Тема. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними; формувати вміння відрізняти їх від інших видів складних речень, визначати в них граматичні основи, будувати схеми; розвивати логіку, увагу, пам'ять, уміння аналізувати, порівнювати; збагачувати лексичний запас; виховувати любов до фауни
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Хід уроку:
І. Емоційне налаштування на урок
Вчитель:
«Якщо все життя хочеш бути щасливим, вирощуй квіти», - зазначали східні мудреці. В японській міфології шанували чотири рослини: хризантему, сакуру, бамбук та орхідею. Хризантема вважалася символом честі, сакура – мужності, бамбук – молодості, а орхідея – символом дружби.
Отже, другові варто дарувати саме орхідеї.
Вважається, що вибір орхідеї певного кольору свідчить про яскраві риси особистості.
До речі, в міфології жовтий колір уособлює сонце, тепло. Ті, хто обрав жовту орхідею, як правило, миттєво приймають рішення, впевнені у собі, адже жовта орхідея символізує інтуїцію та кмітливість.
Зелену орхідею обирають люди, які вміють оцінити ситуацію. Це надзвичайно працездатні особистості, які радо допомагають іншим.
Чаклуни та маги носили одяг синього кольору. У Давньому Єгипті піраміди зсередини фарбували синім кольором. Якщо ви обрали синю орхідею, ви впевнені у власних силах, ви вмієте дарувати іншим чудо.
Рожеві орхідеї свідчать про вашу романтичність, чуттєвість. Ви прагнете пізнавати нове, ви намагаєтеся змінити світ на краще.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Орхідея (грец.) – південна трав’яниста рослина родини зозулинцевих із запашними квітками різного кольору і вигадливої форми.
Вчитель:
З грецької перекладається як ядро. А індійці Амазонки дали орхідеям поетичну назву «донечки повітря».
А як визначити вид СПР?
Орхідеї – це чарівні квіти. Вони мають дивовижну історію.
Поети присвячували цим квітам вірші. Вони й досі звучать у наших серцях.
Конфуцій порівнював орхідеї з благородними мужами. Ці чоловіки досягли вищого ступеня самовдосконалення.
Філософ вважав. Орхідеї – найдивовижніші рослини.
Відповідь:
Орхідеї – це чарівні квіти, які мають дивовижну історію.
Поети присвячували цим квітам вірші, що й досі звучать у наших серцях.
Конфуцій порівнював орхідеї з благородними мужами, які досягли вищого ступеня самовдосконалення.
Філософ вважав, що орхідеї – найдивовижніші рослини.
Філософ вважав, що орхідеї – найдивовижніші рослини.(розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне з підрядним з’ясувальним;
І – головне, двоскладне, непоширене, повне, неускладнене;
ІІ – підрядне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене).
[ … дієсл.], що ( … ).
IІІ. Повідомлення теми та мети уроку
1.Запис теми
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель:
Про орхідеї написано багато наукових досліджень. Що відомо про СПР з підрядним з’ясувальним, ми дізнаємося, опрацювавши §14 на сторінці 98.
Речення з підрядним з’ясувальним – це такі речення, підрядна частина яких поширює і пояснює значення дієслова-присудка або предикативного прислівника, без чого головне речення було б семантично неповним. Підрядні з’ясувальні відповідають на запитання непрямих відмінків і приєднуються до головного речення за допомогою сполучних слів що, хто, який, чий, де, куди, звідки, коли та сполучників що, щоб, мов, ніби, чи, наче, неначе.
V. Виконання вправ на закріплення
Вчитель:
Орхідеї ведуть дивовижний спосіб життя. Більшість тропічних видів ростуть на деревах, використовуючи їх як опору й підіймаючись стовбурами над землею в боротьбі за світло.
1.Творче конструювання
- Використовуючи як опору подані прості речення, перетворіть їх на складнопідрядні з підрядними з’ясувальними.
Учитель біології пообіцяв учням показати на уроці науково - популярний фільм про орхідеї. Під час перегляду фільму діти побачили дивовижні квіти. Учні спостерігали за розвитком орхідей. Тепер вони знають про багатство світу цих рослин.
Відповідь:
Учитель біології пообіцяв учням, що покаже на уроці науково - популярний фільм про орхідеї. Під час перегляду фільму діти побачили, які це дивовижні квіти. Учні спостерігали, як розвиваються орхідеї. Тепер вони знають, який багатий світ цих рослин.
2.Перегляд відео про орхідеї
3.Творча робота
- Утворіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними за поданим початком.
І варіант
Тепер я знаю (що?), що…
І не збагну ніколи (чого?), як…
ІІ варіант
Я вважаю (що?), що….
І мені стало ясно (що?), що…
ІІІ варіант
Я переконаний в тому ( в чому?), що…
Зрозуміло (що?), що…
Вчитель:
Для того, щоб створити сприятливі умови для росту й розвитку орхідеї, потрібно дізнатися її точну назву.
Ми ж з вами повинні не тільки знати назви видів СПР, а й уміти визначати їх.
3.Гра «Передай орхідею»
(Учні відповідають, передаючи одне одному орхідею)
- Вкажіть, які речення є складнопідрядними з підрядними означальними, а які — з підрядними з'ясувальними. Накресліть схеми цих речень.
Орхідейний бум
1.Одного разу групі американських збирачів орхідей, що шукала щастя в нетрях Південно-Східної Азії, пощастило. 2.Повернувшись із тривалого й небезпечного походу, вони хвалилися, що організували прибутковий бізнес. 3.Шукачі скарбів розповідали, що зуміли довезти десяток пагінців орхідей до Америки. 4.Через деякий час стало відомо, що за них вони отримали 100 000 доларів. 5.Відразу ж розпочалася «орхідейна лихоманка», яка тривала досить довго.
6.Хижацьке полювання за орхідеями призвело до того, що чимало їх видів зникло. 7.Зрозуміло, що вартість цінних і рідкісних видів рослин помітно підскочила. 8.Відомо, що у 1886 році ціна рідкісної орхідеї з Колумбії становила 150 фунтів стерлінгів. 9.А через 25 років в американських газетах зазначалося, що вартість орхідеї значно збільшилася.
Відповідь:
1.СПР з підрядним означальним.
2. СПР з підрядним з’ясувальним.
3. СПР з підрядним з’ясувальним.
4.СПР з підрядним з’ясувальним.
5. СПР з підрядним означальним.
6. СПР з підрядним з’ясувальним.
7. СПР з підрядним з’ясувальним.
8. СПР з підрядним з’ясувальним.
9. СПР з підрядним з’ясувальним.
Вчитель:
Свого часу вирощування цих гарних рослин було заняттям вищої знаті, урядовців і привілейованих учених.
Лікарі, обізнані щодо лікарських властивостей деяких орхідей, успішно застосовували їх у своїй лікувальній практиці.
Художники створювали неперевершені картини.
Врубель «Орхідея»
Патрушев «Орхідеї»
Василь Лопата «Я знаю дорогу»
До наших днів дійшли розписи на порцеляні; прекрасні шовкові гаптування та дивовижні аплікації, на яких можна побачити квітки орхідей.
Пропоную вам створити орфографічну аплікацію.
Аплікація (лат.)- 1.Виготовлення орнаментів, різних художніх зображень нашиванням або наклеюванням на щось різнокольорових клаптиків тканини, паперу. 2.Виріб, створений таким способом.
( Учитель викликає до дошки 4 учнів, які виконують завдання. Завдання записано на картці-квітці. Виконавши завдання, вчитель закріплює квітку на дошці )
4. Орфографічна аплікація
Картка-квітка № 1
- Підберіть прикметники до іменників і запишіть словосполучення.
Степ, біль, путь, тюль, полин, Сибір.
Картка-квітка № 2
- Запишіть імена в кличній формі.
Анастасія, Віра, Зоя, Ольга, Олег, Андрій, Геннадій, Ігор.
Картка-квітка № 3
- Поставте іменники у формі родового відмінка однини, запишіть.
Глобус, роман, хутір, Лондон, Кавказ, колектив, вітер, хліб, понеділок, туман.
Картка-квітка № 4
- Виправте, де це потрібно, помилки. Запишіть слова правильно.
Як не як, темнокоричневий, рік у рік, з посеред, все ж таки, хоч не хоч, з давніх-давен, сон трава, перекоти поле, аби як.
Відповіді:
- Підберіть прикметники до іменників і запишіть словосполучення.
Широкий степ, головний біль, добра путь, гарний тюль, гіркий полин, суворий Сибір.
- Запишіть імена в кличній формі.
Анастасіє, Віро, Зоє, Ольго, Олеже, Андрію, Геннадію, Ігорю.
- Поставте іменники у формі родового відмінка однини, запишіть.
Глобуса, роману, хутора, Лондона, Кавказу, колективу, вітру, хліба, понеділка, туману.
- Виправте, де це потрібно, помилки. Запишіть слова правильно.
Як - не - як, темно-коричневий, рік у рік, з - посеред, все ж таки, хоч - не - хоч, з давніх-давен, сон - трава, перекотиполе, абияк.
5.Синтаксичний тренінг
Вчитель:
Орхідеї вважають «світською левицею» рослинного світу. Кома – «світська левиця» світу пунктуації.
Відомо що засмученим друзям необхідно дарувати орхідеї. Адже вчені довели що боротися з поганим настроєм допомагають саме ці квіти.
Ви знаєте як доглядати за чарівними орхідеями? Ботаніки довели що орхідеї люблять вологу і чисте повітря.
Відповідь:
Відомо, що засмученим друзям необхідно дарувати орхідеї. Адже вчені довели, що боротися з поганим настроєм допомагають саме ці квіти.
Ви знаєте, як доглядати за чарівними орхідеями? Вчені-ботаніки довели, що орхідеї люблять вологу і чисте повітря.
VIІ. Рефлексія «Оранжерея знань»
Вчитель:
У Стародавньому Китаї вживали особливі словосполучення, в яких слово «орхідея» означало взаєморозуміння. Ми з вами дружно та плідно працювали на уроці, тому подивимося , які орхідеї розквітли в нашій оранжереї знань.
Я знаю, що… Я переконаний
в тому, що… Відомо, що … Я зрозумів тему, тому що
Вчитель:
Я думаю, що ви плідно попрацювали на уроці.
Я впевнена в тому, що ви сумлінно виконаєте домашнє завдання.
VIІІ. Домашнє завдання
ІХ. Оцінювання