КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «БАБАЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ІМЕНІ ГЕРОЯ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ ПОТАПЕНКА П.О. ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
(урок української мови в 2 класі)
Підготувала вчитель початкових класів
КЗ «БАБАЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»
Каленик Надія Григорівна
2021
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі службовими словами; навчати впізнавати службові слова в реченні, пов'язувати між собою слова за допомогою службових слів; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вчитися;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність доводити роботу до кінця;
здоров'язбережувальної: учити дотримання норм гігієни читання і письма.
Обладнання: презентація до уроку, картки для гри «Хто швидше», малюнок Весни, конверти із завданнями для роботи в групі, сюжетні малюнки, малюнки весняних квіток, картки з малюнками квіток для рефлексії.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, соціальна і здоров'язбережувальна.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Створення позитивного емоційного настрою уроку.
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок,
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними — і хлоп'ятка.
2. Розгадування ребуса Слайд 2
До нас сьогодні завітала гостя. Відгадайте, хто це?
На моніторі – малюнок Весни Слайд 3
3. Каліграфічна хвилинка Слайд 4
Вв вв весна
- Аналіз слова «весна» (Кількість букв, звуків, складів)
- Складання і запис речень
4. Актуалізація опорних знань. Групова робота.
Об’єднання дітей у 3 групи, повторення правил роботи в групі Слайд 5
І група (проліски) - розподіл частин мови за темою «Погода»
ІІ група (підсніжники) - розподіл частин мови за темою «Школа»
ІІІ група (фіалки) - розподіл частин мови за темою «Тварини»
Презентація робіт
Фізхвилинка «Черепаха-аха-аха» Слайд 6
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Ознайомлення з поняттям «службові слова» та їх роллю
– В царстві Граматики в одному будинку жили слова: дивлюся, у, вікно, забіг, за, дерево, яскраве, сонечко, від, понеділка, до четверга,
Жили вони дружно, разом працювали та відпочивали. Слайди 7-8
– Якось для гри їм треба було поділитися на групи. Як ви вважаєте, за якою ознакою вони це зробили? (За питаннями, на які відповідають.)
- А на які питання відповідають слова, що залишилися? (Вони без питання.)
– Здивувалися спочатку іменники, прикметники та дієслова, а потім вирішили прогнати ці слова, бо вони маленькі і не мають питання.
– Прикро стало маленьким словам, але вони змушені були піти.
– Залишилися іменники, прикметники та дієслова у будинку самі. Вони продовжували разом працювати та відпочивати. Одного разу слова вирішили пограти у свою улюблену гру – утворювати словосполучення.
Багато слів не змогли утворити словосполучення, чому? (Їм потрібні слова-помічники.)
– Згадали тоді про те, як образили маленькі слова, знайшли їх, вибачилися та повернули у будинок. Які ще словосполучення змогли утворити слова? (Дивлюся у вікно, забіг за дерево, від понеділка до четверга.)
– Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового «зросту» і мають питання.
– Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Вони використовуються для поєднання великих слів.
Називають ці слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись.
- На які питання відповідають службові слова? Для чого вони потрібні?
Отже ви самі склали правило про службові слова с. 105 Слайд 9
2. Робота в парах. Гра «Хто швидше?» (картки) Слайд 10
– Впишіть потрібні за змістом службові слова
Дівчата квіти … лісі прийшли … галявину розквітли … вікном побачили … кущиком |
Хлопці сяє … сонці пролетіли … селом повернулися … прогулянки виріс … дерева |
|
Молодці , я думаю, що Весна задоволена нашою роботою.
Послухаємо, як біжить весняний струмок (хвилинка релаксації) Слайд 10
3. Коментоване письмо. Робота за підручником с. 106, вправа 7 Слайд 11
- Весна разом з Читалочкою вирішили нас заплутати і приготували для вас віршик, щоб перевірити, чи уважні наші діти.
За селом дзюрчить струмок. В небі сонечко зійшло. Півень вистрибнув на пліт. Бджола сіла на квітку.
- Підкреслити службові слова.
4. Пояснення домашнього завдання с. 105 вправа 5 (схоже завдання) Слайди 12-13
5. Розвиток мовлення. Робота за малюнком Слайд 14
— Складемо речення за малюнком, використовуючи службові слова.
Діти пішли до лісу. Яскраво світить з неба сонечко. З вирію повертаються перелітні птахи. У річці плавають качки. Біля берега стоїть човен. На галявині ростуть весняні квіти. Зайчик заховався за кущиком.
— Придумайте назву до малюнка.
(Запис під диктовку 2-3 речення)
6. Офтальмологічна хвилинка «Капітошка»
7. Самостійна робота. Робота з деформованими реченнями Слайд 15
Зі слів кожного рядка скласти і записати речення. Підкреслити службові слова.
Зранку, на, блищала, травичці, роса. Біля, учні, школи, посадили, квіти.
8. Додаткове завдання. Гра «Чарівники» Слайд 16
Пропоную вам побувати у ролі чарівників. Ваше завдання: перетворити сполучення слів так, щоб у них з'явились службові слова.
Травневий дощ, мильні бульбашки, святковий одяг.
(Дощі у травні, бульбашки з мила, одяг для свята.)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Бесіда
— Про що дізналися сьогодні на уроці?
— На які питання відповідають? Яка їх роль?
— Назвати тільки службові слова Слайд 17
Діти пішли до лісу. Вони зупинилися біля берези. На дереві сиділа білка. Вона швидко заховалася за стовбур.
2. Рефлексія
— Оберіть квіточку, що відповідає вашому настрою наприкінці уроку та прикріпіть її біля малюнка Весни. (Нагородження дітей) Слайд 18