Розробка уроку з української мови у 6 класі на тему " Узагальнення й систематизація вивченого про іменник як частину мови"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 6 класі на тему " Узагальнення й систематизація вивченого про іменник як частину мови" (І частина)
Перегляд файлу

Тема уроку: «Узагальнення й систематизація вивченого про іменник як частину мови» з української мови в 6-му класі

 Мета уроку: повторити, узагальнити, систематизувати знання учнів про морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль та правопис; поповнення знань учнів про історію села Бурти; розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правильно вживати іменники в мовленні  та знаходити вивчені орфограми й пояснювати їх; удосконалювати й збагачувати усне й писемне мовлення учнів; виховувати любов і пошану до рідної мови, до землі, на якій живеш, до рідного краю.

 

Технологія: робота в групах.

 

Тип  уроку: урок – подорож, урок повторення, узагальнення й систематизації вивченого матеріалу.

 

Обладнання: узагальнююча таблиця «Іменник як частина мови», комп’ютер, ілюстрації «Краєвиди Буртів»,  роздруковки завдань до уроку, стрічки для веселки.

 

 

 

Епіграф до уроку:                                 

                                Де рідний край, там і під ялиною рай (Народна мудрість)

                                      Хід уроку

 

 І. Організаційна частина уроку.

Вступне слово вчителя.

День добрий, діти! Сьогодні у нас урок повторення, закріплення та узагальнення вивченого про іменник

 

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку (слайд)

 

1. Вступне слово вчителя

Діти, запишіть, будь ласка, дату й тему уроку та заповніть аркуші оцінювання

 

Учні заповнюють аркуші оцінювання (на початку уроку)

 

Знаю добре

Невпевнений

Не розумію

 

 

 

 

Запитання класу: Діти, а чому перший зимовий  місяць називається груднем та які народні свята грудня ви знаєте?

 (Українська назва місяця пов'язана зі словом «груддя» або «грудка». Після осінніх дощів мокра земля замерзає. Їздити такими дорогами доволі важко, ґрунт стає горбистим. Свята: Катерини (7), апостола Андрія Первозванного (13), Наума (14) був покровителем знань і розуму, великомучениці Варвари (17), преподобного Сави (18), святого Миколая Чудотворця (19)

 

ІІІ. Повідомлення мети та завдань уроку

 

 Діти, ми закінчили з вами вивчення іменника як частини мови. Наступного уроку ви будете писати тематичну контрольну роботу, тому сьогодні у нас підсумковий урок, мета якого – систематизувати, закріпити ваші знання про іменник, навчитися застосовувати їх на практиці. А якщо котрийсь із вас чогось не навчився, у нього є можливість надолужити пропущене саме сьогодні на уроці.

 

 Діти, зверніть увагу на епіграф до уроку (слайд).

    Де рідний край, там і під ялиною рай,  –  так говорить народна мудрість.

Про що говорять ці рядки? (Відповіді учнів)

У кожної людини є велика Батьківщина і мала Батьківщина. Як це можна пояснити?

А яке місце є вашою маленькою Батьківщиною?

А чи хочете ви більше знати не тільки про іменник, а ще й про рідне село?

     (на екрані з’являється слайд «Краєвиди рідного села».

Учні переглядають відеофільм про село Бурти)

 

Учитель: Діти, погляньте, яке красиве наше село, воно красиве за будь-якої пори року, але хочеться, щоб воно стало ще кращим, і тому сьогодні на урок я запросила райдугу.  А як ще називають райдугу? Спробуйте дібрати синоніми (веселка)

 

Так, це веселка, саме її я запросила до нас на урок. Скажіть, а скільки кольорів має веселка? Так, сім. Отже, сім кольорів  означає сім завдань. Тому, подорожуючи рідним селом, повторюючи тему «Іменник», ми повинні виконати сім  завдань, щоб усі сім кольорів веселки засяяли в нас на уроці і над нашою маленькою Батьківщиною.

Хочете цього досягти?  Отож, до роботи! Працюємо в групах та парах. Назвемо їх «Лінгвістичні  екіпажі»

 

ІV. Контроль, корекція і закріплення знань.

 

    1. Актуалізація опорних знань.

 

Вчитель: Вирушаючи в подорож, давайте з’ясуємо, як ви засвоїли теоретичний матеріал з теми «Іменник».

 

Завдання 1. Я пропоную вам гру «Мозкова атака» – «Дивись – не помились». Відповідати слід швидко, коротко, не знаєш – відповідає інший. За кожну правильну відповідь учень отримує бал. Усі разом визначимо переможця. Він отримає медаль з написом «ТЕК», що означає 

Т – творчий,  Е – ерудований,  К – кмітливий

 

  • 1).Морфологія вивчає звуки мови чи слово як частини мови? (слово як ч. м.)

 

  • 2).Скільки всього у нашій мові частин мови? (9).

 

  • 3). На які групи поділяються частини мови? (самост.,служб.,вигук.)

 

  • 4).Іменник належить до службових чи самостійних частин мови? (до самостійних).

 

  • 5).Іменник називає ознаку предмета чи предмет або особу? (предмет або особу).

 

  • 6). На які питання відповідає іменник? (хто? що?)

 

  • 7). Іменник означає назви істот і... (неістот).

 

  • 8). Скільки відмінків має іменник? (сім).

 

  • 9). Який відмінок називається прямим? (н.в.), на які питання відповідає?.  Назвіть непрямі і їх питання

 

  • 10). Відмінок і число іменника – це постійна чи непостійна ознака (непостійна), а рід?.

 

  • 11). Яким членом речення виступає іменник? (будь-яким)

 

  • 12). Як називаються іменники, що означають сукупність предметів, що сприймаються як єдине ціле? (збірні) взвод, група, ряд, рота, полк, дивізія, листя, коріння, гудина. Збірні іменники на позначення сукупності людей відповідають на питання хто?: дітвора, козацтво, старшина, братва; тварин і неістот — на питання що?: вороння, мушва  насіння, городина, листя.

 

  • 13). Утворіть від іменника студент – збірний іменник (студентство).

 

  • 14). Збірні іменники завжди належать до однини чи множини? (тільки до  однини).

 

  • 15). Як можна визначити рід в іменників спільного роду? (за контекстом речення)

 

  • 16). Скільки відмін мають іменники? (4)

 

  • 17). Як визначаємо відміну іменника (рід і закінчення).

 

  • 18.) До якої відміни належать іменники с. р. на а, я,  у яких при відмінюванні виникає суфікс  ат, ят, ен,? (4в).

 

  • 19). На які групи поділяються іменники? (тверда, м’яка і мішана). Іменники яких відмін не поділяються на групи? (3 і 4).

 

  • 20). Які іменники не мають роду? (множинні: штани, двері, сани, ворота, ножиці).

Перше завдання виконане, тож першу стрічечку нашої веселки ми прикріплюємо на дошці.

 

Завдання 2.  Вибірковий диктант. «Заглянімо в минуле нашого села».

З тексту легенди про виникнення назви села виписати 10 іменників.

Селян заставляли платити великий чинш (податок). Вони не витримували, втікали жити на Слобожанщину. Тут віяло пусткою. Тільки могили виднілися то в одному, то в другому краї.

Якось тим битим шляхом їхали бувалі козаки. Навоювалися, верталися додому до своїх давно залишених сімей. Один із них звався Личак. Знали його турки. Знали і поляки.

- Отут біля забутої криниці і перепочинемо, - сказав козак.

Розсідлали коні, пустили пастися. Самі сіли у затінку обідати. Поки двоє козаків розпалили вогнище, варили кашу, Личак вийшов на край поля, оглянув, нахилився, узяв грудочку землі, знову оглянув простір.Повернувся до своїх товаришів, поділився думкою:

- Гарно тут. І земля родюча. Можна б і оселитися...

По обіді козаки вирушили в дорогу.

Минуло літо, і осінь, і зима. А весною Іван Личак приїхав возом із дружиною, трьома дітьми. Зробили курінь, потім хатку, а під осінь – хату-мазанку.

Хто їде – зупиняється коло Личака. Згодом стали повертатися окремі родини із Слобожанщини на дідівські місця . Облаштовувалися й інші поселенці. Так і відродився присілок, назва якого Личанка.

Перевірка завдання.

Прочитаємо спочатку іменники – назви істот, потім неістот.

Висновок. Отже, як відрізнити назви істоти від неістоти?

Учитель: на екрані відкриває другу стрічку веселки.

Завдання 3.

Визначення категорій іменника (Рід, число, відмінок і відміна).

Кожен отримує буклет із завданням. Визначайте рід, число і відмінок іменників.

Діти прикріплюють третю стрічку веселки.

Завдання 4. Пограємось і відпочинемо.

Правильно наголошуй слова

Поставте наголос у словах (відеогра)

Діти прикріплюють четверту стрічку веселки

Завдання 5. Пограємось. Визначемо переможця!

Гра Джепарді.  Родовий відіннеків іменників ІІ відміни

Діти прикріплюють п’яту стрічку веселки

Завдання 6.

Робота з картками-розмальовками. Визначити відміни іменників, зафарбувавши їх певним кольором. 

Діти прикріплюють шосту стрічку веселки

Завдання 7. Тести

1. Усі іменники є абстрактними назвами в рядку

А подвиг, земля, директор, вулканізація

Б сніг, війна, пульт, диригент

В радість, майстерність, допомога, навчання

Г абажур, стовбур, друкарня, хата

2. Усі іменники є назвами неістот у  рядку

А народ, лялька, зошит, юнак

Б літак, небо, барвінок, сирота

В сорока, комар, павук, хлопець

Г полк, натовп,  загін, озеро

3. Усі іменники належать до спільного роду в рядку

А робітник, заїка, нечупара, професор

Б роззява, знайда, невдаха, ябеда

В дідище, непосида, стюардеса, лікар

Г інженер, учитель, молодчина, зануда

4. Лише у формі однини вживаємо всі іменники в рядку

А кава, свідомість, колосся, молодь

Б космос, селище, піжмурки, рукопис

В канікули, вікно, математика, шлях

Г приказка, соняшник, школяр, сайт

5. До І відміни належать усі іменники в рядку

А збіжжя, стаття, суддя, земля

Б Марія, Микола, Валерій, Наталка

В наука, пісня, сирота, листоноша

Г справа, хвороба, коліща, ворота

6. У родовому відмінку однини закінчення  -а(-я) мають усі іменники в рядку

А кілограм, фокстрот, лозунг, сумнів

Б вітер, крик, долар, портрет

В ситець, лісок, тролейбус, півень

Г атом, материк, егоїст, мікроб

Перевірка виконання завдань.

Переможець прикріплює сьому стрічку веселки.

Учитель. Усі завдання виконані, а значить, над нашою малою батьківщиною веселка засяяла усіма барвами. Ви старанно працювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви зуміли застосувати їх на практиці. Недарма  ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає,а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання зуміли застосувати на практиці.

 

Діти, наш рідний край – це маленька частинка планети Земля. Наша велика Батьківщина – держава, в якій ми живемо, а наше рідне село – це наша мала Батьківщина. Любіть, бережіть свою Батьківщину, примножуйте її багатства, прагніть зробити, як і сьогодні на уроці, якомога більше для свого краю, бо, як сказав наш поет-земляк А.Малишко:

       І колишеться м’ята,

       І тремтить долина,

       І доріг є багато,

       А Вітчизна одна.       (слайд)

 

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання

Вправа «Мікрофон»

Що вам найбільше сподобалось на уроці?

Учні заповнюють аркуші оцінювання (у кінці уроку)

 

Знаю добре

Невпевнений

Не розумію

 

 

 

Спільне обговорення.

VІ. Домашнє завдання

Скласти сенкан до слова ВЕСЕЛКА, підготуватися до контрольної роботи, повторити правила .

 

Дякую за урок!

doc
Додано
23 січня 2022
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку