Сонячна система
Мета уроку: продовжувати формувати в учнів уявлення про планети; навчити розрізняти планети Сонячної системи; сформувати знання про Сонце як зірку Сонячної системи; розвивати спостережливість; виховувати повагу один до одного.
Очікувані результати: учні описують загальну будову Сонячної системи; порівнюють Сонце з іншими зорями; пояснюють значення поняття «Сонячна система».
Базові поняття та терміни: Сонце, Сонячна система, планети Сонячної системи.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Дидактична гра «Хрестики-нулики».
Поле — 3 3 клітинки. У кожну вписано певне поняття. Необхідно з’єднати горизонтальною, вертикальною, або діагональною лінією поняття, об’єднані між собою такими ознаками:
1) планети-гіганти;
2) планети земної групи;
3) супутники планет.
2. Вправа «Віддалена відгадка».
За описом планети визначте її назву.
1) Ця планета нагадує пустелю.
Вона має два супутники.
Має червоний відтінок. Це четверта планета від Сонця.
2) Це найбільша планета.
Вона є газовою планетою.
Навколо орбіти кружляє найбільший супутник — Ганімед.
Це — п’ята планета від Сонця.
3) Ця планета за розмірами схожа на Землю.
Вона оповита шаром щільних хмар.
Температура на поверхні цієї планети сягає 490 °С.
Це друга від Сонця планета.
3. Заповнення таблиці «Планети та їх супутники». (Роздавальний матеріал.)
З наведеного переліку виберіть планети земної групи, планети-гіганти, супутники планет. Впишіть ці назви у відповідні стовпчики таблиці.
Земля, Меркурій, Фобос, Венера, Уран, Місяць, Полярна зірка, Юпітер, Деймос, Сиріус, Ганімед, Ригель, Тритон, Нептун, Марс.
4. Перевірка домашнього завдання.
1) Завдання для всього класу.
2) Індивідуальне завдання.
— Чи відбулися зміни в розташуванні зірок на небі?
— Чи знайшли ви Велику Ведмедицю? Малу Ведмедицю?
— Які ще зміни на нічному небі ви помітили?
5. Розгадування кросворда. (Роздавальний матеріал.)
Розв’язавши кросворд, ви відкриєте ключове слово, яке й буде темою нашого уроку.
1. Повідомлення теми уроку.
2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.
3. Запитання до класу.
— Чому Сонячна система — це природна система?
4. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Сонце як зірка Сонячної системи. (Слово вчителя.)
2) Загальна будова Сонячної системи. (а) Слово вчителя; б) вправа «Складові Сонячної системи».)
5. Фізкультхвилинка.
1. Інтерактивна гра «Швидка допомога».
Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими.
2. Вправа «Згадаємо основне».
Учням пропонується за кілька хвилин повторити основні терміни з вивченої теми, користуючись записами в зошиті. Потім учні відповідають на запитання, що було головним на уроці.
3. Робота зі схемою.
Зробіть малюнок Сонячної системи, підпишіть її складові.
4. Робота в парах.
Із запропонованих малюнків складіть «Сонячну систему». (Роздавальний матеріал.)
Учитель роздає предметні картинки із зображенням складових Сонячної системи. Учні, працюючи в парах, розташовують об’єкти в правильному порядку.
5. Інтерактивна гра «Мікрофон».
— Чому Сонячна система — це природна система?
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
1) Проводити спостереження за зоряним небом упродовж календарного року. Звітувати на кожному наступному уроці.
2) Підготуватися до презентації міні-проектів «Світ галактик».
Інтерактивна гра «Незакінчене речення».
1