Урок " Смішне, комічне, романтичне в творі В.Нестайка «Тореадори з Васюківки». Виразне читання найцікавіших елементів повісті. Естамп, як спосіб створення ілюстрацій "

Про матеріал
Інтегрований урок української літератури та образотворчого мистецтва в рамках предметного тижня " Транспорт"
Перегляд файлу

Інтегрований урок української літератури та образотворчого мистецтва, 6-А  клас,Ус О.В., Шмиголь О.А.

 

Тема. Смішне, комічне, романтичне в творі В.Нестайка «Тореадори з     Васюківки». Виразне читання найцікавіших елементів

повісті. Естамп, як спосіб створення ілюстрацій

 

Мета: формувати предметні компетентності відповідно до змістових ліній:

   власне читацька –знання теорії, розуміти його підтекст;  виявити особливості смішного, комічного та романтичного пригодницькому творі;

навчально-пізнавальна – уміння учнів працювати з різноманітною   інформацією в умовах пошуку;

   комунікативно-мовленнєва – розуміння мови твору, уміння висловлювати власну думку;  характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями учнів;

   діяльнісна – застосування набутих знань на практиці; ; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, спостереження, виділяти суттєве;

продуктивна – здатність до розв’язання будь-якої задачі творчо;

   загальнокультурна - виховувати у школярів позитивні риси характеру, прищеплювати інтерес до пригодницького літературного жанру.

   вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; самостійно виконувати практичні завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку;

предметних мистецьких компетентностей: ознайомити з поняттям естамп та практично виконати відбиток на папері з гравюри на пінопласті; розвивати образне, логічне, просторове мислення, вміння працювати в графічних техніках; виховувати інтерес до різних видів мистецтва, естетичну культуру та прагнення до творчості.

 

Обладнання уроку: портрет В.Нестайка, виставка творів автора, ілюстрації учнів до твору, дидактичний  матеріал ( картки),презентація.

Тип уроку: інтегрований урок

 

 

Жартувати треба для того, щоб робити серйозні справи

                                          Аристотель

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

    -  Сьогодні у нас незвичайний урок , у якому поєднаються два предмети –  українська література та образотворче мистецтво.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

1.Бліц - опитування

1. Хто є головними героями твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»?

2. Що вам подобається у Вані з Павлом?

3. Чим пояснити те, що з хлопцями повсякчас трапляються якісь пригоди?

4. Чи сміємось ми, чи співчуваємо героям твору? Коли? Чому?

 

2.Асоціаціативне гроно

- Діти вашого віку дуже люблять пригоди, тож запишіть асоціації до слова «пригода»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

  • Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати твір В.Нестайка, визначимо елементи  комічного, смішного та романтичного в пригодницькому творі, охарактеризуємо вчинки героїв Яви та Павлуші, інсценізуємо уривки та створимо естампи до уривків, які найбільше сподобалися у тексті

 

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу

  1. Слово вчителя

 

  • А як ви думаєте,за допомогою чого у творі досягаються засоби комічного?

(Комічне – явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією та наслідками, між метою та засобами досягнення її).

 

 2. Словникова робота

 

- Діти, а кого називають романтиками?

(Романтик - людина, схильна до мрійності).

- А чи можемо ми назвати Яву і Павлушу романтиками?

-То тоді давайте заповнимо таблицю у зошитах , у яких випадках головних героїв можна назвати романтиками, а в яких ні

                     Так                                                              Ні

  • У хлопців добрі наміри.
  • У буденному бачать незвичайне.
  • Заради мети готові на випробування, не шукають легких шляхів.
  • Готові надати допомогу.
  • Цінують дружбу.
  • Витівки  обертаються проти них.
  • Не замислюються над наслідками.
  • Створюють навколо проблеми.

 

3. Пояснення вчителя

 

- Комічне буває різне за емоційним забарвленням: від добродушного гумору до нищівного сміху. Комічне може досягатися різними засобами:

* неграмотна дитяча мова ;

* вживання приказок, прислів’їв, фразеологізмі

* надання незвичних для тварин кличок;

*  використання зниженої лексики, лайливих слів;

*  применшення (літота) й перебільшення (гіпербола);

*  використання русизмів;

* перекручення персонажем слів, вимова яких для нього важка

 

4. Проблемне запитання

 

- Що, на вашу думку, у творі В.Нестайка є смішним, а що комічним?

       (Смішне – засоби втілення мрій.

        Комічне – реальні ситуації, в яких опинялися герої та люди навколо

        внаслідок втілення мрій).

 

 

5. Перевірка домашнього завдання

- Діти, вам було випереджальне завдання: підготувати для інсценізації гумористичні уривки, які найбільше вас розсмішили. Але перед тим , як прослухати ваші уривки, нагадайте  тему інтегрованого тижня. Про що вам розповідають на кожному уроці? Давайте і ми пригадаємо, про  які види транспорту ви читали в повісті, відгадавши загадки.

 

5. Відгадування загадок

І не сани, і не віз,-

Їхать добре, аби віз   (Човен)

 

Як сідаєш – він бурчитьб,

По дорогах швидко мчить.

Та шолом слід одягати

І права водійські мати   (Мотоцикл)

 

Не  сіялка, не віялка,

Не станок, не млинок,-

Молотить, сортує,

Нас усіх дарує (Комбайн)

 

Все блищить –

Під землею біжить (Метро)

 

6. Діти розповідають про види транспорту

 

7. Інсценізація уривків

 

8. Робота в групах

- Діти, коли ви подивитесь інсценізацію уривків твору, ви повинні заповнити таблицю

№ з/п

Засоби творення комічного

Приклади з повісті “Тореадори з Васюківки”

1

Вживання приказок, прислів’їв,  фразеологізмів

 

2

Несподівані порівняння

 

3

Надання незвичних для тварин кличок

 

4

Використання зниженої лексики, лайливих слів.

 

5

Применшення (літота) й перебільшення (гіпербола).

 

6

Використання русизмів

 

      7

Перекручення персонажем слів, вимова яких для нього важка

 

 

 

6. Робота з епіграфом.

- Діти, повернімося до епіграфа уроку. Як ви розумієте слова Аристотеля?

 


Учитель образотворчого мистецтва

   - Сьогодні в нас незвичайний урок і ви побуваєте не тільки в ролі акторів до обраних сюжетів твору, а і юними художниками-графіками. Вам потрібно було створити ескіз до сюжету та перевести його на пінопласт. Навіщо запитаєте ви? Для того, щоб зробити естамп.

Естамп  це твір друкованої графіки, відбиток із друкованої форми (кліше) — пластини, на яку нанесено малюнок. Для того щоб створити естамп, застосовують гравюру на дереві (ксилографія), лінолеумі (лінографія), металі (офорт) або камені (літографія). Одним із достоїнств друкарської графіки (естампу) є можливість її тиражування: відбитків може бути багато, і всі вони будуть мати цінність авторського оригіналу, тому основою будь-якого виду графіки залишається малюнок-оригінал.

Саме так, раніше, створювали ілюстрації до книжок. Кожен з вас сьогодні зможе зробити естамп за гравюрою на пінопласті.

 

Практична робота. Естамп, як спосіб створення ілюстрації

Матеріали та інструменти: пінопластовий лоток, ескіз, ручка, фарба гуаш, валик або широкий пензлик, листки  А4, стаканчик з водою, клейонка, вологі та сухі серветки. 

 

Послідовність дій

Графічне зображення

Перенесіть ескіз на пінопласт, витискаючи ручкою

 

Нанесіть фарбу на пінопласт з витісненим малюнком за допомогою валика або широкого пензля;

 

Притисніть пінопласт до листка

 

Обережно зніміть пінопласт з листка

Головне в естампі — чітке зображення та образна виразність ліній

 

 

VІ. Узагальнення, систематизація і закріплення знань учнів

 

1. Гра – пошук «Літературні асоціації»

- Діти, я називаю предмет, а ви швидко називають асоціацію з ним.

* П’ятипудова льоха                    - метро, Манюня

* Ява                                              - острів в Індійському океані

* Контрибуція                               - корова, тореадори, багнюка

* бик Петька                                  - дачник на телеграфному стовпі

* колодязь із журавлем                - врятований цуцик Собакевич, відв’язана      

                                                        коза у шкоді

* єгипетська піраміда                   - баштан, дід Салиман, Гаменготеп сконав

 

VІІ. Підсумки, оцінки уроку

 

 1.Рефлексія

« Найбільше мені запамяталося…»

«Найсмішніше на уроці було….»

«Мене зацікавило..»

 

2.Домашнє завдання

Розробити естампи транспортних засобів, які зустрічаються в повісті (з образотворчого мистецтва) 

Скласти тестові завдання до прочитаних розділів


 

Використанні джерела:

  1. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013р. зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 №804 (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html
  2. Коваленко Л.Т. Українська література: підручник для 6 класу – К.: Освіта,2014. – 140 – 177с.
  3. Запаско Я. Мистецтво книги на Україні в XV-XVIII ст. Л., 1971
  4. Логвин Г.Н. Гравюра українських стародруків. К., 1990
  5. Січинський В. Історія українського граверства XV-XVIII ст.
  6. Шпак О. Українські народні гравюри ХІХ століття зі села Плазова // Зап. НТШ: Пр. Комісії образотворчого та ужиткового мистецства
  7. http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/literature/44075/
  8. https://www.youtube.com/watch?v=wLrpBJWJLhI

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бузницька Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Ус Ольга
Додано
3 червня
Переглядів
129
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку