Українська мова
Тема. Слова – назви дій предметів (дієслова). Навчаюся визначати слова – назви дій предметів.
Мета:
Обладнання: презентація, друковані слова із вправи 1, малюнки до вправи 3, кубик із зображеннями тварин, картки із зображенням тваринок для вправи «Веселий хор».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник всіх покликав в клас –
До роботи братись час.
Ми навчатись будем гарно,
Дружно, весело, старанно.
А поводитися – чемно,
Плине час хай недаремно.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На екрані вірш про синичку із вправи 12 на с.75 з пропущеними прикметниками. Діти читають вірш, слова з’являються на екрані.
ІІІ. Каліграфічна хвилинка.
На дошці записані слова: подарував, дар, дарунок, подарунок.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Сприймання й усвідомлення нових знань.
1. Пояснення учителя.
- В українській мові є слова – назви дій предметів, які відповідають на питання Що робити? Що робить? Що роблять? Що робив? Що зробив? Що буде робити? Що зробить? Це дієслова.
2. Робота над уривком вірша Лесі Лужецької (вправа 1 на с.78).
Учні називають слова, учитель прикріплює їх на дошку (у друкованому вигляді на аркушах. Першу літеру кожного слова можна виділити кольором)
Діє, ходить, робить, носить, сіє, плаче, радіє, усміхається, мріє.
Діє, мріє, носить, плаче, радіє, робить, сіє, усміхається, ходить.
Фізкультхвилинка «Заборонений рух»
- Я буду називати слова – назви дій. Ви ці дії будете виконувати. Але одна із них – заборонена. Її виконувати не можна. Це дія – присядьте.
Потягніться, усміхніться, ПРИСЯДЬТЕ, пострибайте, ПРИСЯДЬТЕ, поверніться, обніміться, ПРИСЯДЬТЕ, нахиліться, підніміться, ПРИСЯДЬТЕ.
3. Добір слів – назв дій (за вправою 3 на с.79)
- Розгляньте слова вправи 3. В якому стовпчику записані дієслова? (у другому стовпчику)
- Якими ж предметами виконують ці дії? Розглянемо малюнки.
Вивішую на дошку зображення предметів, діти їх називають (сокира, лопата, коса, граблі, серп, ножиці, плуг, пилка).
На дошці у стовпчик записані дієслова, біля кожного діти прикріплюють відповідний предмет, утворюючи словосполучення.
За необхідності проводжу словникову роботу:
Косити – зрізати, стинати траву.
Орати – обробляти землю плугом.
Жати – стинати колоски серпом.
Пиляти – розрізати пилкою.
Загрібати - збирати, гребти що-небудь у купу, в одне місце.
Копати – розпушувати землю або робити заглиблення, відкидаючи землю.
Рубати – розсікати, розділяти на частини, ударяючи чим-небудь гострим з розмаху.
Різати – розділяти щось на частини, подрібнювати або відокремлювати частину від цілого.
Косять косою, орють плугом, жнуть серпом, пиляють пилкою, загрібають граблями, копають лопатою, рубають сокирою, ріжуть ножицями.
Висновок: будь-яку дію повинен хтось або щось виконувати. Отже, найчастіше дієслова пов’язані зі словами, які називають предмет.
VІ. Осмислення й узагальнення нових знань.
Показую дітям зображення ведмедя (спить, ходить і т.д.), художника (малює, розфарбовує і т.д.), дитини (сміється, грається, плаче і т.д.), метелика (літає, сидить та ін.), риби (плаває), сонечка (світить, гріє і т.ін.). Вони пропонують дії, виконуючи їх.
Гарний ніс – ніс подарунки, став укрився – став на ковзани, шию спідничку – зав’язав шию.
Словникова робота.
Став – водоймище (у природному чи штучному заглибленні) з непроточною водою.
Висновок: Іноді неможливо одразу поставити питання до слова та зрозуміти, що воно означає. Допомагають у цьому слова, з якими воно пов’язане.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
На екрані неправильний запис визначення дієслова. Діти пропонують, що треба змінити, щоб воно стало правильним. Зайві слова зникають, разом читаємо, що залишилося. «Робимо знімок» визначення, заплющуємо очі, «проявляємо» фотографію.
На екрані з’являється малюнок та речення, яке описує зображення. Учитель читає це речення, коли діти чують дієслово, плескають у долоні, ловлячи його.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вправа «Веселий хор»
1