Урок.Складність і суперечливість характеру Чіпки – головного героя роману, його еволюція від правдошукача до розбійництва. Типове й екстремальне у долі геро

Про матеріал
Показати психологізм змалювання персонажів роману, їх неоднозначність, розвивати навички характеристики літературних героїв
Перегляд файлу

Тема. Складність і суперечливість характеру Чіпки – головного героя роману,

           його еволюція від правдошукача до розбійництва. Типове й екстремальне

           у долі героя. Люди «соціального дна» у романі. Роздуми над проблемою

          життєвого вибору персонажів (Чіпки, Грицька, Максима).

Мета:  показати психологізм змалювання персонажів роману, їх неоднозначність, розвивати навички характеристики літературних героїв; формувати в учнів уміння визначати духовно-естетичні цінності в літературному творі; розвивати логічне мислення, вміння давати оцінку вчинкам головних персонажів; виховувати у школярів почуття людської гідності.

Обладнання: підручники, портрет письменника, тексти роману.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, завдань уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Репортери» (2 учні виступають у ролі «репортерів»-вдома готували запитання за текстом твору, всі решта відповідать)

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над образами роману.

- Чому Чіпка — головний герой роману?

- Які риси характеру Чіпки розкриваються у виписаних вами вдома цитатах?

- Що, на вашу думку, рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття?

Чіпка — головний герой, бо весь сюжет і композиція твору спрямовані на розкриття тих чи інших рис його характеру. В його душі жила злість на особистих кривдників, і вона рухала всіма його діями. Навіть після бунту, коли Чіпка змінив спосіб життя, він зробив це лише з однією метою — мстити ще дошкульніше. Його можна назвати стихійним, неусвідомленим протестантом. Краще сказати, що він — трагічна, морально роздвоєна особистість, яку життя зробило стихійним бунтарем. А поряд з ним були люди, які вірили йому або зневірювалися в ньому: баба Оришка, мати, Галя, Грицько, Христя та інші. Як же вони ставилися до Чіпки, як спілкування з ними вплинуло на формування Чіпчиного характеру? Відповіді обов’язково підтверджувати цитатами з тексту.

(Читання розмови Чіпки з бабою Оришкою).

  • Чому Чіпка тепло і прихильно ставиться до баби Оришки, а не до матері?
  • Чому стосунки між матір’ю і Чіпкою були недобрими?
  • Кого з героїв твору, крім баби Оришки, любив Чіпка?
  • У чому суперечливість характеру головного героя?
  • Чому Чіпка став пиячити і вести розгульне життя?
  • Що в Чіпці ви схвалюєте, а що заперечуєте?

Вчитель. Зверніть  увагу на елементи фольклору в романі для повного розкриття образу Чіпки Варениченка.

 Елементи народних пісень

У ч. ІV (розділ ХХІV) Чіпка в розмові з Галею зізнається, що батьки хочуть видать її заміж за Сидора. На перешкоді до сімейного щастя став Сидір. «Журба упряма» не покидала Чіпку.

І Чіпка затяг:

Зелений байраче, на яр похилився:

Молодий козаче, чого зажурився!

Для чого використав Мирний уривок з відомої народної пісні? Автор уміло підкреслив одну з важливих рис його характеру: музично-пісенну обдарованість, любов до народної пісні. Ця риса вирізняє образ Чіпки, робить його ще більш привабливим.

2. Міні-диспут.

«Хто ж такий Чіпка — новий Робін Гуд, Кармелюк, народний месник-правдошукач чи дикий розбійник, злочинець?»

3. Перехресна дискусія

 Презентація роботи у групах: робота над етапними моментами сюжетних ліній персонажів твору. (Приблизні презентації)

   ЛІНІЯ ЧІПКИ ВАРЕНИЧЕНКА

Небажане народження дитини, постійні знущання матері, відсутність страху та мук совісті хлопчика ( виколупані очі намальованому Богові, ненависть до матері, однолітків, до Бородая, до панів, які відправили батька в солдати, до громади, яка не погодилася, щоб Чіпка пастушив замість діда Уласа). Перевиховання землею: спроба Чіпки стати господарем, почуття власної гідності ( розмова з багачкою Галею в полі); втрата землі (зав’язка ) пошуки правди, деградація, скочування до злочинності (пиятика, вбивство сторожа, знущання над матір’ю); проблиски свідомості, намагання оборонити правду ( захист діда Уласа, каяття); утворення банди, життя заради наживи; повернення до моральних устоїв ( шлюб з Галею); пошуки справедливості для всієї громади (служба у земстві); кривда, повна деградація, злочин (кульмінація,), Чіпка — невиправний каторжник (розв’язка).

ЛІНІЯ МАКСИМА ГУДЗЯ

Дитинство під опікою діда Мирона, дитячі ігри й мрії, «війна» з генеральшею — сила чи буйність? Шалена юність (зав’язка). Армія. Знайомство з гулящою Явдошкою і вплив цієї жінки на Гудзя, нереалізований подвиг під час війни ( подвигові завжди передують великі душевні зусилля і моральність) (кульмінація), страх перед смертю, повернення додому, неспроможність жити за законами села, Максим-хуторянин, банда, ганебна і страшна смерть (розв‘язка).

ЛІНІЯ ГРИЦЬКА ЧУПРУНЕНКА

Круглий сирота, безрадісне дитинство, вміння поставити мету й до неї йти (зав’язка), довготривалі найми; Грицько-господар, шлюб з Христею, вплив жінки на Грицька; страх перед кривдою ( епізод з побиттям діда Уласа) (кульмінація), щасливе сімейне життя, благородство Грицька стосовно старої Мотрі (розв’язка).

ЛІНІЯ ІВАНА ВАРЕНИКА

Панське байстря, служба коло паненяти, помста за кривду, спроба самогубства, втеча з села (зав’язка ), довгі роки на Дону, повернення в Піски під чужим іменем, друге одруження, туга за дітьми від першої жінки, повернення на Дон, розкриття таємниці, що є ні Притикою, ні Хрущем, а кріпаком, який в дитинстві втік від пана Польського, а тому за це мусить бути покараний (кульмінація), солдатчина, подвиг (розв’язка).

ІV. Закріплення вивченого, підсумок уроку

1. Бліц – опитування на картках.

- Назвіть кращі риси характеру Чіпки (Розсудливість, працьовитість, любов до землі, добра, прагнення послужити громаді)

- Чим пояснити складність характеру головного героя? (Чіпка – психологічно складна, вразлива натура. В ньому поєднується добро і зло. Тому ставлення до нього двояке: симпатія до скривдженого, обдарованого від природи і розумного хлопця – осуд його недобрих вчинків та злочину.)

2. «Тіньовий театр»

Упізнай героїв і героїнь роману за їх портретом.

1. Чорне кучеряве волосся, заквітчані польовим квітами, чудово вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, але полискуваного хмелю, спадали на біле, рум’яне личко; очі оксамитові, чорні… Дві чорні брови, мов дві чорні п’явки, повпивалися над очима…

2. «Ішов справді парубок. На перший погляд йому, може до двадцятка добиралося. Чорний шовковий пух тільки що висипав на верхні губи… Ніс невеличкий, тонкий, трохи загострений; мені карі очі — теж гострі; лице довгообразне — козаче; ні високого, ні низенького зростку,— тільки плечі широкі та груди високі».

3. «…у село Піски вступив якийсь невідомий захожий. Видно — з далекої дороги. Сорочка на ньому чорна; штани вибійчані, підсукані аж до колін; за спиною вірьовкою навхрест перев’язана одежа, через праве плече, на палиці перекинута торба… На взір — чоловік середніх літ».

4. «У царині нагледів Чіпка низенького, натоптуватого чоловіка з круглим, запухлим лицем, з рудими товстими вусами… Москаль — не москаль, а службою пахне».

5. «Високого зросту, статний, бравий, широкоплечий, як з заліза збитий, а до того ще й липкий, як заєць, співун, реготун… Хороший з лиця, повновидний, рум’янець на всю щоку, з чорними веселими очима, з чорним лискучим усом, він був перший красень на селі».

6. «…був широкоплечий парубок, високий, бравий, з хорошим панським личком, з чорними гарними вусами, з карими веселими очима. Здається, на йому й шкура говорила, такий балакучий».

7. «…худощавий, низенький, мишастий, справжній пацюк, такий і прудкий: говіркий, співучий, на селі перший співака».

8. «Борода йому була гладко виголена; голова трохи подалась назад; довга шия вип’ялась так, як у вола; на грудях одтопирились верхні краї форменого сюртука».

9. «Піщани тільки побачили свою «молоду» ззаду — високу, суху, як в’ялу тараню,— коли вона вилазила з пишного ридвана та сунула в горниці».

10. «Який завтовшки, такий завбільшки; неповоротний, неохайний. Голова величезна, обличчя татарське, кругле, як гарбуз; ноги короткі та товсті, як стовпці. Не любив він ні балакати, ні співати, а любив він на світі тільки горілку, дудлив її, як воду»

V. Домашнє завдання

 Скласти порівняльну характеристику образів Чіпки, Грицька, Максима.

Визначити цитати до характеристики жіночих образів роману.

 

 

 

 

Використані джерела:

  1. О.І.Когут. Інноваційні технології навчання з української мови і літератури/Тернопіль.2005
  2. Авраменко. Українська література. Міні-конспекти для підготовки до ЗНО.2012
  3. В.І.Садкіна.101 цікава педагогічна ідея як зробити урок.2011
  4. нttр://abetka.ukrlif.org/pivnyk3.html
  5. http//uk.wikipedia.org/wiki

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку