Урок" Контрольна робота за темою «Слово. Значення слова». (Мовна тема)"

Про матеріал

Використання лінгвістичних казок допоможе вчителю розв'язати багато педагогічних проблем, а систематичне використання комп'ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, на мою думку, сприяє:

• концентрації уваги;

• включення всіх видів пам'яті: зорової, слуховий, моторної, асоціативної;

• більш швидкому і глибокому сприйняттю викладеного матеріалу

Щоб детальніше ознайомитися із використанням казок та мультимедійних презентацій, пропоную цикл уроків з української мови "Слово . Значення слова" (на сайті 6 уроків та презентації до них)

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку:

 

Контрольна робота за темою «Слово. Значення слова». (Мовна    тема)

Мета уроку:

 

Перевірити знання учнів з теми «Слово. Значення слова». Розвивати вміння аналізувати , співставляти. Виховувати любов до рідної мови.

Обладнання:  Картки «Так», «Ні», презентація, алгоритм.

Тип уроку: контрольний.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Самостійно я працюю,

Помилок не буде, факт,

Я уважно помудрую,

Щоб вийшов добрий результат.

                                   Я.Заяць

ІІ. Оголошення теми уроку

  • Діти ,  сьогодні у нас урок перевірки знань. Я підготувала для вас цікаві завдання. Та коли йшла до школи, зустріла одну нашу знайому. Погляньте кого. ( Слайд № 2)
  • Вона мені розказала одну таємницю. Мешканцям лісової школи дуже сподобались наші учні. Вони дуже хочуть зустрітися із нами ще раз. А ви хотіли б зустрітися із ними на сьогоднішньому уроці? (Так)
  • Пригадайте, якими на уроці були зайчик, ведмедик і всі ті, хто приходив до нас з лісової школи? (Старанними, активними, дисциплінованими)
  • Діти, чи не боїтесь ви позмагатися із учнями лісової школи? (Ні)
  • Але я вас попереджаю, що і завдання будуть незвичайні.

ІІІ. Робота над темою

- Отже, вас чекають мовні змагання. ( Слайд № 3)

І перша гостя , яка до нас завітала, вчитель лісової школи – Мудра Сова. Вона  пропонує гру «Так, ні» (Дітям роздаю карточки «так», «ні»)

- Діти, уважно слухайте завдання і старайтесь дати лише правильні відповіді. Бо лише після того, як ви дасте правильну відповідь на запитання, сова відкриє букви зашифрованого слова. (Діти на кожне запитання піднімають карточку «так» або «ні»)

1 завдання

  1.        Синоніми – це слова близькі за значенням.

  2.    Антоніми  - це слова, які мають пряме значення.

3.   Словосполучення «посміхається мама» вжите в переносному значенні.

4.   Слова в переносному значенні мають кілька значень.

5.  Слово «голова» має багато значень.

6.   «Золоті руки» - слово, вжите у прямому значенні.

7.    Ходить,  крокує,  мандрує, шкандибає -  це синоніми.

8.   Багатозначні слова - це слова, які мають багато значень.

Завдання ми виконали, тож давайте прочитаємо, яке слово зашифрувала мудра сова. (Зашифроване слово «Антоніми»)

-  А тепер настав час виконати моє завдання. (Діти виконують завдання самостійно у зошитах для контрольних робіт)

 

Записати антоніми до слів. ( Слайд № 4)

Важко, війна, порожня, старість, правда, слухати, душно, запитання, друг.

( Легко, мир, повна, молодість, вигадка, мовчати, холодно, відповідь, ворог)

 

- А хто буде наступним гостем, дізнаєтесь, коли   відгадаєте ребус

  ( Слайд № 5)

- Він настільки любить відгадувати тестові завдання Мудрої Сови, що сам навчився їх складати. І сьогодні пропонує завдання для вас у вигляді тестів.

2 завдання

1. Слова, близькі за значенням, - це …..

А) синоніми;

Б) антоніми;

В) багатозначні слова.

2. Слово складається з …..

А) розділових знаків;

Б) звуків;

В) букв.

3 завдання

- Впізнайте наступного гостя,  який так до нас поспішає на урок, що навіть здалеку подає свій голос. ( Слайд № 6) ( Вовк)

- У вовчика дружна сім’я,  у нього багато синочків, і кожного він любить. А є в українській мові слова, які можна також назвати синочками? (Так)

- Як ці слова називаються?  (Синоніми)

- Давайте складемо рекламу,  для чого потрібні такі слова. Я пропоную вам початок, а ви продовжите. « Познайомтеся із словами- синонімами. Вони потрібні  для того, щоб  ...».

  • Отже, наступне завдання, яке допоміг мені підібрати вовчик, для перевірки знань про синоніми.

 

Утворіть синонімічні ряди. ( Слайд № 7)

Огорожа, мелодія, халупа, тин, будинок, паркан, мотив,  живопліт, дім, наспів, хата,  частокіл.

 

4 завдання

- Щоб дізнатися про те, хто зявився цього разу, послухайте загадку – добавлянку.

 ( Слайд № 8)

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її ……  (Лисиця)

- Яка головна риса лисички оспівана в казках? (Хитрість)

- Уважно слухайте завдання, щоб не попастися на хитрість лисички.

Лисичка.  - Я загадала слово «ключ». Відгадайте, який ключ я мала на увазі?  (Діти висловлюють припущення)

  • Чому у вас було декілька відповідей?(Бо слово має декілька значень). Я порадилася з лисичкою і підібрала подібне завдання. Постарайтесь виконати його правильно.

 

Скласти речення із словом «коса»,  де воно матиме різні значення.

5 завдання

 

- Наступного гостя впізнайте за описом. Маленький, сіренький, куцохвостий.  (Зайчик) ( Слайд № 9)

- Не хоче наш зайчик  з’являтися. Він хоче, щоб і ви сказали про нього гарне словечко.  (Косоокий, боязливий, швидкий )

- Зайчик любить цікаві слова, тому і пропонує вам підібрати  незвичайні слова.

 

1. Підберіть  слова, які на вашу думку можна назвати лагідними.

2. Підберіть  слова, які приносять людям сум.

6 завдання

 

- Зараз я хочу надати слово дітям, які працюють у нашому класному довідковому бюро. ( Слайд № 10)  Прослухайте інформацію, яку вони підготували про наступного гостя. (Діти розказують цікаву інформацію про їжака)

Дослідник 1

 Сплять солодким сном з листопада по квітень, як ведмеді, борсуки, жаби й змії. А в сні витрачають потихеньку підшкірний жир, накопичений аж ніяк не на яблуках. Адже ця тварина комахоїдна. Рослинну їжу - варену картоплю, рис, груші, сливи, горіхи, насіннячко й ті ж горезвісні яблука - їдять тільки ті, які утримуються в неволі. У природному середовищі перебування раціон  становлять жуки, черв'яки й равлики. Іноді  він може урізноманітити своє меню жабами, ящірками, пташиними яйцями, мишенятами.

Дослідник 2

Вважається, що тварина - чудовий мишолов, його навіть називають колючою кішкою. Але насправді миші не їх їжа. Не може він за цими шустрими гризунами погнатися, от хіба що повезе йому знайти мишаче гніздо. Але набагато більше цікавлять їх зовсім інші гнізда - осині й бджолині. Цих комах він їсть, зовсім не боячись укусів.

Дослідник 3

Ці тваринки взагалі дуже стійкі до різних отрут, у тому числі й до бджолиної. Невеликі дози сулеми, миш'яку, синильної кислоти для них не смертельні. І навіть укус гадюки він переживе, відбувшись легеньким нездужанням, якщо, звичайно, гадюка встигне його вкусити до того, як буде з'їдена. Втім, на змій вони полюють рідко, воліючи мати справу з безмовними дощовими хробаками.

Дослідник 4

Від своїх ворогів - лисиць, пугачів, великих сов, яструбів - він зазвичай не тікає й, звичайно, не укочується. Він завмирає на місці, згорнувшись у колючу кулю.

- Діти, хто це?

- Для вас це  була знайома інформація?

Їжачок -  найповільніша тваринка серед всіх наших гостей, тому і приніс нам останнім завдання.

Погляньте, як нам їжачок посміхається. Жителі якого острова також люблять посміхатися?  («Пряме і переносне»)

Їжачок пропонує скласти алгоритм визначення  прямого і  переносного значення слів. Я зняла частинки алгоритму з голочок їжачка, а вам потрібно відновити його порядок. (Алгоритм:

  • Прочитай уважно слово.
  • Подумай, чи буває таке насправді?
  • Якщо буває, то слово вжите в прямому значенні.
  • Якщо перенесено назви одних явищ , предметів, ознак, дій, на інші у зв’язку з схожістю, подібністю, з живих предметів на неживі, то це переносне значення.)

(Діти відновлюють алгоритм на дошці)

Діти , ми не даремно склали алгоритм визначення прямого і переносного значення слів.  Ви, мабуть, здогадалися , що наступне завдання буде пов’язане з визначенням прямого і переносного значення.

 7 завдання

Знайдіть «зайві» словосполучення . Запишіть їх у два рядочки. У перший - слова з прямим значенням, у другий - з переносним. ( Слайд № 11)  

 

Золота ложка, золота людина, золоті руки.

Сумує ліс, сумує мати, сумує небо.

Срібний голос, срібний ніж, срібні прикраси.

Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.

Весела дівчинка, веселе літо, веселий дідусь.

Гостра коса, гострий ніж, гострий погляд.

ІV. Підсумок уроку

- Ось і  наближається кінець нашого уроку.

- Чи цікаво вам було змагатися із учнями лісової школи?

- Чи зацікавили вас незвичайні завдання, які запропонували вам тваринки?

- Визначте своє місце на уроці:

 А) працювали гарно(діти виходять під аплодисменти до дошки);

Б) працювали недостатньо (піднімаються з місця);

В) залишили незначний слід (сидять на місці).

- Я сподіваюсь,  що при перевірці мовної теми  буду задоволена виконанням вашої роботи.

ІV. Домашнє завдання. ( По бажанню) ( Слайд № 12) 

  • Якщо вас зацікавили завдання,  які принесли лісові учні, ви можете спробувати дома скласти аналогічні завдання для своїх однокласників.

Учитель посміхається,

Урок наш вже кінчається.

Всі зошити здаємо,

І на перерву дружно йдемо.

 

 

Література:

Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006

Календарні плани для 3 класу.

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 2 клас, 3 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2007

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 3 клас, 2 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2008

Я.М. Заяць, Л.В.Вартабедян, О.П.Онишкін. Уроки рідної мови з клас. Посібник для вчителя. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
3197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку