РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ НА ТЕМУ: « Написання НЕ з дієсловами»

Про матеріал
Поглибити знання учнів про лексичне значення дієслова.Розвивати навички точного вживання дієслів у мовленні.Розвивати вміння аналізувати і класифікувати, робити самостійні висновки.
Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ НА ТЕМУ:

« Написання НЕ з дієсловами»

Мета уроку: формування навичок правопису НЕ з дієсловами.

Завдання уроку:

освітні: поглибити знання учнів про лексичне значення дієслова; ознайомити з роллю частки не, її роздільним написанням з дієсловами; забезпечити засвоєння матеріалу за допомогою вправ; познайомити з написанням дієслів, які без частки не не вживаються;

розвиваючі: розвивати вміння вживати і правильно писати не з дієсловами; розвивати навички точного вживання дієслів у мовленні;розвивати вміння аналізувати і класифікувати, робити самостійні  висновки; розвивати вміння застосовувати отримані знання на практиці;  розвивати увагу і пам'ять учнів; розвивати вміння слухати товаришів; розвивати позитивні емоції учнів, створюючи ситуації цікавості і подиву.

виховні: створення творчого і сприятливого мікроклімату в колективі; виховувати комунікативну культуру; доносити свою позиція до інших (будувати висловлювання); розуміти інших (будувати аргументовану відповідь на висловлювання опонентів); виховувати бережливе ставлення до природи ,як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету для нащадків.

Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань.

Обладнання: макети сонця, хмарки,сходинки, куб, відео «Планета Земля», «Фізкультхвилинка», «Збережемо наш світ зеленим»; тренажер «Словникові слова», «Написання частки не»; комп’ютер, мікрофон, камера, маркери, дощечки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель:  Ранок!Сонце в небі прокидається.

Діти: Наш клас із гостями вітається.

Вчитель: Доброго дня я зичу тому,хто прийшов працювати до класу.

Діти: Чому?

Вчитель: Бо чекаю любові і плідної праці!

Діти: Ми любимо працю і всі постараємось!

В мене гарний настрій, тому що ми разом. Посміхніться один одному, посміхніться гостям. Подаруйте і мені вашу посмішку. Нехай цей урок принесе нам радість спілкування і наповнить наші душі прекрасними почуттями.

Запам’ятаємо цей день надовго. (Фотографую) Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.

Вправа «Асоціативний кущ»

(Діти на дошці розміщують гасла)

II Мотивація навчальної діяльності  учнів, повідомлення теми та мети уроку.

Вправа  «Дешифрувальник»

Діти, а кому здався дивним цей запис? Вилучте з нього відгадку до загадки, і дізнаєтесь тему нашого уроку.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати «ім’я» -

Зразу стану потрібним я. (Апостроф)

Написання НЕ з дієсловами. Це тема нашого уроку 

 У кожної людини є день народження. Я хочу, щоб ви послухали казку і здогадалися, хто буде cвяткувати свій день народження 22 квітня.

Відео «Планета Земля»

Жили-були у Всесвіті дев’ять сестер, дев’ять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувалася вона своїми чистими блакитними очима-озерцями, дзвінким голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегулами лісових жителів. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі і видніється рожевий обрій…

 Чи впізнали ви цю красуню? Як її звуть?

Так – це планета Земля – наша домівка у Всесвіті.

Навесні у квітні вона відзначає свій день народження.

Але минає час. І почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голоси…

У мою душу закрадається тривога, а у вашу?

III. Повторення , узагальнення і систематизація найважливіших теоретичних відомостей з теми.

Каліграфічна хвилинка.

тт  тр  во  га тривога         Я тривожуся за долю Землі.

Щоб  підготувати руку до швидкого письма пропоную вам  написати  каліграфічні з`єднання.Зверніть увагу на вашу посадку і правильне положення зошита на парті. Як ви розумієте це слово?Доберіть синоніми до нього.

Словникова робота.   Робота з компютером.

Слово тривога належить до скриньки словникових слів. Давайте згадаємо їх написання за допомогою тренажера.

Стратегія «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

Знову на урок до нас

Кубик,діти,не простий

Кубик,діти,чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного Кубика»

Що таке дієслово?

Що може означати дієслово?

Які часи мають дієслова?

За чим змінюється дієслово?

Яким членом речення найчастіше виступають дієслова?  

Що таке початкова форма дієслів?

Слайд 1

Порівняйте за змістом дієслова першого і другого стовпчиків. (Дієслова другого стовпчика заперечують дію).

- Що вказує на заперечення дій?

- Як називається це слово?

- Частка НЕ - це службова чи самостійна частина мови?

- Що ви знаєте про службові частини мови?

- Як пишеться частка НЕ з дієсловами?

- А знаєте чому? Дивіться !

IV. Узагальнення і порівняння системи понять, характерних для кількох тем.

Рольова гра

Двоє дівчаток показують сценку. Одна залишається біля дошки, а інша швидко вибігає з класу і зараз же повертається.

  1. учениця: Хто ти, дівчинко? Чому ти не...
  2. учениця: Не запитала дозволу, не постукала, не привіталась? Ти ж відмінниця, а не знаєш! Я - частка, а звуть мене НЕ! Я завжди заперечую, а з дієсловом дружу.
  1. учениця: І правда, як я не здогадалась? Адже цариця Граматика подарувала Дієслову вередливу дівчинку – маленьку сестричку  НЕ. Дієслово дуже образилось на цю царицю, бо дівчинку ж завжди прийдеться водити за ручку.
  2. учениця: А от і не так!
  1. учениця: Так чи не так, ми сьогодні на уроці й дізнаємось, бо будемо вивчати написання частки НЕ з дієсловами.
  2. учениця: Цікаво... А мені можна з вами попрацювати?

Сідай . Відкривай разом з дітьми ст.156 підручника,читай завдання вправи 373

Робота з підручником .

Вправа 373

Учень читає текст . За бажанням учні мають обрати абзац, який сподобався більше, списати його каліграфічно. А потім підкреслити слова з часткою НЕ. Діти аналізують написане.

Як треба писати НЕ з дієсловами?

Друга учениця (частка НЕ) говорить правило:

Не знаєш - не кажи,

Не вмієш - не роби.

Не з дієсловами

Окремо пиши.

Гімнастика для очей.

Не працювати є причина –

Очам даємо відпочинок!

Мерщій рівнесенько сідаймо.

 Очима кліпать починаймо.

Раз, два, три!

Очі догори!

 На чотири та й на п’ять

 Будем міцно їх стулять.

Знову очі догори

Ми рахуєм раз, два, три!

Гра "Впіймай мене!"(дощечки,маркери)

Робота над віршем

Я знаю,що діти ви уважні. А ось наскільки,ми перевіримо. Порахуйте,скільки раз зустрінуться частка не з дієсловом. Результат запишіть на дощечку.

Ходить ледар, байди б 'є.

-В мене, - каже, - діло є!

Не пішов до школи, бо лежав у ліжку.

Не зробив уроків, бо закинув книжку.

Не взув черевики - змучивсь від роботи.

 Не сказав "Добридень", бо не мав охоти.

 Пить не дав Азору, бо не йти ж по воду?!

Пташку не годує - час втрачати шкода!

 Кликали вечерять - не пішов, не встиг.

Ледь дійшов до ліжка і в одежі ліг.

 Снилось - він танцює, так працює тяжко,

  Не захотів  далі спати, бідолашка!

Давайте перевіримо ваш результат.

В українській мові є дієслова, які без НЕ не вживаються. Разом не пишеться в дев'яти дієсловах, які без не не вжива­ються: неволити, ненавидіти, непокоїти, непритомніти, нехту­вати, незчутися, нетерпеливитися, нездужатися, нетямитися.

Довідкове бюро

Непокоїти - порушувати чий-небудь спокій.

Нетерпеливитися-не мати терпіння чекати на що-небудь.

Нетямитися- утрачати самовладання від сильного хвилювання.

Запам’ятати ці слова нам допоможуть  малюнки-підказки

Вправа з мнемокартами (відео)

Запишіть слова,які ви запам’ятали у зошитах.

Фізкультхвилинка

Що ж мабуть прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх вас запросити.

V. Виконання різних видів творчих вправ.

Робота деформованим текстом в парах.

 Пропоную попрацювати в парах. Складіть прислів'я і запишіть їх. Виділіть дієслова з часткою  НЕ,обведіть їх хмаринкою.

1.Не брудни криниці,бо схочеш водиці.

2.Бур’ян не знищено-урожай не підвищено.

3.Не псуй джерела-онуки проклянуть.

4.До природи не неси шкоди.

- Як ви розумієте це прислів'я?

 Знайдіть ознаки, за якими прислів'я можна об'єднати між собою.

Робота в групах

На минулому уроці ми розпочали роботу в різних проектах. «Телевізійники» -посміхніться нам. Ви знаєте своє завдання. «Програмісти»,ви де?Техніка готова до роботи?«Мовознавці»,багато книг перечитали? «Поліграфісти», фахівці друкарської справи,готові до роботи. Давайте повторимо правила роботи в групах

  •                 Кожна думка важлива.
  •                 Не бійся висловитися!
  •                 Ми всі – партнери!
  •                 Обговорюємо сказане, а не людину!
  •                 Обдумав, сформулював, висловив!
  •                 Говори чітко, ясно, красиво!
  •                 Вислухав, висловився, вислухав!
  •                 Тільки обґрунтовані докази!
  •                 Вмій погодитися і не погодитися!
  •                 Важлива кожна роль.

 

Кожна група отримала цікаве завдання. Ви мали скласти правила поведінки на природі. У своєму мовленні використовувати дієслова з часткою не. У вас є час допрацювати.

 «Телевізійники» -записують правила поведінки на природі , «диктори» зачитують ,знімає оператор.

«Програмісти»- створюють презентацію «Бережливе поводження в природі».

 «Мовознавці»- серед великої кількості різних правил виберіть правила поведінки в природі. Запишіть їх у робочі зошити. Методом взаємоперевірки визначте кращі роботи.

«Поліграфісти»- створюють макет рекламного банера «Поведінка на природі».

А зараз представники кожної групи  презентують свої роботи.

VII. Підсумок уроку.

Вправа «Незакінчене речення».

На сьогоднішньому уроці, я навчилась …

Я пригадав,…

Я зрозуміла,що..

Я завжди буду знати слова які пишуться з не разом.

Самооцінка

Поки ми з вами працювали , сонечко  запросило товаришів  на гостини . По чарівних сходинках підніміться на верхній щабель ті, хто на уроці працював чудово. Хто вважає, що працював добре, але міг би краще?  Оберіть свою сходинку.

(Кожний учень прикріплює фігурку з фото  на відповідну сходинку.)

Вчитель: Спасибі вам, діти, за вашу сумлінність та активність.

Швидко летять хвилини –

От і прощатись пора.

Я на прощання всім зичу

Щастя, здоров’я й добра.

VIII Домашнє завдання.

 Скласти 2 речення зі словами з вправи 364, або написати власні «повчання» для  однолітків.

 

1

 

docx
Додано
23 січня
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку