ТЕМА: Слова обмеженого вживання. Діалектні, професійні слова й терміни
Мета:виробляти навички знаходити діалектні та професійні слова; навчити правильно й доречно використовувати в мовленні загальновживані слова; розвивати мовні смаки.
I. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Наш літак стрімко мчить просторами. Скільки вражень, які так і хочеться передати словами. Адже наша мова така багата, така милозвучна!
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Що таке словниковий склад мови?
— Який розділ науки про мову вивчає словниковий склад мови?
— Які ви знаєте групи слів за походженням? Наведіть приклади.
— Навіщо потрібні в українській мові запозичені слова?
3. Вибірковий диктант.
Випишіть власне українські слова. Визначте, до яких частин мови вони належать.
Гай, держава, смуга, рюкзак, мрія, інтуїція, малесенький, кафе, зачарований, леді, дуель, нездара, відродження, чарівний, прізвище, передбачати, баскетбол.
4. Вправа «Кросворд».
Доберіть слова іншомовного походження.
Службовець, який розносить ділові папери, пошту. (кур’єр).Панівний, переважаючий. (домінантний) Монархічна, здебільшого велика держава, на чолі якої стоїть імператор. (імперія) Приміщення для занять студентів. (аудиторія) Раптова зміна ознак і властивостей організму. (мутація) Художнє означення, що підкреслює характерну рису явища, предмета. (епітет) Людина, що має глибокі різносторонні знання. (ерудит)
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1. Слово вчителя.
1) Загальновживані слова.
Загальновживані слова — це слова, які знає кожен носій мови. Ледве не щодня виникають і зникають у мові нові поняття, які слід якось називати. До загальновживаних належать:
• назви всіх родинних зв’язків: батько, мати, син, дочка, брат, сестра, дід, баба, тітка, дядько, зять, невістка і т. д.;
• назви людських органів і частин тіла: серце, нирки, легені, шкіра, очі, вуха, рот, ніс, рука;
• назви природних явищ: дощ, вітер, сльота, мороз;
• назви довколишніх предметів та явищ природи: небо, річка, хмари, земля, ліс;
• назви рослин і тварин: пагін, корінь, дерево, трава, кінь, кіт, собака, горобець, півень, курча, пшениця, жито, гречка;
• назви побутових речей, приміщень: будинок, кімната, двері, вікно, лава, диван, шафа;
• назви їжі й питва: вода, молоко, вино, хліб, борщ;
• назви ознак предметів (колір, вага і т. д.): білий, чорний, зелений, жовтий, легкий, сильний;
• назви психічних станів, почуттів: доброта, кохання, стурбованість, злість, веселощі;
• назви дій та станів: спати, їсти, ходити, бігти, міркувати, висловлюватись, читати;
• назви чисел: два, п’ять, сорок, сто;
• назви способів дії: добре, повільно, весело, по-моєму, сильно, легко, важко.
2) Діалектні слова.
Слова, що широко не розповсюджені, носять назву незагальновживаних. До таких слів відносяться, наприклад, діалектні й професійні слова.
Діалектні слова (діалектизми) — це слова, які використовуються лише мешканцями тієї чи іншої місцевості (кукеля — зозуля, буцян — чорногуз, пчулник — пасіка).
Мову мешканців окремої місцевості називають діалектом.
Діалектизми не входять до лексичного складу української літературної мови, але використовуються в художніх творах для передачі життя та мови людей певної території.
3) Професійні слова.
Професійні слова — це слова, що використовуються в мові людей, об’єднаних однією професією чи спеціальністю.
Серед професійних слів виділяється особлива група слів, які називають поняття різних наук. Це — терміни (суфікс, підмет — у мовознавстві; гіпотенуза, катет — у математиці).
Окремі професійні слова іноді стають загальновживаними (телевізор, радіо, аспірин).
Професійні слова використовуються в художніх творах для більш точного опису людей і їх занять.
Професійні слова, що використовуються в художніх творах, називають професіоналізмами.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Практична робота.
Прочитайте. Назвіть загальновживані слова. Зверніть увагу на слова, яких не знаєте. Чи зрозумілий вам їх зміст?
Стежина до маминої хати петляє через город. Усе тут до болю знайоме: он дбайливо опоряджена рогоза стьобнула через картоплю — з двобіччя висаджені кущики квасолі, а між ними поважисто розплелося гарбузове гудиння. На видолинку густою порослю буяє морква, сизіє тугими голівками капуста, густими листочками пішли в ріст буряки, антенять покрапини маку-самосію і, немов сторожі, гордо вартують на окраїнах вгороду соняхи.
(В. Скуратівський)
Робота біля дошки.
Запишіть окремо у дві колонки терміни і слова професійної лексики.
Підкресліть орфограми в словах.
Дизайн, цемент, інтер'єр, рівень, деформація, кваліфікація, дюбель, документ, шуруповерт, пілястра, інструмент, шпатель.
4. Розподільний диктант.
Розподіліть слова на загальновживані, діалектні та професійні.
Дзиґа, підмет, метан, телевізор, сніданок, відпочинок, жарничка, новатор, ґадза, пейзаж, художник, когут, інновація, спрощення, агроном, плавати, дослідження, стир, кінва, сором’язливість, дитсадок, читати.
Вітер, леґінь, мартен, ґаздиня, бараболя, телевізор, береза, шахта, капелюх, файний, рейки, стержень, швидко, мовчати, борзо, рантух, вуглевидобуток, літо, кліть, ластівка.
Довідка: леґінь — парубок, ґаздиня — хазяйка, бараболя — картопля, файний — гарний, борзо — швидко, рантух — хустина.
5. Складання тематичних груп слів.
Прочитайте подані слова, з’ясуйте, якої професії вони стосуються. Доберіть слова до кожної професії.
Бинт — …
Саджанець — …
Буква — …
Завдання: записати п’ять слів, якими користуються хлібороби, вчителі, програмісти (за варіантами). Скласти з ними речення
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Робота в групах.
Зробіть коротке повідомлення на лінгвістичну тему. Складіть речення зі словами наведеної групи.
Група I: «Загальновживані слова».
Група II: «Діалектні слова».
Група III: «Професійні слова».
V. Домашнє завдання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— На уроці я навчився (навчилася)…