Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник».

Про матеріал
узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про прикметник, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні, дати інформацію про карамель, історію її виникнення, користь та шкоду; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати здоровий спосіб життя, бажання знаходити незвичайне в звичайних речах
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Узагальнення та систематизація вивченого

з теми «Прикметник».

Урок зі смаком мармеладу

(урок української мови в 6 класі)

 

 

 

 

 

 

Учитель  української мови та літератури

ЗОШ №2 м. Ладижина,

спеціаліст ІІ категорії

Оплаканська Наталія Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017р.

Тема:     Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник».

             (Урок зі смаком мармеладу)

Мета:   узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про прикметник, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль;  формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні, дати інформацію про карамель, історію її виникнення, користь та шкоду; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати здоровий спосіб життя, бажання знаходити незвичайне в звичайних речах
Тип уроку:  узагальнення та систематизація вивченого
Форма уроку:  урок-проект з елементами подорожі
Обладнання:   закодована телефонограма від Прикметника, презентація «мармелад», два різних кросворди “Сходинки до кондитерської фабрики”, відео «Як виготовляють мармелад?» індивідуальні картки, роздатковий дидактичний матеріал.
                                                                          ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування (слайд 1)

Протягом життя ми проходимо певні випробування.

Якби нам дозволено було б жити , не зустрічаючись із труднощами , не проходячи цих випробувань, ми були б обділеними, кволими, ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б досягнути успіху.

Пропоную вашій увазі одну життєву істину.

Я просила сил ...

 А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильною.

 Я просила мудрості ...

 А життя дало мені проблеми для розв'язання.

 Я просила багатства ...

 А життя дало мені мозок і здібності, щоб я могла працювати.

Я просила можливість літати ...

 А життя дало мені перешкоди, щоб я їх долала.

 Я просила любові ...

А життя дало мені людей, яким я могла допомагати в їх проблемах.

Я просила благ ...

 А життя дало мені тільки можливості.

Я нічого не отримала з того, про що просила.

АЛЕ ЗАТЕ Я ОТРИМАЛА ВСЕ, ЩО МЕНІ БУЛО ПОТРІБНО. 

-Як ви розумієте дану істину?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності

Кожен із нас прагне досягнути чогось у своєму житті, а розпочинати потрібно із здобуття знань у школі . І на сьогоднішньому уроці ви будете проходити певні випробування , узагальнюючи та систематизуючи знання із теми «Прикметник», закріплюючи їх в ході виконання практичних вправ, що допоможуть нам не тільки ставати грамотними, а готуватися до успішного складання ЗНО у випускних класах. (Запис в зошит)

До речі, слова випробування  та випробовування мають різне лексичне значення. (слайд 2)

Словникова робота.

ВИ́ПРОБУВАННЯ - дія спрямована на перевірку, з’ясування якостей, властивостей кого-, чого-небудь, здатності до певних дій, здібностей.

 ВИПРО́БУВАННЯ- (проба, перевірка, іспит) проходження певних труднощів на шляху до успіху.


   Також цей урок буде незвичайний, ми будемо проходити не лише випробування, а й поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства мармелад, що чарує своїм неперевершеним смаком. А допоможе в цьому наш знайомий провідник, якого ми дуже добре знаємо – це Прикметник.

III. Основний зміст уроку

  1.               Перше випробування «Закодована телефонограма»

  Діти, кілька хвилин назад я отримала від Прикметника закодовану телефонограму, але для того, щоб ми мали змогу її розшифрувати, нам потрібно дати відповіді на питання:

- Що називається прикметником?

- Які морфологічні ознаки має прикметник?

- На які групи за значенням поділяється прикметник?

-Які з цих прикметників мають ступені порівняння?

- Чи є в цій групі ті прикметники, від яких не можна у творити ступенів порівняння?

-На які групи за кінцевим приголосним поділяються прикметниками?

-Назвіть форми прикметників , які ви знаєте?

- Які ви знаєте способи творення прикметників?

- Яку синтаксичну роль виконує?

Молодці. Отже, можемо розпочинати розшифровувати телефонограму. (слайд 3)

Ось її зміст:
 

Любі діти! Із запропонованих вам слів випишіть тільки прикметники. Підкресліть другу літеру у кожному прикметнику, одержите зашифроване слово.

Море, вчорашній, читати, сім, весела, красуня, воно, шкільний, скрізь, малинове, захоплюватися, пейзаж, в’юнкий.

- Що ж у телефонограмі?(Чекаю)
- Отже, Прикметник нас чекає. Тому не барімось, а розпочинаймо роботу, тому що кожному з нас, напевно,  цікаво дізнатися багато новинок про смачний мармелад та пройти випробування.

-А чи знаєте ви, як з’явився мармелад?

Представника з групи Істориків нам розповість історію мармеладу.

Виступ Історика Історія мармеладу.

Мармелад був завезений до нас із Середземномор'я і східних країн. Але ще в Стародавній Греції уварювали і згущували фруктовий сік під відкритим небом на сонці. Спочатку використовували тільки деякі фрукти, які містять велику кількість пектину. Це абрикоси, яблука, айва і деякі ягоди. З винаходом штучних желируючих продуктів асортимент цих ласощів розширився.

  1.            Друге випробування «Знання з правопису –н- та –нн- у прикетниках»

(слайд 4)

 Отже і ми приступаємо до наступного випробування під назвою «кодовий диктант», для того , щоб дізнатися більше про мармелад та удосконалити  знання з правопису –н- та –нн- у прикетниках. У кожному реченні є прикметники з –н- чи –нн-, вам необхідно записувати номер речення і букви –н- чи –нн-.

 

  1. Жаданий  подарунок - солодкий мармелад.
  2. Лимонний смак має мармелад  із цитрусових фруктів.
  3. Виробники мармеладу мають шалений успіх.
  4. Мармелад наповнений несказаннї смакоти.
  5. Різновидність мармеладу у наш час незліченна.
  6. Нездоланний потяг до мармеладних виробів відчувають діти.
  7. Довгожданим для всіх хлопчиків та дівчаток є мармелад.
  8. Любителі поласувати смачненьким будуть задоволені.

Відповідь: 1. –н-;  2. –нн-;   3.–н-;   4. –нн-;   5. –нн-;   6. –нн- 7–н-;  8–н-; 

  1.               Наступне випробування розраховане  для роботи  в парах «Сходинки до кондитерської фабрики» (слайд 5) (слайд 6)

І як саме відбувається створення мармеладу? Про це має знати той, хто безпосередньо зайнятий виготовленням цієї смакоти. Цю людину називають технологом. Але й у домашных умовах можна виготовити мармелад. Тож давайте ми парами  спустимося на кухню студії        « 1+1» та дізнаємося рецепт цієї смакоти. Отже, приступаймо.

   Завдання І пара
7 68 5.JPG   

1.    Антонім до слова “чорний’” (білий)
2.    Антонім до прислівника «ранній»  (пізній)
3.    Синонім до слова “неблизький” (далекий)
4.    Прикметник від слова “красиво” (красивий)
5.    Прикметник, який має значення “цього дня” (сьогоднішній)

  Завдання ІI пара
7 68 5.JPG               

 

1.    До слова високий утворити вищий ступінь просту форму (вищий)

2.    Антонім до слова “пізній” (ранній)

3.     Прикметник від слова “низько” (низький)
4.    Прикметник, який має значення “кожного дня” (щоденний)
5.    Прикметник до слова «невблаганно» (невблаганний)

Молодці, справилися із випробуванням. Та можемо переглянути відео.

Відео.

Четверте випробування на знання ступенів порівняння «Мармеладні вироби»

Два учні біля дошки спробують відтворити ступені порівняння прислівників – низький та високий..

Робота з індивідуальними картками «Мармеладні вироби» (слайд 7)

Картка №1

Утворити ступені порівняння прикметників
Голосний, чіткий.

Картка №2

Утворити ступені порівняння пркметників
Гарний, охайний.

Картка №3

Утворити ступені порівняння пркметників

Білий, широкий

Картка №4

Утворити ступені порівняння пркметників

Правдивий, старанний.

5 П’яте  випробування на знання способів творення прикметника

Молодці і з цим випробуванням впоралися. Для проходження наступних давайте прослухаємо виступ дослідника та дізнаємося про користь мармеладу.

Виступ Дослідників . (слайд 8)

Мармелад вважається дієтичними солодощами. Його рекомендують вживати тим, хто стежить за своєю фігурою.

 Обов’язковими складниками у мармеладі є пектин і агар. Вони покращують обмін речовин і роблять вживання мармеладу навіть корисним.

 Пектин виводить з організму токсини і важкі метали. Це натуральний загущувач, який міститься у фруктах. Агар виготовляють з водоростей і використовують як желируючий засіб. Він замінює желатин.. Агар корисний і містить мінеральні солі і полісахариди. І, нарешті, кислота лимонна, яка регулює процес утворення необхідної консистенції.

 Так як мармелад має різні складники, так і наші прикметники мають різні способи творення.

Позначте ту частинку, за допомогою якої утворилося слово(запишіть спосіб творення).

 

Підсолений, безслідний, надмірний,

 синенький, мармеладний,

 багатогранний, далекоглядний, працелюбний,

прекислий, прехитрий.

 

Добре, і з цим  випробуванням ви успішно впоралися.

6 Шосте випробування на вміння грамотно записувати складні прикметники. Щоб почати його проходити та дізнатися ще більше про мармелад, давайте прослухаємо виступ дієтолога.

Виступ Дієтолога.

 Барвники теж обов'язково присутні в мармеладі. Відповідальні виробники додають тільки натуральні інгредієнти. Це може бути екстракт паприки або куркумін. Ароматизатори надають ласощів смакові нотки. Вони бувають натуральними і ідентичними ім. Великої відмінності між двома варіантами немає. Одні є екстрактом, а другі - сировиною, отриманою в лабораторії методом синтезу.

Тож ми вже багато знаємо і про мармелад. А так як ми вже вивчили тему прикметник, тож і повинні знати, які прикметники пишуться разом , а які через дефіс.

Пройдемо і наступне випробування пов’язане з цією орфограмою. (слайд 9)

(розподільна робота)

Разом                           /                  Через дефіс

Північно/західний, сільсько/господарський, свіжо/зірваний, чорно/земний, високо/якісний ,історико/географічний, лісо/степовий, вище/згаданий, крохмале/патоковий, гірко/кисли, жовто/зелений, військовo/морський, військово/зобов’язаний, дивний/предивний, п’яти/денний, вантажно/розвантажувальний.

7 Сьоме випробування на написання частки не з прикметником.

Мабуть, багато хто з вас чув, що мармелад має різні складники. Давайте прослухаємо виступ експерта, щоб вміти розбиратися.

Виступ Експерта

Калорійність і склад жувального мармеладу Склад мармеладу може різнитися залежно від використовуваних інгредієнтів. Також відрізняється і технологія його приготування. Основа у цих ласощів однакова, а добавки застосовують різні. Залежно від консистенції і складу розрізняють фруктово-желейний, фруктово-ягідний десерт і мармелад желейний(жувальний).

Так як склад мармеладу може різнитися залежно від використовуваних добавок, так і написання частки не з прикметником може залежати від його позиції в реченні та інших правил.

А так як ми вже вивчили тему прикметник, тож і повинні знати в яких випадках частка не пишеться разом, а в яких окремо із прикметником.

Отже, наступне наше випробування на написання частки не з прикметником. (слайд 10)

 

Робота по варіантах  1 варіант виписують речення ,де прикметник з не-разом;    2 варіант –окремо.

  1. Не/однаковою часто буває форма мармеладу .
  2. Склад жувального мармеладу не/ найкращий.
  3. Не/замінним смаколиком для любителів солодкого постає мармелад.
  4. Хороший мармелад має бути не /твердим, а м’яким.
  5. Не/забутній смак у мармеладу.
  6. Фруктово-желейні та фруктово-ягідні вироби не /шкідливі.
  7. Рівень калорійності у мармеладі зовсім не/ високий.
  8. Не/велика кількість мармеладу покращує травлення.

З винаходом штучних желирующих продуктів асортимент цих ласощів розширився. Склад мармеладу з тих пір теж змінився. Багато виробників використовують неякісні речовини, ароматизатори і дешевий желатин.Такі складники можуть навіть нанести шкоду організму.

Тож щоб не нашкодити нашому організму, а принести йому користь , вживаючи мармелад , ми повинні вміти розрізняти, де продукт ,виготовлений із натуральних складників, а де із синтетичних. Тож до вашої уваги інтер’вю з технологом.

11.  Інтерв'ю Журналіста із Технологом про користь та шкоду мармеладу

Ж: ми знаємо вже, що мармелад є трьох видів, розкажіть , як розпізнати жувальний мармелад та яка його особливість?

Т: Жувальний мармелад відрізняється щільною структурою. Він твердий і пружний. Його використовують у кулінарії, додаючи в випічку і прикрашаючи торти.

Ж: Чи корисний такий мармелад?

Т: Корисним такий мармелад назвати не можна. Він не змінює своєї форми при термічній обробці Природні загусники не можуть створити таку консистенцію. Тому виробники використовують додаткові інгредієнти.

Ж: А які види мармеладу корисні?

Т:Найкориснішими є фруктово-ягідний та желейний мармелад. Наприклад, желейний мармелад вважається відмінним джерелом йоду. Він дуже ситний.. Якщо використовується тваринний желатин, то мармелад стає корисним для кісток і суглобів. Фруктово-ягідний мармелад дуже корисний. Він нормалізує роботу шлунка, печінки та підшлункової залози.

Ж: Цікаво, а що входить до складу цих видів мармеладу?

Т: Желейний мармелад виготовляють на основі витяжки з кісток тварин або з використанням агар-агару. До складу мармеладу входить кислота лимонна, пектин, патока, цукор, ароматизатори та барвники (натуральні).

Для приготування фруктово-ягідного мармеладу  використовують яблучне пюре, яке є джерелом пектину. Вітаміни в такому продукті теж присутні. Це кислота аскорбінова, фолієва і деякі мінерали.

Ж:Скажіть, будь ласка, як перевірити, чи точно обраний мармелад карисних видів.

Т: Ці ласощі тануть при підвищенні температури.

8 Восьме випробування на  визначення групи прикметників за значенням. (слайд 11)

Дякуючи нашим експертам ми дізналися, що мармелад є трьох типів: фруктово-желейний, фруктово-ягідний та желейний. Так і груп прикметників за значенням  є три групи-і у нас три ряди-три групи.

І наше наступне випробування з цим пов’язане.

1 група – виписує якісні прикметники

2 група – виписує відносні прикметники

3 група – випису присвійні прикметники

Світлий, скляний, мамина , добрий, столовий, заячий, дорогий, кондитерський, пташиний, тьмяний, мармеладний, журавлиний.

9  Випробування на визначення синтаксичної ролі прикметника та морфологічного розбору прикметника(слайд 12)

Мармелад, як ви раніше дізналися із відео,  можна приготувати і в домашніх умовах, але для цього потрібно чітко дотримуватися рецепту. Так і для розбору речення потрібно дотримуватися чіткої послідовності. Отже, часу не гаймо, а приступаймо до наступного випробування, робимо синтаксичний розбір.

Желейний мармелад - найкорисніший.

Знаючи все про мармелад, можна впевнено йти до магазину та обирати найкорисніший. Знаючи все про прикметник, можна впевнено робити морфологічний розбір цієї частини мови. Отже, наступним нашим завданням буде морфологічний розбір прикметників  желейний та найкорисніший.

V. Підсумки уроку. Рефлексія

1 Заключне слово вителя

На сьогоднішньому уроці ми проходили багато випробувань, удосконалювали наші знання із теми «Прикметник». Стали сильнішими в знаннях.

    А скільки цікавого та корисного ми дізналися у такому, на перший погляд,  знайомому  всім мармеладі. Отож побільше відкривайте незнайомого у знайомих речах і тоді світ для вас засяє різноманітними кольорами. І нехай все у вас буде в мармеладі.

2. Оцінювання учнів

VІІ.Організація домашнього завдання(слайд 13)
Домашнє завдання

Виписати або скласти 2 речення із прикметниками про мармелад, зробити їх синтаксичний розбір, морфологічний розбір прикметника.

 

 

1

 

docx
Додано
21 січня 2022
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку