Урок спеціальної технології на тему: "Особливості будови двигунів внутрішнього згоряння".

Про матеріал
На автобусах, легкових та вантажних автомобілях можуть встановлюватися двигуни внутрішнього згоряння, електричні парові та газотурбінні. Найбільше розповсюдження отримали поршневі двигуни внутрішнього згоряння, тобто такі двигуни, всередині циліндрів яких згоряє паливо-повітряна суміш. Теплова енергія, яка виділяється, за допомогою механізмів та систем перетворюється в механічну енергію і у вигляді крутного моменту через трансмісію підводиться до ведучих коліс автомобіля, приводячи його в рух. Такі двигуни мають достатню потужність, відносно невеликі розміри та масу, компактні, надійні, мають значний запас ходу, технологія їх виготовлення добре налагоджена, заводи мають відповідні інженерні кадри і станочне обладнання, а робітники – високу кваліфікацію, тому виготовлення двигуна коштує відносно недорого, а строк служби значний.
Перегляд файлу

ДНЗ «Професійний ліцей м.Українки»

 

 

 

 

 

Методична розробка

уроку спеціальної технології

 на тему:

«Особливості будови

двигунів внутрішнього згоряння»

Професія: «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів»

 

Дизельний двигун. Будова дизельного двигуна

1: Вступ. Загальна будова автомобілів. Класифікація рухомого ...         

 

Розробив викладач спецтехнології:

Посту Роман Степанович


Тема. Особливості будови двигунів вантажних автомобілів та основи їх

технічного обслуговування.

 

Мета заняття: забезпечити засвоєння учнями знань щодо призначення та класифікації двигунів внутрішнього згорання. Дати поняття про загальну будову двигунів, параметри роботи, робочий цикл чотиритактних карбюраторних та дизельних двигунів; формувати розумові вміння порівнювати, виявляти аналогії, самостійно робити висновки; розвивати систематичність і послідовність мислення; формувати світоглядні уявлення про перетворення енергії.

Обладнання: плакати з загальної будови двигунів, робочого процесу чотиритактного двигуна, макет чотиритактного двигуна, основні деталі двигуна, двигун в зборі.

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина.

ІІ. Особливості будови і технічна характеристика  двигунів автомобілів.

1. Призначення та типи двигунів.

2. Основні частини двигуна.

3. Параметри роботи двигуна.

4. Робочий цикл чотиритактного карбюраторного та дизельного двигунів.

5. Багатоциліндрові двигуни.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

ІV. Заключна частина.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина

Оголошення теми та мети заняття, мотивація навчальної діяльності.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Призначення та типи двигунів.

На переважній більшості автомобілів установлюють поршневі двигуни внутрішнього згоряння, які перетворюють внутрішню енергію палива в механічну.

За способом здійснення робочого процесу поршневі ДВЗ поділяються на карбюраторні, газові і дизельні.

Тип двигуна

Сумішоутворення

Запалювання

пальної суміші

Паливо

Карбюраторний

Зовнішнє, в карбюраторі

Від електричної іскри

Бензин

Газовий

Зовнішнє, в змішувачі

Від електричної іскри

Газ

Дизельний

Внутрішнє, в циліндрах

Внаслідок стиснення

Дизпаливо

 

Поршневі ДВЗ також розрізняють:

 за числом циліндрів,

 за розміщенням циліндрів (рядні, V-подібні, опозитні),

 за способом охолодження ( рідинним, повітряним).

2. Основні частини двигуна

1- картер, 2- колінчастий вал, 3- поршневий палець,  4- поршень, 5- свічка запалювання, 6- клапан, 7- головка циліндра, 8- поршневі кільця, 9- циліндр, 10- шатун, 11- маховик.

 

3. Параметри роботи двигуна.

а). Верхня мертва точка ( ВМТ ) -- положення максимального віддалення поршня від осі колінчастого вала.

б). Нижня мертва точка ( НМТ ) – положення мінімального віддалення поршня від осі колінчастого вала.

в). Хід поршня ( h ) –відстань від ВМТ до НМТ.

г). Об’єм камери згорання ( Vз ) – об’єм, що залишається над поршнем, коли він перебуває в ВМТ.

д). Робочий об’єм циліндра ( Vh ) – об’єм, що вивільняється поршнем при переміщенні від ВМТ до НМТ.

е). Повний об’єм циліндра   Vп = Vз + Vh.

є). Літраж двигуна Vл – сума робочих об’ємів всіх циліндрів, виражена в літрах.

ж). Ступінь стиску ξ- відношення повного об’єму циліндра до об’єму камери згорання

4. Робочий процес двигуна.

Робочий цикл карбюраторного двигунаскладається з 4 тактів ( такт – процес що відбувається в циліндрі за один хід поршня ).

а). Впуск. Поршень переміщується вниз, внаслідок розрідження в циліндрі він заповнюється через відкритий впускний клапан пальною сумішшю.

б). Стиск. Поршень рухається вгору, обидва клапани закриті, робоча суміш стискується.

в). Робочий хід. Робоча суміш запалюється електричною іскрою. Під тиском газів (при закритих клапанах) поршень переміщується вниз, обертаючи через шатун колінчастий вал.

г). Випуск. Відкривається випускний клапан. Поршень рухається вгору і виштовхує відпрацьовані гази з циліндра. Робочий процес відбувається за 4 ходи поршня, що відповідає двом обертам колінчастого вала.

Робочий процес чотиритактного дизеля.

а). Впуск. Через впускний клапан циліндр заповнюється повітрям.

б). Стиск. У кінці такту стиску через форсунку в циліндр під високим тиском впорскується дрібно розпилене паливо. Відбувається сумішоутворення і запалювання під дією високого тиску і температури.

в). Робочий хід. Робоча суміш запалюється електричною іскрою. Під тиском газів (при закритих клапанах) поршень переміщується вниз, обертаючи через шатун колінчастий вал.

г). Випуск. Відкривається випускний клапан. Поршень рухається вгору і виштовхує відпрацьовані гази з циліндра.

 

Індикаторна діаграма.

Діаграма показує, як змінюється об’єм над поршнем і тиск в циліндрі карбюраторного двигуна під час робочого циклу.

У дизеля вищий ступінь стиску (ξ=15 – 20) і як наслідок в кінці стиску  тиск 30 – 35 кгс/см2, температура 600о – 700о. Під час згорання тиск підвищується до 50 – 60 кгс/см2, а температура – до  1800о – 2000оС.

 

 

Т о, в кінці процесу

Р, кгс/см2

a – b   -   впуск

100о – 130о

0.7 – 0.8

b – c   -   стиск

280о – 480о

8 – 12

c – d   -   згорання

2000о

35 – 40

d – e   -   розширення

800о – 1100о

3 – 4

e – a   -   випуск

300о – 400о

1.05 – 1.15

 

5. Багатоциліндрові двигуни.



ДВЗ складається з кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів та систем охолодження, мащення, живлення. Карбюраторні і газові двигуни мають систему запалювання.

Будова силового агрегату автомобіля ЗИЛ-4333.



А - коробка передач, Б - зчеплення, 1 - масляний насос, 2 - випускний колектор, 3 - іскрова свічка запалювання, 4 - масляний фільтр, 5 - повітряний фільтр,          6- компресор, 7 - генератор, 8 - карбюратор, 9 - розподільник запалювання, 10 - провід високої напруги, 11 - стартер, 12 - насос гідропідсилювача рульового керування,         13 - бачок насоса гідропідсилювача, 14 - вентилятор, 15 - паливний насос, 16 - фільтр вентиляції картера. З’ясуйте призначення позначених на рисунках приладів.

 

Будова силового агрегату автомобіля ЗИЛ-5301.

А– коробка передач, Б –зчеплення, 1– турбокомпресор, 2– передпусковий підігрівач, 3– компресор, 4– вентилятор, 5– генератор, 6– піддон, 7– маслоочисник,    8– стартер, 9– паливний насос, 10– паливний фільтр тонкої очистки, 11– форсунка. З’ясуйте призначення позначених на рисунках приладів.

 

 

Основні дані деяких двигунів.

Основні дані

ЗМЗ-513

Д-245

ЗИЛ-508

КамАЗ -740

ЯМЗ-238

На якому автомобілі встановлюється?

ГАЗ 3307

ГАЗ 3309

ЗИЛ 5301

ЗИЛ 4333

КамАЗ 532155

Урал 4320

КрАЗ 6332

МАЗ 5336

Тип (карбюраторний або дизельний).

К

Д

К

Д

Д

Кількість циліндрів.

8

4

8

8

8

Діаметр циліндрів (мм).

92

110

100

120

130

Хід поршня (мм).

80

125

95

120

140

Літраж (л).

4.25

4,75

6,0

10,85

14,86

Ступінь стискання.

7.6

15,1

6,5

17,0

16,5

Номінальна потужність, (кс).

125

122

150

210

240

Частота обертання колінчастого вала

(об/хв).

3200

2400

3200

2600

2100

Максимальний крутний

момент (кгс۰м).

30

43,2

41

65

90

Маса незаправленого

двигуна (кг).

256

475

445

750

1450

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Узагальнення та систематизація знань.

Дайте відповіді на питання.

  1.        Як поділяються двигуни внутрішнього згорання?
  2.        Які принципові відмінності між карбюраторними та дизельними двигунами?
  3.        Дайте визначення основних параметрів двигунів.
  4.        Як відбувається робочий процес в чотиритактному карбюраторному двигуні?
  5.        Які відмінності в робочому процесі дизельного двигуна?
  6.        Які переваги багатоциліндрових двигунів порівняно з одноциліндровими?
  7.        Назвіть порядок роботи циліндрів 8-циліндрового двигуна.
  8.        Які механізми та системи має карбюраторний; дизельний двигун? Яке призначення цих механізмів та систем?

 

ІV. Заключна частина.

Опрацювати тему робочого зошита. Дати відповіді на питання.

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
5267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку