Урок ". Слова, які називають дію предмета (дієслова). У значеннях слів відображаються певні явища дійсності — предмети, якості, відношення, дії."

Про матеріал
Урок допоможе здобувачам освіти отримати уявлення про слова, що означають дії предметів, навчить виділяти їх в усному і писемному мовленні;допоможе формувати вміння ставити питання до слів, що означають дію предметів.
Перегляд файлу

Українська мова та читання

Урок 81

Тема. Слова, які називають дію предмета (дієслова). У значеннях слів відображаються певні явища дійсності — предмети, якості, відношення, дії.               (с.7)  Мета: формування предметних компетентностей:

дати учням уявлення про слова, що означають дії предметів, вчити виділяти їх в усному і писемному мовленні;

формувати вміння ставити питання до слів, що означають дію предметів;

розвивати зв’язне мовлення учнів, пам’ять;

виховувати уважність, працелюбність;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: виконувати завдання за інструкцією; переключатися з одного виду роботи на інший;

комунікативної: розвивати вміння спілкуватися усно й письмово, користуватися різними видами мовленнєвої діяльності;

здоров’язбережувальної: розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою, дотримувати правильного; сприяти розвитку рухливості дітей, їхньої бадьорості;

соціальної /громадянської: співпрацювати у парі, групі, колективі;

інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію,

загальнокультурної: дотримувати правил поведінки на уроці;.

Обладнання. Телевізор, комп’ютер, таблиці «Слово», «Дієслово», «Тлумачний і Орфографічні словники, Словник синонімів, презентація 81, презентації «Словникові слова», «Зорові диктанти»,  картки-СНІЖИНКИ з завданнями, мал. Діда Мороза, мікрофон, ребуси, картки «Самооцінювання», цеглинки ЛЕГО.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.

Хід уроку

I. Організаційний момент

          Українська мова —                  

          Давня й молода.                      

          Світить рідне слово,                 

          Як жива вода.                           

          Звідки воно взялось,

          Діло не просте...

          В душу засівалось,

          Із душі росте.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Ігровий момент
  • Діти, а що за торбинка у мене на столі? Ніхто з вас не губив її? Чия це може бути торбинка? Може, подиви­мось, що тут?

У торбинці цій білі сніжинки,

Але зовсім вони не прості. . .

Треба виконати, діти, завдання,

І ми будемо тоді молодці!

(Дістаю з торбинки сніжинку із завданням).

  1. Каліграфічна хвилинка.

  - Діти, треба охайно, старанно і каліграфічно списати.

 Буквосполучення оро , слово мороз

  • Зверніть увагу на правильне написання цього, буквосполучення на дошці й зверніть увагу на посадку за партою,  положення зошита.

 Запис  загадки і відгадки.
Наганяю холоди, ріки сковую в льоди.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Ми відгадали загадку. Так, це Мороз. Мабуть, це Дідусь Мороз і залишив тут свою торбинку з незвичайними сніжинками.

Досі він мандрує по землі,

Бо ще січень і не кінець зимі.

  • Діти, ми вивчали слова, які є назвами предметів (іменників), і слова, що виражають ознаки предметів (прикметники). Пригадайте, які питання ставимо до іменників.
  • На які питання відповідають прикметники?
  • А які слова служать для зв'язку слів у реченні?
  •    Діти, поки ви відповідали, у нас у класі з'явився сам Дід Мороз. Напевно, у нього були якісь справи, бо він запізнився до нас на урок.

Проблема

  •    Що Дід Мороз робить взимку?

Відповіді учнів: мандрує, малює, дарує, сковує, холодить, морозить, віє, обпікає, веселить.

Запис слів на дошці.

  •  Що означають ці слова? (Дії).
  •  На які питання відповідають ці слова? (Що робить?)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Описание: Картинки по запросу малюнок дитина  слухає1.Слухаю, обмірковую, запитую, розумію

 Ознайомлення з лексичним значенням дієслів.

  • Отже, час настав для того, щоб разом з Дідом Морозом познайомитися зі словами, які означають дію предметів і відповідають на питання «що робить?», «що роблять?»
  • А ці слова ми будемо називати дієсловами.

Ось сніжинку в торбинці шукаю,

       Вам завдання прочитаю.

       (На дошці малюнки).

— Розгляньте малюнки. Я ставитиму вам запитання, а ви відповідайте одним словом.

Дівчинка (що робить?) танцює,

Хлопчик (що робить?) малює.

— Що робить дівчинка? (Пише)

— Що робить хлопчик? (Співає)

— Що роблять діти? (Читають)

— Діти, зображені на малюнках, щось роблять, виконують певну дію.

  • Що означають слова пише, співає, читають?
  • Слова пише, співає, читають означають дію предметів.
  • На які питання відпо­відають ці слова?

— Сьогодні ми почнемо вивчати слова, які називають дії предметів.

2. Слухання вірша

Людям всім давно відоме

Дивне слово — дієслово.

Дію виконати може

І в роботі допоможе.

Треба з ним завжди дружити,

З ним нам веселіше жити.

Все, що хочеш,— в дієслові.

 Це найкраще в нашій мові.

Фізкультхвилинка

Знов сніжинка кличе нас.

Фізкультхвилинку провести час.

(Під музичний супровід танцюють)

 

3. Робота за підручником (с. 7)

Ознайомлення з правилом

У значеннях слів відображаються певні явища дійсності — предмети, якості, відношення, дії.

  1. ВЕСЕЛКОВІ ЗАВДАННЯ

Дідусь морозом повіває,

Знову    нам    сніжинку посилає.

На   сніжиночці   завдання —

З підручника  вправи виконання.

Гра «Будьмо уважними!»

Поспостерігай! Прокоментуй! Виконай!

Описание: Похожее изображениеРозказую та пишу

  • Вивчи вірш напам’ять. Варвара Гринько РІДНА МОВА
  • З пам’яті запиши ввічливі слова. Зроби взаємоперевірку написаного тексту з однокласником / однокласницею.
  • Створи рекламну листівку про вживання ввічливих слів.
  • Доведи, що в українській мові є різні слова. Наведи приклади слів до кожної групи.

Назви   предметів               Назви ознак                 Назви дій

Хто? Що?                            Який? Яка?                  Що роблю?

                                             Яке? Які?                            Що зроблю?

Описание: Похожее изображение Працюємо творчо  в парі або в групі

  • Привітайте Сердечко — експерта з теми дослідження. Обговоріть з ним тему «Вартість і цінність» за малюнком (с. 6).

Виконую дослідницьке завдання

Розшифруй прислів’я та приказки.

  • Гостре словечко коле сердечко!
  • Слова щирого вітання дорожчі за частування.

Фізкультхвилинка з ЛЕГО

  • Беремо свої цеглинки і гайда на фізкультхвилинку.

Синій колір – покрутись,
Жовтий – навколо себе озирнись.
Червоний – покажи всім літачок,
Зелений – другу дай «кулачок».
Голубий – дістань до пальців ніг,
Оранжевий – покажи щирий сміх.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Формування вміння розпізнавати дієслова.

   - Ми всі добре відпочили,

Гарно вправи поробили.

Ми сніжинку відшукаєм,

Швидше завдання прочитаєм!

(Читаю завдання із сніжинки).

Гра «Впізнай дієслова».

 Настав час і для гри. Дідусь Мо­роз пропонує нам пограти в гру «Впізнай дієслова».

Карт­ки із словами: зима, хо­лодний, заморозив, ві­тер, малювати, білий, дарує. Діти  впізнають  діє­слова і сигналізують кар­тками.

2. Робота з картками. Загадки.

  • Знайти в загадках слова, які означають дію пред­метів. Поставте до них питання. Відгадки записати в зо­шит.
    • Хто сидить в куточку і тче сорочку?

Відповідь. Павук.

  • Чого чекають — не дочекаються, а як побачать — розбігаються?

Відповідь. Дощ.

  • Що це: не радіо, а говорить, не театр, а кіно по­казує?

Відповідь. Телевізор.

3.Виконання вправи з творчим завданням.

  • Спишіть речення.

 (Хто?) катається на ковзанах?( Петро  катається на ковзанах. )

Ялинку прикрасили (Хто?). З гірки з’їжджала  на санчатах (Хто?)  ?

  • Дайте імена дітям, відповіді на питання запишіть в зошит, а дієслова підкресліть.

       Перевірка виконаного завдання.

VI. Розвиток мовлення учнів з цеглинками ЛЕГО

  • Поетична хвилинка
  • Діти, з Новорічних свят ви знаєте, що Дідусь Мороз любить слухати вірші.
  • Тож на прощання час,

Щоб згадав він добре нас.

Подаруємо власний віршик.

Що складе клас.

На дошці записаний віршик з пропущеними словами.

  • Діти, доберіть замість крапок слова, які означають дію предметів. Віршик запишіть у зошит.

Сніжинки… (полетіли).                                               Описание: Демонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO"

І на долоньку... (сіли).                                                Описание: Демонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO"

За ними я... (спостерігаю).                                           Описание: Демонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO"

Собі бажання... (загадаю).                                          Описание: Демонстраційний матеріал "Цеглинки LEGO"

 

  • Зоровий диктант

Мереживом висить на деревах іній.

Білий сніг сліпить очі.

Сонце забарвлює своїм промінням сніг.

  • Словникова робота

Повторення вивчених слів, розгадування ребусів і їх запис.

VII. Підсумок уроку.

  1. Рефлкесія
  • Діти, про які слова ви дізналися на уроці разом з Дідом Морозом?
  • На які питання відповідають слова, що означають дію предметів?
  • Як називаються слова, що означають дію предметів?
  1. Самооцінювання за карткою «Самооцінювання»

– Оцініть свою роботу на уроці.

  – Покажіть свій настрій цеглинкою ЛЕГО.

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
4584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку