Урок "Солі: поняття, склад та назви, фізичні властивості"

Про матеріал

Ознайомлення учнів зі складом, фізичними властивостями та номенклатурою солей; формування навичок складання формул солей за їхніми назвами; з'ясування значення солей у природі; розвивання уміння аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки , співпрацювати; стимулювання реалізації творчих здібностей учнів; виховання екологічної культури, любові і поваги до природи рідного краю, до процесів, що відбуваються в ній, уміння застосовувати набуті знання у життєвих ситуаціях.

Перегляд файлу

Тема. Солі: поняття, склад та назви, фізичні властивості

Мета: навчальна: ознайомити учнів зі складом, фізичними властивостями та номенклатурою солей; формувати навички складання формул солей за їхніми назвами; з’ясувати значення солей у природі;

 розвивальна:  розвивати логічне мислення; уміння аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки , співпрацювати; стимулювати реалізацію творчих здібностей учнів;

виховна: виховувати екологічну культуру, любов і повагу до природи рідного краю, до процесів, що відбуваються в ній, пізнавальний інтерес до предмету, уміння застосовувати набуті знання у життєвих ситуаціях.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Солі», «Розчинність кислот, солей, лугів». мультимедійний екран, проектор, зразки солей: кристалічні натрій хлорид, купрум (II) сульфат пентагідрат, кальцій карбонат, вода, хімічні склянки, скляні палички.

                                               Хід уроку

І. Організаційний етап

Створення позитивного емоційного настрою.

Сьогодні на уроці ми здійснимо похід у світ дивовижних сполук, які допоможуть нам дослідити дива нашого краю, пригадати звичаї нашого народу, повернутися у минуле, зануритися у земні надра та водні простори. Як справжні туристи з собою візьмемо  рюкзаки. А наповнимо їх знаннями.

Я сподіваюсь, вдасться вам

Здолать всі перепони.

В похід хімічний

Сміливо вирушаймо

І все,що вивчили раніше,

Давайте пригадаймо…

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

 

Бліц-опитування: (Бесіда з використанням прийому «Світлофор» - зелений колір – готова правильна відповідь, жовтий – сумнів, червона – ні)

 

1.      Які класи складних неорганічних сполук ви знаєте? ( оксиди, основи, кислоти, солі)

2.      Складні речовини, що складаються з атомів металу й Оксигену,  називають­ся... Оксидами)

3.      За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на...(Одно, двох ,триосновні)

4.       Оксиди класифікуються на кислотні, амфотерні, несолетворні  й... (Основні)

5.      Складна речовина, що складається з атомів металу  і  кислотного     залиш­ку,(Сіль)

6.      У лужному середовищі фенолфталеїн набуває кольору...(Малинового)

7.       У результаті взаємодії кислотного й основного оксидів  утворюється... (Сіль)

8.      Розчинні у воді основи називаються...(Лугами)

9.      Складні речовини утворені атомами гідрогену і кислотними залишками називаються ( кислоти)

10.  Як називаються речовини з допомогою яких виявляють кислоти, луги ( індикатори)

11.  Яка кислота і де виробляється нашим організмом?(хлоридна кислота, в шлунку).

12.  Які кислоти ми використовуємо в їжі?( органічні кислоти: яблучна, оцтова, щавлева, лимонна)

13.  Складні неорганічні речовини утворені атомами металу і гідроксогрупами – це (Основи)

14.  Яку кислоту ми пємо разом з газованими напоями?( карбонатну кислоту).

15.    Що необхідно знати, щоб правильно утворити формулу речовини ( валентність)

16.  Як утворюються назви оксидів?  (назва Ме чи Неме, римської змінна валентність, оксид)

17.   Які оксиди називають кислотними( неметалів)

Вправа «Третій зайвий».

  1   К3PO4; ВаО; СuСl2;

  2.  NaCl;  Fe(NO3)3; H2SO4;

  3.  Mg3(P04)2; Р2O5;  Ca(NO3)2;

  4.  Mg3(PO4)2; Мg(ОН)2 ; Са(NОз)2.

III. Повідомлення теми уроку, мети

IV. Мотивація навчальної діяльності

Перед вами чорна скринька з дивною речовиною, яка дала назву цілому класу сполук.

Історію цієї речовини можна порівняти з історією нафти й золота. До першої половини XIX століття її вважали рідкісним продуктом, нерівномірно розподіленим між народами земної кулі. В Африці за неї купували рабів, золото, слонову кістку. Ще в середньовіччя ціна міцного робітника в Африці дорівнювала шматку цієї речовини розміром з його ступню. В Індії цю речовину можна було обміняти на сапфіри. Більшість народів світу вклонялися цій речовині як символу самого життя, вічності та сталості, благополуччя й миру. У деяких країнах цю речовину використовували як гроші.

У давнину люди приписували цій речовині священні властивості, пов’язували її з добрими духами. В Україні збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину як символ дружби та гостинності, зустрічати дорогих гостей хлібом та…

 Звичайно, ви вже здогадалися? Це - кухонна сіль - натрій хлорид.

В Україні чумаки, мандруючи за сіллю в Крим, орієнтувалися за скупченням зірок на небі, що дістали назву Чумацький шлях.

   Щорічно, з ранньої весни і до пізньої осені, по безкінечних шляхах, тягнулись довгі валки чумаків. І так тривало не одну сотню років. Чумацький промисел сприяв розширенню економічних зв’язків, розвитку ремесел, торгівлі. Безпосередньо з чумацьким, мав місце соляний промисел. Видобували сіль у Дніпрянському лимані на території Кримського ханства. Це була надзвичайно важка праця: сіль горнули дерев’яними лопатками, бо металеві ржавіли, а від них жовтіла й сіль. Палюче південне сонце, відсутність прісної води, і не дивлячись на це, близько 10 000 возів солі вивозилось звідси щорічно в різні куточки України.

Українські прислів’я говорять:

Немає долі без солі.

Сіль, дорожча за золото .

Чоловік без друга - що їжа без солі.

Українська народна мудрість про сіль

Без солі і хліб не їсться. Без хліба - смерть, без солі - сміх. Без солі - стіл кривий. Солі нема, так і слова нема. Без солі та без хліба-половина обіду. За хлібом-сіллю й мова ведеться. Від хліба-солі не відмовляються. Хліб-сіль дружбу водить, а лайку виводить. У цьому вся сіль.

Та це лише кухонна сіль. Але ж є багато інших. Солі бувають білого, синього, червоного, зеленого кольорів. Вони можуть розчинятися у воді й бути нерозчинними. Серед них є корисні, а є й отруйні для людини. То ж сьогодні на нас чекає знайомство з ними.

V. Вивчення нового матеріалу

1 привал. Склад солей

Із чого складаються солі? Що потрібно дістати з рюкзака, щоб скласти формулу солі?(атоми металу , кислотні залишки, їх валентність)

Завдання 1. Напишіть формули солей, утворених металами – калієм, кальцієм, алюмінієм та кислотними залишками: а) нітратної кислоти;б) сульфатної кислоти; в) ортофосфатної кислоти. (3 учні біля дошки)

Отже, солі – складні речовини, що складаються з атомів металу й кислотного залишку. Їх можна розглядати як продукт заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металічних елементів. Складаючи формули солей, слід пам’ятати, що валентність кислотного залишку зберігається і в солях, а сума одиниць валентності металу повинна дорівнювати сумі одиниць валентності кислотного залишку.

Завдання 2. Виправте помилки.

Na2NO3,  KS, Na3SO4, KSO3 , MgCl3 ;                                                                                                          

CaCO3, KPO4, Mg(SO4), KCl, AlNO3;

Ag2Cl, NaS, BaSO4, NaSiO3, AlCO3. (3 учні біля дошки)

2 привал. Назви солей

Вправа «Наведіть порядок» (формула – назва)

Що потрібно дістати з рюкзака, щоб виконати це завдання?(назву елемента, назву кислотного залишку, валентність)

NaCl,  MgS,  Fe2(SO4)3, BaSO3,  KF,  K2CO3, Li2S, Al2(SO4)3,  FeCl2,  Zn(NO3)2, Na3PO4 ,Cu SO3,  CaCl2, CaCO3,  FeSO4, Ca3(PO4)2.

 Алюміній сульфат,кальцій фосфат, цинк нітрат, барій сульфіт, ферум(ІІ) хлорид , літій сульфід, натрій хлорид, кальцій хлорид , калій карбонат, калій флуорид, кальцій фосфат,натрій фосфат, магній сульфід,ферум(ІІІ) сульфат, купрум(ІІ) сульфід, кальцій карбонат, ферум(ІІ) сульфат.

Отже, назви солей складаються із двох слів: перше слово – назва металічного елемента ( у називному відмінку ), друге – назва кислотного залишку. Деякі солі, що широко використовуються в побуті, мають побутові ( традиційні назви ). Наприклад, NaCl - кухонна сіль, Na2CO3 – сода.

3 привал. Класифікація солей.

Вправа «Поділи на групи»

 

CaCO3,  КНSO4, FeSO4, Ca3(PO4)2, Мg(ОН)С1, CаНРO4, К2NaРO4, Са(ОН)С1 , Ca(НCO3)2.

Складаєм схему.

                                                            Солі

 

            середні                   кислі                  основні солі              подвійні

 

Класифікацію солей записуємо в зошит. Працювати ми з вами будемо лише з середніми солями.

 

4 привал. Фізичні властивості солей

Солі мають немолекулярну будову, тому всі солі, за звичайних умов, тверді кристалічні речовини з високими температурами плавлення. Солі можуть мати різний колір. Багато з них добре розчинні у воді, але багато і таких, що у воді практично не розчиняються. Щоб дізнатися про розчинність тієї чи іншої солі у воді, можна скористатися таблицею розчинності.

Демонстрація. Зразки солей.

5 привал. Чи знаєте ви що…?

Повідомлення учнів.

1-й учень. Кальцій сульфат СаSO4 часто трапляється в природі у вигляді мінералу гіпсу СаSO42O. У всьому світі відомі гіпсові печери, які знаходяться на території Борщівського району (Озерна, Кришталева, Вертеба, Оптимістична)

2-й учень.  Солі карбонатної кислоти. Сталактити і сталагміти. Це такі кам’яні бурульки, які можна побачити в печерах. Краплі сталактитів і гігантські сталагміти всередині печер — найвідоміші вапнякові чудеса. Ці печери утворюються внаслідок того, що кисла дощова вода розчиняє й забирає з осадової породи вапняку кальцій карбонат. І ось що утворюється.

3-й учень. Натрій хлорид добували у Соледарі Донецької області і як наслідок утворення соляних печер. У середині печер є чимало скульптур із солі. Тут стабільна температура +14 °C і особливий мікроклімат. Повітря, насичене мікрочастинками солі, має цілющий вплив на організм людини. А ще тут проходить міжнародний фестиваль "Соляна симфонія" за участю симфонічного оркестру та кращих оперних голосів.

4-й учень. Сіль допоможе при застуді.(Нагрійте сіль на сковорідці до такої температури, щоб було болісно до неї торкатися. Насипте її в полотняний мішечок, або в звичайну бавовняну шкіряну шкарпетку та прикладіть до ніг, надівши після цього шерстяні шкарпетки).

Сіллю можна полоскати горло (1 чайна ложка на стакан теплої води).

Сіль допоможе позбавитися депресії та астенії (2 чайні ложки солі розвести в 1 л води та обтиратися цим розчином вранці).

Сіль допоможе лікувати закриті гнійні рани, якщо робити теплі ванночки з сіллю (2 столові ложки солі розчиняють 1 літрі теплої води).

5-й учень.  Натрій гідрогенкарбонат (харчова сода   медицині використовується як каталізатор опіків шкіри і для зниження кислотності шлункового соку. У хімічній промисловості, харчова сода використовується для виробництва барвників, пінопластів та інших продуктів. Харчова сода нетоксична, але пожежонебезпечна. У легкій промисловості, харчова сода використовується для виробництва штучних шкір і підошовних гум.  У порошкових системах пожежогасіння використовується харчова сода. Харчова сода зареєстрована в якості харчової добавки Е500. У текстильній промисловості, вона застосовується для обробки шовкових і бавовняних тканин. У кулінарії, харчову соду застосовують в хлібопеченні, при приготуванні напоїв і виробництві кондитерських виробів.

VI.  Хвилинка психологічного та фізичного розвантаження

VIІ. Закріплення вивченого

  1. Вправа «Хрестики – нулики».   Виграшний шлях – сульфати.

КНSO4

СаSO4

Li2S

CaCO3

Fe2(SO4)3

Ca3(PO4)2

NaCl

BaSO4

CuSO3

 

  1. Вправа «Хто швидше і більше».

Складіть формули різних солей за 2 хвилини.

  1. Вправа « Цікаві квадрати».

 

Перед вами квадрати. Заповніть порожні квадрати формулами речовин, які в результаті взаємодії дадуть сіль. Напишіть рівняння відповідних реакцій.

 

 

               ? + ?          

    ?                             ?

    +        МgSO4         +

    ?                             ?

                ? + ?

 

 

 

              ? + ?

    ?                          ?

    +         NaCl        +

    ?                          ?

               ? + ?

 

 

              ? + ?

   ?                          ?

   +       Ca3(PO4)2   +

   ?                           ?

              ? + ?

 

 

  1. Розв’язання задачі.

 

Науковці підрахували, що за добу людина споживає 12–15 г солі. Виходячи з цих відомостей, обчисліть, скільки солі ви з’їли за все своє життя.

  1. Хто перший
  1. Назвіть сіль, що складається з алюмінію та кислотного залишку сульфатної кислоти.
  2. У воді родиться і води боїться.
  3. Солі якої кислоти всі розчиняються у воді?
  4. Тривіальна назва натрій хлориду.
  5. Солі карбонатної кислоти — це…
  6. Що за чиж на чорнім полі креслить носом білий слід?
  7. Водний розчин цієї солі має красиве рожево фіолетове забарвлення та допомагає в багатьох випадках — у разі ангін і стоматитів, харчових отруєнь, для обробки виразок та опіків. Назвіть цю сіль.
  8. Хліб із… не свариться.
  9. Чоловік без друга — що їжа без…

VIIІ. Домашнє завдання

Вивчити     § 26 , виконати завдання  197; 199 ; 203*,204*(ст. 140).  

ІХ. Рефлексія

 

Прийом  «Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я дізнався…

— Найцікавішим на цьому уроці для мене було…                                                                                                             — У мене виникло запитання щодо…

— Здобуті знання потрібні мені для…

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 червня 2018
Переглядів
8806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку