Збагачувати знання учнів про народну пісню як жанр усної народної творчості. Повідомити школярам цікаву інформацію про овочі.Формувати навички свідомого виразного читання.
Н.В.Буянова, учитель початкових класів , спеціаліст вищої
категорії, Журавського НВК «ЗОШI-IIIст. – ДНЗ”,
Середино-Будський район , Сумська обл..
Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва
у 2 класі
Тема.Скринька пісень-ігор. «Ходить гарбуз по городу».
Виготовлення аплікації «Осінній натюрморт».
Мета:збагачувати знання учнів про народну пісню як жанр усної народної
творчості; учити слухати і співати народні пісні; формувати навички
свідомого виразного читання; повідомити дітям цікаву інформацію про
появу овочів в Україні .
Розвивати вміння визначати настрій пісні та кожного героя,
мовленнєві здібності, творчість учнів, логічне мислення, спостережливість
до природи та образної народної мови.
Виховувати любов та пошану до народної творчості, бажання вивчати
традиції свого народу.
Методично-дидактичне забезпечення уроку:підручник «Літературне читання» 2 клас (авт. В.О.Науменко),ілюстрації овочів,корони для інсценізації, картки зі словами, аудіозапис пісні «Ходить гарбуз по городу», конверти із завданнями, різнокольорові паперові листочки, фізична карта півкуль, презентація до уроку, ноутбук, мультимедійна дошка.
Х І Д У Р О К У
I.Організація класу
Вправа «Привітання»
Усміхнімося довкіллю:
Небу, сонцю, квітам, людям.
Хай воно привітним буде!
Хай воно добро приносить!
Оцінка емоційного стану
Вправа «Очікування»
II. Вправи на розвиток навичок читання
Гра «Доповни речення»
Прийшла осінь.
Прийшла …(золота) осінь
Прийшла золота осінь …(у сади).
Прийшла золота осінь у сади і…(на городи).
Робота над скоромовкою
На город заліз гарбуз, у землі засів, загруз,
Налетіла враз гроза й намочила гарбуза.
Зморщив лоба той гарбуз:
«Ох, забув узять картуз…»
III.Перевірка домашнього завдання
Вправа «Мікрофон»Слайд
Робота в групах
Учні розповідають одне одному слова пісні-гри «Подоляночка».
Бесіда
IV. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
На хвилину у гості
Я б до друзівпокотився,
Та прив’язаний за хвостик
З того дня як народився (гарбуз)
-Погляньте на цей чудовий гарбуз. Розкажіть, який він. Слайд
- Сьогоднішній урок ми присвячуємо цій городній рослині та її «родичам».
Слово гарбуз запозичене з тюркських мов, у тюркську потрапило з перської, де воно означало «віслячий огірок».
V. Вивчення нового матеріалу
Опрацювання змісту пісні «Ходить гарбуз по городу»
- Давайте послухаємо, як звучить пісня «Ходить гарбуз по городу» у виконанні Василя Мазура.
- Який настрій передає ця пісня?
2. Словникова робота Слайд
- Перш ніж перейти до читання, давайте ознайомимось зі словами на дошці і звернемо увагу на правильний наголос (читання за вчителем)
Свояки обізвались
Бараболя піддержав
Перістий гарбуз
- З’ясуємо значення цих слів. Хто допоможе? (Слова-картки на дошці)
Родич, картопля, підтримав, рябий(смугастий).
3. Мовчазне читання
- А тепер я пропоную прочитати пісню самостійно і назвати дійових осіб, що зустрічаються в творі.
- А як можна одним словом їх назвати? (Городина)
4. Хвилинка-цікавинка
Чи знаєте ви, що?
Цікаве про гарбуз.
1. Гарбуз можна вирощувати абсолютно в будь-якій точці світу, крім Антарктики .
2. Гарбузова столиця світу знаходиться в США. Мортон, у штаті Іллінойс - саме правильне місце, куди потрібно їхати за гарбузами.
3. Традиція вирізування ліхтарів із гарбузів була привезена в США ірландцями, які вирізали ліхтарики з брукви до щорічного свята Самайн. Але з часом вони виявили, що гарбузи вирізати простіше.
4. Існує більше 50 сортів гарбузів.
5. Найменший гарбуз може важити трохи менше кілограма, а найбільший гарбуз, який можна виростити у своєму городі, може важити до 250 кг
6. Крім помаранчевих бувають сині, зелені та білі гарбузи.
7. Найбільший гарбуз у світі виростив у 1999 році Джері Чектон в Пеннсильванії (США). Овоч важив 513 кг.
8. А чи знаєте ви, що звичайнісінькі гарбузи виконували свого часу роль грошей? А було це на початку XIX століття на Гаїті. Правитель північної частини острова присвоїв собі монопольне право користуватися плодами гарбуза й оголосив про те, що кожний плід прирівнюється до 20 су. Щоправда, сьогодні гарбуз у цій країні — всього лише гарбуз, але на пам’ять про його роль у минулому, грошова одиниця Гаїті називається гурд. Це слово запозичене із французької мови, де воно означає гарбуз.
4.Читання пісні в особах (одягають корони героїв пісні)
5.Вправа «Відшукай риму до слів»(за малюнками) Слайд
Диня свояки
Огірочки господиня
Буряки дочки
Морковиця сестриця
6. Розташування малюнків у правильній послідовності
- Перегляньте малюнки зліва направо.
- Чи в такому порядку в пісні розташовані герої?
(Гарбуз – буряки – диня – морковиця - огірочки – біб - квасоля і бараболя)
- Чи всі герої пісні? Допоможіть з’ясувати послідовність .
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться,
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
7.Вправи на розвиток читацьких навичок
а) – Визначте, яку городину називають:
господар – господиня –
діти – свояки –
родичі – найстаріший родич –
б) – Дібрати із пісні слова ознаки до городини; якщо вона відсутня, доберіть самостійно.
Гарбуз…(перистий) диня… (жовта)
Біб… (старий) огірочки… (маленькі, молоді)
Буряки… (червоні, круглі) бараболя і квасоля …(колорійні)
8.Дискусійна сітка « Я так думаю»
- Чому гарбуз називає городину родичами? (Вони всі овочі і живуть на одному городі.)
- Чи можна всіх персонажів і справді назвати родичами?
«ТАК» «НІ» «НЕ ЗНАЮ»
( Кожну відповідь учень аргументує )
«Люба наша Україна об’єднала всіх у родину !»
VI. Закріплення і систематизація знань
1..Ігровий момент
- Діти, погляньте, хто до нас прийшов.Слад (Господиня на городі)
Городниця.Добрий день, у добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Не сама до вас прийшла —
Гостей з собою привела.
Учитель.
Городниця.Відгадайте, що за народ Поселився в наш город?
А)Читання тексту «Справжня історія гарбуза»
Ходить Гарбуз по городу,
Пишаєтьсясвоїм родом.
Гарбуз.Українцівсі ми щирі
І живемозавжди в мирі.
Городниця.Раптом тут озваласьДиня.
Диня.Хочтобі я й господиня,
Але з Азіїприйшла
І з тобою зажила.
Городниця.ПриєдналисьОгірочки,
З Індіїці сини й дочки.
Огірочки. Не твої ми, тату, діти,
Але маєм разом жити.
Городниця.Здивувався наш Гарбуз,
Закрутився в ньоговус.
Не чекав таких вінслів
Віддружини та синів.
ПотіммовилаМорквиця,
ІзІрануцясестриця.
Морква.Любий братику, пробач,
Всі ми родичі, не плач!
Городниця.Обізвався й Бурячок,
Італієць-своячок.
Бурячок. Маю я у приймахжити,
Всіх вас, родичів, любити.
Ведучий. Додали щедвінебоги
Гарбузової господи.
Перуанка Бараболя
Й МексиканськаяКвасоля.
Бараболя і Квасоля. Хоч з далекоїкраїни,
Та ми всі одна родина!
Городниця.Тут Гарбуз наш розлютився,
На родину подивився.
Гарбуз. Не ріднявивсімені,
З України я, ви - ні!
Городниця.ЗаперечивстарийБіб,
З Африкиведесвійрід.
Біб.Ти, Гарбузе, схаменись
І на себе подивись!
Тежменізнайшовся «гранд»,
А насправді - емігрант.
Народився на чужині,
У Америці - країні.
Гарбуз.Вибачте, не знав же я,
Щотака моя рідня.
Люба наша Україна
Об’ єдналавсіх в родину
Й Гарбузовий весь наш рід -
Цей увесь великий світ?!
Слався ж, роде мійбагатий,
І веселий, і завзятий!
Усі. Ми й надалівсі разом
Будемо з татом-Гарбузом
Весело й щасливожити,
Україну - всілюбити!
Б) Завдання від господині-Городниці
- Діти, а зараз ми пограємо у гру «Уявна мандрівка світом»(вивішую фізичну карту півкуль). Вам потрібно згадати, звідки до нас прибули гарбузові родичі. (Відповіді учнів)
- Прикріпіть вирізані з кольорового паперу овочі на карту. (Кожен учень, має пригадати країну, з якої прибув його овоч і прикріпити на карту шаблон. Городниця допомагає)
- Пригадайте :
- Звідки прийшла на Україну Диня ?
- З якої країни Огірочки ?
- Сестриця Морквиця звідки ?
- Національність Бараболі І Квасолі ?
- Старий Біб звідки родом ?
- Де народився Гарбуз ?
- Хто ж об’єднав весь гарбузовий рід ?
2.Робота в парах
-Осінь подарувала нам багато овочів. Я пропоную вам завітати ще до країни Майстрів.
На кожній парті є конверт. Прочитайте напис на ньому.
«Осінній натюрморт»
1)Завдання. У конверті є набір для натюрморту, вирізані з кольорового паперу: овочі, ваза, листочки. Кожна пара має скласти та приклеїти предметну аплікацію. При цьому потрібно проявити свою фантазію.
2) Вправа «Пригадай»
- Що таке натюрморт? ( Композиція із квітів, овочів, фруктів, листя, предметів побуту. )
- А що таке предметна аплікація?( З паперу, або будь-якогоіншогопідручногоматеріалувирізаютьсяпотрібніпредмети і просто приклеюються на підготовленузаздалегідьповерхню)
3) Практична робота учнів
а) Повторення правил безпеки при роботі з клеєм.
б) Самостійна робота
3. Виставка дитячих робіт «Вернісаж»
V.Підсумок уроку. Рефлексія
2.Усне складання сенкану Слайд (схема-опора)
- Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили?
- Що таке пісня?
1.Гарбуз. 1. Пісня.
2.Перістий, смачний. 2. Українська, народна.
3.Ходить, питає, поважає. 3. Пам’ятають, співають, згуртовує.
4.Всіх об’єднує у родину. 4. Вона схожа на чарівну казку.
5.Овоч. 5. Скарб. ( Перлина)Бесіда
3.Оцінювання уроку за емоційністю,
експресивним забарвленням(враженнями)
- Виберіть листочок певного кольору: червоний – якщо , на вашу думку, урок пройшов цікаво та емоційно; жовтий – якщо урок був «теплим», «сонячним», але не дуже цікавим, зелений – якщо урок був «прохолодним, не дуже цікавим».
- Чи справдились ваші сподівання стосовно нашого уроку?
- З яким настроєм підете з уроку ?
VI. Домашнє завдання.
1.Вивчити пісню напам’ять.
2. Підготувати загадки про овочі.
Література
1.Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи /
СтебнаО.В., Соценко А.О. – Х.:Вид.група «Основа», 2006.
Вид.група «Основа», 2009. – 350.