Урок "Навчаюся писати імена, по батькові, прізвища. Доповнення речень."

Про матеріал
Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу та любов до рідної мови.
Перегляд файлу

2 клас

Українська мова

Урок 33

Тема: Навчаюся писати імена, по батькові, прізвища. Доповнення речень.

Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу та любов до рідної мови.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, казка про велику букву, «асоціативний кущ», картки.

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

І. Організація класу

Подивіться мені в очі,

погляньте один на одного,

усміхніться і привітайтесь.

Із цих промінчиків добра,

що закріпились на ваших обличчях

ми і розпочнемо урок.

ІІ. Актуалізація  опорних знань

  1. Відгадай загадку.

Всі хочуть, як народиться дитина,

щоб я було красиве і дзвінке.

Бо носить все життя мене людина,

а відгадайте – но, що я таке? (Ім’я)

Як пишеться це слово? (З апострофом)

Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).

  1. Гімнастика для пальчиків.

«Замок»

На дверях замок висить.

Хто б зміг його відкрить?

Ми замочком стучимо,

ми замочок крутимо,

ми замочок вертимо.

Ми в замочок подивилися

і відкрили! (Ручки розчепити)

 

  1. Каліграфічна хвилинка.

Запишемо цілий рядок цього слова.

Ім’я     ім’я ім’я  ім’я

4.Запис під диктовку.

У мене гарне ім’я!

Яке це речення за метою висловлювання?

Скільки букв у слові ім’я? (4) А скільки звуків? (5)

3. Гра «Чарівники» .

Перетворіть це речення на питальне. (усно)

У мене гарне ім’я?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Проблемна ситуація.

(Запис на дошці.)

тарас григорович шевченко  – український поет

Я стверджую, що в цьому реченні всі слова записані правильно. А ви як думаєте?

2. Казка «Як маленька буква стала великою».

Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.

Ти маленька, тому й не помічають, – поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».

І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

ІV. Оголошення теми уроку

Сьогодні ми будемо говорити про велику букву в іменах, по батькові та прізвищах.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Гра «Інтерв’ю» (робота в парах). Робота з правилом.

Чи знаєте ви своє ім’я, по батькові, прізвище? Пропоную гру «Інтерв’ю».

Запитайте один одного прізвище, ім’я, по батькові свого сусіда

А як би написали кожне слово?

Чому? (бо імена, по батькові, прізвища пишуться з великої букви)

Давайте звіримо свої висновки з правилом в підручнику.(с.56)

  1. Довідкове бюро.

Чи знаєте ви, що означають ваші імена?

А це буде частиною вашого домашнього завдання.

  1. Робота з підручником.

Вправа 22 с.57

Чи знаєте як виникли прізвища?

Прізвища — як вони з’явились? — З давніх-давен наші предки давали своїм дітям різні імена, щоб їх розрізняти. Коли чисельність населення зросла, стало багато людей з однаковими іменами. Тож люди придумували собі прізвиська. До прикладу, жили в одному селі три Івани. Один Іван працював ковалем, тож його прозивали Іван Коваль. Другий Іван жив за церквою — і його назвали Зацерковний. Третій Іван був дуже високим, тож і кликали Високим. Ось так, ознаки, за якими можна було розрізнити людей, лягали в основу прізвиськ, а потім і прізвищ.

Прочитайте текст вправи.

  • Випишіть імена і прізвища дітей. Поясніть уживання великої букви.

Фізкультхвилинка

 

Вправа 21 с. 56

  • Наш народ прославився мужніми, чесними, талановитими людьми.

            Про цих людей ми дізнаємось, виконавши вправу з підручника.

  • Прочитаємо спочатку слова з довідки.
  • Випишемо назву професії з іменем та прізвищем відповідної людини.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.  Інтерактивна гра «Загубилась буква» .

Знову трапилась пригода – загубилась буква в слові.

                                                                        

                    … етяна                                                       …ндрійко

                     ... ленка                                                       …аталка

                   …асилько                                                      …азар

                    …арійка                                                        …ікторія

                   …ладислав                                                     …ихайло

Прочитайте слова. Як ви їх написали?

VII. Підсумок уроку. Кубік Блума

  • Назви три імені однокласників.
  • Чому слово Наталка пишеться з великої букви?
  • Поділись, які імена є у вашій родині
  • Придумай закінчення речення: «Імена, по батькові та прізвища людей пишуться…»
  • Поясни, чому слово Шевченко пишеться з великої букви.
  • Запропонуй ім’я для уявного друга.

VIIІ. Домашня робота

  • Вивчити правило на с.56.
  • Виконати вправу 20

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу портрет шевченка

міста, села, вулиці

 

клички тварин

 

імена

 

річки, моря, озера

 

гори та долини

 

прізвища

 

по батькові

 

…етянка

 

…ленка

 

…асилько

 

…арійка

 

…ладислав

 

…ндрійко

 

…аталка

 

…ихайло

 

…азарчик

 

…ікторія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Липенко Тамара Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 листопада 2019
Переглядів
3703
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку