Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Основні види підрядних речень. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення
Мета: поглибити знання учнів про складне речення; ознайомити зі складнопідрядними реченнями, їх будовою, видами; вчити розрізняти складносурядні і складнопідрядні речення, сполучники підрядності і сполучні слова. Формувати вміння учнів виділяти головну і підрядну частину в реченні, будувати схеми.
Вчити учнів розрізняти поняття « громада», «родина», «сім’я». Розвивати креативне і критичне мислення.
Виховувати повагу і шанобливе ставлення до своєї сім’ї, родини, українського народу.
Тип уроку: урок засвоєння знань.
Засоби навчання: підручник, таблиці, ілюстрації, мультимедійні засоби.
Перебіг уроку
Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу.
Народна мудрість
І. Організаційний етап
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Виявлення емоційного стану учнів. Учні відповідним смайликом розкривають свій емоційний стан і готовність до уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про складне речення. Ознайомимося зі складнопідрядними реченнями, їх будовою, видами. Навчимося розрізняти речення складносурядні і складнопідрядні.
Соціокультурна тема нашого уроку : Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу.
ІV. Актуалізація і узагальнення набутих учнями знань.
Бліц-опитування
Індивідуальна робота учнів (виконують завдання на дошці)
Скажіть, чим може ускладнюватися речення.
Словниковий диктант на вживання апострофа
Сім’я, бур’ян, об’їзд, свято, торф’яний, тьмяний, морквяний, верф’ю, любов’ю, буря, ряст, трьох’ярусний, дит’ясла, без’ядерний, під’їзд, в’ється, зв’язати, розв’язати, Лук’ян, комп’ютер, Святослав.
Записати 2 складносурядних речення з різними смисловими зв’язками.
Установити відповідність між частинами фразеологізмів
А спалювати 1 дифірамби
Б топтати 2 ряст
В тягти 3 горох
Г співати 4 кораблі
5 волинку
V. Вивчення нового матеріалу
Лінгвістичний практикум
Записати речення. Підкреслити граматичні основи. Визначити засоби зв’язку між частинами речення. Чим відрізняються вони від складносурядних? ( дослідження учнів)
Що таке « родина», «сім’я»?
Випереджувальне завдання. Учні зачитують визначення понять зі словника.
Релаксація. Робота з друдлами
Виберіть картинку. Домалюйте. Що ви уявляєте?
Робота з таблицею « Складнопідрядне речення».
Самостійна робота учнів з підручником (В.В.Заболотний, сторінка 78-79).
Робота з текстом
8 липня відзначаємо Український день родини. Це відносно молоде свято, яке почали відзначати з 2012 року. А присвячене воно, у першу чергу, любові, взаєморозумінню, гармонії і вірності. Його вага значуща, адже український родовід, генетичний код – це те, що гуртує нашу націю та дає їй сили долати усі труднощі. Українські родини дотримуються традицій та звичаїв, які впродовж віків передаються від покоління до покоління. Мати українське виховання, збережені традиції та можливість їх передати нащадкам – це запорука зміцнення українського родоводу. У сучасній Україні, коли час біжить, а буденні клопоти збільшуються, бути поруч з близькими – це насправді розкіш.
Завдання: підібрати до тексту заголовок. Визначити тему, головну думку. Продовжити текст роздумами, якою ви хочете бачити власну родину. Використайте у своїх роздумах складнопідрядні речення.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання. Рефлексія
Дайте відповіді, використовуючи складнопідрядні речення
Я знаю, що…
Коли я повертаюся зі школи додому,…
Я розумію, що…
Я вивчив(-ла) матеріал, який…
VІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання.
Опрацювати параграф 14 підручника (В.В. Заболотний, сторінки 78 – 79).
Виконати вправи 157, 158 (один із варіантів – А чи Б).