Тема. Словосполучення. Будова і види словосполучень за способами вираження головного слова.
Мета. Поглибити знання учнів про словосполучення, дати поняття про типи словосполучень за способом вираження головного слова та за будовою; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі нахили; виховувати любов до рідної землі, повагу до майстрів поетичного слова рідного краю.
Тип уроку. Урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок.
Обладнання: підручник, таблиця, картки.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Доброго дня, діти! Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре. Арабський письменник та філософ Сааді говорив: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил». Я бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас був орлом - птахом з найбільшими крилами.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Орфографічна хвилинка.
Нашу роботу ми розпочнемо з орфографічного диктанту.
Медовий, легко, проїзний, молотьба, м'ясо, цвях, сонний, зшити, спекти, премудрий, приораний, газета «Вперед», чорноокий, російсько-український.
2. «Мікрофон».
- Який розділ граматики називають синтаксисом?
- Яка синтаксична одиниця називається словосполученням?
- Чим воно відрізняється від слова?
- Чим словосполучення відрізняється від речення?
- Як правильно сказати: пробачте мені (кому?) чи пробачте мене (кого?); опанувати науку (що?) чи опанувати наукою (чим?).
- Скільки слів повинно бути в словосполученні?
- Щоб знайти відповіді на ці та інші запитання ми будемо вивчати тему «Словосполучення»
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Сьогодні, поглиблюючи свої знання про словосполучення, навчаючись розрізняти їх за способом вираження головного слова та за будовою, ми доторкнемось душею до культури та народних символів нашої рідної землі.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Аналіз таблиць «Синтаксис» і «Словосполучення».
2. Коментоване письмо.
- А зараз спробуємо визначити у поданих словосполученнях головні та залежні слова.
Рідний край, пшеничні лани, золотом виблискують, сади в цвіту, дощем рясні, вода з джерела, безмежний степ, пахощі трав.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
1. Вибірково-розподільна робота (робота в парах)
Прочитати текст, виписати з нього словосполучення, розподіливши їх за способом вираження головного слова на:
а) іменні; б) дієслівні; в) прислівникові
«Хата без рушника, що сім’я без дітей», - говорили в народі. Майже в кожній, навіть в найбіднішій оселі, завжди на видному місці висіло декілька видів рушників. До речі, удвічі більше було господарських рушників.
Записати словосполучення, дібрати до них синонімічні.
Рушник для весілля, Січ при Дунаї, День Петра, вода з джерела, ваза з глини, мова народу, пиріг з яблук, дошка для прасування.
Записати словосполучення, виправляючи помилки.
Враження до пісні, навчатися музиці, навчає правді, навчання на англійській мові, докоряти учня, дякувати Павла, заперечувати проти думки, додержуватися тиші.
У кожному з рядків сполучень слів знайти «зайве» за певною ознакою. Обгрунтувати свій вибір.
(перекласти словосполучення українською☺
Сохранять достоинство, любить родной язык, шумное веселье, манера говорить, умение себя вести, признак ума, очень хорошо, излишняя забота, ваши огорчения, узнаєш с изумлением, чувство благоговения перед тишиной, относиться бережно, древние легенды, требовать внимательности.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ