Урок "Слово. Підсумковий урок"

Про матеріал

Використання лінгвістичних казок допоможе вчителю розв'язати багато педагогічних проблем, а систематичне використання комп'ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, на мою думку, сприяє:

• концентрації уваги;

• включення всіх видів пам'яті: зорової, слуховий, моторної, асоціативної;

• більш швидкому і глибокому сприйняттю викладеного матеріалу

Щоб детальніше ознайомитися із використанням казок та мультимедійних презентацій, пропоную цикл уроків з української мови "Слово . Значення слова" (на сайті 6 уроків та презентації до них)

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку:

Слово. Підсумковий урок.

Мета уроку:

Закріплювати знання про пряме та переносне значення слів, багатозначність слова, синоніми і антоніми; збагачувати словниковий запас, розвивати інтерес до слова, творче мислення та мовлення учнів.

Обладнання:  ребуси, море з кораблем та замками ( на кожну дитину), презентація, ключ.

Тип уроку: урок закріплення.

Хід уроку

 

І.  Організація початку уроку

Лише дзвоник задзвенить –

Тиша в клас приходить вмить.

В нас роботи так багато,

То ж працюємо завзято!

                         Коретнікова Світлана

- Як ви будете працювати  на уроці? ( Слайд №2. Будем працювати, як …)  Гра «Мікрофон»

ІІ. Робота над темою уроку

- Сьогодні я хочу вам повідомити  сумну новину. Наближається до кінця наша подорож по країні «Лексикологія».  ( Слайд №3.)
Вже зовсім поряд  замок короля Слова, але на жаль на нашому шляху стоїть Баба Яга. Вона зачаклувала море, закривши його на замки, і  кожному з вас залишила ось такі малюнки моря. (Додаток 1) Скільки там замочків? Отже,

 ми повинні будемо виконати 6  завдань , щоб дістатися до короля Слова і врятувати його.

Ваше завдання сьогодні –

уважними бути, не зітхати,

А правильно відповідати.

Зберігать усі знання і сили,

Згадаймо все, що ви учили,

В бій із Ягою вступайте

І в чесному бою перемагайте.

 - Зараз послухаємо перше завдання Баби Яги.

 Слайд № 4

Б.Я. Ха-ха-ха! Хочете потрапити на корабель? Я точно знаю, що не всі ви туди зможете піднятися. Адже  на корабель зможе потрапити лише той , хто вміє старанно та каліграфічно писати. А ви пишете так, наче куриця лапкою, на якій стоїть моя хата. Ха-ха-ха!

В. Давайте доведемо Б.Я., що ми всі можемо каліграфічно писати і зможемо потрапити на корабель.

Зошит свій я відкриваю,

Правильно його кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

До роботи я берусь.

                                 Я.Заяць

(Запис дати і каліграфічна хвилинка)

- Ваше завдання не з легких, адже вам потрібно написати рядочок  букви, яка у вас виходить найгірше. (Діти пишуть)

- А тепер у нас гра «Фотограф» (запис по пам’яті на дошці прислів’я «Друзі пізнаються в біді» (Діти записують його та пояснюють)

- Чому саме це прислів’я ми записуємо на сьогоднішньому уроці?(Бо ми сьогодні рятуємо свого друга короля Слова)

Слайд № 5

Б.Я. Тримайте свого ключа. У- у – у , бандюги, я вам це пригадаю.

В. Ми можемо всі відімкнути ключиками свої кораблі та піднятися на їх  палубу. Вирушаємо в подорож. Для того щоб розчаклувати морський шлях далі, ви повинні виконати наступне завдання. Давайте послухаємо Бабу Ягу.

Б.Я.  Ну добре, я вигадала для вас ще складніше завдання, адже ви правил не любите вчити і тому зараз точно сядете на мілину. Зараз у вас буде екзамен , на якому ви покажете,  як  знаєте правила. ( Діти підходять і відривають промінчики сонця   із завданнями) (Додаток 2)

Гра «Екзамен»

1)  Слова бувають …

2) Антоніми – це...

3) Синоніми – це...

4) Багатозначні слова  – це...

5) Слова з прямим значенням …….

6) З переносним значенням – це…….

В. Діти, хто правильно відповів на запитання, може відімкнути наступний замочок та перепливти далі. (В разі, якщо  хтось не може виконати завдання, допомагають учні класу, адже наш девіз такий:  «Друзі пізнаються в біді»)

Слайд №6

Б.Я. Що це за діти мені попалися? Скільки  ще крові ви з мене вип’єте? За що ви тільки любите цю українську  мову?

В. Діти,  давайте дамо відповідь Б.Я., за що ви  любите  українську мову? Технологія «Займи позицію»

(на дошці записи:

  1. За те, що вона красива.
  2. За те, що вона є нашою рідною мовою.
  3. За те, що вона навчає правильно писати, відкриває закони і вчить нас бути грамотними) (Діти займають позицію і пояснюють свій вибір. )

Б.Я. А може ви і мене любите так, як українську мову?

Тоді спробуйте подолати наступний сюрприз, який я для вас підготувала, і не загинути під час шторму.

В. Діти, міцніше тримайтеся за штурвал,  бо  на вас чекає диктант антонімів та синонімів.

Праця - робота, ледарювання.

Другтовариш, ворог.

Сміливийхоробрий, боязкий.

Великийвелетенський, малий.

  • Діти, ви вже втомилися? Давайте зараз трішки відпочинемо перед наступною зустріччю з Бабою Ягою та наберемося сил, адже  можливо нас попереду чекають іще важчі та страшніші завдання.

Фізкультхвилинка ( Слайди № 7-14)

Слайд №15

Б.Я. Це мені вже не до сміху. Невже ви можете  виконати всі завдання і визволити короля? Я ж так старалася, використала всі свої чари.  Наступне завдання ви не виконаєте і точно вже потонете, а я буду королевою Української мови. Я вже собі і корону приготувала.

В. Далі, щоб подолати  шлях, ми повинні відгадати ребуси і пояснити, як називаються такі слова.(Півники, ключ, котики, лисички, лінійка, коса, язик, журавель, гребінець). (Додаток №3) Складіть із одним із слів речення, щоб воно було в різних значеннях.

Слайд №16

Б.Я. Ой , лишенько. Мої чари зникають. Невже замість трону я знову сяду у ступу?  Буду сподіватися, що вже це завдання ви точно не виконаєте.

Лінгвістична естафета. Учасники гри один за одним швидко називають до слів та словосполучень з прямим значенням слова та словосполучення з переносним.

Батько -

Веселитись -

Говорить -

Спритний -

Легкий –

Свіжий –

М’який –

Сухі дрова –

Великий будинок –

Високе дерево –

Швидко говорить –

Стара людина –

Вірний товариш -

 

Слайд №17

Б.Я. Ой, за що ж мені така кара? Чому ж ви такі розумні? Що мені з вами робити? Залишилося у мене найважче завдання, яке розділяє вас із королем Словом. Це завдання -  остання моя надія на перемогу. Ви повинні скласти  твір –мініатюру на тему «Осінь».

В. Діти , давайте  всі постараємось і напишемо твір так, щоб зла Баба Яга  зникла і ми змогли допливти до замку короля Слова. А перевіряти твори ми будемо у Кріслі Автора. (Діти самостійно пишуть, а потім зачитують у Кріслі Автора ( може бути стілець учителя або крісло) ).

Слайд №18

Б.Я. Не вдалося мені зайняти місце на троні, тому зникаю я від вас і повертаюся в свою хатинку.

В.Ось ми нарешті допливли до замку і визволили короля Слова. Надамо йому слово.

ІІІ. Підсумок уроку

Слайд №19

Король Слова. Я дуже радий нашій зустрічі. Я спостерігав усі 5 уроків за вами  і зробив висновок, що ви дуже хороші, активні, розумні, талановиті. Вас можна назвати справжніми друзями, які завжди виручать один одного з біди. Я бажаю, щоб ви завжди залишалися такими на всіх уроках. А тепер я передаю слово вашій вчительці і прощаюся з вами.

В.   Залишилося мені поставити вам оцінки та загадати домашнє завдання, тому що на наступному уроці вас чекає перевірка знань з теми «Слово. Значення слова.».

ІV. Домашнє завдання (диференційоване)

Завдання на картках

Спишіть слова. З перших букв слів скласти  та записати прислів’я. Усно пояснити.

Картка №1

Ягода, крапля, елеватор, намисто, агроном, стежка, інструмент, наперсток, ножиці, яхта, танець, айстра, куниця, ескіз, йорж, кульбаба, обличчя, решето, індик, нарада, нарешті, ячмінь.

(Яке насіння, таке й коріння)

 

Картка №2

  1.               Морозиво, іриска, цукерка, насіння, іній, завірюха, нероба, атлетика, ножиці, ніж, ярмарок, нутрія, абзац, віхола, страва, ескімо, журавлина, и, торт, тістечко, ярина.

(Міцні знання на все життя)

 

Збіг урок наш, як коротка мить,

Ще попереду у нас багато кроків:

І цікавих, і важких уроків.

Найскладніше ж завдання – життя.

Тож старайтесь вправно все вивчати!

Пам’ятайте, учня скарб – знання!

 

- На цьому наш урок завершено.

Всім дякую за співпрацю!

Література:

Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006

Вашуленко М. С., Мельничайко О.І., Рідна мова: підручник для 3 кл.-К.: Освіта, 2003.

Календарні плани для 3 класу.

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 2 клас, 3 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2007

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 3 клас, 2 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2008

Інтернет ресурси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

 

 

завантаження (2)images (4) 

 

 

 

 

 

завантаження (3) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

images (5)images (6) 

 

 


304aa9731549-kartiny-panno-kartina-more-goluboj-sinij-n2541  ДОДАТОК 1

 

 

g0113798g0113889Рисунок1festРисунок1festРисунок1festРисунок1festРисунок1festРисунок1fest 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванова Жанна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1648
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку