Тема. Складні випадки класифікації другорядних членів речення.
Мета (формувати компетентності): предметні (поглибити знання про особливості кваліфікації другорядних членів речення, навчити правильно оцінювати виражальні можливості додатків, означень та обставин).
Тип заняття: формування практичних умінь і навичок в дистанційному форматі у застосунку Teams.
Забезпечення заняття
Рекомендовані джерела:
1. Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 класу закл. загал. серед. освіти./ С. О. Караман; О. М. Горошкіна; О. В. Караман; Л.О.Попова. – Харків: Видавництво “Ранок”, 2019. – с.114-115.
2. Українська мова та література: Довідник. Завдання в тестовій формі: І ч. / О.М.Авраменко, М.Б.Блажко. – 8-е видання; доповнене. – К.: Грамота, 2019.
Навчальне обладнання: комплект речень для спільної роботи на онлайндошці, тестів для роботи в кімнатах; презентація системи опор «Складні випадки класифікації другорядних членів речення» (додаток, означення, обставина), фронтальний тест у Forms.
План заняття
І. Гіпотеза. Завдання в ЗНО, що колись викликало труднощі. Завдання-тест 1. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
ІІ. Спостереження і формування суджень. Граматична евристична бесіда. Спільна робота на дошці. Комплект речень для спостереження. Завдання-інструкція 2. Запишіть речення і спробуйте письмово графічно розібрати його за членами речення. Дотримуйтесь алгоритму розбору, поставте послідовно адекватні питання до кожного другорядного члена речення. Зробіть висновки про важкі випадки визначення членів речення.
ІІІ. Робота з системою опор «Складні випадки класифікації другорядних членів речення. Додаток. Означення. Обставина». Презентація проблемного матеріалу, фіксація граматичного схематичного матеріалу та прикладів у конспектах.
Система опор + Практикум
1. Підмет чи додаток? Завдання-тест 3. Підмет виділено в реченні (усно).
2. Узгоджене означення чи складений іменний присудок? Завдання 4. Визначте, яким членом речення є виділене слово (усно).
3. Додаток чи неузгоджене означення? Завдання-тест 5. Узгоджене означення виділено в реченні (усно).
4. Додаток чи обставина? Завдання 6. Визначте, яким членом речення є виділене слово? (усно)
5. Додаток? Неузгоджене означення? Обставина? Завдання 7. Зробіть за допомогою питань правильний вибір у визначенні другорядних членів речення (письмово).
6. Синтаксична роль інфінітива (НфД). Завдання 8. Інфінітив малювати - ??? (письмово)
ІV. Експрес-практикум «Складні випадки класифікації: додаток, означення чи обставина?» Презентація. Аналіз другорядних членів речення з творів Ліни Костенко Завдання підвищеної складності 9. За бажанням динамічно (швидко) визначте, яким членом речення є виділене слово. Поясніть свій вибір (усно).
V. Робота в кімнатах (міні-підручник). Тестові завдання за варіантами для кімнат (6). Завдання-інструкція 10. Ознайомтесь з тестовим матеріалом. Запишіть усі речення, графічно визначте в них усі члени речень (письмова). Обговоріть колективно вибір відповідей-увідповіднень. Підготуйтесь до вмотивованих відповідей, представте свою роботу (усно).
Кімната 1. Тест 1. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Кімната 2. Тест 2. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Кімната 3. Тест 3. Установіть відповідність.
Кімната 4. Тест 4. Установіть відповідність.
Кімната 5. Тест 5. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Кімната 6. Тест 6. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
VІ. Самостійне паралельне виконання індивідуального завдання для тих, хто завершив роботу в кімнаті (міні-підручник). Завдання-інструкція 11. Після колективного представлення свого завдання (10) виконайте тестове завдання на увідповіднення (письмово).
VІІ. Розбір за членами речення складних конструкцій. О.Авраменко, М.Блажко,с.223. Завдання-підсумок підвищеної складності 12.За бажання спробуйте визначити за допомогою адекватних синтаксичних запитань усі члени речень, вмотивуйте ваш вибір.
VІІІ. Домашнє завдання. Фронтальний тест «Другорядні члени речення» у Forms.
Хід заняття
І. Надання вступної інструкції до практичного заняття (інструктажів з ТБ, методичних рекомендацій…) Актуалізація знань і умінь здобувачів освіти.
Слово викладача. Гіпотеза. Завдання в ЗНО, що колись викликало труднощі. У тестах ЗНО за минулі роки не так часто, але були завдання (найчастіше на встановлення відповідності) на визначення членів речення. Здавалося б, абсолютно просте завдання, але… Та, власне, спробуйте самі. Робота з дошкою.
Завдання-тест 1. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова. Презентація ТВ Усна граматична бесіда
ЗНО-2021 Пробне 10.04.21
Член речення
1 підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення
Приклад
А Жити на повну, без обмежень і страху – ось мета успішної особистості.
Б У європейських школах елементом форми для дівчат є спідниця в клітинку.
В Скасовано всілякі заборони – і волі дух зривається в простір.
Г Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом замела.
Д Крізь високий густий очерет біліла широкою срібною стрічкою Рось.
ІІ. Виконання практичних завдань здобувачами освіти (додаються): Спостереження і формування суджень. Граматична евристична бесіда. Спільна робота на дошці і в зошитах.
Завдання 2. Запишіть речення і спробуйте письмово графічно розібрати його за членами речення. Дотримуйтесь алгоритму розбору, поставте послідовно адекватні питання до кожного другорядного члена речення. Зробіть висновки про важкі випадки визначення членів речення.
1. Циферблат наріжного годинника хуртовини снігом замели.
2. Обличчя майстра сяяло посмішкою.
3. Дорога ліворуч була наглухо закрита дубовими завалами.
4. Великі краплі дощем падали з листя.
5. Нові квітки на килимах рука дівчини вишиває.
Робота з опорою «Складні випадки класифікації другорядних членів речення. Додаток. Означення. Обставина». Презентація проблемного матеріалу, фіксація граматичного схематичного матеріалу в конспектах.
Підмет чи додаток?
Завдання-тест 3. Підмет виділено в реченні (усно).
А Циферблат годинника на розі хуртовини снігом замело.
Б Нещадний грудень з рук обох кладе на шлях замети сизі.
В Суворий грудень зачинає заспів на довгі ночі, сизі холоди.
Г Вище всякої в світі краси — ніжна вдячність людської сльози.
Д А зоря вже кладе свій провісницький перст на далеку невидиму віху.
Узгоджене означення чи складений іменний присудок?
Завдання 4. Визначте, яким членом речення є виділене слово (усно).
Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий.
Холодний вітер різкими голками впивався в обличчя.
Повітря було холодне і чисте.
В променях згасаючого сонця золотилась гречка.
Додаток чи неузгоджене означення?
Завдання-тест 5. Узгоджене означення виділено в реченні (усно).
А Наше життя — бурхливий океан.
Б Роки життя не владні над тобою.
В Стрижку наголо в нас називають солдатською.
Г Світло сонця розлилося по всьому степу.
Д Клен напроти кидав тінь на грядки.
Додаток чи обставина?
Завдання 6. Визначте, яким членом речення є виділене слово? (усно)
Гірська дорога звивалася вужем.
Пахне вялою травою, квітами.
Ще поля вкриті снігом.
Легкі хмарки швидко миготіли над землею.
Додаток? Неузгоджене означення? Обставина?
Завдання 7. Зробіть за допомогою питань правильний вибір у визначенні другорядних членів речення (письмово).
Дівчина вийшла з жита.
Тут лежить хлібина з жита.
Борошно роблять із жита.
Синтаксична роль інфінітива (НфД) – опора.
Завдання 8. Інфінітив малювати - ? ? ? (письмово)
Малювати – це тобі не абищо, а ціла наука.
Дітей поросили намалювати свою мрію.
Талант малювати має кожнісінька дитина.
Митці починають малювати з глибини серця.
Художник приїхав малювати сільські пейзажі.
ІІІ. Поточний контроль виконання здобувачами освіти практичних завдань. Експрес-практикум «Складні випадки класифікації: додаток, обставина чи означення?» Робота з презентацією. Фронтальна робота. Аналіз другорядних членів речення з творів Ліни Костенко.
Завдання підвищеної складності 9. За бажанням динамічно (швидко) визначте, яким членом речення є виділене слово (усно). Поясніть свій вибір.
Відмикаю світанок скрипковим ключем.
Вітри гули віолончеллю.
Готичні смереки над банями буків.
Двори стоять у хуртовині айстр.
Віки живуть в старому фоліанті.
Практикум ЗНО минулих років
V. Робота в кімнатах. Тестові завдання на встановлення відповідності за варіантами для кімнат (6). Завдання-інструкція 10. Ознайомтесь з тестовим матеріалом. Запишіть усі речення, графічно визначте в них усі члени речень (письмово). Обговоріть колективно вибір відповідей-увідповіднень. Підготуйтесь до вмотивованих відповідей, представте свою роботу (усно).
Кімната 1. Тест 1. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Член речення
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
Приклад
А Я лиш син народу.
Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
В Писати вірші — жить непросто.
Г І гнеться дерево від плоду.
Д Русявий день гаптує сни світанню.
Кімната 2. Тест 2. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
А Щирі друзі глечика не поб’ють.
Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
В На десерт подали сік із полуниць.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д Ніч осіння на дощ і туман багата.
Кімната 3. Тест 3. Установіть відповідність.
Член речення
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
Приклад (виділене слово)
А Стомились хлопці, присіли спочити.
Б Кайдаш загадав Кайдашисі й Мелашці гребти сіно.
В Серед неба ходить білолиций.
Г Живу бажанням творити добрії діла.
Д Послухайте: критика критикою, тон тоном.
Кімната 4. Тест 4. Установіть відповідність.
Член речення
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 додаток
Приклад (виділене слово)
А Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я можу і з людьми.
Б Талант малювати має не кожна людина.
В Поважати людину — це ж ціла наука, наука душі.
Г Батька попросили оновити старий сценарій.
Д По-справжньому починають цінувати життя після тридцяти.
Кімната 5. Тест 5. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.
Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!
В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».
ГА він стоїть наперекір усім напастям.
Д Народ шукає в геніях себе.
Кімната 6. Тест 6. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
Член речення
1 підмет
2 присудок
3 додаток
4 означення
Приклад
А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.
Б Хвилина - це наче й мало.
В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.
Г Андрій раптом зупинився подумати.
Д Вибиватися в люди - справа зовсім не проста.
VІ. Самостійне паралельне виконання індивідуального завдання для тих, хто завершив роботу в кімнаті (міні-підручник). Завдання-тест 11. Після колективного представлення свого завдання (10) виконайте тестове завдання на увідповіднення (письмово). З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.
Член речення
1 підмет
2 додаток
3 означення
4 обставина
Приклад речення
А Як кажуть в народі, життя прожити – не поле перейти.
Б Перед виходом з дому Орест затримався перевірити квитки на потяг.
В Як виховує людину сама можливість зробити добро!
Г Батьки повинні навчити дитину долати життєві перешкоди.
Д Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.
ІV. Підведення підсумків практичного заняття: досягнення мети навчального заняття, оцінювання і коригування навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти.
4.1. Розбір за членами речення складних конструкцій. О.Авраменко, М.Блажко,с.223. Завдання-підсумок підвищеної складності 12.За бажання спробуйте визначити за допомогою адекватних синтаксичних запитань усі члени речень, вмотивуйте ваш вибір.
Циферблат годинника на розі хуртовини снігом замело.
Сірий кіт на призьбі біля хати шукає в тихих снах минулі дні.
Багряне сонце сутінню лісною у просвіт хмар показує кіно.
4.2. Фронтальний тест у Forms. Домашнє завдання.
4.5. Додаткові матеріали. Завдання-тест . Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.
Однорідні члени речення
1 підмети
2 присудки
3 додатки
4 означення
Приклад
А Звичністю, буденністю позначено тут життя.
Б Пливуть переді мною сині води, білі піски.
В Світ здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.
Г Тихо опадає цвіт яблунь і груш.
Д Під моїм вікном густо, медово пахне акація.
Завдання-тест в оновленому форматі ЗНО. Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).
У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.
1 серце
2 багате
3 тому
4 всякі
А додаток
Б означення
В обставина
Г підмет
Д присудок
1