Урок." Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Основні види підрядних речень. Розділові знаки між частинами склад

Про матеріал
Урок з теми "Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Основні види підрядних речень. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення" - це урок засвоєння нових знань. У процесі уроку узагальнюються знання про складносурядне речення, де на основі аналізу і зіставлення учні вивчають новий вид складних сполучникових речень - складнопідрядні. Через урок проходить соціокультурна тема - "Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу".
Перегляд файлу

Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Основні види підрядних речень. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення

Мета: поглибити знання учнів про складне речення; ознайомити зі складнопідрядними реченнями, їх  будовою, видами; вчити розрізняти складносурядні і складнопідрядні речення, сполучники підрядності і  сполучні слова. Формувати вміння  учнів виділяти головну і підрядну частину в реченні, будувати схеми.

Вчити учнів розрізняти поняття « громада», «родина», «сім’я». Розвивати креативне  і критичне  мислення.

Виховувати повагу і шанобливе ставлення до своєї сім’ї, родини, українського народу.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Засоби навчання: підручник, таблиці, ілюстрації, мультимедійні засоби.

 

                      Перебіг уроку

                               Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу.

                                                                 Народна мудрість

І. Організаційний етап

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Виявлення емоційного стану учнів. Учні відповідним смайликом розкривають свій емоційний стан і готовність до уроку.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про складне речення. Ознайомимося зі складнопідрядними реченнями, їх будовою, видами. Навчимося розрізняти речення складносурядні і складнопідрядні.

Соціокультурна тема нашого уроку : Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу.

ІV. Актуалізація і узагальнення набутих учнями знань.

 Бліц-опитування

  • Яке речення називається складним?
  • Які є види складних речень?( сполучникові і безсполучникові).
  • Які ви знаєте сполучникові речення? ( складносурядні і складнопідрядні).
  • Яке речення називається складносурядним?
  • Назвіть основні ознаки складносурядного речення (частини незалежні, поєднуються сполучниками сурядності).
  • Назвіть групи сполучників сурядності (єднальні, протиставні, розділові).

Індивідуальна робота учнів (виконують завдання на дошці)

  1. Запишіть складносурядне речення, між частинами якого потрібно ставити кому. Побудуйте схему. Зробіть синтаксичний розбір речення.
  2. Запишіть складносурядне речення, між частинами якого кома не ставиться. Поясніть, коли між частинами складносурядного речення не ставимо кому.
  3. Запишіть складносурядне речення, між частинами якого ставимо тире.

Скажіть, чим може ускладнюватися речення.

      Словниковий диктант на вживання апострофа

Сім’я, бур’ян, об’їзд, свято, торф’яний, тьмяний, морквяний, верф’ю, любов’ю, буря, ряст, трьох’ярусний, дит’ясла, без’ядерний, під’їзд, в’ється, зв’язати, розв’язати, Лук’ян, комп’ютер, Святослав.

Записати 2 складносурядних речення з різними смисловими зв’язками.

     Установити відповідність між частинами фразеологізмів

А спалювати            1 дифірамби

Б топтати                  2 ряст

В тягти                       3 горох

Г співати                    4 кораблі  

                                     5 волинку   

V. Вивчення нового матеріалу

Лінгвістичний практикум

Записати речення. Підкреслити граматичні основи. Визначити засоби зв’язку між частинами  речення. Чим відрізняються вони від складносурядних? ( дослідження учнів)

  1. Кожна людина хоче, щоб її сім'я була щасливою. 
  2. Щаслива людина тоді, коли вона хоче йти додому, відчуває там радість.
  3. Складно відчувати себе щасливою родиною, якщо ви не разом! 
  4. Ви бачили фільми, в яких старший брат заступається за молодшого?
  5. Якщо кожен член родини стане зосереджуватися на власному щасті, то і свою сім'ю він буде наповнювати щастям. 

Що таке « родина», «сім’я»?

Випереджувальне завдання. Учні зачитують визначення понять зі словника.

Релаксація. Робота з друдлами

Виберіть картинку. Домалюйте. Що ви уявляєте?

19 Друдли ideas | психологія, дошкільна діяльність, логопедія

 

 Робота з таблицею « Складнопідрядне речення».

Види складнопідрядних речень - 9 клас

Самостійна робота учнів  з підручником (В.В.Заболотний, сторінка 78-79).

  • Дослідіть, де може стояти підрядна частина відносно головної; яка схема таких підрядних речень?
  • Виконання вправ на дошці і в зошитах 148, 149(усно),  150.

Робота з текстом

8 липня відзначаємо Український день родини. Це відносно молоде свято, яке почали відзначати з 2012 року. А присвячене воно, у першу чергу, любові, взаєморозумінню, гармонії і вірності. Його вага значуща, адже український родовід, генетичний код – це те, що гуртує нашу націю та дає їй сили долати усі труднощі. Українські родини дотримуються традицій та звичаїв, які впродовж віків передаються від покоління до покоління. Мати українське виховання, збережені традиції та можливість їх передати нащадкам – це запорука зміцнення українського родоводу. У сучасній Україні, коли час біжить, а буденні клопоти збільшуються, бути поруч з близькими – це насправді розкіш.

Завдання: підібрати до тексту заголовок. Визначити тему, головну думку. Продовжити текст роздумами, якою ви хочете бачити власну родину. Використайте у своїх роздумах складнопідрядні речення.

. Підсумки уроку. Оцінювання. Рефлексія

Дайте відповіді, використовуючи складнопідрядні речення

Я знаю, що…

Коли я повертаюся  зі школи додому,…

Я розумію, що…

Я вивчив(-ла) матеріал, який…

VІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання.

Опрацювати параграф 14 підручника (В.В. Заболотний, сторінки 78 – 79).

Виконати вправи 157, 158 (один із варіантів – А чи Б).

docx
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
2390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку