б) ложка, празький, лізти, кладка

                  В) будівля, нога, джем, мило

                  Г) пора, сонце, крига, комаха

 

4. Усі склади закриті в слові:

                  А) олія

                  Б) циркуль

                  В) радість

                  Г) щука

 

5. Наголос на другому складі має слово:

                  А) опера

                  Б) загадка

                  В) запитання

                  Г) завдання

 

 

 

6. Буквосполучення дж позначає два звуки в слові:

            А) підживлювати

            Б) бджола

            В) джерело

            Г) ходжу

 

Середній рівень

Допишіть визначення:

1. Орфоепія – це …

2. Орфографія – це …

3. Наголос – це …

Достатній рівень

1. Запишіть слова за алфавітом.

     Знання, добре, трава, оповідання, оголошення, заява, протяг, термін, коридор, тінь, зірка, буряк.

 

2. Поставте наголос у словах.

     Ворота, дефіс, дрова, кілометр, ненависть, столяр, подруга, перепустка, предмет, цемент.

3. Поділіть слова на склади та для переносу.

     Учень, молодець, підйом, вишня, боєць, прислів'я, короткий, зошит.

 

Високий рівень

1. Перепишіть слова, на місці крапок уставляючи пропущені букви.

     Кл..новий, бр..гадир, ш..рочінь, хлоп..ць, ч..р..шня, бл..скавиця, пал..ць, зв..чайно, пш..ниця, мат..матика, д..р..в'яний, зат..шний.

 

2. Запишіть фонетичну транскрипцію слів, визначте кількість звуків та букв.

     Заметіль, дзюрчати, навчання.

                      

3. Зробіть фонетичний розбір слова.

     Знання

                

 

Контрольна робота №5

Вимова приголосних звуків

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Знак м’якшення пишеться в кінці слова:

                  А) голуб…

                  Б) стовп…

                  В) кров…

                  Г) мід…

 

2. Буквосполучення ьо треба писати в слові:

                  А) ..огурт

                  Б) ра..он

                  В) с..огодні

                  Г) га..ок

 

3. Без апострофа треба писати слово:

                  А) п..ять

                  Б) моркв..яний

                  В) матір..ю

                  Г) торф..яний

 

4. Апостроф треба писати в слові:

                  А) Лук..яненко

                  Б) р..ясний

                  В) бур..як

                  Г) св..ято

 

5. Після префікса під- уживається апостроф у слові:

                  А) під..датися

                  Б) під..їхати

                  В) під..ійти

                  Г) під..тримати

 

 

 

6. Приголосний [т] подовжується в слові:

                  А) безсмерт..я

                  Б) передміст..я

                  В) щаст..я

                  Г) жит..я

 

Середній рівень

1. Якими літерами передається на письмі м'якість та пом'якшення приголосних?

2. Продовжіть речення.

    Апостроф не ставимо перед буквами я, ю, є, ї…

 

Достатній рівень

1. Перепишіть, уставляючи, де потрібно, пропущені літери.

    Радіс..ний, виїз..ний, форпос..ний, тиж..невий, хвас..ливий, щас..ливий, кіс..лявий, облас..ний, шіс..сот, корис..ний, хворос..няк, піс..ний.

 

2. Запишіть іменники в орудному відмінку однини.

    Сіль, радість, скатерть, листя, щастя, любов, піч, ніч, відданість, матір, мідь, роль, ціль, тінь.

 

Високий рівень

    Напишіть твір-опис собаки в художньому стилі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №5

Вимова приголосних звуків

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. Знак м'якшення пишеться в кінці слова:

                  А) Харків

                  Б) міц..

                  В) повір..

                  Г) пишем..

 

2. Буквосполучення йо треба писати в слові:

                  А) дз..обнути

                  Б) тр..ох

                  В) сл..оза

                  Г) га..ок

 

3. Апостроф не вживається в слові:

                  А) дев..ять

                  Б) р..ясний

                  В) подвір..я

                  Г) б..є

 

4. Після префікса з- пишеться апостроф у слові:

                  А) з..дерти

                  Б) з..долати

                  В) з..марніє

                  Г) з..єднати

 

5. На межі кореня й суфікса букви подвоюються в слові:

                  А) беззоряний

                  Б) фіззарядка

                  В) осінній

                  Г) глибинний

 

 

 

6. На місці крапок у слові поколін..я потрібно писати:

                  А) літеру н

                  Б) літеру ь

                  В) нічого не потрібно

                  Г) апостроф

 

Середній рівень

1. Для чого вживається апостроф?

2. Продовжіть речення.

    Знак м'якшення не пишемо після…

 

Достатній рівень

1. Запишіть правильно слова іншомовного походження.

    Фонет..ка, граф..ка, мат..матика, міт..нг, віз..т, с..нтаксис, еф..р, х..рург, п..єса, бул..йон, ад..ютант, Н..ютон, ван..а, тон..а, барок..о, інтермец..о, Гол..андія, такс.., ш..рма, д..агноз, р..тори..ка, б..юджет, през..дент.

 

2. Виберіть з дужок прийменник або сполучник і запишіть.

    Літо (і, й) осінь, вітер (і, й) гроза, веселі (і, й) лагідні, зайшов (у, в) клас, написала (у, в) зошиті, бачила (у, в) твоїх очах.

 

Високий рівень

1. Запишіть фонетичну транскрипцію слів.

    Спросоння, тьмяний, тримається, нічні, під’їхати, щосили.

 

2. Зробіть фонетичний розбір слова сповіщає.

   

3. Запишіть п'ять слів з орфограмою «Буквосполуки йо, ьо».

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №6

Лексикологія

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Синонімічним є ряд слів:

                  А) лаяти, сварити, підносити, картати

                  Б) ввічливий, чемний, гречний, шанобливий

                  В) хитрий, мудрувати, лукавити, розумнішати

                  Г) бренькати, дзенькати, тринькати, гепнути

 

2. Антоніми вжито в реченні:

                  А) Як голова сивіє, то чоловік мудріє.

                    Б) Де старий спотикнеться, там молодий добре напнеться.

                  В) Око бачить далеко, а розум ще далі.

                  Г) Не перо пише, а розум.

 

3. Виділене слово вжито в прямому значенні в рядку:

                  А) глибока річка

                  Б) глибока таємниця

                  В) глибоке почуття

                  Г) глибокий сон

 

4. У якому рядку словосполучення є омонімами?

                  А) крило літака – крило лелеки

                  Б) палаючий степ – палаюче сонце

                  В) моторний хлопець – моторний цех

                  Г) радісний погляд – сумний настрій

 

5. Якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні «Лице в Орисі було оригінальне: зверху широке, внизу вузьке»?

                  А) омонімами

                  Б) синонімами

                  В) антонімами

                  Г) спільнокореневими

 

 

6. Етимологія – наука, яка вивчає:

                  А) будову слова

                  Б) походження слова

                  В) значення слова

                  Г) роль слів у реченні

 

Середній рівень

     Пояснити мовознавчі терміни:

Лексикологія – це…

Синоніми – це…

Антоніми – це…

 

Достатній рівень

1. Запишіть слова, згрупувати їх у синонімічні ряди. Підкресліть опорне (ключове) слово.

    Скаржитися, уминати, горланити, репетувати, нарікати, їсти, кричати, жалітися, уплітати, верещати, жувати.

 

2. Доберіть антоніми до слів:

    Сміятись –

    Розмова –

    Сум –

 

Високий рівень

    Напишіть невеликий роздум на тему: «Чому я люблю читати?» (малювати, співати).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №6

Лексикологія

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. Не є синонімами слова в рядку:

                  А) бурхливий, шумний, буремний, кипучий

                  Б) майбутній, прийдешній, наступний, грядущий

                  В) жартувати, кепкувати, збиткуватися, витворяти

                  Г) вірний, відданий, незрадливий, щирий

 

2. Антоніми вжито в реченні:

                  А) Як дбаєш, так і маєш.

                  Б) Будеш трудитися – будеш і їсти.

                  В) Холоду не любить, а в жару не спить.

                  Г) Губами говори, а руками роби.

 

3. Виділене слово вжито в переносному значенні в рядку:

                  А) глибока річка

                  Б) гострий ніж

                  В) гостре слово

                  Г) висока гора

 

4. Визначте, у якому словосполученні виділене слово має переносне значення.

                  А) тихий плач

                  Б) зелена трава

                  В) дерев’яний голос

                  Г) щедра людина

 

5. Наука, яка вивчає походження слів, називається:

                  А) синтаксисом

                  Б) фразеологією

                  В) фонетикою

                  Г) етимологією

 

 

6. Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова,

    називається:

                  А) орфографічний

                  Б) орфоепічний

                  В) тлумачний

                  Г) фразеологічний

 

Середній рівень

     Поясніть мовознавчі терміни:

Омоніми – це…

Лексичне значення слова – це…

Пряме значення – це…

Достатній рівень

1. Запишіть слова, згрупувати їх у синонімічні ряди. Підкресліть опорне (ключове) слово.

     Гарячий, червоний, пурпуровий, палаючий, ясний, пахучий, багряний, сонячний, розпечений, світлий, розжарений.

 

2. Доберіть антоніми до слів:

    мокрий –

    дешевий –

    важкий –

 

Високий рівень

    Напишіть невеликий роздум на тему: «Чому я люблю читати?» (співати, малювати)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №7

Будова слова. Орфографія

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Спільнокореневими є всі слова в рядку:

                  А) білий, біленький, біль

                  Б) білий, біла, біле

                  В) білий, білка, побілка

                  Г) білий, біленький, білити

 

2. Різні форми одного слова є в рядку:

                  А) мрія, замріяний, мріяти

                  Б) ліс, лісник, лісовик

                  В) ходити, ходила, ходитиму

                  Г) музика, музичний, музикант

 

3. Слова, які не мають закінчення є в рядку:

                  А) море, небесний, пюре

                  Б) шкільний, жінка, віл

                  В) піч, матір, любов

                  Г) метро, кенгуру, кафе

 

4. Слово з префіксом і суфіксом є в рядку:

                  А) премудрість

                  Б) премудрий

                  В) мудрий

                  Г) мудрість

 

5. Усі слова пишуться з префіксом с- у рядку:

                  А) (з, с) питати, (з, с) казати, (з, с) фотографувати

                  Б) (з, с) мішати, (з, с) варити, (з, с) кувати

                  В) (з, с) кривити, (з, с) вісити, (з, с) колотити

                  Г) (з, с) мити. (з, с) шити, (з, с) цементувати

 

 

 

6. Усі слова пишуться з префіксом пре- в рядку:

                  А) пр..добрий, пр..милий, пр..великий

                  Б) пр..їхати, пр..хід, пр..землитися

                  В) пр..мчати, пр..чудовий, пр..веселий

                  Г) пр..сумний, пр..бив, пр..милий

 

Середній рівень

    Поясніть мовознавчі терміни:

префікс –

корінь –

основа –

Достатній рівень

1. Доберіть 3-4 спільнокореневих слів до слова сила.

 

2. Від поданих слів утворіть нові з префіксом з- (зі-), с-.

    Бити, чистити, ходити, питати, сипати, м’яти, казати, горнути, брати, тягнути.

 

3. Спишіть, уставляючи в префіксах пропущені букви.

    Бе..робітний, ро..сипати, пр..звисько, пр..злий, бе..турботний, пр..горіти, пр..мудрий, пр..рва, ро..сердитися, пр..їхати.

 

Високий рівень

    Напишіть твір-оповідання про випадок із життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №7

Будова слова. Орфографія

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. Спільнокореневими є всі слова в рядку:

                  А) вітер, вітровий, вітрина

                  Б) лікувати, лікоть, лікарня

                  В) квітка, квітник, квітковий

                  Г) вулиця, вулик, вуличка

 

2. Різні форми одного слова є в рядку:

                  А) сніг, сніжок, сніговий

                  Б) хитрий, хитрощі, хитрість

                  В) співати, співак, співаючи

                  Г) муха, мухи, мусі

 

3. Слова, які не мають закінчення, є в рядку:

                  А) таксі, бюро, високо

                  Б) писати, великий, сонце

                  В) піч, матір, любов

                  Г) рука, небо, зелений

 

4. Слово з префіксом і суфіксом є в рядку:

                  А) школа

                  Б) пришкільний

                  В) шкільний

                  Г) школяр

 

5. Усі слова пишуться з префіксом с- у рядку:

                  А) (з, с) лизати, (з, с) бити, (з, с) чистити

                  Б) (з, с) тишити, (з, с) пиляти, (з, с) кувати

                  В) (з, с) кривити, (з, с) вісити, (з, с) колотити

                  Г) (з, с) різати, (з, с) хвилюватися, (з, с) цідити

 

 

 

6. Усі слова пишуться з префіксом при- в рядку:

                  А) пр..добрий, пр..милий, пр.. великий

                  Б) пр..їхати. пр..хід. пр..землитися

                  В) пр..мчати, пр..чудовий, пр..веселий

                  Г) пр..сумний, пр..бив, пр..милий

 

Середній рівень

     Поясніть мовознавчі терміни:

суфікс –

корінь –

закінчення –

 

 

Достатній рівень

1. До слова ранній доберіть 3-4 спільнокореневих слова.

 

2. Від поданих слів утворіть нові з префіксами з- (зі-), (с-).

    В'язати, бігати, кинути, трусити, ховати, грати, писати, будити, гнути, формувати.

 

3. Спишіть, уставляючи в префіксах пропущені букви.

    Бе..страшний, ро..бити, пр..гасити, пр..звище, ро..межувати, пр..мовляти, пр..гарний, бе..захисний, пр..боркати, пр..щасливий.

 

Високий рівень

    Напишіть твір-оповідання про випадок із життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №8

Повторення вивченого впродовж року

 

Варіант 1

Початковий рівень

1. Яке з речень є односкладним?

                  А) Слово до слова – зложиться мова.

                  Б) Люблю співучість рідної мови.

                  В) Як я люблю українську мову!

                  Г) Рідна мова – то найбільший скарб.

 

2. Яке слово називається узагальнювальним?

                  А) Слово, яке вказує на ознаку предмета.

                  Б) Слово, яке вжито в переносному значенні.

                  В) Слово, яке вказує на час або місце дії.

                  Г) Слово із загальним значенням щодо перелічуваних

                      однорідних членів речення.

 

3. Яке з речень є складним?

                  А) Повертає соняшник свою голову до сонця та людей.

                  Б) Верба купає коси в річці, і сонце пестить їх.

                  В) Стелиться барвінок по землі й укриває її зеленим

                       килимом.

                  Г) Струнка тополя тягнеться до сонця, до високого неба.

 

4. У якому рядку всі слова мають відкриті склади?

                  А) дорога, дощик, любов

                  Б) земля, дитина, радість

                  В) сонце, промені, світло

                  Г) осені, поля, зеленіти

 

5. У якому рядку в усіх словах ставимо апостроф?

                  А) солом..яний, св..ято, арф..яр

                  Б) пів..ялини. дит..ясла, торф..яний

                  В) солов..ї, п..юре, медв..яний

                  Г) мавп..ячий, Лук..янець, жираф..ячий

 

6. Як найчастіше виражається граматичне значення слова?

                  А) частками

                  Б) закінченнями

                  В) закінченнями й прийменниками

                  Г) коренями

 

Середній рівень

    Поясніть мовознавчі терміни.

Пряма мова – це…

Діалог – це..

Антоніми – це…

 

Достатній рівень

1. Зробіть фонетичний розбір слова боятися.

 

2. Зробіть синтаксичний розбір речення.

    Уже давно одрум’яніли солодкі яблука в садах.

 

3. Зробіть синтаксичний розбір словосполучення.

    Працювали в саду

 

Високий рівень

    Складіть і запишіть зв’язний текст про ваш улюблений предмет у школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №8

Повторення вивченого впродовж року

 

Варіант 2

Початковий рівень

1. У якому рядку словосполучення складаються з дієслова та прислівника?

                   А) Любити безмежно, розквітає барвінково, читати

                       виразно

                  Б) Писати грамотно, золоте слово, колектив мовознавців

                  В) Живе мовлення, висловити точно, гармонійність мови

                  Г) Вивчати мову, співати пісню, ясний день

 

2. Який розділовий знак ставитися після слів автора перед прямою мовою?

                  А) тире

                  Б) кома

                  В) крапка з комою

                  Г) двокрапка

 

3. Який приголосний звук завжди м'який?

                  А) [в]                   Б) [я]

                  В) [с]                   Г) [й]

 

4. Якою частиною мови є синоніми дружно – спільно – гуртом –

    злагоджено?

                  А) іменниками

                  Б) прикметниками

                  В) дієсловами

                  Г) прислівниками

 

5. У якому рядку в усіх словах пишеться префікс при-?

                  А) ..старий. ..морський, ..клеїти

                  Б) ..глибокий, ..завзятий, ..мудрий

                  В) ..морожений, ..йти, ..будувати

                  Г) ..старкуватий, ..порошило, ..везти

6. Яка значуща частина слова містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів?

                   А) префікс

                   Б) суфікс

                   В) корінь

                   Г) закінчення

 

Середній рівень

    Поясніть мовознавчі терміни.

Наголос – це…

Звертання – це…

Речення – це…

 

Достатній рівень

1. Зробіть фонетичний розбір слова.

     З’явитися

 

2. Зробіть синтаксичний розбір речення.

     Холодний вітер зривав останні почорнілі листки з осокора.

 

3. Зробіть синтаксичний розбір словосполучення.

     Збирання винограду.

 

Високий рівень

     Складіть і запишіть зв’язний текст про ваш улюблений предмет у школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АУДІЮВАННЯ

 

Микола Чудотворець

     Є такий святий – Касіян. За дванадцятьма замками він тримає всі, які є на світі, вітри і порядкує ними. Нашле один вітер – недорід буде, пошле інший – тяжка пошесть на людей нападе, пустить третій вітер – упаде мор на худобу, пошле четвертий – землю випалить посухою. Свято преподобного Касіяна буває раз на чотири роки – 29 лютого. У Касіянів день не сварилися, бо до кінця року Касіян у землю забере. Як не нагодуєш цього дня худобу – хробак у тобі до року заведеться й знищить тебе. Як зневажиш старовинні звичаї – Касіян зробить калікою. На  Касіянів рік  (високосний) не будували нових хат, не справляли весіль, не купували землі.

     Пішов якось той Касіян до Господа скаржитися: його чомусь народ не любить, а Святому Миколаєві все дякує та церкви вибудовує.

     Послав Пан-Біг ангела по Святого Миколая. Літає ангел туди, літає сюди – шукає. А Святий Миколай, поки Касіян на небі відпочиває, на Чорному морі кораблі рятує.

     - Зачекай торхи, - каже Касіянові Господь. – Впорається, то прийде, тоді розберемося.

     Ждуть та ждуть, а Миколая нема. Знову Господь ангела посилає, а той:

     - Він вогонь на землі гасить, людей із пожежі рятує.

     Знову чекають – і знову нема.

     - Від турків козаків звільняє, кайдани їм на руках розбиває, - ангел пояснює.

     Нарешті Миколай став перед Господом. У болото заляпаний, увесь вимазаний, лише очі ясним сонечком з-під кошлатих брів сяють.

     - Де ти пропадаєш, Миколаю? – роздивляється його Бог, - і чого такий брудний?

     -  Та віз у селянина в болото перекинувся, то помагав витягати.

     - Тепер зрозумів, Касіяне. Чого Миколі люди церкви зводять? – питає Господь. – Роби і ти так, то й тебе любитимуть…

     Народився Святий Миколай 19 грудня в місті Мирі в країні Лікії. Тому святого називають Миколою Мирлікійським. Із самого народження хлопчик творив чудеса. Під час свого охрещення три години на ніжках простояв, щоб ушанувати Пресвяту Трійцю.

     Коли батьки залишали Миколові велику спадщину, він усе те добро роздав бідним. Якось настав у Лікійській країні голод. Один італійський купець мав корабель, вантажений хлібом. Святий Миколай явився йому в сні й каже: «Ось тобі три золоті монети, вези свій хліб туди і туди». Прокидається купець, а в руці три золоті… Брали голодні той хліб тремтячими руками, ноги купцеві цілували. А він: «Святому Миколаєві дякуйте!»

     Свято Миколая відзначається двічі на рік. Перше свято – у грудні, у день його народження. Це зимовий Микола.

     День Миколая намагалися відзначати не пишнотами, а добрими справами. Хизуватися доброчинністю цього дня не заведено, адже Святий Миколай і сам творив дива не напоказ, а на людську радість і користь. На свято Миколая сиротам збирали й подавали на прожиття, стареньким вибілювали хату, біднякам заготовляли дров. Дітлашня чекала вечора: найслухняніші й найкмітливіші діставали від Миколая подарунки. Співали, бавилися, а під кінець робили своєрідні гірлянди з горішків та яблучок, чіпляли їх до сволока, щоб Святий Миколай через рік до цієї хати завітав і всіх застав живими-здоровими.

     І після смерті вершив Святий Миколай доброчинні свої чудеса. Друге Миколине свято – 22 травня. Цього дня мощі святого перевезено до міста Бар і поставлено у церкві Святого Стефана.

     На весняного Миколая молодь влаштовувала ігри. Дівчині зав’язували очі, хлопці ставали в гурт. «Шукай Миколая!» - гукали їй подруги, і вона вказувала на того, хто траплявся під руку. Вибраний нею хлопець мав звітувати, що зробив протягом року.

     Молебні цього дня правили біля води. Не дай Боже, щоб водоймище було занехаяне! Це значить, що з тим, хто насмілився занехаяти кров землі, зробиться так само.

 

За Г. Маковій (544сл.). 

     

 

 

 

 

  • Завдання

     На кожне із запитань вибрати відповідь.

1.  За народними переказами, усі на світі вітри тримає за дванадцятьма замками

          а) Святий Стефан;                   б) Святий Маркіян;

          в) Святий Касіян;                     г) Святий Петро.

    

2.  Святий Миколай рятував людей

          а) від застуди та заразних хвороб;

          б) від потопання у воді, спалення у вогні, негараздів у дорозі;

          в) від заздрісного ока й злого слова;

          г) від переслідувань давніх ворогів.

    

3. Чудотворець Миколай народився

          а) в місті Мирі в країні Лікії;

          б) у Вифлеємі в країні Палестині;

          в) у Антіохії в Римській імперії;

          г) у Константинополі.

   

 4. Залишену багатими батьками спадщину Святий Микола   

          а) витратив на свою освіту;

          б) віддав монастирям;

          в) роздав бідним;

          г) пожертвував на будівництво храмів.

    

5. Свято Миколая відзначають

          а) один раз на рік;

          б) чотири рази на рік;

          в) двічі на рік: улітку й восени;

          г) двічі на рік: узимку й навесні.

    

6. День Миколая відзначали

         а) урочистими церемоніями на вулицях і майданах;

         б) не пишнотами, а добрими справами;

         в) залагодженням власних матеріальних справ;

         г) плануванням доброчинних справ на наступний рік.

    

7. З-поміж дітей подарунки від Миколая діставали

         а) найрозумніші та найосвіченіші;

         б) найсмиливіші й найвідчайдушніші;

         в) найнещасніші й найзнедоленіші;

         г) найслухняніші й найкмітливіші.

    

8. Хату прикрашали гірляндами з яблук і горіхів, щоб

          а) ними пригостився Святий Миколай з ангелами;

          б) Святий Миколай міг усе це передати біднякам;

          в) Святий Миколай через рік знову прийшов і всіх застав                            

              живими-здоровими;

          г) переконати Святого Миколая в щедрості господарів хати.  

 

9. Весняне свято Миколая відзначають

          а) наприкінці лютого;

          б) у березні;

          в) у квітні;

          г) у травні.

    

10. Вибраний дівчиною в грі на весняного Миколая хлопець мусив

          а) заспівати пісню;

          б) затанцювати;

          в) розповісти, що вчинив поганого;

          г) звітувати за добрі справи.

    

11. Молебні на весняного Миколая правили

          а) на узліссях;

          б) на галявинах;

          в) біля водойм;

          г) у полі.

    

12. Святий Миколай є уособленням

          а) справедливості;

          б) доброчинності;

          в) саможертовності;

          г) мужності.

ЧИТАННЯ МОВЧКИ

 

Дружба

     Нерозлучні друзі Борис та Микита посварилися. Ось як це трапилось.

     Минулої середи, ідучи зі школи, хлопці умовилися разом вчити уроки. Увійшовши в двір, Борис побачив, що до його поштовиків пристав чужий голуб.

     Та який же гарний голуб! Ясно-глинистий вертун, шия виблискує фіолетовим та рожевим, грає, мов райдуга. А хвіст високо носить, мало не на голову собі кладе.

     У голуб’ятників закон такий: пристав голуб до твоїх – значить, він твій. Цей красень-вертун, видно, здалеку прилетів…

     Упіймавши голуба, Борис захоплено розглядав його. Насправді це був не голуб, а голубка, з малесеньким дзьобиком, сизими пухкими ніздрями, і очі були з рожевим відтінком, під колір райдужної шиї. Рідкісної краси і породи голуб.

     Борис по-хазяйськи підв’язав йому крила і пустив у клітку. Насипав зерна, налив води.

     Тут прийшов Микита. Побачивши голуба. Він кілька хвилин не міг вимовити й слова. Тоді сказав:

     - Знаєш, Борисе, я давно про такого мріяв… Слухай, на що зміняємось? Що тобі за нього дати?

     - Нізащо і ніколи в світі, - трохи наче злякано відповів Борис.

     - Це називається друг… Хай він здохне, твій голуб! – вигукнув Микита і пішов з двору. – Не хочу я тебе знати більше!

     Понад тиждень хлопці не розмовляли. Скільки не намагався Борис привернути увагу Микити, той уперто мовчав або коротко говорив: «Не в’язни!»

     А оце вже другий день Микита не приходить до школи. Що трапилось?

     Після уроків Борис сторожко зайшов у двір до Микити. Той жив тільки з матір'ю.

     - Хто там? – почув Борис кволий голос тітки Соломії, Микитиної матері. – Заходь, Борю. Я оце захворіла. Пропасниця напала… То бідний Микита по господарству… Біля корови сусідка, спасибі їй… Вранці й увечері подоїть…

     - Я зараз! – Борис причинив за собою двері.

     Незабаром він повернувся. Ніс кошик з харчами, які передала мама для Микити і для хворої. За пазухою сидів красень-голуб. І навіть зовсім не шкода було Борисові з ним розлучатися.

 

За О. Копиленком (297 сл.).  

 

 

 

 

 

  • Завдання

     На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.

1. До Борисових голубів пристав

     а) сизар;

     б) вертун;

     в) поштовий голуб.

    

2. Новий голуб був

     а) сизий, з фіолетово-рожевою шиєю;

     б) темно-сизий, з фіолетово-рожевою шиєю;

     в) ясно-глинистий, з фіолетово-рожевою шиєю.

   

 3. У голуб’ятників закон такий:

    а) пристав голуб до твоїх – потрібно його повернути;

    б) пристав голуб до твоїх – значить, він твій;

     в) пристав голуб до твоїх – треба подарувати тому, хто попросить.

    

4. Нового голуба Борис

     а) відніс у хату;

     б) пустив у голубник;

     в) посадив у клітку.

    

5. Побачивши голуба, Микита

     а) не звернув на нього уваги;

     б) кілька хвилин не міг вимовити й слова;

     в) без дозволу узяв його в руки.

6. Причиною образи Микити на Бориса стало те, що

     а) Борис не захотів продати голуба;

     б) Борис не захотів поміняти голуба;

     в) хлопці не домовились щодо ціни на голуба.

    

7. Хлопці довго не розмовляли, тому що

     а) на примирення не погоджувався Борис;

     б) на примирення не погоджувався Микита;

     в) проти примирення були обидва.

    

8. Микита два дні не ходив до школи, тому що

     а) тяжко захворів сам;

     б) тяжко захворіла його мати;

     в) тяжко захворів його брат.

    

9. Микиті та його хворій матері Борис приніс

     а) кошик з харчами та ліки;

     б) кошик з харчами та малинове варення;

     в) кошик з харчами та голуба.

   

10. Відносно Микити Борис виявив

     а) непримиренність, затятість, максималізм;

     б) чуйність, мудру поступливість, благородство;

     в) байдужість, неувагу, черствість.

  

 11. У тому, що Борис подарував голуба Микиті, виявилось його

     а) вміння поставити себе на місце товариша;

     б) не вміння відстояти власні інтереси;

     в) байдуже ставлення до птахів.

   

 12. Головну думку опрацьованого уривка можна сформулювати

     прислів’ям:

      а) обоє рябоє;

      б) дружба – як дзеркало: розіб’єш – не складеш;

      в) друзі пізнаються в біді.

 

 

КОНТРОЛЬНІ ПЕРЕКАЗИ

 

Київське віче

     Особливу вагу в житті слов’ян мали ради громади, які називалися віче. Право прийти туди і висловитись мали всі вільні громадяни.

     Якщо князь приймав важливе рішення, то мав одержати на нього згоду віча. Віче могло прогнати князя, запросити на його місце іншого, більш гідного. Історики підрахували, що у Києві таким способом громада поміняла чотирнадцять князів.

     Подекуди князі захоплювали владу силоміць, але рано чи пізно шукали підтримки віча, намагались завоювати прихильність громади. Без цього жоден не міг утриматися на престолі.

     Віче підтримувало князів мудрих, далекоглядних і справедливих. Така була тодішня форма народовладдя.

 

За М. Слабошпицьким (92 сл.).

 

          Завдання.

          Пояснити значення слова престол.

          Дібрати синоніми до слів гідність, прихильність, подекуди, силоміць.

 

Орієнтований план

          1. У житті слов'ян віче мали особливу вагу.

          2. Стосунки між віче та князем.

          3. Без прихильності громади не втримати влади.

          4. Яких правителів підтримувало віче.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Материнські сльози

     В одному селі жила бідна вдова. Мала вона трьох синів. Були вони добрими й мужніми.

     Чорною хвилею посунула на Україну татарська орда. Попросили вдовині сини в матері благословіння, поклонилися громаді та пішли побратимами рідну землю боронити.

     Поверталися козаки з перемогою по білому снігу, що випав після битви. Та удові принесли гірку звістку про загибель синів.

     Боса й простоволоса бігла мати по снігу й голосила. Сльози рясним дощем падали з її очей. Від них танув сніг. Де впала сльозина, там розцвітала квітка.

     Назвали люди ці квітки материнськими сльозами. А ще їх називають маргаритками.

 

Нар. легенда (95 сл.).

 

          Завдання.

          Пояснити значення слів орда, побратим, простоволосий.

          Дібрати синоніми до слів боронити, голосила.

 

Орієнтований план

          1. Мала вдова трьох синів.

          2. Пішли брати рідну землю боронити.

          3. Гірка звістка про загибель синів.

          4. Де впала сльоза, розцвітала квітка.

          5. Як назвали люди квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИКТАНТИ

 

Осіння краса

     Ліс пишнів тією красою, на яку така багата природа восени. Вітер збивав з дубів зелену піну. Сосни червоніли стовбурами. Високими шапками зеленів мох. Пахло грибами, гіркуватим духом коріння. Пахло холодом і запізнілою осінню.

     Вода в джерелах посвіжіла й зробилася чистою. Засохла папороть згортала пальмові листки. Гнізда птахів заносило жухлою травою. Осички просили на зиму чобітків, а дуби наглухо застібали кожухи.

     Над усім цим лісовим царством сіріло безкрає небо. Воно світило сонцем, дихало заморозками, виловлювало останнє тепло й віддавало землі.

 

За Григорієм Тютюнником (80сл.).

 

 

Колядники

     Вечір. Село лежить у голубих снігах. Вогники жовтіють у вікнах, запашні дими йдуть у небо. Веселими ватагами ходять колядники.

     Виходимо раннім ранком, ідемо крізь темряву в глибоких снігах із зіркою. А он інша рухається ватага, і теж колишеться над нею зірка. У хату ступаємо схвильовано, з трепетом. З усього видно, що сім’я чекала колядників. Для посилання є в хлопців у кишенях усяка пашниця: жито, овес, гречка, пшениця.

     Доки посипаємо, викрикуємо хвалу хаті й родині, на нас дивиться мальована на дошці Богородиця. Дивиться лагідно, оцінює наші старання і нашу чемність.

 

За Олесем Гончаром (90 сл.).

 

 

 

 

 

 

 

Весна

     Земля розтягнулася й дихала вогким віддихом. Легка сіра мряка здіймалася над нею, і земля визирала з сивого серпанку. Деякі місця вже прибралися в ніжну зелень озимини.

     Небо було чисте й блакитне. У його висоті щебетали жайворонки. Їхні голоси були немов придавлені повітрям.

     Батько й син вирушали в поле орати. Михайло запряг препишні воли до плуга й поганяв їх. Блискучий леміш пірнув глибоко в землю. Великі кусні землі розсипалися хвилею. Часом срібний леміш ховався глибоко у крихкій масі, а часом вискакував і полискував у раннім сонці, пишався рівними борознами за собою.

 

За О. Кобилянською (90 сл.).

 

ЗРАЗОК ТВОРУ

 

Мій вихідний день

Летіть, голуби!

     Одного разу у вихідний день я прокинулася й глянула у вікно. На вулиці було холодно, вітер колихав гілки дерев, падав сніг, але діти, незважаючи на це, бавились на снігу та голосно сміялись. Я швидко поснідала та вийшла на подвір'я. Там я зустріла своїх друзів. І ми почали гратися, кататися на санях та ковзанах. Нам було дуже весело разом, ми не помітили, як пролетів час. Мені вже треба було повертатися додому, але раптом я помітила в кущах голуба. Він дуже змерз, у нього була зламана лапка. Я взяла його додому, показала голуба своїм батькам, вони з радістю вирішили допомагати мені доглядати птаха. Коли голуб одужав, він знову зміг літати. Я вийшла на подвір'я, простягнула високо руки та вимовила: «Лети, мій голубе, але не забувай про свою подругу, яка допомагала тобі одужати!» Голуб змахнув крильми й полетів у небо. Він зробив коло над моїм будинком, неначе дякуючи мені за турботу, й полетів…

     Я вирішила, що ми ще зустрінемось з голубом, і чекала на нашу зустріч. Одного разу я прокинулася від стуку у вікно. Я зістрибнула з ліжка з надією побачити мого голуба. Він сидів на підвіконні, а поруч з ним була його наречена. Я зрозуміла, що гарні вчинки не забувають навіть птахи!

 

Використана література

 

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів:                       Українська мова 5 – 12 класи. – К.: Перун, 2013. – с. 176.
  2. Антисуржик.  Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити  /за заг. ред. О. Сербенської:  Посібник. – Львів: Світ, 1994. – с. 152.
  3. Глазова О. Українська мова. 5 клас. – К.: Освіта України, 2013.
  4. Головащук С. І. Орфографічний словник. – К.: Освіта, 1994.
  5. Деркач П. М. Короткий словник синонімів української мови. – Львів – Краків – Париж : Просвіта, 1993.
  6. Полюга Л. М. Словник антонімів. – К.: Освіта України, 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

  1. Вступ………………………………………………………  3
  2. Контрольна робота №1. Повторення вивченого в початкових классах………………………………………  5
  3. Контрольна робота №2. Словосполучення й речення…..  9
  4. Контрольна робота №3. Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова. Складні речення.

    Пряма мова. Діалог………………………………………. 13

  1. Контрольна робота №4. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія………………………………………………. 17
  2. Контрольна робота №5. Вимова приголосних звуків…... 21
  3. Контрольна робота №6. Лексикологія………………….. 25
  4. Контрольна робота №7. Будова слова. Орфографія…... 29
  5. Контрольна робота №8. Повторення вивченого                  впродовж року…………………………………………… 33

10. Аудіювання……………………………………………… 37

11. Читання мовчки…………………………………………. 41

12. Контрольні перекази……………………………………. 44

13. Диктанти………………………………………………… 46

14. Твір………………………………………………………. 47

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
24 січня
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку