Урок "Складові дороги. Безпечний перехід проїжджої частини дороги"

Про матеріал

Дана розробка уроку допоможе вчителю організувати роботу з ознайомлення учнів із будовою вулиці – тротуару, проїзної частини; діти у доступній ігровій формі осягнуть такі поняття як перехрестя, пішохідний перехід, сигнали світлофора, що й спонукатиме учнів до виконання правил безпечної поведінки на вулицях і дорогах.


Перегляд файлу

Відділ освіти та молоді

Іваничівської райдержадміністрації

 

Урок

з основ здоров’я 

у 1 класі

Складові дороги.

Безпечний перехід проїжджої частини дороги

 

                                                                                  Підготувала:

                                                                                  вчитель початкових класів

                                                                                  ЗОШ  І – ІІІ ступеня

 с. Стара Лішня

 Вітичук Олена Василівна

 

 

 

 

Тема уроку: Складові дороги. Безпечний перехід проїжджої частини дороги.

Мета уроку:

- ознайомити учнів з будовою вулиці – тротуар, проїзна частина; дати поняття, що таке перехрестя;

- вчити учнів розпізнавати основні частини дороги, дорожні знаки, що позначають пішохідний перехід, сигнали світлофора;

- спонукати учнів до виконання правил безпечної поведінки на вулиці;

- розвирати в учнів уміння орієнтуватися на вулицях міста чи села, увагу, память;

- виховувати дисциплінованість, обережність, культуру поведінки на вулиці.

Обладнання: макет «Світлофор-самооцінка»,  мультимедійний супровід уроку (презентація «Складові дороги»), картки для роботи в парах,   динамічний макет «Доріжка здоров’я».

Ключові поняття: пішохід, вулиця, будова вулиці, тротуар, проїзна частина вулиці, бордюр, перехрестя, узбіччя.

Тип уроку: комбінований

План уроку 

І.Організаційний момент. (Слайд 1)

1. Привітання (Слайд2)

    Учитель: - Добрий день, перший клас!

                         Дуже рада бачить вас!

    Учні:        - На урок прийшли ми знову

                         І навчатися готові!

    Учитель: - Встаньте всі скоріше, діти,

                        Посміхніться всім миліше, 

                        Пролунав дзвінок: «Дзелень!»

                                   Привітайтесь: «Добрий день!»

Діти, я бажаю вам веселого дня!

Я хочу, щоб ви були здоровими.  Маю надію, що сьогодні вам буде цікаво і те, що ми вивчатимемо, буде корисним для вашого здоров’я.

Бажаю вам бути активними і розумними.

2. «Хвилинка  здоров’я» (Слайд 3 )

Розкажемо  про своє самопочуття і настрій. (Діти показують умовні рухи за завдання ми вчителя).

  • (Слайд 3). Хто з вас  прийшов сьогодні на урок і може сказати «Я впевний  у своїх силах, у мене багато позитивної  енергії, я хочу пізнати щось нове, підійміть руки вгору.
  • (Слайд 3). А хто сьогодні прийшо на урок радісний і може сказати «Я несу усім на урок хороший настрій», сплесніть у долоні.

ІІ. Актуалізація опорних знань (фіксація вивченого).

- Погляньмо на «Доріжку здоров’я». Багато чого  знаємо  про те, як берегти своє здоров’я.

http://bdd.mosuzedu.ru/images/stories/keks.gif- Пригадайте, що вивчали на останніх уроках? (Безпека вдома, маршрут від школи додому, про пішоходів, безпека на дорозі).

- А тому нашим   помічником сьогодні буде невеличкий чоловічок, якого ми назвемо  Світлофорик.

(Незвичайний, з прозорими віконечками, які треба оживити протягом уроку).

- Яке світло загорається вгорі? (Червоне). Що означає?(Стій).

Отже, і ми не можемо рухатися далі, поки не згадаємо, що вже знаємо про безпеку дорожнього руху. Отже, починаймо.

Запитання до дітей:

- Діти, що ви повинні знати, рухаючись своїм маршрутом? (Правила дорожнього руху).

-  Якими ви повинні бути, переходячи дорогу в небезпечних місцях? (Уважними, спокійними, впевненими, серйозними).

- Я думаю, що червоне світло вже можна ввімкнути на нашому помічнику Світлофорику.

ІІІ. Виявлення причини утруднення, постановка проблеми.

- Яке світло загорається посередині? Що означає? (Увага).  Тому і нам треба бути особливо уважними і серйозними, тому що  попереду – вивчення нового і дуже важливого для нас матеріалу. А про що йтиме мова, ми дізнаємося, поглянувши на екран.

(Слайд 4) Зображення вулиць нашого села

-  Що нагадують фотографії на екрані? Може хтось побачив знайомі місця? (Слайд 4) -Як одним словом назвати ці зображення? (Вулиці).

- А якк називаються ваші вулиці?

-  У кожної вулиці є своя назва, кожна вулиця має  свій неповторний вигляд, свої особливості. Але є в них і спільне: вулиці мають  певну  будову.

 І сьогодні ми: (Слайд 5)    «Завдання уроку» в малюнках:

* ознайомимось з частинами вулиці, складовими елементами;

* будемо вчитись бути обережними і уважними, крокуючи вулицями;

* і я впевнена, що виконавши всі завдання, ми продовжимо нашу  «Доріжку здоров’я».

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

 - Отже, крокуємо вулицею (Зміна пози – учні працюють стоячи за партами-конторками) і з’ясовуємо, з яких частин вона складається?

1.  Будова вулиці. (Слайд 6)

Зверніть увагу на стрілки.

Частина вулиці, призначена для руху транспорту називається … проїзна частина.

C:\Users\Ryslan\Desktop\11445950.jpg Транспорт рухається  проїзною частиною, а мешканці вулиць?

  • Відгадайте загадку:

                     Учень: У дороги зліва й справа

                                 Є асфальтова оправа.

                                 Тут не їздять, тільки ходять,

                                 Пішоходи верховодять.

                                   (тротуари)

Учень: Тротуари – це доріжки.

              Ми по них ідемо пішки.

    Всі, хто тротуаром ходять,

    звуться просто – …пішоходи.

(Зміна пози – діти сідають за парти)

(Слайд 7) Дорога може мати декілька проїзних частин, межами яких є розділювальні смуги.

 (Слайд 8)

(Слайд 9) І нарешті. Що відділяє проїзну частину від тротуару? (Бордюр)

- Як ви думаєте, яке значення має  бордюр? (Захисне значення для пішоходів).

Словничок (пояснення значень слів)

Проїзна частина – елемент дороги, призначений для руху  транспортних засобів. Дорога може мати декілька проїзних частин. Їх межами є розділювальні смуги.

(Слайд 10) Тротуар – елемент вулиці,  призначений для руху пішоходів,  який прилягає до проїзної частини  або відокремлений від неї газоном. (Слайд 11)

По тротуарах треба рухатися спокійно, не заважаючи іншим людям,

притримуючись правої сторони.

(Слайд 12) Бордюр – це бокове каміння, яке відділяє проїзну частину дороги від тротуару.

 

VІ.   Фізкультхвилинка з музичним супроводом ( Дитяча пісня «Автобус»)  (Слайд 13)

       Автобус

Колеса у автобуса

Крутяться /3р.

Колеса у автобуса

Крутяться цілий день.

А вікна у автобуса

Хлоп-хлоп-хлоп /3р.

А вікна у автобуса

Хлоп-хлоп-хлоп цілий день.

А двірники в автобусі

Вжик-вжик-вжик /3р.

А двірники в автобусі

Вжик-вжик-вжик цілий день.

 Дитина у автобусі

Ва-ва-ва /3р.

Дитина у автобусі

Ва-ва-ва цілий день.

Матуся заспокоює

Ш-ш-ш /3р.

Матуся заспокоює

Ш-ш-ш цілий день.

Сигнал у автобуса

Біп-біп-біп /3р.

Сигнал у автобуса

Біп-біп-біп цілий день.

 

       Учень:  Руху правила єдині,

                      Знати їх усі повинні.

                      Шануватимуть їх люди –

                      Скрізь тоді порядок буде!

– Діти, є ще один дуже важливий і небезпечний елемент дороги.

(Слайд 14) –(Фото «Перехрестя вулиць, які знаходяться поблизу школи»)

-   Впізнали знайоме вам місце?

Як називається цей елемент вулиці ми дізнаємось, відгадавши загадку.

 Учень: Я правдиво вам скажу,

              Всім це місце я вкажу.

              Друзі, слово честі,-

              Де схрестилися дороги,

              Рух порядок має строгий –

              Там і …                                    (Перехрестя)

 

Отже, місце  перетину  доріг  - називається (перехрестя).

Перехрестя – це місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг .

(Слайд 15) Перетинатися можуть не тільки дві дороги, а й три і більше. Ми вже говорили на минулому уроці, на які букви вони  можуть бути подібні?

(Слайд 16) Бувають перехрестя регульовані і нерегульовані. Регульоване перехрестя нам допомагає перейти світлофор, а нерегульоване – знак. А який, ми дізнаємось, відгадавши загадку.

Учень: Килимок - помічничок, -

              Посмугований бочок, -

              На дорозі примостився,

              Пішоходові згодився.  (Пішохідний перехід – «Зебра»)

(Слайд 18)  Нерегульований пішохідний перехід – смуги, паралельні до дороги, а регульований – перпендикулярні до дороги.

- А чому перехрестя найнебезпечніше місце для пішоходів і водіїв?

- Так, на перехресті завжди жвавий рух і автомобілів, і пішоходів. Тому на перехресті треба бути особливо уважними і обережними.

(Слайд 18) А ще посередині дороги може бути острівець безпеки, на якому можна перечекати, поки проїде транспорт.

 

2. Робота з підручником.

- Розгорніть підручник на с. 93, подивіться уважно, чи правильно учениця переходить дорогу? (Ні).

- Давайте прочитаємо, як слід правильно переходити дорогу.

(Читає підготовлений учень)

3. Рольова гра «Ось така вона дорога» (Казка і пересторога) В. Бутрім.

(Слайд 19)

Кіт: Наш кіт (його Мусієм звати)

        Надумався помандрувати.

        Що він умів? Їв, пив, нявчав.

        Дорожніх правил не вивчав.

        Тому й не знав він, безперечно,

        Що на дорогах небезпечно.

        Побачив наш мандрика - кіт

        Знак «Пішохідний перехід».

Світлофор: Я світлофор,  червоним оком

                      Попереджаю всіх: «Ні кроку!

                       Всі знають, навіть і коти,

                       Що на зелений треба йти!»

Учень: Мусій промуркотів:

Кіт: «Проскочу!

         Чекати довго я не хочу!

Учень:    Побіг! (Слайд 19) Завив автомобіль -

                 Мусій відчув страшенний біль.

Світлофор: В аварію Мусій потрапив,

                       І от у гіпсі хвіст і лапи.

                       Лише тепер затямив кіт;

                       Йти на зелене світло слід.

                       Тож треба, перш ніж мандрувати,

                       Дорожну грамоту вивчати.

                       І ти не будь, як кіт Мусій,

                       Ці правила виконуй всі!

Учень: Йди тротуаром, не штовхайся

              І краю правого тримайся.

              Дорогу перейти нам слід, 

              Де пішохідний перехід.

              По «зебрі» йди, це вкрай важливо,

              На перехрестях - особливо!

              Навкіс ніколи не ходи,

              Щоб не накликати біди.

Учениця: На світлофор дивись: ні кроку,

                  Як не горить зелене «око»!

                  Без світлофора перехід –

                  Поглянути наліво слід.

                  Направо також, безперечно,

                  Спішити дуже небезпечно!

                  Машина близько чи трамвай –

                   Нехай проїдуть, зачекай.

Кіт: Де рух стрімкий і небезпечний,

        Підземний перехід доречний.

        Отож, на вулиці пильнуй,

        Дорожні правила шануй!

Учитель:  Отож, вулицю треба переходити спокійно, кроком. У жодному разі не перебігати її, бо можна спіткнутися і впасти (особливо, коли слизько). Подивитися спочатку ліворуч, потім праворуч і переконатися, що вулиця вільна – немає транспорту,  лише тоді переходити.

А тепер відгадаємо  ще одну загадку:

Учень: Ти рушай зі мною в ногу,

              Перейдемо вдвох дорогу:

              Під землею…

              Над землею проведу,

              На той бік переведу.  (Підземний і надземний  переходи)

(Слайд 20) Підземний пішохідний перехід – це тунель  для безпечного перетинання пішоходами доріг (під проїзною частиною або залізничними коліями).

 (Слайд 21)

Надземний пішохідний перехід – це безпечний перетин пішоходами доріг над проїзною частиною або залізничними коліями.

Отже, коли є такі переходи (а вони є тільки у великих містах), то це найнебезпечніші переходи при великому русі транспорту.

- Що ж допомагає нам переходити перехрестя безпечно в наших місцевостях, дізнаємось, відгадавши ще одну загадку.

Учень: На дорозі - справжній друг,

              Регулює вправно рух.

http://bdd.mosuzedu.ru/images/stories/keks.gif    Підморгне червоним оком:

    «Стій! Не рухайся! Ні кроку!»

     Жовтим каже: «Зачекай!»,

     А зеленим: «Йди! Рушай!»  (Світлофор)

(Слайд 22)

- Ось тепер ми можемо  дати нашому Світлофорику  жовте світло.

- Який ще залишився сигнал світлофора? (Зелений)

- Що ж це означає?  Для цього  треба перевірити, чи запам’ятали ви складові елементи дороги?

VІІ. Закріплення вивченого

1. Робота в парах (картки  за кольором. Додаток 1)

- Перевіряємо роботу.  

2. Вправа «Закінчи речення»

Щоб переконатися, що зелене світло може загорітися на нашому Світлофорику, пропоную ще одне завдання: закінчити речення.

- Частина дороги, якою рухаються автомобілі називається … (проїзна частина).

- Тротуар призначений для … (пішоходів).

- По тротуару треба йти …. (спокійно, не заважаючи іншим людям,

http://bdd.mosuzedu.ru/images/stories/keks.gif притримуючись правої сторони).

- Від проїзної частини тротуар відокремлений … (бордюром).

-  Місце перетину   доріг називається … (перехрестям)

- Безпечно перейти перехрестя нам допомагають … (світлофор і пішохідний перехід, підземний і надземний перехід).

(Слайд 23) 3. Завдання  «Відшукай порушника правил дорожнього руху»

 Отже, тепер можна включати зелене світло на  нашому Світлофорику.

VІІІ. Самооцінка «Світлофор» (учні індивідуально оцінюють свою роботу за допомогою моделі «Світлофор»: зелений – я працював на уроці відмінно, дуже добре; жовтий – добре; червоний – мені треба ще постаратися).

 

 ІХ. Рефлексія.

 «Мої враження і сподівання»  Вправа «Мікрофон»

  • Що найбільше запамятали на уроці?

Я запам’ятав нові слова …   

  • Як ти будеш вести себе на дорогах?                                        

Я буду завжди…

  • Про що б ви хотіли дізнатися на наступних уроках?

Мені б хотілося дізнатися …

 

Х. Підсумки уроку.

- Я впевнена, що з сьогоднішнього дня на наших вулицях збільшиться кількість вихованих пішоходів. На наступних уроках ми практично будемо вчитися переходити перехрестя, більше познайомимось з «Азбукою дорожніх знаків».  

Попереду багато цікавого, обіцяю.

Отже, ми сьогодні продовжимо нашу Доріжку здоровя,  символом якої буде Світлофор, бо він наш друг.

(Слайд 24)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Картка №1

          Познач відповідними цифрами на малюнку складові дороги

C:\Users\Ryslan\Desktop\dou_7 (1).jpg 

  1.         перехрестя
  2.         тротуар
  3.         пішохідний

         перехід

 

 

 

 

 

 

Поєднай стрілочками слова з їхнім значенням.

 

*Світлофор                             * частина дороги, по якій 

 

*Проїзна частина                   * перетин двох доріг

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бабяк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Деркач Олександр Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
2909
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку