Урок "Слово про похід Ігорів". Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення".

Про матеріал
Інноваційні напрямки освіти, зокрема STEM, з кожним днем стають все популярнішими. І це не дивно, адже саме такий підхід дозволяє зацікавити учнів та зробити сам процес навчання більш жвавим та оригінальним. Урок має на меті продовжити знайомство школярів з видатною пам’яткою давньоруської літератури; охарактеризувати образи руських князів; дослідити наскрізну ідею патріотизму в «Слові…»; розвивати уміння учнів аналізувати текст, образи князів, Руської землі, висловлювати власну думку.
Перегляд файлу

Урок № 14                                      укр. літ. 9 кл.

Тема. «Слово про похід Ігорів». Образи руських князів у творі.  Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення.

Мета: продовжити знайомство школярів з видатною пам’яткою давньоруської літератури; охарактеризувати образи руських князів; дослідити наскрізну ідею патріотизму в «Слові…»; розвивати уміння учнів аналізувати текст, образи князів, Руської землі, висловлювати власну думку; виховувати почуття поваги до історичного минулого, розсудливість відповідальність учнів за свої вчинки.

Обладнання: різні видання літописів, портрети руських князів «Слова….», схеми, тестові завдання.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Фронтальне опитування.

- Що таке літопис?

- Коли було завершене найвідоміше літописне зведення?

- Розкажіть про зміст та форму записів літописів.

- Чому літописи вважаються пам'ятками художньої літератури?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Основний зміст уроку
1. Образи руських князів у творі. Історичний екскурс.

1.1.Повідомлення учня про похід Ігоря на половців як історичну подію.

1.2. Робота зі схемою.

1.3. Завдання учням.

- Розгляньте родовід руських князів, імена яких згадується в літописі.

- Прослідкуйте родинні стосунки учасників битви на річці Каялі.

- З’ясуйте, які відносини були між учасниками битви. Чи могло це вплинути на результат бойових дій?

- Поміркуйте чому у битві не брав участь Київський князь.

(Автор «Слова…» всіляко ідеалізує Святослава, оточує його ореалом слави, хоч насправді він не користувався особливим авторитетом на Русі. Високо підносячи Святослава Київського, перетворюючи його на шанованого патрона всіх руських князів, поет змальовує його як основного виразника загальноруської єдності, як втілення ідеї необхідності спільних дій проти половців. Ця патріотична ідея знайшла найсильніший вияв у «золотому слові» Святослава. Дорікаючи Ігореві і Всеволодові за їх необдуманий вчинок, Святослав сумує з приводу їх поразки, яка завдала багато горя усій Руській землі, скаржиться на те, що князі не хочуть допомагати йому у великій справі захисту рідної землі.)

- Виділити на схемі імена тих князів, які взяли участь у поході.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  +

 

 

 

 

 

 

2. Заслуховування учнівських повідомлень-характеристик руських князів.  2.1. Виступи учнів-істориків

Князь Ігор

Ігор Святославович для автора є втіленням князівських доблестей.
Він мужній, сповнений «ратного духа». Жадоба «испити шеломомъ Дону», почуття воїнської честі відтісняють страшне віщування — затемнення сонця. Справжній лицар, він ігнорує недобрі прикмети, вважає, що краще вмерти від меча, ніж потрапити в полон.
Ігор молодий, гарячий, відважний, але необачний. Він сміливо веде на ворога свої полки, не зважаючи на страшні віщування. У таких людей сильний розум програє в боротьбі з бажаннями.
Високе благородство Ігор виявляє під час вирішальної битви, коли він в розпалі бою «заворачает» полки на допомогу брату Всеволоду, що теж виступає лицарем.
Автор виявляє до Ігоря любов і симпатію, називає його соколом, сонцем. Коли Ігор потерпів поразку, печалиться вся природа, вся Русь.


Ігор — це «свhт свhтлый», а Кончак «чhрный ворон»; напередодні битви «чрныя тучя с моря идут, хотят покрыти 4 солнца». Зате, коли
Ігор повертається на Русь; знову «сонце свътится на небесъ».
І все ж в зображенні Ігоря виявляється двоїстість. Співчуваючи їм, пишаючись їхньою мужністю, сумуючи з приводу невдач, автор водночас засуджує егоїстичну вузько місцеву політику цього князя, міжусобиці, що підривали міць батьківщини, її благополуччя: «Се мое, а то мое же».
За словами Д. С. Лихачова, «…сам по собі Ігор Святославович не поганий і не хороший: скоріше хороший ніж поганий, але його вчинки погані і це тому, що над ним тяжіють забобони феодального суспільства і хибні погляди епохи… Ігор Святославович — син епохи. Це «середній» князь свого часу: хороший, мужній, він у певній мірі любить вітчизну, але безрозсудний і недалекоглядний, більше турбується про свою честь, ніж про честь вітчизни». Гірка поразка Ігоря — це розплата за його егоїзм і самовпевненість.
Зважаючи на це, автор «Слова…» зобразив князя Ігоря не як людину-ідеал, а як звичайну людину — з її мужністю, безстрашністю і з життєвими вадами одночасно. Саме цим приваблює і автора, і читачів.

 

 Князь Всеволод.

У «Слові…» відводиться також велике місце зображенню вчинків Всеволода — брата Ігоря. Автор явно симпатизує герою, бачить в ньому сміливого воїна, здатного постояти за рідну землю.

Всеволод — лицар до билинного богатиря. Як і до Ігоря, до Всеволода виявляє двоїстість. Підносячи його мужність, винахідливість, благородство, в той же час засуджує за безросудливість, необачність, егоїзм.

 

Князь Святослав.

Важливе місце у «Слові…» займає образ київського князя Святослава. Він замальовується як глава всієї Руської держави, який турбується про загальноруські інтереси. Це не тільки мудрий державний діяч і організатор ефективного захисту Вітчизни, й талановитий воєначальник, який в 1184 році зумів об’єднати Русь сили і розгромити половецьке військо. Слава про цю перемогу вийшла далеко за межі Русі.

 

Князь Ярослав

Ярослав Всеволодович (11391198) — чернігівський князь (1177—1198) з династії Ольговичів, 2-й син великого князя київського і чернігівського князя Всеволода Ольговича і Марії, доньки Мстислава Великого. Після смерті батька княжив у Стародубі, з 1177 року в Чернігові. Після смерті свого брата, великого князя київського Святослава Всеволодовича боровся з Рюриком Ростиславичем за київський престол.

З кінця 1150-х рр. Ярослав Всеволодович брав участь у боротьбі за Київ на боці Ольговичів. Коли його старший брат Святослав Всеволодич у середині 1181 року вокняжився у Києві, він поступився Ярославу чернігівським престолом.

Вів не узгоджену з іншими князями політику у відношенні до половців — не взяв участі в поході проти половців 1184та 1185 років (похід Ігоря Святославича), також зірвав загальний похід проти них 1187 року.

У 1195 році київський князь Рюрик Ростиславич та владимирський і суздальський князь Всеволод Юрійович "Велике Гніздо" почали вимагати від Ольговичів (в тому числі Ярослава, як старшого з них) публічно відмовитися від претензій на київський престол, проте вони не побажали цього робити. У 1195 і 1196 роках Рюрик Ростиславич із Всеволодом Юрійовичем здійснили 2 походи на Чернігів проти Ярослава. Кожного разу Ольговичам вдавалося внести розбрат серед союзників, роблячи поступки Всеволодові Юрійовичу, що дало змогу Ярославу зберегти за собою до смерті зберегти чернігівський стіл.

Помер у Чернігові, перед смертю прийняв чернечий постриг під іменем Василій; похований у Спаському соборі.

 

Володимир син Ігоря

Володи́мир І́горович (8 жовтня 1170  вересень 1211, за іншими даними 1212) — князь путивльський (1185-1198), новгород-сіверський (1198-1206), князь галицький (1206-1207, 1208-1211). Старший син легендарного героя «Слова о полку Ігоревим» князя Ігоря Святославича.

З малих років брав участь у походах на половців   1183 і 1185 роках). 1185 року  після  розгрому  руських військ в битві на Каялі потрапив в полон до хана Копті. Перебуваючи в половецькому полоні, одружився з дочкою хана Кончака. Повернувся з дружиною на Русь у 1188 році. Княжив у місті Путивль.

У 1206 році разом із київським князем Рюриком Ростиславичем та чернігівськими князями взяв участь у поході на Галич, що не приніс успіху. Натомість галицькі бояри запросили Володимира Ігоровича з братами княжити в їхній землі. В другій половині 1206 року сів у Галичі, а в серпні 1206 року допоміг Всеволоду IV Чермному сісти в Києві. Через незгоди з братами залишив Галич і вернувся до Путивля.

Близько 1210 року знову подався до Галича і сів на престол. Щоб позбавитися боярської опіки, почав масові стратибояр. Останні втекли до Угорщини і привели угорське військо. Брати Ігоревичі були схоплені й прилюдно повішені в Галичі. З Галицько-Волинського літопису не ясно, чи й Володимир Ігорович зазнав такої долі (літопис сповіщає про страту його братів Романа, Святослава і Ростислава) — розповідається лише про його втечу з Галича у вересні 1211 року. Більше про нього не згадується.

 

Образи інших руських князів у «Слові…».

Тут не можна не звернути уваги на те, що вони охарактеризовані хоч і стисло, але кожен по-своєму. Важливо також зазначити, що в цих образах (Роман Волинський, Рюрик Ростиславович, Всеволод Володимиро-Суздальський, Ярослав Осмомисл Галицький та інші) автор «Слова…» підкреслює більше їх позитивні риси, ніж негативні.

Він гіперболізує військові подвиги руських князів, їхню могутність і славу. Кожний із них має багато воїнів і зброї, так Всеволод Суздальський може Волгу веслами розкропити, а Дон шоломом випити, Ярослав Осмисл, батько Ярославни, сильніший від угорського короля.

У цій гіперболізації автор передає свої мрії про сильну владу на Русі, про необхідність спільного захисту Руської землі.

 

3. Учитель. Надзвичайно цікавим у творі є образ Руської землі.

Поняття «Руська земля» вжито в «Слові о полку Ігоревім» 20 разів. Смисловий контекст його вживання свідчить про те, що автор мав на увазі не тільки південну Русь, а й усю сукупність східнослов’янських земель, територію давньоруської народності, увесь державний простір Київської Русі.

Узагалі слід відзначити, що «Слово…» «охоплює» величезні простори від Новгорода до Тмутаракані, від Немиги до Волги.

Згадуючи події в різних князівствах Київської Русі, письменник витворює конкретно-чуттєвий образ Руської землі, оживлює його яскравими картинками природи, хліборобської праці згадками багатьох географічних назв. Ми бачимо великі й малі річки що течуть по неосяжних руських просторах (Волга, Дунай, Донець, Дніпро, Сула, Рось, Стучна), перед нами постають численні руські міста, серед яких особливо виділяється Київ як єдиний центр Руської землі

Авторові «Слова…» дорога Руська земля, люди, які живуть на ній і створюють її могутність, хоча вони страждають і зазнають багато зла й горя від князівських усобиць і половецьких нападів. Він добре знав життя та прагнення простого люду, хліборобів-ратаїв і був виразником загальнонародних інтересів і поглядів.

Крім того, автор «Слова…» задумується над історичною долею Руської землі: Він охоплює події руського життя" за півтораста років і веде свою розповідь, «свьівая слави оба поли сего времени», тобто переходячи від сучасності до історії, зіставляючи минулий час із теперішнім, що допомагає йому глибше й виразніше висловити основну ідею твору.

Отже, Руська земля — основний художній образ «Слова о полку Ігоревім».

Завдяки своєму широкому ідейно-художньому світогляду автор зумів у цьому образі охопити й подати, по суті, усю велику Русь як єдине ціле в просторі й часі

3.1. Бесіда.

— Чому, на ваш погляд, поняття «Руська земля» вжито в «Слові…» 20 разів?

— Який територіальний простір охоплено у творі? Про що це свідчить?

— Що уособлює образ Руської землі?

— Наскільки у творі простежується тотожність понять «народ» і «Руська земля»?

— Чому автор «Слова…» задумується над історичною долею Руської землі?

— Яке значення мають для нас поняття «земля», «рідний край, «Батьківщина»?  Відповідь обґрунтуйте.

4. Проблемне питання.

– Як ви вважаєте, кого з руських князів можна назвати справжнім патріотом своєї батьківщини?

(Цю частину уроку можна провести, використовуючи метод ПРЕС: учні висловлюють свою позицію (я вважаю, що…), обґрунтовують її (… тому, що…), наводять приклади на підтвердження своєї думки (наприклад, …) та роблять висновки (отже, …).

5. Символічно-міфологічні образи у «Слові...», їх значення

1.1. Яскрава символіка в поемі (приклади).

Ворон — горе,

зигзиця (зозуля) — зажурена жінка,

лебідь — красива дівчина;

сокіл — добрий молодець

і т. ін.

Рух половецьких полків зображується у вигляді чорних хмар, які намагаються прикрити чотири сонця (тобто чотирьох князів, що ведуть руських воїнів на битву з половцями).

1.2. Бесіда за питаннями:

- Дайте визначення поняттям «символ», «міф». Як вони між собою пов’язані?

Символ (від гр.symbolon) — знак, за допомогою якого в літературі й мистецтві здійснюється заміна думок чи понять, що мають прихований зміст.

Міф (гр. mythos — слово, мовлення, переказ) — вид фольклору: оповідь, що передає вірування й уявлення давніх людей про походження світу й життя людей на землі, про явища природи, богів і казкових персонажів.

- З якою метою, на вашу думку, автор «Слова» у творі застосовує символічно-міфологічні образи?

- Яким чином дані образи впливають на загальне осмислення ідейно-художнього змісту твору?

6. Заключне слово вчителя.

– У жодному з творів ХІ-ХІІ століть, відомих нам з літератури Київської Русі, ми не знайдемо такого багатства образів, такої майстерності мови, яка звучить то мов вірші, то як добірна ораторська проза, такого злиття в єдине елементів книжної літератури і народної поезії.

Проте головне значення твору все ж у тому, що він пройнятий наскрізною ідеєю палкого патріотизму. Автор добре знав і події сучасної йому Київської Русі, і події, що відійшли вже в минувшину. Окремих князів він оцінює залежно від того, наскільки вони можуть і хочуть постояти за благо батьківщини, за Руську землю. З цього погляду автор ставить так високо сучасного йому великого князя Святослава.

Факти, зібрані в літописах, показують, що великий князь Святослав Всеволодович насправді далеко не був ідеальним діячем. Найголовнішою його турботою було забрати якнайбільше земель для себе і для своєї родини. Але для автора має значення не це, а те, що Святослав успішно воював з половцями, захищаючи Руську землю. А крім того, становище Святослава як великого князя дає йому більші, ніж будь-кому з його родичів, можливості об’єднати князів для оборони Русі від ворогів. Того, що міг би зробити Святослав, не можуть зробити інші, хоч і могутні, але більш віддалені від степового кордону князі, наприклад, Всеволод Суздальський або Ярослав Осмомисл Галицький. І от саме як об’єднуюче начало автор змальовує образ князя Святослава.

Саме в цьому високому патріотизмі полягає найбільша цінність “Слова про похід Ігорів”.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

V. Підсумок уроку

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІ. Домашнє завдання

Підготуйте відповідь на запитання “Чи актуальна ідея “Слова про похід Ігорів” у наш час?” Запишіть свої міркування в зошити.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Давиденко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2019
Переглядів
7105
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку