Розробка має на меті удосконалювати навички роботи у групі, аналізу інформації з теми. Учні самостійно мають опрацювати матеріали з інтернет-джерел, розприділити ролі, скласти презентацію (виступ) і запропонувати її під час уроку. Інтернет-джерела учні обирають самостійно, відштовхуючись від теми. Учні під час виступу представників однієї з груп повинні КРИТИЧНО оцінити інформацію і підготувати запитання, на які група може підготувати відповідь і презентувати на наступному уроці.
Конспект уроку
у 9-му класі з історії України
Тема. Пощукова робота на уроках історії
«Соціальна боротьба на території Наддніпрянщини
та західноукраїнських землях
у першій половині ХІХ ст.»
Підготувала вчитель історії Заліщицької державної гімназії, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «вчитель-методист» Дяків Василь Григорович
2017
Клас 9 клас
Предмет «Історія України»
Тема. Соціальна боротьба на території Наддніпрянщини та західноукраїнських землях у першій половині ХІХ ст..
Мета: визначити основні форми та методи боротьби проти соціального поневолення; удосконалювати навички роботи у групі, аналізу фактичного матеріалу, формувати критичне мислення, соціальне співпереживання, вміння давати морально-етичну оцінку діям влади та селян.
Очікувані результати:
Форма проведення уроку: підготовка та презентація проектів.
Термін підготовки матеріалів: 7-10 днів.
Урок засвоєння нових знань по темі.
Допоміжні матеріали: історичні карти, фото, малюнки, історичні книги, статті історичних дослідників щодо даної проблеми, відеоматеріали, таблиці-схеми тощо.
Попередня підготовка учнів:
І група.
- Яким державам належали українські землі у ХІХ ст..?
- Яким було становище українських селян у цих землях? Чому?
- Таке становище сприяло чи не сприяло посиленню соціальної боротьби? Відповідь обґрунтуйте.
- Як саме відбувалися селянські протести? У якій формі? Чому саме так?
- Продовженням яких ідей були повстання селян Наддніпрянщини? (гайдамацьких)
ІІ група
- Яка група селян мала найбільше економічне навантаження? (Найбільше працювала і виконувала додаткові повинності)
- До чого привело посилення економічного тиску на селян Херсонщини, Чугуєвому у 10-20-х роках ХІХ ст..?
- Як влада розправилася з селянами? До яких наслідків це могло привести?
- Що таке «Київська козаччина»? Коли і на якій території вона формувалася?
- Чому вона так формувалася? Які події стали причиною? Які ідеї панували серед селянства? Чого хотіли селяни?
ІІІ група
- Хто такий Устим Кармалюк? Що про нього дізналися? Якими рисами характеру він володів?
- Якими методами він боровся проти дворян? Де і коли?(Поділля, 10-30-і роки ХІХ ст..)
- Хто за національністю були дворяни Правобережжя? (поляки)
- Наскільки ви схвалюєте його методи боротьби? Чи могли вони мати позитивні наслідки? Чому?
- Як народ уславив М. Кармалюка? Чому?
ІV група
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розповідь-бесіда вчителя
Протягом XVIII – XIX століть відбувається посилення економічного тиску на українське село. На Правобережжі козаки під дією влади поступово змушені переходити у кріпацтво. Водночас козацька старшина та українська шляхта змушена, захищаючи власні станові інтереси, перейти у дворянство. Цьому зокрема сприяв маніфест Катерини ІІ про урівняння вправах українську еліту з російським дворянством. І сьогодні ми з вами помандруємо шляхами всієї України, щоб пересвідчитись в тому, що селяни і надалі прагнули змінити своє становище. Як саме? І чи домоглися цього? Відповіді на це запитання дасть кожна група, що презентуватиме свою сторінку історії «Соціальна боротьба на українських землях у першій половині ХІХ століття».
ІІІ. Основна частина
1. Робота у групах (5-7 хв).
Мета: визначення рівня підготовленості кожного учасника групи до захисту.
Кожен її учасник знайомить з матеріалом, який він знайшов у додаткових джерелах.
Визначають виступаючого та розробляють план виступу групи.
Переглядають, якщо є відеоматеріали, презентацію, малюнки, портрети тощо.
2. Презентація виступів групи.
3. Проведення інтерв’ю з учасниками групи представниками інших груп.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
1) фронтальна бесіда.
- Який період ви відвідали?
- Що цікавого ви дізналися про визначних представників селянських виступів?
- Які вимоги ставили селяни перед дворянами?
- Якими методами і формами селяни протестували?
- Як захищалися дворяни?
- Чи відрізняються форми протесту селян Наддніпрянщини та Західної України?
- Які особливості протестів були у Західній Україні?
- Чи у землях Заліщанщини були соціальні протести селян? (Інформація з музею)
1