Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому.
Мета: засвоєння учнями знань про особливості будови складносурядного речення, його структури, засобів зв’язку в ньому, смислових відношень, розділових знаків;
розвивати уміння аналізувати, робити висновки, знаходити в тексті складносурядні речення, вживати їх у мовленні;
удосконалювати навички роботи в групі;
виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Обладнання: підручник О.П.Глазова. Українська мова. 9 клас. – Харків, «Ранок»2017, таблиця.
ХІД УРОКУ
1.Організація класу.
2. Оголошення теми.
3. Актуалізація опорних знань.
- Перш ніж приступити безпосередньо до роботи над темою нашого уроку, давайте проведемо розминку «Продовжи речення», після чого підведемо підсумки наших уявлень про складне речення у вигляді схеми. Отже..
Складне речення – це…
Складні речення поділяються на…
Інтонацією поєднані частини…
( У процесі відповіді складається таблиця)
Складне речення |
|||
Сполучникове |
Безсполучникове |
||
Сполучники, інтонація, зміст |
Зміст, інтонація |
||
сурядності |
підрядності |
|
|
складносурядне |
складнопідрядне |
|
|
4. Мотивація навчальної діяльності. Цілепокладання.
- Для того, щоб опрацювати тему «Складносурядне речення», на які питання ви хотіли б звернути увагу?
Учні визначають цілі уроку:
- визначення складносурядного речення;
- як пов’язані частини ССР між собою;
- смислові відношення між частинами;
- розділові знаки у складносурядному реченні.
Епіграф до уроку:
Речення – це зоряний разок
Слів-намистин, що світяться алмазно,
Висіюють опукло і виразно.
Найкращі нам разки найкращих слів
Низати в речення сам Бог велів.
(Д. Білоус)
- Прокоментуйте художні образи поетичного уривка.
- Виділіть граматичні основи речень, вкажіть вид речень за будовою.
5. Сприйняття і усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу § 11 – 12.
(Учні об’єднані в групи, кожна з яких готує відповідь на своє запитання.)
Питання для груп:
Презентація представниками груп опрацьованого матеріалу, питання від інших груп, обговорення.
Орієнтовна підсумкова схема на дошці
Складносурядне речення (сполучники сурядності, інтонація) |
|||||
Єднальні |
Протиставні |
Розділові |
|||
І й та (і) також |
а але та Проте Зате однак |
або чи то хоч
|
|||
Смислові відношення |
|
|
|
||
Одночасність Послідовність Причиново-наслідкова залежність. |
|
Протиставлення. Зіставлення. |
|
Чергування явищ. Взаємовиключення |
|
|
|
|
|
|
6.Закріплення одержаних знань у процесі практичної роботи.
1.Виконати вправи (на вибір) 119, 127.
2. Творче конструювання.
Виберіть з правої колонки ту частину, яка найбільше підходить для закінчення речення. Запишіть речення так, щоб вийшов зв’язний текст. Вказати складносурядні речення
Іван Макарович Гончар, а сьогодні вирішується питання про
засновник унікального у створення музею його імені.
світовій практиці приватного але насамперед він був взірцем
музею, почав збирати національні мужності, незламності духу.
скарби мистецтва майже
шістдесят років тому….
Музей розмістився в будинку розташувалися і суто народні
зодчого українського Відродження… вироби: вбрання, убори, оздоби,
У музеї І.М.Гончара поряд з рушники, килими, порцеляна,
унікальною колекцією картин писанки, зброя, кераміка, книги.
національного живопису…
Мистецтвознавець уважав:
розповідати про свій народ
треба скрізь і завжди…
(Текст)
Іван Макарович Гончар, засновник унікального у світовій практиці приватного музею, почав збирати національні скарби мистецтва майже шістдесят років тому, а сьогодні вирішується питання про створення музею його імені. У музеї І.М.Гончара поряд з унікальною колекцією картин розташувалися і суто народні вироби: вбрання, убори, оздоби, рушники, килими, порцеляна, писанки, зброя, кераміка, книги.
Музей розмістився в будинку зодчого українського Відродження.
Мистецтвознавець уважав: розповідати про свій народ треба скрізь і завжди, але насамперед він був взірцем мужності, незламності духу.
7. Підсумок уроку.
Рефлексія. «Мікрофон»
Я зрозумів…
Я дізнався…
Я хотів би краще знати.
8.Оцінювання. У картках самооцінки та учителем.
9. Домашнє завдання.
Опрацювати §11-12, виконати вправу 124, повторити §10.