Використання лінгвістичних казок допоможе вчителю розв'язати багато педагогічних проблем, а систематичне використання комп'ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, на мою думку, сприяє:
• концентрації уваги;
• включення всіх видів пам'яті: зорової, слуховий, моторної, асоціативної;
• більш швидкому і глибокому сприйняттю викладеного матеріалу
Щоб детальніше ознайомитися із використанням казок та мультимедійних презентацій, пропоную цикл уроків з української мови "Слово . Значення слова" (на сайті 6 уроків та презентації до них)
Тема уроку:
Слово. Підсумковий урок.
Мета уроку:
Закріплювати знання про пряме та переносне значення слів, багатозначність слова, синоніми і антоніми; збагачувати словниковий запас, розвивати інтерес до слова, творче мислення та мовлення учнів.
Обладнання: ребуси, море з кораблем та замками ( на кожну дитину), презентація, ключ.
Тип уроку: урок закріплення.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Лише дзвоник задзвенить –
Тиша в клас приходить вмить.
В нас роботи так багато,
То ж працюємо завзято!
Коретнікова Світлана
- Як ви будете працювати на уроці? ( Слайд №2. Будем працювати, як …) Гра «Мікрофон»
ІІ. Робота над темою уроку
- Сьогодні я хочу вам повідомити сумну новину. Наближається до кінця наша подорож по країні «Лексикологія». ( Слайд №3.)
Вже зовсім поряд замок короля Слова, але на жаль на нашому шляху стоїть Баба Яга. Вона зачаклувала море, закривши його на замки, і кожному з вас залишила ось такі малюнки моря. (Додаток 1) Скільки там замочків? Отже,
ми повинні будемо виконати 6 завдань , щоб дістатися до короля Слова і врятувати його.
Ваше завдання сьогодні –
уважними бути, не зітхати,
А правильно відповідати.
Зберігать усі знання і сили,
Згадаймо все, що ви учили,
В бій із Ягою вступайте
І в чесному бою перемагайте.
- Зараз послухаємо перше завдання Баби Яги.
Слайд № 4
Б.Я. Ха-ха-ха! Хочете потрапити на корабель? Я точно знаю, що не всі ви туди зможете піднятися. Адже на корабель зможе потрапити лише той , хто вміє старанно та каліграфічно писати. А ви пишете так, наче куриця лапкою, на якій стоїть моя хата. Ха-ха-ха!
В. Давайте доведемо Б.Я., що ми всі можемо каліграфічно писати і зможемо потрапити на корабель.
Зошит свій я відкриваю,
Правильно його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
До роботи я берусь.
Я.Заяць
(Запис дати і каліграфічна хвилинка)
- Ваше завдання не з легких, адже вам потрібно написати рядочок букви, яка у вас виходить найгірше. (Діти пишуть)
- А тепер у нас гра «Фотограф» (запис по пам’яті на дошці прислів’я «Друзі пізнаються в біді» (Діти записують його та пояснюють)
- Чому саме це прислів’я ми записуємо на сьогоднішньому уроці?(Бо ми сьогодні рятуємо свого друга короля Слова)
Слайд № 5
Б.Я. Тримайте свого ключа. У- у – у , бандюги, я вам це пригадаю.
В. Ми можемо всі відімкнути ключиками свої кораблі та піднятися на їх палубу. Вирушаємо в подорож. Для того щоб розчаклувати морський шлях далі, ви повинні виконати наступне завдання. Давайте послухаємо Бабу Ягу.
Б.Я. Ну добре, я вигадала для вас ще складніше завдання, адже ви правил не любите вчити і тому зараз точно сядете на мілину. Зараз у вас буде екзамен , на якому ви покажете, як знаєте правила. ( Діти підходять і відривають промінчики сонця із завданнями) (Додаток 2)
Гра «Екзамен»
1) Слова бувають …
2) Антоніми – це...
3) Синоніми – це...
4) Багатозначні слова – це...
5) Слова з прямим значенням …….
6) З переносним значенням – це…….
В. Діти, хто правильно відповів на запитання, може відімкнути наступний замочок та перепливти далі. (В разі, якщо хтось не може виконати завдання, допомагають учні класу, адже наш девіз такий: «Друзі пізнаються в біді»)
Слайд №6
Б.Я. Що це за діти мені попалися? Скільки ще крові ви з мене вип’єте? За що ви тільки любите цю українську мову?
В. Діти, давайте дамо відповідь Б.Я., за що ви любите українську мову? Технологія «Займи позицію»
(на дошці записи:
Б.Я. А може ви і мене любите так, як українську мову?
Тоді спробуйте подолати наступний сюрприз, який я для вас підготувала, і не загинути під час шторму.
В. Діти, міцніше тримайтеся за штурвал, бо на вас чекає диктант антонімів та синонімів.
Праця - робота, ледарювання.
Друг – товариш, ворог.
Сміливий – хоробрий, боязкий.
Великий – велетенський, малий.
Фізкультхвилинка ( Слайди № 7-14)
Слайд №15
Б.Я. Це мені вже не до сміху. Невже ви можете виконати всі завдання і визволити короля? Я ж так старалася, використала всі свої чари. Наступне завдання ви не виконаєте і точно вже потонете, а я буду королевою Української мови. Я вже собі і корону приготувала.
В. Далі, щоб подолати шлях, ми повинні відгадати ребуси і пояснити, як називаються такі слова.(Півники, ключ, котики, лисички, лінійка, коса, язик, журавель, гребінець). (Додаток №3) Складіть із одним із слів речення, щоб воно було в різних значеннях.
Слайд №16
Б.Я. Ой , лишенько. Мої чари зникають. Невже замість трону я знову сяду у ступу? Буду сподіватися, що вже це завдання ви точно не виконаєте.
Лінгвістична естафета. Учасники гри один за одним швидко називають до слів та словосполучень з прямим значенням слова та словосполучення з переносним.
Батько -
Веселитись -
Говорить -
Спритний -
Легкий –
Свіжий –
М’який –
Сухі дрова –
Великий будинок –
Високе дерево –
Швидко говорить –
Стара людина –
Вірний товариш -
Слайд №17
Б.Я. Ой, за що ж мені така кара? Чому ж ви такі розумні? Що мені з вами робити? Залишилося у мене найважче завдання, яке розділяє вас із королем Словом. Це завдання - остання моя надія на перемогу. Ви повинні скласти твір –мініатюру на тему «Осінь».
В. Діти , давайте всі постараємось і напишемо твір так, щоб зла Баба Яга зникла і ми змогли допливти до замку короля Слова. А перевіряти твори ми будемо у Кріслі Автора. (Діти самостійно пишуть, а потім зачитують у Кріслі Автора ( може бути стілець учителя або крісло) ).
Слайд №18
Б.Я. Не вдалося мені зайняти місце на троні, тому зникаю я від вас і повертаюся в свою хатинку.
В.Ось ми нарешті допливли до замку і визволили короля Слова. Надамо йому слово.
ІІІ. Підсумок уроку
Слайд №19
Король Слова. Я дуже радий нашій зустрічі. Я спостерігав усі 5 уроків за вами і зробив висновок, що ви дуже хороші, активні, розумні, талановиті. Вас можна назвати справжніми друзями, які завжди виручать один одного з біди. Я бажаю, щоб ви завжди залишалися такими на всіх уроках. А тепер я передаю слово вашій вчительці і прощаюся з вами.
В. Залишилося мені поставити вам оцінки та загадати домашнє завдання, тому що на наступному уроці вас чекає перевірка знань з теми «Слово. Значення слова.».
ІV. Домашнє завдання (диференційоване)
Завдання на картках
Спишіть слова. З перших букв слів скласти та записати прислів’я. Усно пояснити.
Картка №1
Ягода, крапля, елеватор, намисто, агроном, стежка, інструмент, наперсток, ножиці, яхта, танець, айстра, куниця, ескіз, йорж, кульбаба, обличчя, решето, індик, нарада, нарешті, ячмінь.
(Яке насіння, таке й коріння)
Картка №2
(Міцні знання на все життя)
Збіг урок наш, як коротка мить,
Ще попереду у нас багато кроків:
І цікавих, і важких уроків.
Найскладніше ж завдання – життя.
Тож старайтесь вправно все вивчати!
Пам’ятайте, учня скарб – знання!
- На цьому наш урок завершено.
Всім дякую за співпрацю!
Література:
Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006
Вашуленко М. С., Мельничайко О.І., Рідна мова: підручник для 3 кл.-К.: Освіта, 2003.
Календарні плани для 3 класу.
Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 2 клас, 3 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2007
Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 3 клас, 2 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2008
Інтернет ресурси
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 1