Урок "Спілкування. Умови взаєморозуміння. Практична робота: розпізнавання невербальних знаків, сигналів, жестів."

Про матеріал
Мета: вчити дітей правильно спілкуватися з однолітками і дорослими, ввічливо поводитися, шанобливо звертатися до людей; познайомити дітей з видами спілкування, формувати культуру спілкування, сприяти об'єднанню дитячого колективу. Тип: урок - тренінг
Перегляд файлу

Тема. Спілкування. Умови взаєморозуміння. Практична робота: розпізнавання невербальних знаків, сигналів, жестів.

Мета: вчити дітей правильно спілкуватися з однолітками і дорослими, ввічливо поводитися, шанобливо звертатися до людей; познайомити дітей з видами спілкування, формувати культуру спілкування, сприяти об'єднанню дитячого колективу.

Тип: урок - тренінг

Основні поняття: спілкування, правила поведінки.

Обладнання: фізкультхвилинка «Веселка», прислів’я про слово, значки груп, правила спілкування (презентація).

Ключові слова: спілкування, види спілкування, ввічливість, поведінка під час спілкування.

                                                  Хід уроку

 I Організаційна частина

1  Створення емоційного настрою:

Я всміхаюсь сонечку:                                                       Я всміхаюсь дощику: – Здрастуй, золоте!                                                         –Лийся, мов з відра! Я всміхаюсь квітоньці                                                      Друзям усміхаюся – - Хай вона цвіте! - Зичу їм добра!

-   Діти, привітайте гостей, що до нас завітали.

  Хочу чути, чого б ви усім побажали?

-   Всім присутнім здоров’ я зичимо і добра.

2. Знайомство: (Зараз станьте, будь ласка в коло, кожен із вас нашим гостям назве своє ім̕ я і на ту букву на яку починається ім̕ я, охарактеризує себе одним словом і передасть сонечко товаришеві ).

-     Візьміться за руки, передайте тепло ваших долоньок товаришеві.

-     Посміхніться один одному, сідайте так, як падають сніжинки.

3. Літературна хвилинка

-     Зараз послухайте вірш. Хто буде уважним, той зможе розшифрувати останні дуже важливі слова.

До всіх сердець, як до дверей, Є ключики малі. Їх кожен легко підбере, Якщо йому не лінь. Ти, друже, мусиш знати їх,  Запам’ятать не важко: Маленькі ключики твої – Спасибіібудьласка ! 

-     Як одним словом можна назвати слова «спасибі», «будь ласка», «дякую» (Це слова ввічливості)

-     Де і коли ми використовуємо ввічливі слова? (У спілкуванні) 4. Повідомлення теми уроку. Очікування.

-     Сьогодні ми проведемо урок – тренінг, на якому будемо вчитися спілкуватися з однолітками та дорослими, правильно вживати слова ввічливості; вчитися культурі спілкування.

-     Скажіть, чого ви очікуєте від уроку?

-     А я очікую, що ви нові знання застосуєте у житті. На уроці будете активними, уважними та кмітливими.

-     Для того, щоб ми добре працювали, повторимо правила роботи в групі.

5. Правила. Говорити по черзі;

не перебивати того, хто говорить; критикувати ідеї, а не особу, яка їх висловила; слухати і чути; бути активним і доброзичливим; дотримуватися правила піднятої руки; поважати всі висловлені думки.

II Основна частина

1. Бесіда

-   Що таке спілкування ?

 Учениця працювала із тлумачним словником і пояснить, що означає це слово, послухаємо її. (Спілкування – це передача інформації у будь-якій формі від однієї особи до іншої)

-   Люди постійно передають один одному якусь інформацію - спілкуються. Ось, наприклад, я хочу попросити у вас тиші. Як я можу це зробити? (- Сказати: «Тихо!»

-   Прикласти палець до губ.

-   Прошепотіти: «Ч-ш-ш-ш!».)

-   Отже, можна спілкуватися за допомогою слів, міміки, жестів.

Ви знаєте, що міміка – це зміна виразу обличчя. Жести – це рухи руками.

Пантоміма (вчити спілкуватися без слів)

-   Давайте зараз поговоримо за допомогою міміки та жестів.

Інсценізація (вчити розуміти інших людей)

Коли розмовляєш з людиною, то за її усмішкою, за голосом ти розумієш, радіє вона тобі чи ні. Тому при розмові посміхайтесь, щиро радійте людині. Слід навчитися розуміти наміри співрозмовника – добрі вони чи злі. В цьому допоможе голос, вираз обличчя, мова тіла. Інакше можуть статися неприємності. Пригадайте казку про Колобка.

-   Скажіть, чому Колобок не втік від лисиці. (Бо вона приховала свої наміри за улесливими словами.)

-   Так, мистецтво спілкування – це одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною! Уміння спілкуватися вимагає майстерності й сили волі, знань і творчості, терпіння і сили духу.Людина, котра вміє це робити, може переконати кожного у своїй правоті, вміє змусити іншу людину думати і творити добро, вміє обеззброїти озброєного, може надати сили тому, хто її втратив. А це нелегка справа і вчитися цьому треба з самого дитинства.

Будь-яке знайомство, та і взагалі будь-яке спілкування починається з привітання.

-   Згадайте ці слова.

Так щорічно з 1973 року відзначається Всесвітній день вітань . Його придумали два брати- американці-Майкл і Брайен Маккомак, відправивши декілька вітальних листів в різні кінці світу. З того часу, щороку 21 листопада відзначається Всесвітній день вітань, радісних емоцій і гарного настрою. 2. Хвилинка-цікавинка «Як вітаються в різних країнах?» Група дослідників(презентація)

  Росія, Україна, Білорусь. Люди при зустрічі бажають один одному здоров’я і обмінюються дружнім рукостисканням.

  Арабські країни. При зустрічі люди схрещують руки на грудях.

  Деякі індіанські народи при зустрічі роззуваються.

  Китай. При зустрічі люди кланяються з витягнутими уздовж тіла руками.

  Країни Латинської Америки. При зустрічі прийнято обніматися навіть якщо це малознайома або зовсім незнайома людина.

  Лапландія (регіон у Фінляндії, Швеції і Норвегії). При зустрічі люди труться один об одного носами.

  Тибет (регіон в Китаї). При зустрічі люди знімають головний убір правою рукою, а ліву руку закладають за вухо і висовують язик.

  Самоа (острівна держава в Тихому океані). При зустрічі люди обнюхують один одного.

 - За допомогою чого ви спілкуєтеся з друзями з різних країн? (Електронне та мобільне спілкування, про це ми згадували на уроках інформатики)

5. Лист від Смайлика

-   Хто завітав до нас? Де ви зустрічаєтеся з ним? (у електронному світі)

Хто такий Смайл? (Назва “смайл”, походить від англійського “Smile”, що перекладається, як “посмішка”. Створювалися ці смайли для текстових повідомлень, в якості листування. Наприклад, ви щось хочете сказати людині, але не знаєте, як йому пояснити, що це жарт. Так от, для цього і були розроблені символи-смайли.)

-   Ми отримали лист від Смайлика,  він просить пригадати правила спілкування.

-   Допоможемо Смайликові?

 Згадаємо правила спілкування.

6. Основні Правила спілкування (презентація)

1.     Під час розмови з іншими людьми намагайся бути ввічливим.

2.     Поважай співрозмовника , будь уважним, доброзичливим.

3.     Уважно слухай того, з ким говориш, не перебивай його без вибачення.

4.     Спілкуючись з іншими намагайся не виявляти свого поганого настрою.

5.     Не розмовляй без потреби голосно, не вживай грубих слів.

6.     Під час розмови не викрикуй, не розмахуй руками.

Відомий іспанський письменник М. Сервантес сказав: «Ніщо не обходиться нам так дешево і  не ціниться так дорого, як ввічливість»

7.     Фізкультхвилинка («Веселка»)

 III Практична частина

1.     Робота з підручником с.53

Читання статті та відповіді на запитання підручника.

2.     Інтерактивний метод «Незакінчені речення».– Допоможіть закінчити речення:

       При зустрічі першим … (вітайся, усміхайся).

       Будь …, … (привітним, доброзичливим).

       Уважно слухай … (не перебиваючи співрозмовника).

       Не … (кричи).

       Намагайся висловлюватися … (чітко і зрозуміло).

       Будь відвертим і щирим, … (говори лише правду).

       Від уміння спілкуватися залежить … (настрій людини, здоров’я, емоційний стан).

       Стався до людей так, якби ти хотів, щоб … (люди ставилися до тебе).

       До старших звертайся … (на «Ви»). Не втручайся у їхню … (розмову).

Висновок:

       оскільки ми живемо у суспільстві, то вміння спілкуватися – важлива риса вихованої людини;

       культура спілкування впливає на настрій та здоров’я людини.

Інтерактивний метод «Постановка проблемного запитання» – робота у парах.

-   Чи однаково ви вітаєтесь з усіма людьми?

-   Вирішити це питання вам допоможе опорна схема, яку потрібно закінчити, поєднавши слова ввічливості з тими, кому доречно їх казати.

           Добрий день!

           До побачення!

 

Друг   продавець    учитель    однокласники     мама, тато

Привіт! Бувай!

 

Висновок: Незнайомим людям, старшим за тебе доречно казати «Добрий день!», «До побачення!», «До зустрічі!». Своїм одноліткам, друзям, рідним людям (мамі, татові) доречно казати «Привіт!», «Бувай!».

 3. Робота в групах

Клас об’єднується в 2 групи ( «Веселка», «Усмішка»)

 Розсипалися прислів’я, зберіть їх

Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

Гостре словечко коле сердечко.

-   Поясніть значення прислів’я.

Висновок : до людей слід ставитися так, як хочеш, щоб ставилися до тебе.

4. Робота в зошитах

2.Телефона розмова

-    Розіграйте ситуації спілкування і внесіть потрібні корективи:

-    Алло!

-    Слухаю Вас!

-    Дайте трубку Васі!

-    Його немає вдома..

-    А куди він подівся ?

Правила спілкування по телефону Привітайтеся .

Назвіть себе.

Повідомте, з ким саме ви хотіли б поговорити.

Використовуйте ввічливі слова.

Говоріть чітко і стисло.

        Попрощайтеся.

IV Заключна частина

1. Завершення тренінгу

-       З самого дитинства треба засвоїти науку спілкування!

-       Що таке спілкування?

-       Які слова ввічливості ви вживаєте у своїй мові найчастіше?

-       За допомогою чого ми  спілкуємося? (Відповіді дітей)

-       Спілкуються з допомогою слів, жестів, міміки, мови, листів, телефону, комп'ютера.

-       Згадайте золоте правило спілкування.

 Правила-добавлянки.

Говори спокійно, чемно –

Тоді спілкуватися буде… (приємно),

На всі боки не… (крутись),

У вічі співбесіднику… (дивись).

Коли говориш – не … (кричи),  Слів поганих не … (кажи).

Ще в давнину казали про  вміння користуватися словом. Володимир Мономах у « Повчанні синам» є такі рядки: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими …без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».

- На початку тренінгу ви говорили ваші очікування.Чи справдились вони в кінці уроку ?

Продовжіть фразу «Сьогодні на уроці-тренінгу я дізнався про…..»

2. Прощання

 Діти стають в коло і промовляють слова: «Спілкуйся красно!» Учні по колу передають потиск руки

Смайлик Дякую! (слайд презентації)


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузнецова Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
23 січня 2019
Переглядів
4181
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку