Виховна година
Тема. Продукти харчування – наші друзі й вороги
Мета. Узагальнити знання дітей про корисні і шкідливі продукти харчування; обговорити правила культури харчування; ознайомити з поняттям ГМО і ГМЇ; визначити залежність здоров'я людини від впливу на нього продуктів харчування; виховувати прагнення берегти своє здоров'я, як найдорожчий скарб, вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: прислів'я, записані на окремих аркушах, картки із завданням, кошик з продуктами харчування (капуста, морква, цукерки, солодка газована вода «Кока-кола», чіпси, смажені сухарики з магазину, сушені в духовці сухарики, набір фруктів), дві тарілки (одна для шкідливих продуктів,друга – для корисних), обладнання для дослідів (серветки, склянки, ложка, миска)
Хід заходу
І. Вступне слово. Шановні діти! Запрошую вас на виховну годину здоров’я. Чому саме на таку годину?! Ви – майбутнє покоління нашої держави, вам зміцнювати і розбудовувати її, а це під силу витривалій і здоровій людині, яка здатна повноцінно працювати, примножувати багатства своєї країни. Згадаємо прислів’я «Цвях у гнилу дошку не заб’єш».
Бути здоровим – це ваш громадянський обов’язок. Це успішна кар’єра в майбутньому. У всі часи люди особливу увагу звертали на своє здоров'я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм і залишатися бадьорими на довгі роки. Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка і самопочуття залежить від стану її здоров’я, а також від піклування про нього. Отже, ще раз поговоримо про здоровий спосіб життя.
ІІ. Основна частина
Я ставлю запитання, а вам треба дати відповіді.
Діти по черзі відповідають, а вчитель корегує відповіді і вивішує на магнітній дошці попередньо підготовлені аркуші з надрукованими відповідями
Здоровий спосіб життя – це
Міцне здоров’я багато в чому залежить від правильного харчування.
Сьогодні на виховній годині ми поговоримо про правильне харчування, зокрема про продукти харчування. Тема «Продукти харчування – наші друзі і вороги».
Правильне харчування – це основа тривалого та плідного життя, запорука міцного здоров'я, бадьорості, гарантія профілактики різних недуг. Ми їмо для того, щоб жити. А жити – це значить одержувати енергію. Але треба пам’ятати про два основні правила харчування:
Обладнання: кошик з продуктами харчування, дві тарілки з написами «Шкідливі продукти», «Корисні продукти».
Завдання: Розподілити продукти з кошика по тарілках.
Діти по черзі вибирають продукт з кошика і кладуть на відповідні тарілки.
Учитель. Тепер розглянемо продукти з тарілки шкідливих продуктів.
Чому ви вважаєте, що газована солодка вода є шкідливою, адже вона така смачна, запашна?
Спробуємо це дослідити.
Дослід з солодкими газованими напоями.
Опис досліду: в пластикову склянку покласти картонну «лінійку» з ватним тампоном. Крізь ватний тампон пролити газований солодкий напій. Тампон стає такого кольору як напій (червоного, зеленого).
Учитель. Який зробимо висновок? Це хімічний барвник, який є причиною різних хвороб людини (нудота, біль у животі, алергія тощо). Найчастіше у таких напоях використовують барвник «жовтий – 5», який може викликати алергічні захворювання – від риніту до бронхіальної астми.
До того ж, у такі напої додають кислоту, ароматизатор, вуглекислий газ, що теж шкодять здоров’ю. Це можна визначити за смаком.
Дослід із солодкою газованою водою «Кока-кола»
Опис досліду: В пляшку з солодкою газованою водою «Кока-кола» кладу цукерку «Ментос». В результаті взаємодії цукерки і напою спостерігається «виверження вулкана».
Учитель. Такий процес проходить у вашому шлунку. Вплив газованих напоїв на організм людини вивчав у 1999 р. професор з Великобританії, який дійшов висновку: ряд проблем (наприклад, хвороба Паркінсона, цироз печінки) може виникнути через уживання звичайнісінької газованої води. Крім того, газовані води тільки надають відчуття втамування спраги, а насправді вони забирають цінну воду з організму, руйнують внутрішні органи.
Дослід з чіпсами 1:
Опис досліду: на серветку викласти чіпси, притиснути. На серветці залишаються масні плями.
Висновок: При смаженні часточки їжі горять і утворюють дуже шкідливі речовини. В них багато жиру, який дає підвищене навантаження на систему травлення.
Учитель. В результаті вживання чіпсів зникає відчуття голоду і можна пропустити обід, який є корисним. Поки організм зайнятий перетравлюванням чіпсів, він витрачає багато енергії. Цю енергію він забирає у мозку, що призводить до пасивності, знижує активність розумової праці.
Дослід 2:
Опис досліду: у склянку з прозорою водою покласти чіпси, вода стає брудною.
Висновок: Це говорить про наявність барвників, які спричиняють розлади в шлунку, печінці, а це в свою чергу впливає на всі інші органи.
Учитель: Смажені сухарики. Вони смачні, але… Розглянемо їх. Якого вони кольору? А чи буває хліб червоного кольору? Тобто вони оброблені барвниками, які, як ми уже знаємо, дуже шкідливі.
Цукерки, шоколад, інші солодощі мають підвищений вміст цукру. Це спричиняє ряд захворювань, якщо їх вживати в необмеженій кількості.
Учитель. Вашій увазі я пропоную 10 найшкідливіших продуктів харчування
На картках вивішую на магнітну дошку.
Дієтологи раз по раз удосконалюють списки найбільш шкідливих для здоров'я продуктів. І яскраво-червоним маркером ставлять чергові табу в нашому повсякденному меню. Останній список харчових заборон виглядає так.
Учитель. А тепер давайте відпочинемо. У мене в руках кошик з яблуками, грушами та горішками. Ваше завдання: обрати той фрукт, який вам найбільше до вподоби.
Відповідно до вибраного фрукта діти об’єднуються в 2 групи
Отже, завдання першої групи – ознайомитися і розказати, про що розповідає упаковка молока; завдання другої групи – ознайомитися і розказати, про що розповідає упаковка сухариків.
Генетично модифікована їжа (ГМЇ) – це продукти харчування, отримані з генетично модифікованих організімів рослин, тварин і мікроорганізмів.
Генетично модифікованими організмами (ГМО) називають організми, генетичний матеріал яких був змінений шляхом, що не відбувається в природних умовах.
Існує багато рекомендацій щодо раціонального харчування, однозначних правил немає. Тому я пропоную вам скласти правила самостійно.
Діти на аркушах записують правила і зачитують:
ІІІ. Підсумок
Учитель. Підведемо підсумки. Здоров’я – найдорогоцінніший скарб, який дуже легко можна втратити, якщо неправильно харчуватися. Бережіть його, зміцнюйте і примножуйте. І пам’ятайте – від вас залежить, чи зумієте ви зберегти його на довгі роки.
1