Урок "Слова - назви дій предметів (дієслова). Навчаюся визначати слова - назви дій предметів"

Про матеріал
Розробка уроку для 2 класу НУШ за підручником М.С.Вашуленко "Українська мова та читання"
Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Слова – назви дій предметів (дієслова). Навчаюся визначати слова – назви дій предметів.

Мета:

  • ознайомити учнів із словами – назвами дій предметів, питаннями, на які вони відповідають, вчити визначати дієслова в реченні, добирати їх до назв предметів, показати зв’язок дієслів з іменниками;
  • розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уяву, пам’ять, увагу  учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас;
  • виховувати бажання вчитися, старанність, пізнавальний інтерес, уважність.

Обладнання: презентація, друковані слова із вправи 1, малюнки до вправи 3, кубик із зображеннями тварин, картки із зображенням тваринок для вправи «Веселий хор».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Дзвоник всіх покликав в клас –

До роботи братись час.

Ми навчатись будем гарно,

Дружно, весело, старанно.

А поводитися – чемно,

Плине час хай недаремно.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Вдома ви доповнювали вірш про синичку словами – назвами ознак предметів. Давайте перевіримо, що у вас вийшло.

На екрані вірш про синичку із вправи 12 на с.75 з пропущеними прикметниками. Діти читають вірш, слова з’являються на екрані.

ІІІ. Каліграфічна хвилинка.

На дошці записані слова: подарував, дар, дарунок, подарунок.

  • Діти, прочитайте записані слова.
  • Яке із цих слів зайве? Чому? (зайве слово «подарував», бо інші слова називають предмет)
  • Запишіть каліграфічно це слово.
  • Складемо усно речення з цим словом.
  • Поставимо до нього запитання. (Що зробив?)
  • Що називає це слово? Предмет? Ознаку? (Дію предмета)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні на уроці ми ознайомимося із словами – назвами дій предметів, будемо визначати їх у реченнях та добирати самостійно.

V. Сприймання й усвідомлення нових знань.

1. Пояснення учителя.

- В українській мові є слова – назви дій предметів, які відповідають на питання Що робити? Що робить? Що роблять? Що робив? Що зробив? Що буде робити? Що зробить? Це дієслова.

2. Робота над уривком вірша Лесі Лужецької (вправа 1 на с.78).

  • Читання вірша учителем.
  • Про що цей вірш?
  • Які слова у цьому вірші називають дію?

Учні називають слова, учитель прикріплює їх на дошку (у друкованому вигляді на аркушах. Першу літеру кожного слова можна виділити кольором)

Діє, ходить, робить, носить, сіє, плаче, радіє, усміхається, мріє.

  • Вивчення вірша учнями напам’ять.
  • Слухання 2-3 учнів.
  • Розташування слів – назв дій предметів в алфавітному порядку.

Діє, мріє, носить, плаче, радіє, робить, сіє, усміхається, ходить.

  • На яке питання відповідають ці слова? (Що робить?)
  • Як називаються слова, які називають дію предмета? (дієслова)

Фізкультхвилинка «Заборонений рух»

- Я буду називати слова – назви дій. Ви ці дії будете виконувати. Але одна із них – заборонена. Її виконувати не можна. Це дія – присядьте.

Потягніться, усміхніться, ПРИСЯДЬТЕ, пострибайте, ПРИСЯДЬТЕ, поверніться, обніміться, ПРИСЯДЬТЕ, нахиліться, підніміться, ПРИСЯДЬТЕ.

3. Добір слів – назв дій (за вправою 3 на с.79)

- Розгляньте слова вправи 3. В якому стовпчику записані дієслова? (у другому стовпчику)

- Якими ж предметами виконують ці дії? Розглянемо малюнки.

Вивішую на дошку зображення предметів, діти їх називають (сокира, лопата, коса, граблі, серп, ножиці, плуг, пилка).

  • Спробуємо утворити словосполучення та запишемо їх.

На дошці у стовпчик записані дієслова, біля кожного діти прикріплюють відповідний предмет, утворюючи словосполучення.

 

За необхідності проводжу словникову роботу:

Косити – зрізати, стинати траву.

Орати – обробляти землю плугом.

Жати – стинати колоски серпом.

Пиляти – розрізати пилкою.

Загрібати - збирати, гребти що-небудь у купу, в одне місце.

Копати – розпушувати землю або робити заглиблення, відкидаючи землю.

Рубати – розсікати, розділяти на частини, ударяючи чим-небудь гострим з розмаху.

Різатирозділяти щось на частини, подрібнювати або відокремлювати частину від цілого.

 

Косять косою, орють плугом, жнуть серпом, пиляють пилкою, загрібають граблями, копають лопатою, рубають сокирою, ріжуть ножицями.

Висновок: будь-яку дію повинен хтось або щось виконувати. Отже, найчастіше дієслова пов’язані зі словами, які називають предмет.

VІ. Осмислення й узагальнення нових знань.

  1. Добір дієслів до іменників. Гра «Оживи предмет»
  • Давайте пограємо у гру. Я буду показувати якийсь предмет на сторонах цього куба, а ви називати дію, яку він може виконувати і повторювати цю дію.

Показую дітям зображення ведмедя (спить, ходить і т.д.), художника (малює, розфарбовує і т.д.), дитини (сміється, грається, плаче і т.д.), метелика (літає, сидить та ін.), риби (плаває), сонечка (світить, гріє і т.ін.). Вони пропонують дії, виконуючи їх.

 

  1. Виконання вправи 4 на с.79
  • Прочитайте речення, подані у вправі. Знайдіть виділені слова та слова, з якими вони зв’язані. Випишемо їх парами.

Гарний ніс – ніс подарунки, став укрився – став на ковзани, шию спідничку – зав’язав шию.

 

Словникова робота.

Став – водоймище (у природному чи штучному заглибленні) з непроточною водою.

  • Поставимо питання до виділених слів. Які з них називають предмет, а які–дію предмета?

Висновок: Іноді неможливо одразу поставити питання до слова та зрозуміти, що воно означає. Допомагають у цьому слова, з якими воно пов’язане.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Гра «Виправ помилки». Прийом «Фотографія»

На екрані неправильний запис визначення дієслова. Діти пропонують, що треба змінити, щоб воно стало правильним. Зайві слова зникають, разом читаємо, що залишилося. «Робимо знімок» визначення, заплющуємо очі, «проявляємо» фотографію.

 

  1. Вправа «Упіймай дієслово».

На екрані з’являється малюнок та речення, яке описує зображення. Учитель читає це речення, коли діти чують дієслово, плескають у долоні, ловлячи його.

VІІІ. Домашнє завдання.

  • Сьогодні на уроці ми познайомилися зі словами, які називають дію предмета, навчилися знаходити їх у реченнях та добирати самостійно. Тож із домашнім завданням ви впораєтесь легко. Вам потрібно буде утворити прислів’я, знайти у них дієслова та усно поставити до них питання. Це вправа 2 на с.78.

 

Вправа «Веселий хор»

  • У кожного з вас на парті зображення тваринки. Мишки, відгукніться! (пищать). Жабки, ви де? (квакають). Корівки є? (мичать) А тепер давайте заспіваємо пісню «Вчать у школі» (корівки «му-му-му-му-му-му-му», мишки «пі-пі-пі-пі-пі-пі-пі», жабки «ква-ква-ква-ква-ква-ква-ква»)
  • Давайте поаплодуємо собі за чудове виконання пісні і за гарну роботу!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Марія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ккк Даня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Червоненька Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Мартич Олександра Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
42584
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку