УРОК: "Соціальна боротьба на території Наддніпрянщини та західноукраїнських землях у першій половині ХІХ ст."

Про матеріал

Розробка має на меті удосконалювати навички роботи у групі, аналізу інформації з теми. Учні самостійно мають опрацювати матеріали з інтернет-джерел, розприділити ролі, скласти презентацію (виступ) і запропонувати її під час уроку. Інтернет-джерела учні обирають самостійно, відштовхуючись від теми. Учні під час виступу представників однієї з груп повинні КРИТИЧНО оцінити інформацію і підготувати запитання, на які група може підготувати відповідь і презентувати на наступному уроці.

Перегляд файлу

 

Конспект уроку

у 9-му класі з історії України

Тема. Пощукова робота на уроках історії

 

 

«Соціальна боротьба на території Наддніпрянщини

та західноукраїнських землях 

у першій половині ХІХ ст.»

 

Підготувала вчитель історії Заліщицької державної гімназії, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «вчитель-методист» Дяків Василь Григорович

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017


Клас 9 клас

Предмет «Історія України»

Тема. Соціальна боротьба на території Наддніпрянщини та західноукраїнських землях  у першій половині ХІХ ст..

Мета: визначити основні форми та методи боротьби проти соціального поневолення; удосконалювати навички роботи у групі, аналізу фактичного матеріалу, формувати критичне мислення, соціальне співпереживання, вміння давати морально-етичну оцінку діям влади та селян.

Очікувані результати:

  1. Учні повинні називати причини соціальної боротьби.
  2. Вміти порівнювати їх на різних українських територіях.
  3. Називати основні форми та методи соціальної боротьби.
  4. Показувати на карті території визначних повстань.
  5. Характеризувати  діяльність їх ватажків.
  6. Називати основні методи, способи боротьби з селянами держави.
  7. Аналізувати  наслідки селянських виступів.

Форма проведення уроку: підготовка та презентація проектів.

Термін підготовки матеріалів: 7-10 днів.

Урок засвоєння нових знань по темі.

Допоміжні матеріали: історичні карти, фото, малюнки, історичні книги, статті історичних дослідників щодо даної проблеми, відеоматеріали, таблиці-схеми тощо.

Попередня підготовка учнів:

  1. Об’єднання у групи.
  2. Вибір підтеми з теми уроку за допомогою жеребкування.
  3. Визначення вчителем кожній групі списку використаної літератури, сайтів інтернет.
  4. Подання плану кожній групі

 

 

І група.

- Яким державам належали українські землі у ХІХ ст..?

- Яким було становище українських селян у цих землях? Чому?

- Таке становище сприяло чи не сприяло посиленню соціальної боротьби? Відповідь обґрунтуйте.

- Як саме відбувалися селянські протести? У якій формі? Чому саме так?

- Продовженням яких ідей були повстання селян Наддніпрянщини? (гайдамацьких)

 

ІІ група

- Яка група селян мала найбільше економічне навантаження? (Найбільше працювала і виконувала додаткові повинності)

- До чого привело посилення економічного тиску на селян Херсонщини, Чугуєвому у 10-20-х роках ХІХ ст..?

- Як влада розправилася з селянами? До яких наслідків це могло привести?

- Що таке «Київська козаччина»? Коли і на якій території вона формувалася?

- Чому вона так формувалася? Які події стали причиною? Які ідеї панували серед селянства? Чого хотіли селяни?

 

ІІІ група

- Хто такий Устим Кармалюк? Що про нього дізналися? Якими рисами характеру він володів?

- Якими методами він боровся проти дворян? Де і коли?(Поділля, 10-30-і роки ХІХ ст..)

- Хто за національністю були дворяни Правобережжя? (поляки)

- Наскільки ви схвалюєте його методи боротьби? Чи могли вони мати позитивні наслідки? Чому?

- Як народ уславив М. Кармалюка? Чому?

 

ІV група

  • Чи відрізнялося життя селян Галичини, Буковини, Закарпаття від Наддніпрянських селян? Чому? Що було подібне, а що було відмінне?
  • Яким дворянам підлеглі українські селяни Галичини, Буковини, Закарпаття?
  • Які форми протесту та опору були притаманні їх?
  • До яких наслідків це призвело? Чому?
  • Продовженням яких традицій соціального опору були виступи в Закарпатті та Галичині? (опришків)
  • Хто такий Лукян Кобилиця? Як він відстоював права селян? Що з ним трапилося і чому?
  • На яких територіях відбувалися селянські заворушення? Покажіть на карті.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Розповідь-бесіда вчителя

Протягом XVIIIXIX століть відбувається посилення економічного тиску на українське село. На Правобережжі козаки під дією влади поступово змушені переходити у кріпацтво. Водночас козацька старшина та українська шляхта  змушена, захищаючи власні станові інтереси, перейти у дворянство. Цьому зокрема сприяв маніфест Катерини ІІ про урівняння вправах  українську еліту з російським дворянством.  І сьогодні ми з вами помандруємо шляхами всієї України, щоб пересвідчитись в тому, що селяни і надалі прагнули змінити своє становище. Як саме? І чи домоглися цього? Відповіді на це запитання дасть кожна група, що презентуватиме свою сторінку історії «Соціальна боротьба на українських землях у першій половині ХІХ століття».

ІІІ. Основна частина

1. Робота у групах (5-7 хв).

Мета: визначення рівня підготовленості кожного учасника групи до захисту.

Кожен її учасник знайомить з матеріалом, який він знайшов у додаткових джерелах.

Визначають виступаючого та розробляють план виступу групи.

Переглядають, якщо є відеоматеріали, презентацію, малюнки, портрети тощо.

2. Презентація  виступів групи.

3. Проведення інтервю з учасниками групи представниками інших груп.

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.

1) фронтальна бесіда.

- Який період ви відвідали?

- Що цікавого ви дізналися про визначних представників селянських виступів?

- Які вимоги ставили селяни перед дворянами?

- Якими методами і формами селяни протестували?

- Як захищалися дворяни?

- Чи відрізняються форми протесту селян Наддніпрянщини та Західної України?

- Які особливості протестів були у Західній Україні?

- Чи у землях Заліщанщини були соціальні протести селян? (Інформація з музею)

 

 

1

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку